Apropå nånting...
« Föregående · 2638853 · Nästa » Till forumet
Sv: Apropå nånting...
DJ Hemp: Kopplingen till just tjuvfiske verkar kunna diskuteras 😁
"Klyktattare är en ursprungligen jämtsk nedsättande benämning på person från Västernorrlands län.
Öknamnet klyktattare uppstod när bilarna i Västernorrlands län fick länsbokstaven Y (en klyka) på sina registreringsskyltar. Epitetet förekommer än idag. Benämningen lär först ha tillkommit de västernorrlänningar som gav sig upp med bil i de södra lappmarkerna för att plocka bär, enligt informanter från Strömsunds och Örnsköldsviks kommuner.[1]"
"Klyktattare är en ursprungligen jämtsk nedsättande benämning på person från Västernorrlands län.
Öknamnet klyktattare uppstod när bilarna i Västernorrlands län fick länsbokstaven Y (en klyka) på sina registreringsskyltar. Epitetet förekommer än idag. Benämningen lär först ha tillkommit de västernorrlänningar som gav sig upp med bil i de södra lappmarkerna för att plocka bär, enligt informanter från Strömsunds och Örnsköldsviks kommuner.[1]"
+ 2
Sv: Apropå nånting...
+ 4
Sv: Apropå nånting...
DJ Hemp: Nä riktigt så va de inte utan forbönder som reste till Norge för att byta/köpa varor dom va klädda i vadmal o de stinker sur fårull om de kläderna o därav surjämtar!!🤠🇺🇿🇺🇿🇺🇿
+ 3
Sv: Apropå nånting...
JonteD:
Aha, okej då. Läste förresten igår att du varit på S3 i Boden. Det var där jag första gången blev kallad för ”klyktattare”.
Aha, okej då. Läste förresten igår att du varit på S3 i Boden. Det var där jag första gången blev kallad för ”klyktattare”.
+ 3
Sv: Apropå nånting...
JonteD: Underbart att Malmö kvitterar till 2-2! Nu kommer Modo att vika sig
+ 4
Sv: Apropå nånting...
Walli missar öppet mål och Snabb-Sebbe har inte gjort ett mål på hela säsongen.
+ 3
Sv: Apropå nånting...
DJ Hemp: Jo på 4 kompaniet som fältväbel sökte sedan över till falskärmsjägarna som Salvekvickmekaniker (sjukvårdare) blev fänrik när ja muckade sökte om till befälsskola i ett år blev löjtnant o sedan kapten o numera pensionerad major o innehar världens farligaste jobb nu pensionär? Nu undrar ni varför de är farligt jo jag har inte sett någon som överlever de jobbet!!!🤣🤣🤣🤣🤣
+ 2
Sv: Apropå nånting...
+ 3
Sv: Apropå nånting...
Zäta75: wennerholm dömer. Haha banjo håller korpklass just nu. Fin macka av Alvarez till Rosdahl nära.
+ 3
Sv: Apropå nånting...
JonteD:
Intressant. Var själv på 2:a kompaniet som elit-telegrafist med rätt att döda. Pensionerade mig själv som sergeant innan det gick för långt. Hade redan alltför många liv på mitt samvete 🙂
Detta var säsongen 1986/1987.
Intressant. Var själv på 2:a kompaniet som elit-telegrafist med rätt att döda. Pensionerade mig själv som sergeant innan det gick för långt. Hade redan alltför många liv på mitt samvete 🙂
Detta var säsongen 1986/1987.
+ 3
Sv: Apropå nånting...
DJ Hemp: Sen gjorde jag utlandstjänst i Bosnien fem bataljoner där en i Afghanistan o en liten sväng i Ukraina för ett tag sen men där körde jag ambulans i två månader orkade inte att se de elände så jag bröt kontraktet o for hem kände att jag skulle bli sämre i skallen (PTSD)😎🇺🇿
+ 1
Sv: Apropå nånting...
JonteD:
Jaji, åren går. Brydde mig inte ens om att göra en enda repövning. Det akademiska lockade mer.
Calle Persson - 2-3!
Nytt obegripligt misstag av MoDo.
Jaji, åren går. Brydde mig inte ens om att göra en enda repövning. Det akademiska lockade mer.
Calle Persson - 2-3!
Nytt obegripligt misstag av MoDo.
+ 4
Sv: Apropå nånting...
Banjopubliken slänger in saker på isen så matchen får brytas. Kul att det är huvudmatch så hela Sverige får se vilken amatörklubb m0d0 är. Slut på pengar verkar de ha också enligt sportchefen.
+ 8
Sv: Apropå nånting...
{9037}: kul för modo att dom fick se repris på Timrås mål mitt i deras match 🤣😅
+ 9
Sv: Apropå nånting...
DJ Hemp: Underbart modotorsk som jag sa! Nu är dom nere i skiten nolaskogarna. Rätt säker på att fe får kvala
+ 5
Sv: Apropå nånting...
Andersson: Spontant känns det också lite bakvänt att som hemmapublik bua när laget man "håller på" jagar kvittering..?
+ 3
Sv: Apropå nånting...
Synd bara att HV verkar torska mot Frölunda annars hade Mordor varit i negativt kval
+ 2
Sv: Apropå nånting...
Dubbeld: Jo. Hugo Fransson är lagom populär i HV leden just nu. Huvudtackling med 2:30 kvar.
+ 1
Sv: Apropå nånting...
Zäta75:
Glädjer mig mer åt Malmös vinst än åt MoDos förlust. Skulle helst se att båda lagen slipper kvala, men tippar att HV kravlar sig ovanför strecket till slut.
Glädjer mig mer åt Malmös vinst än åt MoDos förlust. Skulle helst se att båda lagen slipper kvala, men tippar att HV kravlar sig ovanför strecket till slut.
+ 1
Sv: Apropå nånting...
Dubbeld:
Ja där var det en kontakt mot huvudet Frölundaspelaren rasade i isen. Filmning. 5 minuter, jag sa till frugan att Frölunda skulle få en utvisning med sig när det är 3 minuter kvar, nu fick dom en 5a när det var 2,28 kvar.
Typiskt Frölunda.
Ja där var det en kontakt mot huvudet Frölundaspelaren rasade i isen. Filmning. 5 minuter, jag sa till frugan att Frölunda skulle få en utvisning med sig när det är 3 minuter kvar, nu fick dom en 5a när det var 2,28 kvar.
Typiskt Frölunda.
+ 2
« Föregående · 2638853 · Nästa »
Bakgrunden till att vi kallar er för ”surjämtar” är således att ni blev sura för att vi åkte till Jämtland för att tjuvfiska. Tack, då fick man klarhet i den saken 👍