Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
mikenomad:
Läser i dagens ST en debattartikel skriven av Kegas Westberg där han oroar sig över den nya regionsindelningen, men det positiva är att även han förordar en flytt för TIK in till stan.
Keep up the good work.
frumarie:
En förutsättning för att den skall ramla in EU-pengar är ju att klubben och dess sponsorer skall pumpa in lika mycker pengar som själva EU-bidraget.
Så om jag inte är ute på hal is och hare det glatt, så måste Timrå IK och dess sponsorer pumpa in 35 millar för att det skall falla ut 35 miljoner i EU-pengar.
Tillåt mig tveka men, hur skall Tik kunna krama ur dessa pengarna om sponsorerna vill bygga nytt i stan.
Har du helt lagt ner ditt arenabygge i Lastlavaberget?
Det kallas säkert till medlemsmöte när det är dags precis som förra gången vi medlemmar klubbade igenom ett "hallbygge".
Där har du nog fel, i alla fall enl vad jag fått höra, och av vilken, men den källan lovade jag att hålla för mig själv, men du kan ju dubbelkolla
Det beror väl på om kommunen vill ha den och anser att dom
har råd att ha den!
Kontrakt bryter man inte så lätt.
Saken är ju den att Timrå IK är populärare än GIF Sundsvall även i stan...
En obehaglig sanning kan ju vara vetskapen om att TIK kan bryta kontraktet när som helst, och att då överlåter TIK E-on arenan till kommunen.
Men det vet du säkert.
Vad jag vet så har TIK avtal på nuvarande arena till 2014,det är kanske därför
ett informationsmöte inte är aktuellt.
Jag tror inte TIK har råd med två arenor..ja det skulle kanske vara om Sundsvalls kommun går in med både pengar till bygget och ett rejält
driftsbidrag. Samma som Timrå Kommun gör nu i den här arenan.
Hur än vi diskuterar här tror jag ändå att det kommer att dröja med ett beslut.
Jag hoppas i alla fall att styrelsen inser att det är bättre att satsa på den arena dom har.
För gammal för ungdomsvårdskola,,Rave partyn och saltkråkan...
Hellre allsvenskan och timrå än toppen av elitserien och sundsvall,hockey som hockey samma puck i allsvenskan oxå.
ps min mamma är nära släkt med min pappa
Det vore en liten annan sak om vi kunde bygga om E.on Arena till en i klass med Swedbank Arena där den står idag, men det är helt omöjligt att göra det. Det har jag personligen fått höra från Thomas Johansson. Man är väldigt låst med de ombyggnationer och förbättringar som man kan göra.
Kevin O Shea:
Skulle kunna tro att ett publiksnitt på runt 9000 inte är att sticka ut hakan för mycket. Under förutsättning att klubben med sportchef, klubbledning och arenapersonal fortsätter att utvecklas.
Frågan är kanske inte lika infekterad för mej, eftersom jag inte är född i, och bor i Timrå.
Men jag är uppvuxen med ishockey i Timrå (såg min första match på plats 1972), och tycker precis som du att Timrå hör hemma i, och skall spela i Timrå.
- MEN!
Om alternativet är att "De fyra stora" plus MoDo springer ifrån ekonomiskt och gör Timrå mindre konkurenskraftigt, så tycker jag att Arenan skall flyttas till den större orten Sundsvall.
Om gemene man i Övik inte orkade ta sej de få kilometrarna från Ö-vik till Domsjö av diverse bekvämlighetsskäl, så borde ju både du och jag inse att detsamma gäller för besökaren från Sundsvall.
Som dessutom har längre från Svall till Timrå, än vad Nolaskogaren hade till Domsjö.
Och det gick säket bussar från Ö-vik till Kempis också, så det argumentet köper jag inte.
MoDo har ökat sitt publiksnitt med knappt 2900 åskådare sedan flytten, motsvarande sifrra för Timrå skulle betyda ett snitt runt 8300 åskådare.
Och då bor det ändå mindre folk i Övik än vad det gör i Sundsvall.
...du kan ju dra dina egna slutsatser :-)
Har lite svårt att förstå varför inte TIK kallar till informationsmöte i frågan.
