Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Så här ser mina för/nackdelar ut;
+ Allt
- Inget
+
- Större publikintäkter
- Fler sponsorintäkter såsom t ex loger.
- Ett första steg till att slå ihop kommunerna
- En chans att bli en storklubb i Sverige
- En ny kylanläggning som förhoppningsvis ser till att isen är fryst innan perioden börjar och inte 10 min in i den samma.
- Lättare att ta sig till kroglivet i stan före och efter match
- örhoppningsvis kortare köer till kioskerna.
- 1250 parkeringsplatser i direkt anslutning till Arenan, och ett stort antal inom gångavstånd från Norrmalm (se länk). Det borde nog räcka.
- Timrå kommun blir en mindre prick på kartan
- Timråborna måste åka in till stan för att se hockey
- Och vissa av dom kommer att sluta gå på hockey
- Risk för att Timrå IK byter namn på sikt
- Vad händer om Timrå IK åker ur Elitserien?
- Vad händer om elitserien dör dandydöden?
- Risk för att Timråkänslan försvinne
- Hur skall kopplingen Timrå IK och Timrå Kommun bevaras?
- Skvallet på Domustrappan, flyttas den till kajkanten?
- Vad händer med den befintliga arenan i Timrå?
- Flyttas kansliet in till stan, eller?
- Vad händer med laget i stan, upplöses dom eller blir dom kvar i Gärde?
i Kontraktet står det att TIK kan lämna över Arenan till Timrå då lånen är betalda typ.
Sen lär nog några lokala sponsorer bli besvikna på en flytt och dra sig ur.
+
- Större publikintäkter
- Fler sponsorintäkter såsom t ex loger.
- Ett första steg till att slå ihop kommunerna
- En chans att bli en storklubb i Sverige
- En ny kylanläggning som förhoppningsvis ser till att isen är fryst innan perioden börjar och inte 10 min in i den samma.
- Lättare att ta sig till kroglivet i stan före och efter match
- örhoppningsvis kortare köer till kioskerna.
- 1250 parkeringsplatser i direkt anslutning till Arenan, och ett stort antal inom gångavstånd från Norrmalm (se länk) Det borde nog räcka.Länktips
- Timrå kommun blir en mindre prick på kartan
- Timråborna måste åka in till stan för att se hockey
- Och vissa av dom kommer att sluta gå på hockey
- Risk för att Timrå IK byter namn på sikt
- Vad händer om Timrå IK åker ur Elitserien?
- Vad händer om elitserien dör dandydöden?
- Risk för att Timråkänslan försvinne
- Hur skall kopplingen Timrå IK och Timrå Kommun bevaras?
- Skvallet på Domustrappan, flyttas den till kajkanten?
- Vad händer med den befintliga arenan i Timrå?
- Flyttas kansliet in till stan, eller?
- Vad händer med laget i stan, upplöses dom eller blir dom kvar i Gärde?
- Timrås Kommuns sponsorpengar
Att flytta Timrå till Sundsvall är som att flytta Modo till Umeå, de kanske skulle få mer publik också, eller.
Jag kommer bojkotta om det blir en flytt, kan åka på bortamatcherna men ingen mer hemma match för mig i sådana fall
250kg: En förutsättning för en eventuell flytt måste vara att klubbnamnet och klubbmärket (tallarna) aldrig ska ändras. Död åt örnen! Om Timrå åker ur elitserien så kan laget åter igen spela i Isstadion. Det skulel väl funka, hallen lär ju inte rivas...
Hela den här diskussionen är egentligen knäpp och absurd. Timrå IK har vuxit sig för stora för sin egen kommun. Vem kunde tro det 1987. Problemet är väl gentligen angenämt att klubben vuxit så, men följderna börjar anta sjuka proportioner. Timrå IK har ju i veckan uppvaktat Sundsvalls kommun, och vem kunde tro det efter fusionen.
Men hur kommer bobbarna in i ekvationen? Vill verkligen Sundsvalls kommun att det byggs en ny toppmoderna arena i stan där grannkommunens lag spelar medans "laget i stan" spelar i sunkiga Gärdehallen. Kanske Timrå IK och Sundsvall Hockey kan dela på på den nya hallen för matchverskamhet medans man har sina respektive verksamheter i sina nuvarande arenor. Dvs. träning, ungdomsverksamhet, kansli etc.
