Inlägg: 1240986
Svarskommentarer
Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
...och där går lilleputtlandet Norje upp på samma antal guld som USA.
Imponerande med tanke på att det bor nästan 100 gånger fler där.
Imponerande med tanke på att det bor nästan 100 gånger fler där.
Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Johan Olsson körde en hockeytackling på Cologna och fixade ett brons...
Såg visst fel.
Såg visst fel.
Redigerad kommentar
Ett intressant perspektiv på detta med medaljer är att USA inte längre tar flest guld (gäller både i sommar- och vinter-OS).
Vad händer då med medaljräkningen, jo man ändrar på räkningsmetoden så att man istället räknar antal medaljer huvud taget, dvs både guld, silver och brons.
Här är IOK:s numera förändrade medaljräkning:
www.vancouver2010.com/olympic-medals/
Och här är det sätt som de flesta räknar, dvs först räknar man antal guld, sedan silver och sedan brons.
svt.se/svttext/web/pages/513.html
Sedan är det bara 25 nationer som har tagit medalj, Kazakstan det minst meriterade, kanske