Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Efter din fina förklaring fattar alla.............he he.
Personalutrymmen får du ta hand om, jag har redan mailat ett parkeringsförslag till TK för 2.5 år sedan.
Glöm inte parkeringsplatser och personalutrymmen bara.
Det måste ju vara oerhört svårt för spelare samt domare och veta om man spelat pucken "offside" eller inte när isen är alldeles grå och UTAN linjer.
Som sagt 8000 borde inte vara något problem, om man tänker till lite.
www.hockeysnack.com/medlem/Per+HApps/filarkiv.php?showfile=rink.jpg
Grytan behövs fixas, jag gillar platsen osv. men jag tycker man måste göra någonting. IFK Timrå är inget korplag (längre).
Mitt förslag (väldigt lösa tankegångar) är att riva både Ladan och Grytan och bygga en enorm arena med både en ishall och en fotbollsplan med en gemensam ingång där man sedan kan välja vilken sport man är där för att kolla på. Arenan skulle givetvis ha allt som en modern arena har, pubbar, resturang osv... Dyrt som f-n säkerligen men det vore ett intressant bygge.
Sitter just nu och funderar på hur man skulle kunna behålla grytkonstruktionen som jag anser är den bästa och ändå få in 2000 mer besökare, lämnar mitt förslag runt Luciatid.
Per HApps: Å ena sidan har vi en fantastisk gryta med riktiga stup till läktare vilket gör att man tittar snett på flacka tvåvåningsarenor som de i Gävle och Karlstad. Å andra sidan vill vi få in fler. Det uppenbara är väl att bygga en sittplatshylla ovanpå ståplatskortsidan. Förhoppningsvis förstör inte det stämning och akustik.
Ännu bättre - men svårare - att få till några rader sittplats ytterligare på höjden på långsidorna. Då är det rejäla grepp som krävs.
Med all önskvärd tydlighet har denna säsongsstart visat att Timrå IK har vuxit ur kostymen. En arena som tar 5800 betalande till ett lag som leder elitserien med en himla massa poäng, är ju lika lyckat som att en familj med 5 personer skall få plats i en tvårummare med kök.
Visst det fungerar, men inte mer.
Tänk om man hade byggt ut med 2000 platser ytteliggare när man ändå höll på. Då hade snittet lätt ökat med 1200-1500 per match. Det hade resulterat i lågt räknat 200.000 mer per match i intäkt.
Snart kommer även BIF och MODO att flyga om oss i omsättningsligan just på grund av trångboddheten.
Bortastå kan flyttas till längst ner på östra kortsidan.
5 500 sitt och 1000 stå låter som en lagom fördelning.
actionleif: Något som jag funderade på när jag var i er arena senast var att känslan från ståplats är att skulle det bli högre på andra sidan så kommer man inte se något för jumbotronen. Ja nästan så man frågade sig om så var fallet redan nu.
Det innebär att det blir lite luckor längre uppöver läktaren ..
Är det fullt så är det fullt, åh då kan man inte flytta sig.
Thomas Johansson nämde i nån intervju vilka förändringar som var på G i arenan.
* Hängläktare ovanför ståplats med 600 sittplatser.
* 175 sittplatser ovanför nuvarande loger.
* 13 (?) nya loger på norra läktaren.
Frågan är vad som menas med en hängläktare. Nån som vet? Men jag antar att det blir som ett etage ovanför/bakomför ståplats. Förmodligen måste väl bakre väggen flyttas ut för att få plats med detta (!?). Här försvinner nog en hel del ståplatser i samma veva. Tycker att det verkar som att man siktar på en kapacitet på 6500 åskådare och det är väl en rimlig siffra tycker jag. Nuvarande arena känns lite för trång. Samtidigt så behövs det fler sittplatser.
Varför diskutera detta vidare? Problemet nu är att arenan har en för liten publikkapacitet (för få sittplatser). Så då borde det vara mer intressant att diskutera den problemställningen.
Min lösning på problemet är att bygga en likadan sittplatsläktare där klacken står som mittemot. Men då måste man nog flytta bak kortsideväggen. Klacken får sedan plats i något av hörnen brevid där man står nu.
Kollade igenom bilderna och vill bara säga.
Det är ju så enormt vackert när så många rödklädda Tikare kommer i samlad trupp.
Jag njuter varje gång dom nämner Sundsvallslaget Timrå IK. Det bevisar bara att Timrå IK är en del utan Sundsvall / Timråregionen.
TIK skulle inte skulle ha en chans att finnas till utan närheten till Sundsvalls Stad, åtminstone inte som ett elitserielag.
Hade man i stället valt att bygga helt nytt i Birsta för säg 8'-9' så skulle Timrå IK kunnat växa ut till en stor aktör på Elitseriekartan.
Man kan inte vara så inskränkt i sitt tänkande som du Gurra, som säger.
"Om vi inte skall spä på den redan av vissa sportkommentatorer så välanvända frasen "Sundsvallslaget Timrå". Och det är jag ganska säker på att ingen av oss Tikare vill göra."
Det är bara så att alla loger utom en används och sponsras av Sundsvallbaserade företag.
Det bättre alternativet hade varit att föredra.....www.hockeysnack.com/medlem/Per+HApps/filarkiv.php?showfile=birsta2.jpg
på axlarna. Och när det gäller svart instämmer jag.. det låter sorgligt med svarta hjälmar o byxor på dessa röda färgstarka spelare nej ,man får gärna laborera med rött o vitt sinsemellanmen ingen fler färg!!
Hur skall vi annnars kunna sjunga tjalalala... oohhh rött o vitt.....
Flytta ståplats och klacken till ett hörn.
Tveksamt om vi får se några tallar´.. vi får kanske nå en kompromiss med två stora vita tallar.. med en liten liten miniörn som flyger mitt ibland dom..
Ser att både Luleå o F-stad har nya o omdesignade på gång..kul med omväxling o det skulle kännas fräscht med nått nytt el. kanske gammalnytt.. till premiären i rövit stil på detta nu lagmässigt "omdesignade" lag när det gäller spelartrupp.
Om vi inte skall spä på den redan av vissa sportkommentatorer så välanvända frasen "Sundsvallslaget Timrå". Och det är jag ganska säker på att ingen av oss Tikare vill göra. Men det är sant som du säger att arenan är aningen för liten. Och den ytterst tama ökningen utav publikkapaciteten är under all kritik.
Men hur kan vi då göra för att få upp publikintaget ??
Personligen tycker jag att ingångarna till ståplats skall göras om.
Vad sägs om en stor in/utgång mitt på läktaren i stället för dagens två ??
Eller flytta de två befintliga längre ut mot sidorna ??
Sen kanske det går att bygga sittplaser ovanför logerna.
Det kanske kan vara ett alternativ ??.
( Vänligen observera visst önsketänkande )
Sen kan bortastå förpassas till rinkside under handikapp-läktaren á la HV 71. Antagligen går det att få in mer sittplatser typ ovanför logerna.
Med detta får vi bättre ståplats och fler sittplatser.
En balkong över västra tycker jag skulle förstöra helhetsintrycket.
Sen behövs mer toaletter och övriga utrymmen också om man ökar publikmängden.
Haha. håller du på med stand up på fritiden?