Hockey-Huliganism.
Luleå är visserligen så pass avskärmat från resten av hockeysverige, men rent teoretiskt så skulle jag garanterat tro att något hade hänt om man geografiskt vore placerad närmre Stockholm. Typ som LHC och SSK då.
Det finns säkert någon fjortonåring i TIKs klack också. Lika stor sannolikhet att den personen skulle börja slåss i sådana fall. Du har nog inte sett mycket av MoDos klack... Lulingarna springer mest omkring nakna. Relativt ofarliga, med andra ord.
Knylan:
Jag ser inte risken med Luleås och MODO:s klackar. MODO har egentligen ingen klack att kalla namnet, och de som står där vet jag är av sådan art att de aldrig skulle hålla på med något så urbota dumt. Luleå tror jag heller inte på. Sedan Red Tags-tiden då det for omkring en del idioter under Luleås namn och gjorde städerna osäkra så har det mig veterligt inte ens varit antydningar till något sådant.
Däremot vet jag att Timrå hade en liten klick med folk som försökte sig på någon form av Klubben Casuals-wannabe när de var nere i Linköping. Så där är det i så fall risk, men inte ens där ser jag det som en speciellt stor risk.
Vad man ska göra frågar du? Det absolut första är att ALLA tar avstånd och inte säger det du nu säger, då får de nämligen det där lillfingret som ger dem chansen att ta hela handen. Istället ska man fördöma å det grövsta, förebygga genom att samarbeta med polis och förhindra genom att rapportera så fort man får reda på något. Ser man någon i den egna klacken som kastar flaskor mot isen, motståndarsupportrarna eller sina egna så ska man se till att de åker ut. Omedelbart!
Har man kommit så långt kan man sedan gemensamt hitta riktlinjer för hur man ska fortsätta. Här ska supporterklubbar, polis, klubbarna själva och andra berörda deltaga. Först då kommer man få bort sånt här drägg från gatorna och arenorna.
Av det jag såg av Luleås klack i lördags så innehöll den en hel drös med killar mellan 16-25. Skulle således en situation uppstå där det är slagsmål i luften så skulle det nog smälla, nästan garanterat skulle jag vilja säga.
Det enda som skett mellan TIK och LHC var lite käftande efter en av kvartsfinalerna 2004, det på våran hemmaplan. Inget avancerat på något sätt.
Det där tycker jag känns som samma fenomen som att många tror att personerna är lågutbildade idioter totalt befriade från omdöme. Nu kan man givetvis inte jämföra med främst den engelska kulturen, men i de grupperna finns det ju en hel drös högt uppsatta personer som åker runt och slåss.
Men givetvis, det är ju ett problem som växer inom hockey-Sverige. Och det kommer ju att bli större. Internet kan jag garantera är den största boven.
Det som sen hände var att någon av oss drog iväg ett snabbt tillrop riktat mot dom, vad det var exakt minns jag inte. Då brann det för några av dem och åtminstone 4 stycken kom över räcket och kutade mot oss, sen så vart man stoppade av vakter.
Det är väl egentligen det enda som hände.
Visserligen inte Elitserien, men det var visst en uppgörelse fans emellan i Uppsala igår i Gränbyparken. Almtuna mötte tydligen Hammarby off the record.
Inga riktiga firmor, ser det ut som:
"Efter matchen ramlade anmälningar in om misshandel och skadegörelse."
Fängelse för slagsmål ?
Skall vi gissa på att det blir en mildare dom efter överklagandet.
Har väldigt svårt att se att MoDo eller ens Lulio skulle drabbas av fenomenet hockeyhuliganer.
Det borde väl inte vara omöjligt att luska ut vilka som slåss? Sen är det väl bara att polisanmäla dem när de gör något. Och nästa gång. Och nästa gång. (Inte för att jag vet hur rättsväsendet fungerar, iofs. Polisen kanske inte har tid att ta hand om idioter som låtsas att de bryr sig om hockey men bara vill slåss.)