Längdskidor
Men det brukar inte gå bra för svenskar i långa skiddistanser så om hon kommer på topp10 är det en bra prestation!
2,6 km:
1. Sara Renner, Canada 6,49
2. Marit Björgen, Norge 6.55
3. Katerina Neumanova, Tjeckien 6.55
4. Britta Norgren, Sverige 6.55
5. Virpi Kuitonen, Finland 6.57
Och jag trodde inte alls på dom sjuka norskorna och så blir dom 2, 3 och 4. Sådär ja, nu var man nere på jorden igen. :-)
11. Britta Norgren
24. Elin Ek
Du får ta igen det senare i OS! Är en del lopp kvar.
Starkt av Bjoergen att ta silvret.
15 km klassiskt för herrarna idag. Blir det revansch för Södergren?
Svenskarnas starttider:
69. Mats Larsson 10.34
74. Johan Olsson 10.37
92. Anders Södergren 10.46
94. Mathias Fredriksson 10.47
Totalt 99 stycken startar och världscupledaren Tobias Angerer, Tyskland går ut sist.
Albert Hall: Av säsongens tio bästa klassiska åkare så är det 2 stycken som inte kommer till start. Jens Filbrich, Tyskland och Tor Arne Hetland, Norge.
Mitt förslag på favoriter är:
Jens Arne Svartedal, Norge
Tobias Angerer, Tyskland
Lukas Bauer, Tjeckien
Mathias Fredriksson, Sverige
Frode Estil, Norge
Vasili Rotchev, Ryssland
Jättevarning dock för gamle Odd-Björn Hjelmeseth, Norge bara på grund av det skitföre som råder med snöfall och vallningsproblem.
Detta OS finns det ingen Mühlegg (rättstavat?). Ingen som jag tycker har stuckit ut extra mycket så man kan klassa det som doping. HÅLL SPORTEN REN!!
Någon som vet hur det går med ryskan som hade båda proven possitiva? Hörde senast att hon skulle till förhör men det var igårkväll, mycket kan ha hänt sen dess..
vad jag hörde igår så var även B provet positvit och då skall hon tas ifrån sin silvermedalj och antagligen stängas av på livstid!
De med B provet hörde jag också. Håller helt med att livstidsavstängning är den enda lösningen och för att få slut på all doping inom alla sporter!!
Man fattar inte varför dom dopar sig egentligen! Tror dom inte att de skall åka fast eller? Testerna är ju mer tuffare än nånsin så man fattar inte vad som rör sig i huvudet på dom!!
De sattsar väl allt på ett kort. Allt eller inget, liksom. Men det är som du säger helt sjukt. De gör ju sporten osjyst och hur kul är det om man inte hade åkt fast i kontroll att se tillbaka på sin karriär som 'framgångsrik idrottare' och tänka jag vann OS-guld/silver/brons!.. men jag gjorde det när jag hade tryckt i mej förbjudna inte upptäckta piller... jättekul
Därför håller jag mig till innebandy, det förekommer det ingen dopning inte :) Man vill ju vara ren liksom!!!
Nu till dagens lopp!
Det verkar vara väldigt svåra förhållanden och mycket hänger på hur man har vallat skidorna. Kommentatorerna sa att det Norska vallarteamet inte gjort ett så väldigt bra jobb men tydligen har svenska teamet gjort det.
Verkar gå bra för några svenskar som passerat 2,7.. Inte Södergren, tyvärr..
Blir lite misstänkt på den kazaktanier som verkar ha rusat iväg väldigt. De sa att han fortfarande var junior och hade framgångar i junior-VM. Får hoppas att det inte är något fiffel där!
Nu ska jag krypa ner i soffan, hejja fram svenskarna och hoppas att den j*vla febern lägger sej nån gång! :)
Johan Olsson plockar en finfin sjätteplats på 15 km. klassiskt. Övriga svenskar inte lika bra med, men de är samtliga med bland de 20 främsta. Estländaren Andrus Veerpalu tar sitt andra raka guld på distansen.
6 Johan Olsson Sverige +37.5
11 Anders Södergren +1:15.8
14 Mathias Fredriksson +1:17.8
20 Mats Larsson +1:50.4
Vi törs knappast tro på några underverk på herrstaffetten nu på söndag. Frågan är om Norge törs göra det då formkurvan hos samtliga norrmän väl knappast imponerar.
