HockeySnacks drift-tråd
Jag måste faktiskt erkänna att jag inte anser att det är Marcus "jobb" att göra det...
Om du är missnöjd med din leverantör så bör det ju vara du som kontaktar dom, inte en webmaster för en sida som du inte kommer åt.
Om flera andra kommer fram till den sidan så ligger ju liksom inte "felet" hos sidan förmodligen, utan troligare hos den DNS som leverantören använder, och då ska dom kolla över det.
Det är min åsikt i alla fall, annars ska ju i princip alla webmasters i hela världen kolla med alla leverantörer att alla deras kunder kommer åt sidorna, och om inte så ska dom klaga, typ...
Om man hårddrar det alltså..
Det måste ju vara mer rätt att användaren klagar, right or wrong?
Det kan man ju fråga sig, men leverantörerna har ju kanske lättare att spåra sådana fel, och ringer flera kunder till dom och klagar så kanske dom sätter prio på ärendet?
Nja. Nu vet inte jag riktigt hur det där med DNS fungerar, men om Marcus driver en sida som fungerar dåligt för hans medlemmar p.g.a. att ett företag har krångel med något borde han kanske upplysa dem om det. Jag tänker inte göra det, eftersom jag inte förstår sådana saker, men jag blir jävligt irriterad när HS inte fungerar. Och det borde ju Marcus också bli. Det är inte direkt första gången problemen har berott på denna sak.
Det jag menar är ju att det inte verkar finnas någon röd tråd vilka leverantörer som det inte funkar hos.
Menar du då att Marcus ska sitta och ringa till Telia, BBB, Vattenfall, Tele2, ComHem osv,osv,osv ?
Om jag var honom så skulle jag inte ens tänka tanken faktiskt, än om han säkert är lika irriterad som dig över att vissa inte kommer fram.
Vid sådana här situationer brukar det ta bäst om det är kunderna som ringer, tro mig, jag har pysslat med detta några gånger...
Dessutom vet ju oftast kunderna vilken leverantör dom har, och har ju på det viset även en kundsupport som dom kan ringa till...
Men det verkar ju som att det i allmänhet fungerar sämre hos BBB än hos de andra, eftersom annat folk kan surfa in på HS när jag fortfarande inte kan det via BBB. Det var därför jag föreslog att han skulle kontakta BBB. De andra leverantörerna verkar ju lösa problemen relativt snabbt.
Jag tror inte ens att dom sett att något varit fel, utan min gissning är att det var någon DNS-server eller liknande som hade problem igår, och att ett flertal av de leverantörer som finns använder denna DNS (eller routingväg), medans en del andra inte gör det, och därför funkade det för vissa och inte andra..
Jag kom som sagt fram hela tiden hemifrån, men på jobbet var det helt kört!
Irriterande, javisst!
Japp, det är inte alls otroligt!
Men varför funkade det då hela tiden hemifrån t.ex?
Tråkigt med attacker i vilket fall...
Jaha. Ja, du vet, jag vet ju inget. Jag försöker bara förstå Poffas förklaringar. Och på honom lät det som att det var leverantörerna som hade HS för nära ngt annat som utsatts för ngn sorts attack. Eller vad han nu sa.
Du måste lära dig att inte lyssna för mycket på Poffa, det är mycket han inte förstår ;-)
T.ex hur en fin golfsving ska utföras :)
Då gör jag det också, kanske säkrast så! ;-)
Vi skyller på fotbollshuliganer istället, det känns troligast..
Gidde:
Du ska inte lyssna för mycket på knaskamilla, det är inte mycket hon förstår om datorer. ;-)
Gidde:
Jodå, bara det att hon inte kan återberätta det jag sa på rätt sätt. Jag är missförstådd, och det är inget ovanligt. :-)
Men här har du chansen att berätta igen. Berätta om DNS och de där ddos-attackerna, eller vad det nu hette. Förklara!
Marcus:
Skulle just skriva här runt 15:30 igår om DNS-problemen, men i samma veva försvann siten, sett från min synvinkel.
Först nu är jag tillbaka. All annan Internet-verkasmhet har fungerat utan anmärkning.
Under denna tid har inte den Root Hints-server (en av 13 grundbults-DNS-servrar på Internet) min DNS tillfrågar haft något bra svar på var hockeysnack.com finns nånstans.
Att HS har fungerat för dig och en del andra kan förklaras med att ni har haft maskiner som varit konstant påloggade mot HS, och adressupplösningen därför varit lokalt cachad på era burkar/alternativt i er lokala DNS.
Forcerar man ett DNS-uppslag efter HS i detta läge är man dock både grillkorv och rökt.
Fråga:
Håller HS server samma IP-adress undser månader i sträck?
I så fall kan vi med risk för abstinens memorera en alternativ länk, ungefär som denna: 83.226.188.28/[LokalPathTillHockeysnack]/index.php - utifall du vill avslöja var den layoutmässiga placeringen på HS finns på severns disksystem.
...Om nu detta problem nu skulle återuppstå - vilket nog inte är så våldsamt osannolikt.
Finemangs!!
Sådana där fel som man inte ens förstår själv, det är bästa sorten det ;-)
Marcus:
Jag kom in ett kort ögonblick på någon timme igår. Sedan försvann HS igen. Först nu är jag tillbaka.
Jag menar inte att man ska köra mot IP-adressen i 'skarpt läge', utan att då felet uppstår nästa gång kan man meddela sig med er som är inne, och påtala felaktigheten.
Dagens problem var ett byte av IP-adress som orsakade att folk inte kom åt servern. Jag hann tyvärr inte åtgärda det förrän nu eftersom jag var tvungen att fysiskt sitta vid servern för att kunna fixa felet.
Håller med NuMo.
I sådana fall har dom alltså lagt en länk hit från den sidan, och lyckats få i princip alla medlemmarna att klicka sig hit?
Eller?
Låter mycket mystiskt tycker jag...
Inte vet jag...
De ställen jag håller mig till brukar ligga mellan 1000-4000 stycken ;-)
Dom har hursomhelst ett ganska aktivt forum så någon postade väl länken där. Dom har ett max på 60000 och verkar för närvarande ligga en bit under det.
"Har nu fått en förklaring (?) till 404 på Tjuvkika. Jag citerar Marcus: "Användaren befinner sig på en sida som inte längre finns."
På Internet är allt möjligt."
Det är således ingen nytt som hittats på här och nu.
Men hur kan det komma sig att så många MoDoiter hänger på sidor som inte finns längre just för tillfället?

Fungerar från jobbet men inte hemifrån. Som sagt, du borde kanske kontakta BBB om problemet.