Timrå mot allsvenskan 2014!
Men med ditt resonemang, varför åker man inte buss till matcherna nu??? bussen går ju åt båda hållen.
Timrå ska spela i Timrå, i Sundsvall kan dom hålla på med fotboll.
Och fler sponsorer tror jag knappast det blir genom att flytta hallen till stan, det hänger mer på marknaden i kansliet, och sponsorer ser till reklamvärdet i regionen, och där konkurerar Timrå med Dragons, Gif:arna, och s-valls hockey, Och dom stora som har pengar dom sponsrar även de anndra med, och dom har en fasst budjet för sponsring som vi får dela på,,sedan får man tänka på att det kan finnas ett och annat företag i Timrå som blir sur och drar in sin sponsring,,Och sponsorer slänger bara inte ut pengarna, de kräver något tillbaka, iform av fribiljetter mm
Att Sundsvall som utdöende stad skulle öka marknadsvärdet finner jag som föga trovärdigt,,
Att flytta hallen är för mig otänkbart, den ligger så himmla bra där den ligger,, MEN!! vad som skulle behövas är en av och påfart direkt till motorvägen,,då slipper man dessa köer,,
Vad är det som säger att förhållandet i Sundsvall inte är det samma. Sundsvall har dessutom ett betydligt större upptagningsområde än vad Ö-vik har.
Finns det sedan tjurskallar som resonerar "Nä, inte fan åker jag till en annan kommun för att titta på hockey", så får dom väl stanna hemma.
Själv åker jag gladeligen 4 mil till en annan kommun för att se hockey. För inte nöjer jag mej med att se Antjärn harva på i gärsgårdsserien...
Visst, de kan bli många äldre som antingen inte kan och eller vill gå på timrås matcher om arenan ligger i stan - trots att det i det här läget kmr finnas rätt bra pris på bussresor in till arenan från timrå - så kommer arenan locka fler äldre från andra områden i alla fall.
Det där resonemanget funkar inte. En ny arena i stan kommer locka större publik och för att inte tala om sponsormöjligheter.
Hur jävla många människor som bor i Timrå tror du och ni andra det är som går på matcherna egentligen? Det låter ju som om att det är 4000 envisa timråbor som alltid går på matcherna och resten är från stan som kommer när det passar. Det skulle vara väldigt intressant att se statistik från vart folk bor av dom som är på matcherna.
spud: hade faktiskt ingen aning om swedbanks exakta kapacitet, det var ren slump att ja valde just 7800, men för din skull kan ja väl ändra det till 7400 då.
...och se det från den andra sidan - alla barn och ungdomar som inte får skjuts (från Sundsvall till Timrå), borde ju rimligtvis i så fall vara många många fler än tvärtom.
Jag anser att det är fruktansvärt självklart att Sundsvall och Timrå ska ingå i samma region. Men för många är det tydligen inte så självklart, snarare tvärtom. Hua.
Jag är så jävla less på allt inavel och bytänkande.
Vill vi klubbens bästa så är en flytt det bästa alternativet. Någonstans i hamnen är det som gäller för en ny och toppmodern arena. Birsta är helt uteslutet. Då är det bättre att ha kvar ladan där den är och sakta men säkert gå en allt mer otrygg framtid till mötes.
Tänk den dagen då vi bara har en eller ingen finne i laget. Då är det noll spelare som bor i....Timrå och Örnen.
Miss Conduct: Tur att du skämtade. För jag trodde du menade allvar det här med nationalsången och dess slutrader. Självklart är det "Norden" och inte "Timrå" som gäller. Man ändrar inte en nationalsång. Det blir så löjligt och byfåne-aktigt.
"Hade Timrå haft en ny arena med 7800 kapacitet i ett bra läge i Sundsvall till nästa säsong hade vi haft ett snitt på minst över 1500 pers per match v(lite förutsatt att vi inte suger den här säsongen då), och det på stor grund av att den hade lockat så väldigt många marginalåskådare som Knylan pratade om."
Jag tror att det blir ganska många, bland annat alla äldre som gått på hockey sedan "stan brann. Så jag tror inte att marginalåskådaren kommer att täcka upp förlusten av dom som stannar hemma.
