Längdskidor
Medaljställning
Guld Silver Brons
1 USA 4 2
2 Ryssland 3 3 2
3 Tyskland 2 1
4 Sverige 2
5 Norge 1 4 4
De slog Norge! Storfavoriterna Norge!
Två guld på mindre än 25 minuter, när hände det senast i ett OS?
Två Guld, kamrat Brezjnev vi har slatt dem alle!
Har aldrig varit så här nervös när det gäller skidor.
Han såg riktigt sliten ut redan på hans förra strecka. Men han åker OK. Nu gäller det att han ger allt. Lind får en svår uppgift.
Det gick väldigt lugnt (om man nu kan kalla det lugnt i sprint) på Linds sträcka. Sparande av krafter men Thobias verkar ha det tuffare.
Nu gäller det för Thobias att inte krokna och göra slut på krafterna. Han har ju inte tränat så väldigt mycket på sistone p.g.a. sjukdom.
65selander:
Ingen nersläckt mast här inte. Perfekt bild och härlig lunchunderhållning.
Poffa: Har du inte släckt ner masten ännu ;-)
OT: Vann en flaska Ardbeg i samband med guldet också. En kille på Fiberdata trodde inte Sverige skulle ta något guld i årets OS :-)
Linnea: Jo, jag blev ju varse det. Det är inte samma grej att följa ett skidlopp framför en sercicetjänst via webben. Inte lika direkt, om en säger...
Underbart med det första gludet i vilket fall, grattis tjejer och bra jobbat!
Får se hur det går för damerna nu. De startade ju i andra semifianlen så de kanske får det jobbigare..
Kul att du har Sverige som etta trotts Thobias sjukdom.
Nu gäller det för tjejerna!!
Här följer min klassning av herrlagen också.
1. Sverige
Thobias Fredriksson (6, 9, 5)
Björn Lind (1, 8, 1)
Björn Lind är tillsammans med norske Hetland dom i särklass bästa klassiska sprintarna i år. Frågetecknet är Thobias som varit sjuk, håller han alla tre varven? Är vi med på sista varvet i finalen så vinner vi. :-)
2. Norge
Jens Arne Svartedal (4, 5, 14)
Tore Arne Hetland (2, -, 2)
Hetland som sagt mycket stark men jag har rankat Sverige före Norge tack vara att Svartedal har haft ännu tyngre förberedelser än Thobias med magsjuka senaste veckan.
3. Ryssland
Ivan Alypov (11, -, 28)
Vassili Rotchev (3, 3, 6)
Rotchev är riktigt bra, jag rankar honom som 3:a bakom Lind och Hetland. Alypov mera osäker men är trots allt en stabil åkare.
4. Tyskland
Jens Filbrich (-, -, -)
Andreas Schlutter (-, 25, 61)
Ingen av dom är egentligen sprintåkare överhuvudtaget men otroligt bra traditionella åkare som jag tror blir farliga just genom att man helt enkelt inte kan hänga av dom.
5. Kazakstan
Nikolay Chebotko (-, 7, 32)
Yevgeniy Koschevoy (-, 6, 29)
Mycket kompetenta klassiska sprinters som har slagit igenom lite i år. Kommer att bli bra under de kommande åren.
Övriga:
Slovakien (Bajcicak, Batory) - Mycket kompetenta traditionella åkare. Lite samma som kommentaren om Tyskland tidigare.
USA (Cook, Newell) - Newell är riktigt bra varit 4:a i en klassisk sprint i år. Båda är unga och lovande och kan överraska redan här.
Schweiz (Burgemeister, Eigenman) - Eigenman är säker på klassisk spring och Burgemeister duktig i traditionella lopp.
Italien (Schwienbacher, di Centa) - Samma sorts laguttagning som Slovakien och Tyskland. Konstigt eftersom Zorzi, Frasnelli båda år duktiga sprinters.
Övriga har ingen chans.
Allt annat hade varit skandal.
Hoppas hoppas att de har massa krafter kvar till finalen!
Det vore väldigt kul om Sverige kunde ta en medalj i sprint men jag tror tyvärr inte på guld. Tror på Norge i den kategorin men ett silver eller ett brons är fult möjligt.
