Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Men det går väl en vecka så har Per HApps börjat om igen.
dessutom skulle det vara kung att kunna gå på krogen efter match. .)
Visst jag håller med om att de säkert skulle bli mer plats med en hall i stan samt mer folk på matcherna. Men det gäller också att tänka med hjärtat. Och jag själv har hjärta inte bara för laget Timrå utan även för kommunen Timrå. Så nä lägg ner de där.
"Dom trogna kommer ändå
Det är dom otrogna man vill åt."
Det är ju de som är tanken, men frågan är ju hur trogna de "trogna" egentligen är? När man läser fraser som "Jag vägrar gå på hockey om man flyttar till stan" och "Då är jag färdig med Timrå IK" skrivna av de mest "inbitna" så står det klart att nånting felar. Jag anser dock att det inte handlar om att vara trogen eller ej utan om ren och skär dumhet.
Vi tar det en annan väg.
Min Rumänska klocka visar, eller visarna står snart i klockan 0100 vilket betyder natti natti.
Inresant i vart fall att spekulera i diverse arena idér, utan surr kommer ju inte alla synpunkter på banan.
Å jag är inte bitter, dock ligger denna frågan troligen högt över våra huvuden.
Hur fan skulle dom personliga intressena var konstruerade? Nu gjorde du i alla fall mig väldigt nyfiken. Låt höra!
Hmm kan nog stämma!
Men det är inte själva arena, alltså en ny arena byggnation jag är emot, kan bara inte förstå placeringen.
Dessutom kanske tidpunkten är illa vald, samt att det finns lite av privata intressen i styrelsen...
Verklighetsanknytning, vi får se.
Är dess värreinte den ända, du får se.
Självklart ett värde, inte imponerande...
Abron: Jag kan inte hålla mig, ett vanligt problem bland medelålders män har jag hört.
En loge, iaf den logen jag har varit i har 12 biljetter till varje match och kostade för 3-4 år sedan 250 000 per säsong. Hur stor var den då? Kanske 20m2 om jag minns rätt. Kläm in 1000 ståplatsanhängare på samma yta varje match så går det jämt upp.
Hur har du tänkt att öka omsöttningen med nuvarande arena? Den går inte att bygga ut hur mycket som helst. Plywood skivorna håller inte.
Och hur ska man kunna konkurera med dom stora drakarna om spelare i den lönekurvan som är i ES.
Du pratar hockeyintresse.
Dom trogna kommer ändå
Det är dom otrogna man vill åt.
Du tillstår att det finns ett värde i sponsorbiten. Imponerande.
Imponerande är också att du är den enda i världen som tycker att SBA var ett felgrepp.
Tycka kan man alltid göra, men du saknar verklighetsförankring.
Den va bra, gillar detta. Tomat odlingen finns ej, å Södra berget syns inte heller från Olerts fd ketsup odling.
När man står ute vid tomatodlingen i Söråker och man nästan kan se folk som åker nedför Södra Berget, har i all fall jag svårt att begripa att det inte är en och samma kommun.
Det handlar inte bara om en kommungräns.
Jo, du kan kolla kommande omsättningsökning hos Nolaskogsarna, men omsättning och vinst är tyvärr inte samma sak. Det går upperligt att ha en höjning av omsättning, men likt förbannat en vinst minskning. Det är inte inkomsten som ger vinsten alla gånger, utgifterna är det som styr.
Vem har snackat om känslor, jag pratar realistiska summeringar från övriga klubbar, i paritet med Norrland.
Precis, logen är en bra inkommst, man är ju där å handlar korv kaffe m.m. Hur många stå platser har man på en loge, hur mycket handlar de för. Tror inte skillnaden är så stor, å så är dom inte lika aktiva som klacken, i vart fall int eom de inte är där. Men okey det finns ett värde i sponsor biten, måste jag tillstå.
Optimal förutsättning för framtiden, ja då kanske man skall göra som många företagar i Medelpad, flytta till Timrå.
Haha. Lustigt att det finns människor som lägger fram namnbytes-scenariot seriöst.
Skillnaden är att det skiljer en kommungräns som inte borde finnas. Oj.
Du tycker att Modo gjorde fel för att snittet nu tredje året går ner. Bortser du helt från omsättningsökningen och vad det innebär på sikt?
Jag kan förstå att man av känslomässiga skäl vill ha kvar TIK i Timråladan. Men dina argument håller inte.
Säljer man en loge till ett företag drar man in pengar. Pengar som sedan kan satsas på spelartruppen, till exempel.
Någon tror att Sundsvall vill sno Timrå IK. Det handlar inte om det, utan om att Timrå IK vill skapa optimala förutsättningar inför framtiden.
