Längdskidor
All heder åt deras insats.
Paddan:
[Hmm, vilken medalj får man för en fjärdeplats?]
De har tveklöst vunnit min bragdmedalj. Om Damkronorna får min guldmedalj så får det här laget en silvermedalj med guldkant.
Poffa: Äh, bragdmedaljen är väl redan vikt för Peppe Engs danskonster i Let´s dance...
Men jag kunde inte ens drömma om att de skulle vara med och nosa på en OS-medalj (ja inte Peppe med partner då)
Kors i allsindar, en fjärdeplats för stafetttjejerna det trodde jag inte ett ögonblick på innan OS, så jäkla kul att sitta och se att de kämpade om medaljerna.
Det är fenomenalt bra att komma fyra i ett OS, men visst är det lite, lite, lite surt att man inte fick med sig en medalj, när man nu var så nära.
Denna insats bådar gott för framtiden, nu ser andra svenska tjejer att man visst kan lyckas på mer än bara sprint.
Och som det känns nu så kan Britta Norgren bli hur bra som helst, den tjejen har bara ett läge, det är full fart framåt. Tänk den dagen det håller hela vägen.....
Det finns många bragder detta OS, svårt att bestämma vilken som är den största.
Tjejernas fjärdeplats är en jätteframgång och de borde vara riktigt stolta men såklart lite besvikna när det var så nära men de måsta vara stolta!
Damkronornas straffdrama mot USA och finalplats mot Canada är också en jättebragd.
Man får inte glömma dubbla sprintgulden! och Anna Carins silver!
Detta OS måste var det bästa på ganska länge ut svensk synvinkel.
Nu vet jag iofs inte vilka åkare som ställer upp för länderna, men jag ska försöka mig på ett tips ändå. Otroligt svårtippat lopp, inget lag som har 4 åkare i toppform:
1. Norge(tror: Svartedal, Hjelmeseth, ?Hofstad? och Estil)
Otroligt starka på klassiska sträckorna... Sen slänger de säkert in Estil på sista sträckan, som hänger i och spurtar ner alla andra.
2. Sverige (tror:M.Larsson, J.Olsson, A.Södergren och M.Fredriksson i ordning)
Estil är den enda som kan hänga på och där får Fredriksson vika ner sig på upploppet.
3. Tyskland(tror: Schlütter, Filbrich, Sommerfeldt och Angerer)
Sommerfeldt kommer tappa tätkontakten på tredjesträckan och Angerer spurtar till sig bronset.
4. Österrike (tror: ?, Tauber, Botwinov och Hoffman)
Håller sig kvar länge i tävlingen och blir nära på att göra en rejäl knall!
5.Italien
6.Tjeckien (tror: Michl, Koukal, Bauer och Magal)
7.Estland(tror: Kokk, Veerpalu, Mae och ?)
8.Frankrike
9. Kazakhstan
10. Ryssland
11. Schweiz
Ja, jävlar vad svårtippat lopp! Alla de tio första lagen kan byta plats med varandra och hamna på pallen(utom Kazakstan och Estland), men känslan säger att Ryssland floppar rejält och att något lag av Österrike, Tjeckien och Frankrike är väldigt nära pallen!
Om Sverige ska lyckas MÅSTE Mats Larsson göra en godkänd första sträcka... Det blir nyckeln till ett bra lopp!
Nja,jag tror att Sverige kör med Johan Olsson, Mathias Fredriksson, Anders Södergren,Mats Larsson,eventuellt att Bråten kör en chansning o kastar in Björn Lind på en fjärde sträcka.....
Tre kanonbra sträckor av Sverige i stafetten, men nu tror jag dessvärre det roliga tar slut, känns som Fredriksson inte riktigt är "på tårna" i detta OS.
Nej det skall man aldrig göra, men min känsla säger ändå att det inte kommer att hålla. Jag hoppas verkligen jag har fel, men nu är Tyskland och Tjeckien snart ifatt Fredriksson.
Jag tror minsann att jag skall vara negativ i fortsättningen, det verkar att hjälpa :)
Vilken kanonrunda han gjorde Fredriksson, strålande jobb av alla fyra grabbarna.
Kul med medalj i staffetten.Tycker att han ger Angerer en liten kamp ivarjefall.
Frogeaters försökte med en protest ang Söderbergs växling men den avslogs. Allt enl SVT.
Alla försök är goda utom dom dåliga ;-)
Jag var så negativ att man ställde in Super-G racet, och förresten så tar inte Anja några fler medaljer, det kommer inte någon annan svensk att göra heller. :)
Har du räknat in damkronornas medlaj som inte har mestämd valör ännu (silver med största säkerhet). I super-G har hon en chan på medlaj men i de båda slalom loppen kan det bli tufft.
Klart jag har räknat med den silvermedaljen, den bragden glömmer man inte bort.