Tycker att herrarna Tobias och Björn har en bra chans de med att ta en pallplats men nu ligger allt mitt fokus (som inte är så mycket idag, tack vare febern) hos damerna!
HEJA SVERIGE!!
I damstafetten vill jag påstå att Sverige är favoriter. Min ranking av topplagen är enligt följande. Siffrorna inom parentes står för placeringar i de båda klassiska sprintar som avgjorts samt totalplacering i sprintcupen.
1. Sverige
Lina Andersson (1, 1, 2)
Anna Dahlberg (20, 3, 1)
Lina Andersson är vinterns i särklass bästa sprinter i klassisk stil. Bägge klassiska sprintloppen som körts har Lina vunnit. Anna Dahberg är det självklara komplementet eftersom hon för tillfället leder sprintcupen totalt även om hennes framgångar till stor del kommer i fristilssprinter.
2. Norge
Ella Gjömle (3, 6, 3)
Marit Björgen (5, -, 8)
Norge går aldrig att räkna bort och Ella Gjömle är fantastisk klassisk sprinter som nästan jämt är med i final. Björhgen är ju som bekant egentligen världens bästa sprinter utan konkurrens men med de problem hon haft och att hon var inlagt på sjukhus så sent som i söndags för maginfluensa gör att jag inte tror att dom kommer räcka till.
3. Finland
Aina Kaisa Saarinen (9, -, 14)
Virpi Kuitunen (4, -, 5)
Stabila sprintåkare men är mycket bättre i fristil.
4. Canada
Sara Renner (-, 15, 15)
Beckie Scott (-, 21, 7)
Också ett mycket slagkraftigt lag men precis som finskorna betydligt bätte i fristilssprint. Varför kör man inte med sin bästa klassiska sprinter Shandra Crawford?!?
5. Tyskland
Evi Sachenbacher-Stehle (-, 25, 19)
Viola Bauer (12, 17, 21)
Har inte alls lyckats i klassiska sprinter i år. Evi var avstängd för för höga blodvärden i lördags.
Övriga:
Ryssland (Sidko, Rotcheva) - Sidko kanon i fristil men i klassiskt? Bra traditionella åkare men inga utpräglade sprinters.
Kazakstan (Jatskaja, Kolomina) - Precis som Ryssland bra traditionella åkare men vad kan dom i sprint?
Italien (Follis, Paruzzi) - Paruzzi suverän för några år sedan men i år har inte ens startat i en sprint. Outsider.
Resten har ingen chans.
En magsjuka sätter ner krafterna betydligt värre än en förkylning.
Där är vi tillsammans med Finland(Lassila och Kuitunen troligtvis) och Canada(Renner och Scott) favoriter...
Norge och ryskorna kanske kan smita upp på pallen också. Spännande som fan kommer det bli iaf!
10:00 börjar det, NI FÅR INTE MISSA!
Det som gör mig lite orolig inför imorgon är att Thobias Fredriksson kör första delen av sträckan... De som följt skidor lika mycket som jag har nog också märkt att han haft sin sämsta säsong på många år och har ofta tröttnat i slutet av tävlingarna. Dessutom har han nyligen varit sjuk och inte fått någon särskilt bra uppladdning för OS! Nu är jag rädd för att Lind kommer att få jaga Hetland inför sista varvet och då är guldet redan kört.
Jag hade mycket hellre sett Mats Larsson som man vet orkar länge. Hade t.o.m. kännt mig tryggare med Peter Larsson, Mikael Östberg eller Jörgen Brink!
De farligaste konkurrenterna imorgon tror jag är:
Norge(Någon som vet vilka de kör med? Hetland, Rönning, Svartedal, Hjelmeseth... Många att välja på ju!)
Ryssland(Om Rotchev har någon duktig med sig som ger honom häng på täten är han livsfarlig i klassiskt!)
Italien(Zorzi har sett pigg ut på senare tiden och kanske lyfter sig med hjälp av publiken)
Tyskland, Tjeckien, USA och Canada får nog göra upp om femteplatsen...
Peter Larsson blir en rejäl outsider, svenskarna brukar ju alltid gå riktigt bra i fristils-sprintarna...
Vore bara så jävla jobbigt om vi ska råka ut för fall och brutna skidor igen...
Salle:
Frode Estil heter han. Eskil är den där hårfagre typen i Bajen för ett antal år sedan.