Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Metal Guru:
Helt klart var det en fantastisk sida men allt har sin tid och dom som skrev där har blivit äldre och har kanske inte den energin längre
verbal31:
Det där har jag aldrig hört förut. Snälla förklara för mig.
Hoppas att vi inte faller i kvalserien. Leksand blir nog farliga i år.
Det kanske helt enkelt inte finns så mycket Röglefans på ett Timrå-forum.
John K:
Rögle var chanslösa i period ett.
De kommer vara lika chanslösa i period två.
Samt fullständigt chanslösa i period tre.
Frågan om det räcker för Timrå Red Tampons?
COME ON RÖGLE!
Timrå kommer att "mosa" RBK!
Men det namnet på motståndarna är jag böjd att hålla med.
Under ES 25 första år drabbades ES av nationella trender. Gick publiksnittet ner så var i stort sett alla lag drabbade. När det sedan vände igen fylldes alla hallar. Dom sista 10 åren har vi en utveckling där 08 har sina sämsta noteringar någonsin medans det är highscore och topp 5-noteringar rakt över hos de andra klubbarna...även sett till beläggningar.
"Krisartikeln" i bloggen är annars skriven av Mattias Ek. Grabben är faktiskt jönköpingspojke från början. Åkte upp till Sthlm för några år sedan och enligt initierade källor bytte han dialekt redan strax norr om Gränna. Och nu är han också sådan. Krismedveten hockeyjournalist i O8-område.
TV-tittarsiffrorna jag visade upp var ju inte helt färska. Jag använde 07/08 eftersom det fanns helårsrapporter att se på. För 2009 och årets slutspel finns än så länge bara en halvårsrapport. Kan kanske ändå vara kul att titta på.
www.mms.se/_dokument/rapporter/ar/Halvårsrapport%20vt%202009.pdf
Kanske lite överraskande att just Linköping-Skellefteå är den match som drog flest tittare på TV9? En final mellan LHC-HV drar över 200 000 fler tittare än en mellan FBK-HV. Nu gick det ju inte till en sjunde och avgörande, men det är ändå generellt fler tittare på de icke avgörande matcherna mellan LHC-HV också.
Jag håller helt med om de allsvenska överdrifterna. I och för sig läser jag mycket av SvD och DN-sporten och där är de inte entusiastiska i onödan över Stockholmsfotbollen. Kvällstidningarna är mer hejaklackar och eftersom det finns fyra Stockholmslag att heja på blir det mycket sånt.
Sen kan Aftonbladetvinklingarna bero på att Tomas Ros proportionellt sett är mer intresserad av klubbdirektörer än spelet ishockey. Laul och hans fotbollskompisar är i jämförelse mer intresserade av spelet och spelare.
Var det allmänna intresset egentligen ligger får man ju en snabb överblick av genom att exempelvis titta in här. Det skrivs en hel del om fotboll här inne, men en försvinnande liten del handlar om Allsvenskan i fotboll.
Ingen snackar om Allsvenskan i fotboll längre, mer än drakarna och de närmast sörjande. Så var det inte för 15-20 år sedan. Vi har/har haft en stor allmän förtroendekris kring den inhemska fotbollen och den har gått spårlöst förbi. Istället sätts Elitserien i hockey i blickfånget ideligen med negativ fokus.
Sanningen är annars ganska uppenbar. TV-tittande då det gäller sport är en bra parameter för vad som attraherar oss. Jag har använt mms.se samt tvbloggen.com som källor. Tyvärr så är det numera nästan bara kabeltv som styr utbudet, men det går ändå göra hyfsade jämförelser. Nedan har du lite highscores och toppnoteringar då det gäller hockeyn 07/08.