Alla barn o ungdommar som inte har skjuts som i dag kan gå kommer heller inte att gå, och tro att så många kommer som täcker förlusten är rent önsketänkande. Att Timrå IK sedan skulle få en av stans bästa och centralaste platser att bygga en ishall på är ju för fan fabler.
Miss Conduct:
Jag får inte ihop ditt resonemang gällande fusionen för 17 år sedan.
Mig veterligen har INGEN ens fört på tal om att man skall slå ihop Sundsvall Hockey och Timrå IK.
Till och med Sundsvall Hockeys tränare tycker att iden är bra.
Hade Timrå haft en ny arena med 7800 kapacitet i ett bra läge i Sundsvall till nästa säsong hade vi haft ett snitt på minst över 1500 pers per match v(lite förutsatt att vi inte suger den här säsongen då), och det på stor grund av att den hade lockat så väldigt många marginalåskådare som Knylan pratade om.
(jag vet att man inte bygger en arena på ett år)
Och det spelar ingen roll heller om några tjurskallar till Timråbor inte längre följer laget pga att dom på ett blåögt och bakåtsträvande sätt tycker klubbens själ dött - Timrå IK hade tjänat på det ändå!
Sen så bör man väl sjunga nationalsången som den skall sjungas och är skriven, men det kanske har att göra med att jag inte känner för att varesig leva eller dö i Timrå.
----------------------------------------------------------------------------------------
Jaha, detta betyder väl bara att kvinnor är bättre att "prata känslor" ;)
Och att inläggen här skulle vara sexiga hade jag inte en aning om.. men bra att veta i framtiden, för skulle man lägga upp det så, då skulle nog en hel del män "förstå" oxå...
Å jösses är det 17 år sen fusionen?!?! Jädrar va tiden går!! Tycker ÄNDÅ inte att det är värt ett till försök...
"Ja, jag vill leva jag vill dööööööööööö i TIMRÅ!!!!" :P
Att diskutera kommungräns känns väldigt inavlat Timråitiskt.
Sen så bör man väl sjunga nationalsången som den skall sjungas och är skriven, men det kanske har att göra med att jag inte känner för att varesig leva eller dö i Timrå.
jag komemr från karlstad och är på match ibland i E.on inte "fan sjunger jag jag vill leve jag vill då i timrå" jag sjunger NOOOOORDEN
lägg ner snacket om "de är ju inte fullsatt nu" var Kempi det ?
----------------------------------------------------------------------------------------
Ja, jag tror ändå inte det finns underlag för nån större publik i Sundsvall. OM sundsvallsborna är så hockeyintresserade borde dom kunna se till då att E.On blev sprängfyllt!
Kommentaren om Kempis: Inte riktigt samma sak då.. Övik flyttade ju inte sin arena till en annan kommun...
Min kommentar om nationalsången var menat som ett skämtsamt inlägg, men det var ju kul att du orkade skriva ett långt svar om det!! :D
Dom som bor i timrå och åker till S-vall får vell sjunga timrå (dom bor ju endå i Timrå) och dom som kommer från S-vall får vell sjunga S-vall då!
jag komemr från karlstad och är på match ibland i E.on inte "fan sjunger jag jag vill leve jag vill då i timrå" jag sjunger NOOOOORDEN
lägg ner snacket om "de är ju inte fullsatt nu" var Kempi det ?
Tillägg: Dessutom är Tunadalshamnen en av 10 hamnar som det ska satsas på. Eftersom jag själv arbetar där så är denna punkt enormt viktig. DÄrför känns det ju skit att Söråker håller på som dem gör.
Nä, jag kommer självklart alltid älska Timrå IK i ur och skur. Men jag tycker sämre och sämre om Timrå kommun och deras så kallade tankar för varje dag som går. Tråkigt men sant. Detta kommer kanske inte som någon överraskning, men jag kommer aldrig någonsin bosätta mig i Timrå. Åtminstone inte så länge det är som det är.
Bygg nytt och säkra klubbens framtid som en attraktiv toppklubb eller rusta upp nuvarande arena för 70 miljoner som i sådana fall kommer vara omodern igen inom 3-4-5 år? Valet är enkelt.