Djurgårdens IF - Timrå IK 2010-12-04
Perra är en synnerligen duktig tränare. Men han har brister också han. Tjurig, nåt så jävulskt. Men det behöver inte vara negativt.
En sak kan vi vara säkra på och det är att om inte linkan hittar något annat lag så kommer tj att få skriva på hans lönespec resterande tid av kontraktet.
Det man kan fråga sig är till vilken nivå man kollar upp en spelares referenser innan man tar hatten av tuschpennan!!!
Sedan måste man väl även ha skyldigheter som spelare och inte bara rättigheter. Om Corso väljer själv att inte fullfölja kontraktet så borde ju det innebära att Timrå inte har skyldigheter att betala ut resterande lön. Han hotar med att lämna och då har jag svårt att se att han kan kräva något.
"Corso är ett levande exempel på hur Perra hanterar situationer."
Låt säga att det var Viinanen, Axelsson eller BS som hade agerat så som Corso har gjort. Valfri herre av ovanstående tre hade suttit på bänken direkt efter orden: "kom hit och skotta min uppfart".
Corso är uppenbarligen lite av en drama queen som man måste behandla på ett speciellt sätt, det tålamodet har han även fått från ledningen men om man radar upp dom sakerna han gjort/sagt så tycker jag att det är förvånande att han inte bänkats tidigare. Jag tror att vilken tränare som helst hade agerat som Perra gjorde, Corso tvingade ju Perra att göra så här, mer eller mindre.
1, Snöskottningen.
2, "Jag vill ha mer istid, perra borde ge mig mer istid" (i media)
3, Perra borde bänka spelare, om jag hade varit perra så bla bla bla" (i media)
4, "Klubben borde betala min lön när jag ställer upp och slåss för laget"
5, "Jag ska sänka han och han och han...." (förra året mot HV)
6, Gårdagens fadäs (enough said)
Listan går att göras lång. Många säger att det är svårt att säga vad man ska göra med honom eftersom han producerar men...handen på hjärtat, han är inte ens i närheten av ES topp 10 i poängligan (ok han har ett hyfsat snitt). Nu brukar vi inte ha spelare med på den listan heller men hans ego är faktiskt betydligt större än hans betydelse på isen. Om han hade producerat som Brendl så går det att diskutera huruvida man bör stå ut med hans otroliga egoism som saknar motstycke i hockeysverige...nu är han inte den poängplockaren.
Så klart en förhandlingsfråga med den nya klubben.
Och, om Corso hittar en ny klubb, lär Timrå inte heller behöva "lösa ut" Corso från kontraktet d.v.s. ge honom en klumpsumma pengar för den återstående tiden.
Jag har aldrig varit orolig över Perras ledarskap. Däremot har jag varit rädd för hans, ibland, lite väl dramatiska beslut. Corso är ett levande exempel på hur Perra hanterar situationer.
Det är bra med en stenhård ledare. Men det kan vara bra med fingertoppskänsla. Just i det här fallet finns lite mer att önska. Å andra sidan vet vi inte vad som hänt. Den senaste tidens uttalande från Corso har indikerat på att det finns sprickor. Igår eskalerade det.
Bragd-Birger sammanfattar mina känslor kring Corso väldigt bra. Helt ärligt har jag aldrig gillat Corso, vare sig som spelare eller person. Han har aldrig varit någon centertyp för mig. Och att han är bedrövlig i defensiven och saknar lagmoral är vi nog alla överens om. Det märktes väl redan ifjol. Allt kan omöjligt stå rätt till däruppe i kolan. Inte minst efter sina senaste uttalanden.
Men han har fina offensiva egenskaper. Men långt ifrån så fina som många andra vill göra gällande till, tycker jag.
Försvinner Corso förlorar vi självklart en offensiv spets, framförallt i kontringsspelet. Vi förlorar en jäkla speed! Men någon stjärna i pp är han väl inte heller direkt...
Jag ser helst att han packar väskan och försvinner härifrån, för gott. Jag har aldrig sett hans storhet(!) även om han tillsammans med Sonnie var vårt största hot framåt ifjol.
Men vad händer om det blir så?
Ut med Corso och in med Sonnenberg, in med Sonnenberg, in med Sonnenberg. Eller?
En matchotränad Sonnie dessutom.
Det enda jag vet är att jag vill att TIK ska vara en lagmaskin med seriens hårdaste inställning!
OmCorso lämnar vem är ersättaren, vi får mycket pengar att jaga en bra spelare för, men finns det ens någon som snitter som coros ledig just nu.
Corso verkar förstöra lagmoralen, men det är ju inte bara att plcoka bort han sen är det frid och fröjd hans produktion går ju inte obemärkt förbi.
ÖstrandsNisse: Sonnenberg kändes ju som lagets verkliga ledare förra säsongen. Med det sagt så är Sonnenberg inte spelskickligare än Corso i det offensiva spelet egentligen. Men Sonnenberg är noterbart bättre på dom grundläggande sakerna, sedan är han den där naturliga ledaren som är så viktig att ha.
Tänk om man kunde ta Corso's skridskoåkning och tekniska kunnande och inplantera de egenskaperna i Sonnenberg. Då hade vi sett en stjärna i NHL tror jag bestämt. Nu har inte Sonnenberg den skickligheten men han är bra nog för Elitserien och skulle vara ett trevligt tillskott (om han nu hållit sig i god form, snubben har ju inte lirat en match på ett bra tag nu)
Putte: jo iof men kanske Sonnenberg inte kan ansluta före nyår, vips så är det väl 5-6 matcher istället för 3.
Redigerad kommentar
Än en gång, vad tror ni om Murley center? Detta skulle ge en mer offensiv prägel än Viinanen.
