fritte rbk: Ja, det har varit ett märklig år. Först fotboll-VM där man motvilligt kände sig tvungen att medge att tom Mjällby är en hyfsad fotbollspelare.
fritte rbk: Ja inte kan han ju bli mycket sämre än han vart tidigare i år. Men den utvisningen var nog det mest korkade och idiotiska jag sett på länge. DOck mycket typiskt Jönsson. Men annars får jag erkänna att han var bra i matchen.
MoK GG: Instämmer.. Jag har alltid påstått och gör det fortfarande att Jönsson kom med på gamla meriter men igår visade han stort engagemang och ishockeykunnande men utvisningen är korkad men han var klart en av de bättre i Sverige igår men Nordström och Foppas överglänste alla....
MoK GG: Foppa och Sudden tävlade de med om att få sitta i utvisningsbåset några gånger... och normalt sett var inte Jönssons utvisning en normal utvisning... domaren var en labil och kissade säkert ned sig ca 23 gånger under matchen... klart matchens genomgående bäste kedja med mest speltid. Förstår och kan jobba defensivt...
Lunkster: Har sett Jönsson för liknande utvisningar många gånger genom åren. Foppa o Sudden må ha tävlat och vunnit om antal utvisningar men Jönsson vann den om den mest krokade utvisningen
MoK GG: "krokad utvisning" tycker jag är ett bra uttryck - det måste väl vara synonymt med en hakning. Felskrivningen är helt i klass med min favoritfelskrivning "den sneaste tiden". Hur bra som helst.
Renbergs utvisning med ca 5 minuter kvar av matchen mot Vitryssland i fjol var inte heller så smart. Faktiskt något av det mest onödiga jag har sett.
MoK GG: Alla utvisningar man tar är väl korkade. Problemet med denna var ju att det inte var ngn utvisning, utan en jätteblunder av domaren (en av flera). Som tur var blev den inte matchavgörande. JJ markerar med vänsterarmen när han åker förbi finnen, som genast störtdyker på alla fyra. När Jönsson spelar som igår, med ett stort spel både framåt och bakåt, är han lika given i laget som Foppa och Sudden.
Utvisningen var lika idiotisk som för några år sedan då han rappade Juha Ikonen med klubbspetsen på vaden, Ikonen blev skadad och borta i två matcher. I sista matchen var inte Juha så smart han heller, han gav sig på Jönsson direkt med knytnävar som resulterade i en fin blåtira på Jönsson och matchstraff på Ikonen.
Huge: Jönssons utvisning var mer än onödig... Han hade ju klubban riktad mot finnens ben. Benen flög iväg och det var en klar utvisning... Det var ju inte så att Jörgen protesterade särskilt mkt iaf...
Bengan-nr86: Jag talar om utvisningen i slutminuterna, du måste mena ngn annan förseelse. Protest mot domslut har mig veterligt aldrig gjort att domaren ändrat sig och det vet en så pass rutinerad spelare som Jönsson. Vad JJ tyckte om utvisningen kunde man dock tydligt utläsa av hans uppsyn på väg till båset. Total uppgivenhet, utsträckta armar och blicken lyft mot himlen.
Vi menar samma utvisning... Jönsson åkte med klubban framför sig, ned mot isen, den kom åt en spelares skridsko och vare sig det var med mening eller inte kunde inte finnen stå upp. Det var utvisning. Sen gjorde Jönsson nog sin bästa match för säsongen...
Sveriges mest överskattade spelare (även fast han var jävligt bra igår) fick sätta sig i båset....
Huge: Nej alla utvisningar man tar är inte korkade. Dom flesta är dock mer elle rmindre krokade. OCh Jönssons faller in under mycket krokad. Jönsson bentacklade finnen och tycker själv det var en rätt solklar utvisning.
Bengan-nr86: Tänk att det ska vara så kul att vara negativ mot Jönsson. Kanske avundsjuk??? Själv tycker jag att Jönsson har varit en av dom absolut bästa svenska spelarna under hela vm.
Men ge upp. Jönsson har tillsammans med Nordström varit Sveriges bästa spelare så här långt om man ser till jämnhet och kämpaglöd. Alla kan ha en dålig säsong.
MartinS: Disskusionen gällde från början Jönsson sett över hela säsongen. Sen i början av VM och träningsmatcherna var han inget bra. Men han har jobbat upp sej ju längre det gått.
JJ har blivit bättre offensivt ju längre tuneringen gått. Defensivt har han alltid gjort sitt och det mycket bra. Sen att han tillsammans med Nordstöm och Höglund spelat ihop sig och skapat riktig farliga målchanser då och då är ju ett plus i kanten. :)
bajenmattias:Man kan säga så här apropå JJ. Allt framåt är plus, under förutsättning att man håller tätt bakåt. Om du håller med i det resonemanget o ser efter hur många baklängesmål JJ, varit inne på då förstår du varför han alltid har plus i statistiken. Man kan koncentrera ytterligare o se vartifrån ev. baklängesmål kom ifrån. Då får man ändå mer plus på JJ. Sedan att han spelar mycket i BP förhöjer ju värdet ytterligare... Eller hur? Själv har jag aldrig gillat JJ, kanske för att det är så svårt att göra mål när han är på isen. Hade..