Ja, där satt den! Ännu ett hjärndött inlägg från en bytänkandets försvarare. Varför ändra på något överhuvudtaget? När det ändå är EXAKT detsamma som att flytta MoDo tio mil norrut. Men det är bra. Timrå IK kommer säkert att ta hänsyn till er alla två söråkare som bojkottar hemmamatcherna. Grattis!
NR_9: Med din inställning så tolkar jag dig att det spelar ingen som helst roll i vilken division Timrå IK spelar i, huvudsaken Timrå IK som förening behåller sina rötter och inte förändrar ett skit i historien? Stämmer det?
Många är av samma åsikt i så fall.
Det är också det som skapar skiljaktigheter i åsikterna. De finns de som sätter ett SM-guld högre om det sker med en Timrå-tröja i Sundsvall än inte alls. Det är också det här som diskuteras och sätts på pränt.
Jag är inte heller tudelat positiv inför en flytt av arenan. Däremot ser jag nyktert på situationen och försöker se ur ett längre perspektiv om det skulle kunna vara positivt eller negativt för föreningen.
Timrånamnet kommer ju självklart att leva kvar även om lagets hemmamatcher spelas i Sundsvall. Klubbens styrande verkar ju också ha insett betydelsen av att kunna verka i ett större centrum. Laget får bättre möjligheter att utvecklas i en mer gynnsam miljö. Självklart måste man ta tillvara på de möjligheter som står till buds.
+
- Större publikintäkter
- Fler sponsorintäkter såsom t ex loger.
- Ett första steg till att slå ihop kommunerna
- En chans att bli en storklubb i Sverige
- En ny kylanläggning som förhoppningsvis ser till att isen är fryst innan perioden börjar och inte 10 min in i den samma.
- Lättare att ta sig till kroglivet i stan före och efter match
- örhoppningsvis kortare köer till kioskerna.
- 1250 parkeringsplatser i direkt anslutning till Arenan, och ett stort antal inom gångavstånd från Norrmalm (se länk) Det borde nog räcka.Länktips
- Timrå kommun blir en mindre prick på kartan
- Timråborna måste åka in till stan för att se hockey
- Och vissa av dom kommer att sluta gå på hockey
- Risk för att Timrå IK byter namn på sikt
- Vad händer om Timrå IK åker ur Elitserien?
- Vad händer om elitserien dör dandydöden?
- Risk för att Timråkänslan försvinne
- Hur skall kopplingen Timrå IK och Timrå Kommun bevaras?
- Skvallet på Domustrappan, flyttas den till kajkanten?
- Vad händer med den befintliga arenan i Timrå?
- Flyttas kansliet in till stan, eller?
- Vad händer med laget i stan, upplöses dom eller blir dom kvar i Gärde?
- Timrås Kommuns sponsorpengar
- En jättestor skuld som skall betalas av, (alltså av de som är i arbetsför ålder i många år framöver).
+Omsättningen skjuter per automatik i höjden
+Attraktivare för spelare utifrån - Lättare att locka nyförvärv
+Höjt hockeyintresse i regionen
+Möjligheter att locka ny publik
+Ökning av marginalåskådare
+Bättre komfort
+Större publikutrymen
+Fler toaletter
+Mer barer/snabbmatställen
+Ny restaurang med platser mot rinken (det tar jag för givet)
-...
"Om det är så att det är så många som gillar hockey i Sundsvall varför går inte så många på de matcherna för då utan sätter sig i bilen och väntar 45 minuter i bilkö därifrån??"
Vad menas? Hänger inte riktigt med i resonemanget...
Tack! Ja, det händer väl att även den blinda hönan (DJ) hittar ett korn...
Mening med mitt inlägg var varför åker de inte och stöttar Sundsvalls hockey, utan i stället åker de till Timrå och tittar på den matchen för att sedan sitta i bilen i 45 minuter i kö som någon tidigare framlade att Sundsvallarna måste.