Albert Hall: Att norrmännen skulle valla bort sig är så klart mycket svårt att förutse. Att jag däremot missar estländarna får jag se som ett stort misstag. Trots att man vet att dom alltid när det är mästerskapsår skiter fullständigt i världscupen och satsar allt på mästerskapet.
Är dock nöjd med att pricka in Bauer, Angerer och Rotchev.
All heder åt deras insats.
Paddan:
[Hmm, vilken medalj får man för en fjärdeplats?]
De har tveklöst vunnit min bragdmedalj. Om Damkronorna får min guldmedalj så får det här laget en silvermedalj med guldkant.
Poffa: Äh, bragdmedaljen är väl redan vikt för Peppe Engs danskonster i Let´s dance...
Men jag kunde inte ens drömma om att de skulle vara med och nosa på en OS-medalj (ja inte Peppe med partner då)
Kors i allsindar, en fjärdeplats för stafetttjejerna det trodde jag inte ett ögonblick på innan OS, så jäkla kul att sitta och se att de kämpade om medaljerna.
Det är fenomenalt bra att komma fyra i ett OS, men visst är det lite, lite, lite surt att man inte fick med sig en medalj, när man nu var så nära.
Denna insats bådar gott för framtiden, nu ser andra svenska tjejer att man visst kan lyckas på mer än bara sprint.
Och som det känns nu så kan Britta Norgren bli hur bra som helst, den tjejen har bara ett läge, det är full fart framåt. Tänk den dagen det håller hela vägen.....
Det finns många bragder detta OS, svårt att bestämma vilken som är den största.
Tjejernas fjärdeplats är en jätteframgång och de borde vara riktigt stolta men såklart lite besvikna när det var så nära men de måsta vara stolta!
Damkronornas straffdrama mot USA och finalplats mot Canada är också en jättebragd.
Man får inte glömma dubbla sprintgulden! och Anna Carins silver!
Detta OS måste var det bästa på ganska länge ut svensk synvinkel.
Nu vet jag iofs inte vilka åkare som ställer upp för länderna, men jag ska försöka mig på ett tips ändå. Otroligt svårtippat lopp, inget lag som har 4 åkare i toppform:
1. Norge(tror: Svartedal, Hjelmeseth, ?Hofstad? och Estil)
Otroligt starka på klassiska sträckorna... Sen slänger de säkert in Estil på sista sträckan, som hänger i och spurtar ner alla andra.
2. Sverige (tror:M.Larsson, J.Olsson, A.Södergren och M.Fredriksson i ordning)
Estil är den enda som kan hänga på och där får Fredriksson vika ner sig på upploppet.
3. Tyskland(tror: Schlütter, Filbrich, Sommerfeldt och Angerer)
Sommerfeldt kommer tappa tätkontakten på tredjesträckan och Angerer spurtar till sig bronset.
4. Österrike (tror: ?, Tauber, Botwinov och Hoffman)
Håller sig kvar länge i tävlingen och blir nära på att göra en rejäl knall!
5.Italien
6.Tjeckien (tror: Michl, Koukal, Bauer och Magal)
7.Estland(tror: Kokk, Veerpalu, Mae och ?)
8.Frankrike
9. Kazakhstan
10. Ryssland
11. Schweiz
Ja, jävlar vad svårtippat lopp! Alla de tio första lagen kan byta plats med varandra och hamna på pallen(utom Kazakstan och Estland), men känslan säger att Ryssland floppar rejält och att något lag av Österrike, Tjeckien och Frankrike är väldigt nära pallen!
Om Sverige ska lyckas MÅSTE Mats Larsson göra en godkänd första sträcka... Det blir nyckeln till ett bra lopp!
Nja,jag tror att Sverige kör med Johan Olsson, Mathias Fredriksson, Anders Södergren,Mats Larsson,eventuellt att Bråten kör en chansning o kastar in Björn Lind på en fjärde sträcka.....
Tre kanonbra sträckor av Sverige i stafetten, men nu tror jag dessvärre det roliga tar slut, känns som Fredriksson inte riktigt är "på tårna" i detta OS.
Nej det skall man aldrig göra, men min känsla säger ändå att det inte kommer att hålla. Jag hoppas verkligen jag har fel, men nu är Tyskland och Tjeckien snart ifatt Fredriksson.
Jag tror minsann att jag skall vara negativ i fortsättningen, det verkar att hjälpa :)
Vilken kanonrunda han gjorde Fredriksson, strålande jobb av alla fyra grabbarna.
Kul med medalj i staffetten.Tycker att han ger Angerer en liten kamp ivarjefall.