Corso är en spelare som känns väldigt fel att göra sig av med. Men med tanke på hur det sett ut när han närvarat så kanske det inte är så fel, ändå.
Din jämförelse med Bremberg känns inte särskilt relevant. Sonnie skall inte vara den där spelaren som skall producera. Han är en spelare som ska bidra med annat. Om han sedan skriver in sig i målprotokollet får det ses som positivt, men inget livsavgörande.
Redigerad kommentar
Ska Corso lämna eller inte?
Alternativt: Gjrode Perra Rätt?
Redigerad kommentar
kanske Hirsco lyfter sig i håret om Corso åker. Och då blir det en 1-1 situation.
En överreklamerad spelare är vad det är.
Bragd-Birger: Grejen är ju att Corso inte är tillräckligt bra för att agera på det sättet han agerar på. Hade han varit så bra att han på egen hand klarar av att bära laget som t.ex. Zetterberg (Zlatan på fotbollssidan) kan så hade jag försvarat Corso men i det här läget tycker jag att Corso skulle ha taggat ner och försökt vara en lagspelare.
Corso inte oersättbar.
Spelmässigt är han ytterst vass men det finns dom som är minst lika bra där o när det kommer till attityd o energiläckageså är han definitivt ersättbar 100ggr om.
Jag är inte så säker på att vi behöver en ersättare "illa kvickt", utan tror laget kan plocka sina poäng ändå. Tänk också på att en spelare som Corso stjäl oerhört mycket energi från gruppen. Försvinner han så täpper vi till det energiläckaget.
Sedan måste jag också konstatera att Linkan senaste värvningar varit lyckade, tänker då på: Mika Viinanen, Matt Murley och Anders Eriksson.
Samtliga dessa har motsvarat mina föväntningar.
Corso är en energitjuv. Det finns ingen tvekan om vem han spelar för. Och det kan väl vara ok, egoister kan vara jävligt bra att ha i sitt lag. Men är egoisten dessutom småkorkad och fylld av hybris blir det svårare.
Dessutom är han vek. Visst, han har offensiva spetskvaliteter som få i det här laget kan matcha - men han är vek. Han vann interna poängligan förra året, men hade e t t game winning goal. Att jämföra med en lågproducerande spelare som Lander som hade 3. Eller, naturligtvis med Sonnie som hade 6.
Visst det säger inte allt, och mycket av Sonnies framgångar hänger ihop med kemin han hade med Corso. Men ändå. När jag får tid någon gång ska jag analysera hans poängmakande. Känslan jag har är i a f att han har en tendens att producera minst poäng när det som bäst behövs.
Om Corso nu skulle kickas, och om det nu skulle bli så att hans offensiva spetskvaliteter inte kan ersättas så...kan det ändå mycket väl få en positiv effekt på laget. Det finns andra sätt att vinna hockeymatcher på än the Corso-way. Och tätar man ett misstänkt energiläckage kan det få bra synnergieffekter.
Så: summan av mina känslor är att jag börjar bli lite småmätt på snubbben. Men då har jag i o f s aldrig lyckats bli riktigt hungrig. Det är någonting i hans stil (även om vi väljer att enbart titta på det han gör på isen) som lockar fram aversioner. Han är inte gedigen. Jag tror att han somnar gladare efter en förlust där han gjort två poäng än en match laget vunnit men där han inte kommit med i poängprotokollet.
Sonnenberg utan Corso kan vara som Linkan Bremberg utan Anger.
Perra har synat den här föreningen klart. Han har sett, och insett, att saker måste förändras. Detta var den första riktiga markeringen från hans sida (eller han hade ett tuppjuck efter HV-matchen också). Perra är bra för Timrå IK.
Men likt förbannat är det synd om Corso ryker. Han är jävulskt bra i sina bästa stunder. Här måste vi hitta en ersättare, illa kvickt, om han lämnar.
Jag är oerhört stolt att han jobbar inom Timrå IK.
Så j-vla starkt och vilket kurage att skicka Corso av isen!
Jag har själv lyssnat på en timmes föreläsning med Perra och vet att han alltid sätter gruppen/laget i första hand. Så jobbade han även för några säsonger sedan när han tog Färjestad ifrån krislag till SM-guld.
Perra accepterar i n t e dåligt uppträdande (divalater, egoism o.s.v).
Och efter det modiga beslutet att skicka Corso av planen vinner också LAGET matchen!
Corso är precis så bra som du säger, Murley kommer bli jäkligt viktig och Sonnenberg är Sonnenberg.
Ju längre tid det går ang Sonnie ju mera fel känns det att ta hit honom, jag är ett starkt Sonnei fan men det går ju inte ljuga om hans status även om man vill.
Svårt det här.
Vi har egentligen bara en offensiv center av klass, i Hirschovits, eller ja...så att leta defensivt tycker jag skulle vara helt fel väg att gå. Det handlar inte om centrarna där utan i huvudsak om ytterforwards. En center med styrkan i offensiven, gärna en rightare, det är vad jag suktar efter.
Så därför kanske bättre att gapa efter mindre offensiv och istället koncentrera sig på att lösa BP-fiaskot och att skapa en överlag jämnare lägstanivå för laget.
Jag tycker ändå inte att han är den som bör ersätta Corso, OM han nu lämnar. Sonnenberg skulle man ha plockat in lååångt tidigare, men man valde Murley istället. Vi gör nog bäst i att glömma honom tyvärr.
Det kommer att bli spännande dagar framöver.
Sedan undrar jag hur Murley är som center? Han har ju tydligen hoppat in som det tidigare så det kan kanske vara en kortsiktig lösning att testa när Lander är borta.