Blev det bättre?
stoppar in en jämförelse jag åker inte till Stöde eller någon annanstans heller för den delen för att kolla på bandy, då vi har våran fina bandy kultur hemma.
+
- Större publikintäkter
- Fler sponsorintäkter såsom t ex loger.
- Ett första steg till att slå ihop kommunerna
- En chans att bli en storklubb i Sverige
- En ny kylanläggning som förhoppningsvis ser till att isen är fryst innan perioden börjar och inte 10 min in i den samma.
- Lättare att ta sig till kroglivet i stan före och efter match
- örhoppningsvis kortare köer till kioskerna.
- 1250 parkeringsplatser i direkt anslutning till Arenan, och ett stort antal inom gångavstånd från Norrmalm (se länk) Det borde nog räcka.Länktips
- Omsättningen skjuter per automatik i höjden
- Attraktivare för spelare utifrån - Lättare att locka nyförvärv
- Möjligheter att locka ny publik
- Ökning av marginalåskådare
- Bättre komfort
- Större publikutrymen
- Fler toaletter
- Mer barer/snabbmatställen
- Ny restaurang med platser mot rinken
- Timrå kommun blir en mindre prick på kartan
- Timråborna måste åka in till stan för att se hockey
- Och vissa av dom kommer att sluta gå på hockey
- Risk för att Timrå IK byter namn på sikt
- Vad händer om Timrå IK åker ur Elitserien?
- Vad händer om elitserien dör dandydöden?
- Risk för att Timråkänslan försvinne
- Hur skall kopplingen Timrå IK och Timrå Kommun bevaras?
- Skvallet på Domustrappan, flyttas den till kajkanten?
- Vad händer med den befintliga arenan i Timrå?
- Flyttas kansliet in till stan, eller?
- Vad händer med laget i stan, upplöses dom eller blir dom kvar i Gärde?
- Timrås Kommuns sponsorpengar
- En jättestor skuld som skall betalas av, (alltså av de som är i arbetsför ålder i många år framöver).
Okej, du verkar vara snäll så då ska jag också vara det. Som uppväxt i Sundsvall har jag alltid haft Timrå IK som favoritlag och det har aldrig varit något snack om att stötta något annat lag (Sundsvall Hockey inkluderat). Helt enkelt därför att Timrå IK är hela regionens lag, den förening som uppfyller t ex varje hockeyälskande sundsvallares själ (IFSH existerar inte ens för de flesta av oss). Förstår du?
Varför inte bygga en Norrlandsarena med 4 arenor som tar in 40 000 människor.
Då samlas alla hockeyintresserade på samma plats samtidigt.......och då blir det någon som måste bygga en större arena någonannanstans i Sverige. ;)
+
- Större publikintäkter
- Fler sponsorintäkter såsom t ex loger.
- Ett första steg till att slå ihop kommunerna
- En chans att bli en storklubb i Sverige
- En ny kylanläggning som förhoppningsvis ser till att isen är fryst innan perioden börjar och inte 10 min in i den samma.
- Lättare att ta sig till kroglivet i stan före och efter match
- örhoppningsvis kortare köer till kioskerna.
- 1250 parkeringsplatser i direkt anslutning till Arenan, och ett stort antal inom gångavstånd från Norrmalm (se länk) Det borde nog räcka.Länktips
- Omsättningen skjuter per automatik i höjden
- Attraktivare för spelare utifrån - Lättare att locka nyförvärv
- Möjligheter att locka ny publik
- Ökning av marginalåskådare
- Bättre komfort
- Större publikutrymen
- Fler toaletter
- Mer barer/snabbmatställen
- Ny restaurang med platser mot rinken
- Timrå kommun blir en mindre prick på kartan
- Timråborna måste åka in till stan för att se hockey
- Och vissa av dom kommer att sluta gå på hockey
- Risk för att Timrå IK byter namn på sikt
- Vad händer om Timrå IK åker ur Elitserien?
- Vad händer om elitserien dör dandydöden?
- Risk för att Timråkänslan försvinne
- Hur skall kopplingen Timrå IK och Timrå Kommun bevaras?