1 035 000, LHC-HV71, 080418, Kanal5
995 000, Sve-Kan, JVM-final, 080105, SVT24
995 000, Sve-Tje, VM-kvart, 080514, TV6
985 000, Sve-Kan, VM-semi, 080516, TV6
750 000, Kan-Rys, VM-final, 080518, TV6
745 000, LHC-HV71, 080407, Kanal5
740 000, HV71-LHC, 080416, Kanal5
630 000, TIK-HV71, 080403, Kanal5
315 000, Kvalserien, 080410, 4Sport
245 000, Kvalserien, 080408, TV4+
För fotbollen har vi följande "toppnoteringar":
985 000, Sve-Por, VM-kval, 081011, TV8
815 000, Sve-Ung, VM-kval, 080910, TV8
755 000, Man-Che, CL, 080521, TV6
295 000, Sve-Fra, Landskamp, TV6
265 000, Allsvenskt Kval, 081116, 4Sport
200 000, Ham-IFK G, 080504, 4Sport
170 000, UEFA, 081002, 4Sport
95 000, UEFA-cupfinal, 080514, TV6
Som sagt var ett kabeltv-utbud som förmodligen når olika många människor. Dock så har vi TV4, som den enda rikstäckande och markbundna kanalen som visat en av våra två stora sporter. Höjdpunkten är naturligtvis förra sommarens EM-slutspel. Sveriges tre gruppmatcher sågs av mellan 2.59 och 3.03 miljoner tittare. Men man har också visat en del allsvensk fotboll. På de två senaste åren är toppnoteringarna 535 000 (DIF-MFF, 080405) samt den avslutande omgången (071028) som sågs av 495 000.
Förra säsongen minskade ES publik med 1%. Allsvenskan i fotboll minskade med 20%, vilket föranledde följande braskande artikel:
[url=www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/sverige/elitserien/article3515217.ab]Lägg Särskilt Märke Till Kurvpilen:-)[/url]
Försök hitta något liknande om Allsvenskans publiktapp!
Elitserien i hockey har slagit publikrekord 04/05, 06/07 samt 07/08. Försök hitta ens en notis om det hos 08-press!
Jag avslutar med en liten googling:
Publikkris +Elitserien +Ishockey=734 träffar
Publikkris +Allsvenskan +Fotboll=293 träffar
Jag finner detta mycket märkligt med tanke på hur det verkligen förhåller sig både på arenorna som i TV-fåtöljerna...både i dagsläget...som i ett lite längre perspektiv.
Fotbollsallsvenskan får dock ostridigt oproportionerligt med medieutrymme sett inte minst till publikintresset men framför allt sett till kvaliteten. Inte lär det bli mindre om AIK leder serien heller.
Men eftersom Ros säger det, så är det väl inte sant.
blogg.aftonbladet.se/hockeybloggen/2009/08/hv71-goes-cribb
Knäckfrågan var ju att inte alla lag ville skriva på ett nytt 5-årigt TV-avtal, vilket renderade i vissa "utbrytarhot". Kanske bland annat Fricks höftskott har en bakgrund i det?
Nu blev det inget nytt 5-årigt avtal av den gamla sorten. Istället är det upp till varje lag att kunna säga upp avtalet med ett års varsel. Varför nöjde man sig med det om "utbrytning" stod högst upp på agendan?
Finnarna lackade ur för att de svenska lagen skrev på ett nytt TV-avtal. Dom är betydligt hetare på gröten och behöver dom interkontinentala mötena betydligt mer än oss. Därför hoppade de av NT EFTER att TV-avtalet var påskrivet.
Så taktik är väl något som ligger obehagligt nära sanningen. Nu finns möjligheten att starta egna produktionsbolag inom en snar framtid. De flesta lag omsätter idag mellan 100-140 miljoner, men uppvisar i bästa fall resultat på endast någon eller några miljoner. I framtiden kommer den största potentialen till högre netto att ligga i just TV-rättigheterna...som klubbarna nu själva har fått chansen att förvalta.