Frölunda85: Nejdå, jag tycker också att Jönsson varit jätte bra i LANDSLAGET... Avundsjuk är jag inte vi har ju också en JJ fast i bättre kaliber, synd dock att han alltid tackar nej till landslaget...
Jag ger definitivt inte ett jota för dina resonemang.
Att vara överskattad och att vara dålig är något skilda saker. Man behöver inte vara dålig för att man av vissa anses vara överskattad. Om det enda du har att hänga upp ditt resonemang angående JJ på är en anonym undersökning bland ES-spelare så är det ganska tunt.
BJ: Säsongen som har varit kan du väl hålla med om att han inte har kommit upp i den standarden som man är van att se honom i?? Och i slutspelet skall vi väl inte tala om. Vad hade han? 3 assists eller nåt åt det hållet. så dålig skulle jag vilja säga.
Peter72: Hela FBK kom inte upp i normal standard, Jönsson inkluderad. Nu var det inte det saken gällde, utan om JJ platsar i 3Kr eller inte. Den standard han visat i VM, är den vi är vana att se honom hålla, åtmintone i landslaget. Att han doppar ngn gång i klubblaget är väl förståeligt. Den som inte inser att JJ är självskriven i Tre Kronor, går inte att ta på allvar. Tillsammans med Norström t.ex, är paret en av världens bästa penaltykillingkonstellationer. (puh!) Klart slut.
Allt är ju relativt. Visst har han gjort bättre säsonger, men den är är långt ifrån den sämsta. Han gjorde 39 poäng den här liksom förra säsongen. I slutspelet så lyckades han göra fyra poäng och hade +6. Förra säsongen så gjorde han 6 poäng i slutspelet och hade +5. De senaste säsongerna har han gjort mellan 39 och 47 poäng. Han tuffar på som han brukar göra och är liksom andra bättre ibland och sämre ibland.
fritte rbk: Jag kan iaf inte hitta ngn svensk spelare som under de senaste åren, och även i skrivande stund, skulle kunna konkurrera ut Jönsson, i den roll han har i landslaget. Därför är han självskriven. När han börjar tappa i motivation och kvalitet, då kan vi börja diskutera saken....
Huge: jag vet inte va jag ska säga om jörgen jönsson! ja har inte alls gillat honom denna säsång kanske för att han haft det väldigt tungt men också för att han inte ville sälla upp för landslaget när små turneringarna va igång. men sedan strax innan vm komma in i SW-games och sedan hopp in i Vm bara.. men han visade verkligen att han passar i landslaget och har stora kvaliterer.. men han kanske måste ställa upp mer och han kanske måste säga vad han vill göra åt landslaget om det är Bara vm som gäller eller om de andra turneringarna är viktiga med..
Han har ställt upp varenda gång han blivit tillfrågad, men när han för en gångs skull tackar nej så är han inte värd att vara med längre. Jag säger då det...
BJ: Och den gång han tackade nej var han ur form och kände att han inte skulle tillföra speciellt mkt. Klokt agerat. Hardy hade full koll på Jönsson och vet vad han går för, skam vore det annars, det är ju Hardys jobb.
Huge: oki ja ber om ursäkt då.. hardy hade väl som sagt bra koll och visste att han skulle komma till form till VM där han visade att han var mycket värd platsen så.. oki
irre: Att han hoppar över "träningsturneringar" tycker jag inte är speciellt konstigt. Vad jag tycker är konstigt är att det är så många som väljer att spela i dessa turneringar.
Nä se till att få ihop en riktig europaliga som även klasspelarna väljer att delta i. Som det är nu så är det ju bara turnerningar för att sälja reklam i, inget större värde rent hockeymässigt.
Så tycker jag, rätt eller fel det vet jag inte men......
Huge: "BJ: Och den gång han tackade nej var han ur form och kände att han inte skulle tillföra speciellt mkt. Klokt agerat. "
När har Jörgen Jönsson någonsin tillfört någonting. Snacka om att vara Sveriges mest överskattade spelare, men det är ju klar, vi får ju chansen att öva på numerära underlägen för han är ju ganska duktig på att ta onödiga utvisningar.
Skönt oxå att Jörgen Jönsson satte alla tvivlare på plats med en genomgjuten insats mot finland ( förutom den där utvisningen i slutet av matchen).
Ni som tvivlat på Jörgen fick vad ni tålde. Han kommer bara att bli bättre ju längre tiden går.
Mot VM-guld!!!!