- Skvallet på Domustrappan, flyttas den till kajkanten?
- Vad händer med den befintliga arenan i Timrå?
- Flyttas kansliet in till stan, eller?
- Vad händer med laget i stan, upplöses dom eller blir dom kvar i Gärde?
- Timrås Kommuns sponsorpengar
- En jättestor skuld som skall betalas av, (alltså av de som är i arbetsför ålder i många år framöver).
- Dyrare i drift än nuvarande.
Hittills verkar det inte varit något större sport att kränga av Swedbank arenapengar tydligen.
Exact, arenan byggs i Dubai publiken hämtas i jetplan. Det här blir trevligt.
tomanihe:
Här har ni ett projekt som heter duga, som jag har haft nöjet att vara en del av. Saudi Aramco investerar 100 miljarder i ett nytt oljefält.
http://cache.daylife.com/imageserve/05Iw3LN4I4cRF/610x.jpg
Nu börjar det likna någonting.......din tidigare idé i Lastlavaberget det var ju bara nonsens..
Det hade räckt till 400 st arenor i 250 miljonersklassen :)
Är hatet mellan Timrå och Sundsvall som platser, inte som lag, så stort att man hellre väljer att ens favoritlag (Timrå) riskerar sin ES-plats inom ett antal år än att man inser behovet av en ny arena inne i Sundsvall?
För det är nog det det till slut handlar om. Ska man i framtiden slåss om ett SM-guld, ja till och med en plats bland top 6, så krävs en evenemangsarena i ett bra läge, som ger bra inkomster till klubben. Det handlar trots allt om pengar. Pengar för att kunna locka till sig toppspelare, skapa en större bredd och få en effektivare organisation.
Det bästa för laget måste väl ändå vara det viktigaste, eller är Timrå som favoritklubb bara viktig så länge det passar en själv? Är man inte beredd att göra uppoffringar för sitt Timrå?
Helg Ernest skrev:
"Ja, jag hoppas Lindstrand stämmer dom för namnstöld om dom flyttar. Tunadal är väl ledigt nu? (Namnet alltså?)"
Helg: Nyfiken. Vilka är dom?
Poffa: Den här frågan delar supportrarna i olika läger. För en del är det viktigare att Timrå spelar i Timrå. För andra är sportsliga framgångar viktigare så länge laget fortfarande är Timrå IK.
Själv är jag fortfarande osäker och har därför inte tagit ställning. Jag älskar EON arena, jag älskar Timrå IK, jag vill vinna SM-guld, jag vill se alla de bästa i laget.
Jag vet att det är en utopi. Frågan är bara vad jag ska välja bort.
Helg Ernest:
Hur tänker du nu? Vilka skall stämma vilka och på vilka grunder?
Länka gärna till den regel du hänvisar till.
Dom får väl göra som i pojkarnas fotboll och kalla sig för Sundsvall Blå (IFSH)
Sundsvall Röd (fd. TIK)
250kg kärlek:
- Timråborna måste åka in till stan för att se hockey
- Och vissa av dom kommer att sluta gå på hockey
- Risk för att Timrå IK byter namn på sikt
- Vad händer om Timrå IK åker ur Elitserien?
- Vad händer om elitserien dör dandydöden?
- Risk för att Timråkänslan försvinner.
- Hur skall kopplingen Timrå IK och Timrå Kommun bevaras?
- Skvallet på Domustrappan, flyttas den till kajkanten?
- Vad händer med den befintliga arenan i Timrå?
- Flyttas kansliet in till stan, eller?
- Vad händer med laget i stan, upplöses dom eller blir dom kvar i Gärde?
+ Ett första steg till att slå ihop kommunerna
+ En chans att bli en storklubb i Sverige
+ En ny kylanläggning som förhoppningsvis ser till att isen är fryst innan perioden börjar och inte 10 min in i den samma.
+ Lättare att ta sig till kroglivet i stan före och efter match.
+ Förhoppningsvis kortare köer till kioskerna.
+ 1250 parkeringsplatser i direkt anslutning till Arenan, och ett stort antal inom gångavstånd från Norrmalm (se länk). Det borde nog räcka.