Jag var så jädrans negativ när Fredriksson började sin sträcka idag, och det resulterade i en bronsmedalj, så hädanefter skall jag bara vara negativ, då borde Sverge få många medaljer.
Därför säger jag/skriver jag att det inte blir fler medaljer. :)
Låter bra det!! Jag ska kanske vara ännu mer negativ än vad jag redan är. Kanske går bättre då?
Eftersom jag inte varit påloggad under helgen så måste jag också bara kommentera herranas stafettinsats. Det bronset överraskade mig mycket, hade själv rankat Sverige som 6:a och Italien 7:a när jag fick se laguppställningarna.
Håll i er nu för här kommer listan över de främsta fristilssprintarna enligt Stigsson.
Damer:
1. Anna Dahlberg, Sverige
2. Claudia Kunzel, Tyskland
3. Beckie Scott, Canada
4. Marit Björgen, Norge
5. Natalia Matveeva, Ryssland
6. Alena Sidko, Ryssland
7. Virpi Kuitonen, Finland
8. Aina Kaisa Saarinen, Finland
Outsider: Britta Norgren, Sverige (bara för att hon hittills inte har gjort som man har förväntat sig i dom här mästerskapen)
Herrar:
1. Björn Lind, Sverige
2. Tor Arne Hetland, Norge
3. Peter Larsson, Sverige
4. Mikael Östberg, Sverige
5. Thobias Fredriksson, Sverige
6. Cristian Zorzi. Italien
7. Johan Kjölstad, Norge
8. John Kristian Dahl, Norge
Här skulle jag bli mycket förvånad om det överhuvudtaget går någon annan än en svensk eller norsk till final. Det blir en landskamp!
Reservation för att jag inte läst startlistorna än så jag vet inte vilka som länderna ställer upp med. :-)
Nu hittade jag startlistorna också och kan konstatera att Norge inte ställer upp med Johan Kristian Dahl. Då får jag plocka in landsmannen Ola Vigen Hattestad på hans plats istället. :-)
Tre medaljer varav två guld får vi väl annars vara mycket nöjda med!
Tryggt och säkert i kvalet alla svenska lätt vidare. Lina och Lind imponerade. Dahlberg och Fredriksson såg tyngre ut än väntat. Övriga åkte som väntat.
Mina favoriter nu när vi fått analysera lottningen. 5 kvartsfinaler med 6 åkare i varje, två går vidare till semifinal..
Damer:
KV1: Scott Canada, Saarinen Finland och Öhrstig Sverige. (Tyvärr Emelie)
KV2: Kuenzel Tyskland, Kuitunen Finland och Björgen Norge. (Stenhård kvartsfinal, finskan och norskan gör upp om andraplatsen)
KV3: Sidko Ryssland, Majdic Slovenien och Matveeva Ryssland. (Jag tror på ryskorna)
KV4: Follis Italien, Dahlberg Sverige, Norgren Sverige och Tchepalova Ryssland. (Tuffaste heatet borde bli Dahlberg och Follis men räkna aldrig bort de andra två)
KV5: Andersson Sverige och Crawford Canada (Borde vara lätt)
Herrar:
KV1: Lind Sverige (Lätt match, helt öppet om andraplatsen Darragon Frankrike eller Pasini Italien?)
KV2: Rotchev Ryssland och Iversen Norge (Inget snack)
KV3: Zorzi Italien, Östberg Sverige och Hetland Norge (Mörkade Hetland i kvalet eller är han ur form?)
KV4: Newell USA, Larsson Sverige, Hattestad Norge och Fredriksson Sverige (Tuffaste heatet, Larson vinner men vem av Hattestad eller Fredriksson blir tvåa?)
KV5: Kjölstad Norge och Frasnelli Italien (Inget snack)
Summa: Vi får med oss två tjejer och tre herrar till semifinal.
Även om Hetland är ur form så brukar han gå vidare från första heaten med sin rutin och sitt taktiska åkande när han inte möter alltför svårt motstånd. Jag ser fortfarande han som det största hotet idag tillsammans med Kjölstad och Iversen. Frasnelli kan bli dagens skräll, när jag funderade över loppet igår så dök hans namn upp först av alla... Märkligt:S
Det var väl Hetland som fick se Lind korsa mållinjen före honom. Det kanske har satt sej i psyket.
Damernas semifinaler. Två heat med fem i varje, två bästa går vidare.
SF1: Scott Canada och Kuentzel Tyskland är överlägsna.
SF2: Dahlberg Sverige och Sidko Ryssland. Se upp för Follis Italien.
Herrarnas semifinaler:
SF1: Lind Sverige och Hetland Norge är överlägsna.
SF2: Kjölstad Norge och Zorzi Italien outsider är Fredriksson men jag tror inte han räcker till.
Det blir medalj idag!