Abron:
Inte vet jag men nog borde väl 1300 nya parkeringsplatser räcka, plus dom som redan finns inom 5 min "by foot"
http://www.hockeysnack.com/image/11_2.jpg
Och resten då? DE 3-4000 som kommer utefrån. Skall dom ta tunnlbana, pendeln eller hockeybuss?
Men hur hockey intresserade är dom ,,, som skulle vart i logen?
Nä, jag följer din åsikt, en debbat som bara snurrar runt som en karusell.
Ha sig...
Gissningsvis skulle tro att en ny arena bara skulle vara aktuell om den låg i Centrum då hela tanken var (som jag förstod det) att folk i Centrum hade gångavstånd till Arenan.
Det finns en klockren tomt inne i stan 2 minuters gångväg från Kasinot.
I alla fall enl nuvarande ordförande i Conferera.
Behöver du inte, den har jag en viss koll på.
Centrum, å vart hittar du någon mark där, det har jag koll på.....
Jo jag har vart där, jätte fin anläggning så det skulle vara ett bra byte, men Percy i Medelpad, kanske kan vara nått......
*Ta inlägget som ren ironi, givetvis ska laget inte byta namn, då varumärket Timrå IK är etablerat.
Hallå.
Jag har inte blandat in MIF i detta, kom från annat håll. Läs inläggen å begrip, men jag förstår att det är ogjort så, ha en bra kväll.
Hmmm
Noterade för ett tid sedan att en orsak till att Timrå inte kunde bjuda på Janne Niskannen (sorry stavning) var att Eon tydligen hade för få loger? Är min uppfsttning om artikeln, men när jag under de sista matcherna kollat in så är logerna knappt halvfyllda? Förklaring!
Hallen ägs inte av MIF, värt att notera....
Lätt svar med facit i hand, nop.
Men nu har inte dessa två klubbarna samma förutsättnigar. MoDo flyttar i princip inom stan, vilket inte är fallet med Timrå.
Swedbank arena har tappat 600pers/match, Timrå ligger i princip på +/- noll.
Sedan har inte MoDo precis haft pengar att värva spelare för, så inte har hallen påverkat den biten så värst mycket, möjligen levt på gamla sedlar..
Dock kan jag instämma med att en bra hall med publik som är trogen å fyller alla platserna är bra för kasskistan, men det måste finnas förutsättningar, se på MIF bara.
Hur är det nere i 08-land föresten, är hovet (Globen) Skania hallarna fulla till 60-70%? Hur var fjolårets åskadar skara på GIF´s hemma matcher?
Då är det underförstått att jag även har som krav att TJ och alla andra ledare i Timrå IK är eniga om att denna flytt är nödvändig för att Timrå IK ska kunna ha en möjlighet att bli ett topplag i Svensk hockey.
För min egen del så flyttar jag till Tallnäs i månadsskiftet så självklart är jag nöjd om man lirar kvar i Timrå men jag skulle aldrig börja bojkotta laget bara för att man ansåg att en flytt in i stan var det bästa för klubben.
Notera då att jag skulle vara mycket skeptisk till en Arena ägd av Sundsvalls-kommun som eventuellt skulle delas med t.ex. Sundsvall Hockey och som Timrå IK hyrde, något sånt tjafs är allt annat än bra för föreningen och det skulle vara en katastrofalt dålig affär då man äger sin arena i dagsläget.
Om du fått bestämma över Modo för några år sen, skulle du då ha verkat för att inte bygga nytt inne i Övik?
Att ni är så uppkörda? Debatten känns igen från tiden inför sammanslagningen till forna S/T hockey.
Tänk efter lite, vart skall hallen placera.
Vilka kommer dit, de som redan åker till Timrå.
Hur skall det finasieras, skattemedel från Sundsvall.
Avvakta å se hur det går för de klubbar som har satsat på ny hall, checka med Brynäs, MoDo,,,, inga jätte många kronor över.
Sist men inte minst, vi är ett Norrlandslag.....
Låt kapitalet verka för annat än nått skryt i S-vall som är mer ett gagn för vissa styrelsemedlemmar. Syna dessa slipssnubbars intressen, kanske ett å annat Lijeholmens uppenbara sig.
För mig går lagets bästa före mitt ego,flytta till sundsvall.
Varför då? Är vissa ämnen här inne inte politiskt korrekta?
Tycker denna tråd sammanfattar klubbens överlevnad, och då gäller det väl att kunna ta den debatten.Eller?
I min värld gäller följande, flytta eller sänk målsättningen.
Att vi ligger pyrt till nu visar detta med alla önskvärd tydlighet.