Du påstår alltså på fullt allvar att HV71:s ordförande och vissa men inte alla ledande befattningshavare i de andra fyra klubbarna INTE strävade mot att bryta sig ur elitserien och istället permanenta en nordisk/europeisk liga med sig själv som deltagare? Du påstår på fullt allvar att allt bara var förhandlingstaktik avseende TV-pengar? Hohohohoho. För övrigt är VM i Stockholm 1958 bara ett påhitt. www.konspiration58.com/default.php
Akronymen var annars uttolkat på pricken, du kanske läste mina två enda HS-bloggar som behandlar ämnet.
Artikeln belyser NT-utredningen som ännu idag inte kommit till ett slutbetänkande och som därefter skall diskuteras av samtliga lag i SHL.
Så här sa Tommy Fritz vid ungefär samma tidpunkt:
www.hv71.se/Nyheter/For-svensk-hockeys-basta/
Annars finns det numera facit eftersom det råder vapenvila inom SHL. Konsekvenserna av tuppfäktningen blev att det är möjligt för alla lag att säga upp rådande TV-avtal med ett års uppsägningstid. I och med detta är också alla lag förbundna att deltaga i ES till och med 10/11.
Om och när det kommer till förändringar i seriesystemet så kommer det vara betydligt fler än 5 lag som deltager. Jag såg för ett tag sedan ett riktigt intressant förslag som dessutom breddar "eliten" i svensk hockey. Det hela kommer att bygga på differentierade TV-intäkter och den möjligheten finns ju inom en snar framtid.
SBV= Störst, Bäst, Vackrast? :-)
– En Nordic Conference som i startskedet består av tio–tolv lag är vad vi ser framför oss."
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/sverige/elitserien/article5185963.ab
Det var innan finnarna sköt drömmarna om en gemensam utbrytning från de nationella ligorna i sank på kort sikt. I efterhand kanske det går att rationalisera med att allt var ett förhandlingsutspel om TV-pengar.
Frölunda köpte sig till ett SM-guld 1965. FBK:s första kom 1981. Tror inte det är speciellt anrikt ännu i de flestas böcker :-)
Sportsliga framgångar med små medel kommer fortfarande att slå undan benen på större ekonomier. Så jag tror som du att vi sett en eller flera rokader innan 2020.
SBV?
DIF, BIF och LIF är intressanta som fenomen. De har en stor plattform av anhängare som kan vara inne på andra och tredje generationen eller mer utanför sitt lokala upptagningsområde som en följd av storhetsåren. FBK har segrat sig till samma sak med början på 80-talet. HV har färre fans utanför Småland och LHC sannolikt riktigt få utan annan koppling till Östergötland.
När det gäller huruvida DFS (eller SBV som jag kallar dem) förstör svensk hockey så är min bild att kritiken gått ut på planerna att överge elitserien och sätta stopp i svensk ishockeys motor. Har man varit med ett tag vet man att det över tiden varierar vem som har pengar och vem som inte har det. Nyss var DIF och MIF stormakterna. För inte länge sedan fick klubbledningen i Frölunda fängelsestraff för sitt fiffel när det var tomt i plånboken.
Jag tycker det är ett sundhetstecken att det går att vinna guld och ha en ekonomi i balans. Som en jämförelse kan man ta Björklöven som lånade ihop till sitt guld -87 och fortfarande inte betalat notan. Historiskt har alla mästarlag kämpat med ekonomin någon eller några gånger därefter. Det kommer HV också att få göra någon gång inom de närmaste tio åren. Du skriver "första decenniet". Det kommer inte att vara samma fyra lag som har bäst organisation om tio år som 2009, det fattar vem som helst.
isåfall hör gjärna av er till mig på forumet eller på min mail [email protected] för då kper jag den/dom.
MVH Pontus
Instämmer med Alisandali, jag hade hoppats och jag trodde det i slutet av serien men jag har absolut inte trott det sedan Oktober.
grattis Rögle.
Barbapappa:Kan du visa nått inlägg från någon Leksing som har sagt att vi var klara för ES någongång under sesongen ??
Själv så har jag sagt att vi blir som bäst 3-4 i KS , sen att det finns folk som hoppas på att vi skulle klara av det i år är en helt annan sak .