Längdskidor
När låg Sverige före Norge i en medaljliga för vinter-OS senast? Shit va nice!!! Hoppas att detta ger de andra svenska utövarna en extra push framåt med denna framgång.
Svenska nationalsången..
Oja! Jag förstår inte att du kunde missa en enda pallplats!?!? Du är verkligen dålig på att tippa ;) =)
Härligt att vara före Norge, om än för en dag.
Man måste få vara kaxig och överlycklig ibland! Det är inte ofta man får hoppa över mållinjen först i ett OS!
Njut av stunden..
Men vad sjutton ska man säga om Björn Lind, Imponerad av han först plocka in på rakan mot värsta backen försprånget på Norge och Rysslan.
Sedan ligga och lura där bakom och fis köra, sedan på upploppsrakan 3-5 stavtag och han var förbi de övriga sominte hade en suck att sätta emot!
Där kan vi cascha in ett 3:e guld i form av Björn Lind på de inviduella sprinten kan en bli ytterligare ett, Damerna hmm vi har ju Emelie Öhrstig som regerande VM mästarinna och nu Lina Andersson någon av dessa kommer sopa hem guldet där också.
FORZA SVEZIA
Fast ärligt talat trodde jag inte att damerna skulle vinna, jag trodde att Scott skulle rycka av Lina... Man blev fan tårögd när man såg att det var klart=D
HEJA SVERIGE.........
Och jag tror att båda de har goda medaljchanser, större chanser än Fredriksson iaf, han såg visserligen bättre ut än väntat idag, men inte tillräckligt för att kunna nå medalj.
Har nog aldrig hänt i OS! Själv är jag mest nöjd att vi både slog Norge och Finland, känns nästan som en Färjestadförlust !!
Scrolla ner i rullisten och klicka på "Se vekslingene og målpasseringen i finalen"
http://www.nrk.no/ol
Eftersom jag prickade in hela fem av sex medaljer på sprintstafetterna så ska jag givetvis ge er facit för hur det går idag också.
Damernas 10 km klassikt slutar med
1. Virpi Kuitonen, Finland
2. Beckie Scott, Canada
3. Claudia Kunzel, Tyskland
4. Kristina Shmigun, Estland
5. Julia Tchepalova, Ryssland
6. Katerina Neumanova, Tjeckien
Men det brukar inte gå bra för svenskar i långa skiddistanser så om hon kommer på topp10 är det en bra prestation!
2,6 km:
1. Sara Renner, Canada 6,49
2. Marit Björgen, Norge 6.55
3. Katerina Neumanova, Tjeckien 6.55
4. Britta Norgren, Sverige 6.55
5. Virpi Kuitonen, Finland 6.57
Och jag trodde inte alls på dom sjuka norskorna och så blir dom 2, 3 och 4. Sådär ja, nu var man nere på jorden igen. :-)
11. Britta Norgren
24. Elin Ek
Du får ta igen det senare i OS! Är en del lopp kvar.
Starkt av Bjoergen att ta silvret.
15 km klassiskt för herrarna idag. Blir det revansch för Södergren?
Svenskarnas starttider:
69. Mats Larsson 10.34
74. Johan Olsson 10.37
92. Anders Södergren 10.46
94. Mathias Fredriksson 10.47
Totalt 99 stycken startar och världscupledaren Tobias Angerer, Tyskland går ut sist.
Albert Hall: Av säsongens tio bästa klassiska åkare så är det 2 stycken som inte kommer till start. Jens Filbrich, Tyskland och Tor Arne Hetland, Norge.
Mitt förslag på favoriter är:
Jens Arne Svartedal, Norge
Tobias Angerer, Tyskland
Lukas Bauer, Tjeckien
Mathias Fredriksson, Sverige
Frode Estil, Norge
Vasili Rotchev, Ryssland
Jättevarning dock för gamle Odd-Björn Hjelmeseth, Norge bara på grund av det skitföre som råder med snöfall och vallningsproblem.
Detta OS finns det ingen Mühlegg (rättstavat?). Ingen som jag tycker har stuckit ut extra mycket så man kan klassa det som doping. HÅLL SPORTEN REN!!
Någon som vet hur det går med ryskan som hade båda proven possitiva? Hörde senast att hon skulle till förhör men det var igårkväll, mycket kan ha hänt sen dess..
vad jag hörde igår så var även B provet positvit och då skall hon tas ifrån sin silvermedalj och antagligen stängas av på livstid!
De med B provet hörde jag också. Håller helt med att livstidsavstängning är den enda lösningen och för att få slut på all doping inom alla sporter!!
Man fattar inte varför dom dopar sig egentligen! Tror dom inte att de skall åka fast eller? Testerna är ju mer tuffare än nånsin så man fattar inte vad som rör sig i huvudet på dom!!
De sattsar väl allt på ett kort. Allt eller inget, liksom. Men det är som du säger helt sjukt. De gör ju sporten osjyst och hur kul är det om man inte hade åkt fast i kontroll att se tillbaka på sin karriär som 'framgångsrik idrottare' och tänka jag vann OS-guld/silver/brons!.. men jag gjorde det när jag hade tryckt i mej förbjudna inte upptäckta piller... jättekul
Därför håller jag mig till innebandy, det förekommer det ingen dopning inte :) Man vill ju vara ren liksom!!!
Nu till dagens lopp!
Det verkar vara väldigt svåra förhållanden och mycket hänger på hur man har vallat skidorna. Kommentatorerna sa att det Norska vallarteamet inte gjort ett så väldigt bra jobb men tydligen har svenska teamet gjort det.
Verkar gå bra för några svenskar som passerat 2,7.. Inte Södergren, tyvärr..
Blir lite misstänkt på den kazaktanier som verkar ha rusat iväg väldigt. De sa att han fortfarande var junior och hade framgångar i junior-VM. Får hoppas att det inte är något fiffel där!
Nu ska jag krypa ner i soffan, hejja fram svenskarna och hoppas att den j*vla febern lägger sej nån gång! :)
Johan Olsson plockar en finfin sjätteplats på 15 km. klassiskt. Övriga svenskar inte lika bra med, men de är samtliga med bland de 20 främsta. Estländaren Andrus Veerpalu tar sitt andra raka guld på distansen.
6 Johan Olsson Sverige +37.5
11 Anders Södergren +1:15.8
14 Mathias Fredriksson +1:17.8
20 Mats Larsson +1:50.4
Vi törs knappast tro på några underverk på herrstaffetten nu på söndag. Frågan är om Norge törs göra det då formkurvan hos samtliga norrmän väl knappast imponerar.
Albert Hall: Att norrmännen skulle valla bort sig är så klart mycket svårt att förutse. Att jag däremot missar estländarna får jag se som ett stort misstag. Trots att man vet att dom alltid när det är mästerskapsår skiter fullständigt i världscupen och satsar allt på mästerskapet.
Är dock nöjd med att pricka in Bauer, Angerer och Rotchev.