Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Håller med dig jag...
Man måste väl ändå utgå från att hockeyspelare inte är rent ONDA..
Man kan väl ändå inte tro att Martin Plüss ger sig in i situationen och på några microsekunder fattar beslutet.... "nu skall jag trycka in han i sargen så att han blir förlamad för all framtid"...
Näää!
Snarare är det en fråga om att inpränta i spelarnas medvetande att det faktiskt kan vara farligt att spela hockey..
Att ett ögonblicks felbeslut kan kosta en medmänniska livet.
Klockan 18:59 i går var både Plüss och Sanny två medmänniskor... På kort sikt gäller matchen 1, 2 eller tre poäng.. På lång sikt är det faktiskt en förgylld plåtburk man kämpar om..
Att tänka sig att någon medvetet går in för att knäcka någon annans nacke för detta är befängt..
Till o med Todd Bertutzi har insett detta...
PS...
Min högst personliga åsikt är att han inte skall stängas av.....
mattias - 74:
Frölundaiter är flugviktare..
Annars så kan jag delge er att det är mycket trevligt att vara TIKARE idag i Götet..Har varit ut en par svängar idag och givitvis så har man passat på att glirat alla som man har sprungit på...Och som ÖDMJUK jag är så kommer jag att glira allt o alla hela dan..
FORZA TIMRÅ IK..
Swordster:
Och du ska inte göra Danne förbannad..Han är 2.10 hög och han väger 132 kg och det är bara muskler...Fast han luktar lite konstigt;)
Okey, ett sista svar får det bli då:)
När han hakar där är ju knappast planen att han ska få sin motståndare in i sargen med huvudet före. Men jag håller med dig, bort med den skiten.
Men därifrån till att påstå att Plüss medvetet försökte skada är vägen lång. Och såna påståenden gör mig förbannad.
Bort med alla hakningar inom hockeyn var det inte så det hette innan säsongen, dax att värkställa det nu.Domarna har blivit sämre på att ta ut för hakningar för varje match som gått.
74050:
Lugn o fin nu..Att du väljer som Brynäsfan att skriva att TIMRÅ IK har dödat ES är bara korkat..Vi flesta härinne på TIMRÅS GB inser att det bara har gått 6 omgångar och det är otroligt mycket mer kvar innan vi kan summera säsongen..
Men jag kan berätta för dig att vi TIMRÅ IK fans är mycket glada över att vi leder ES men i slutändan så är vi också jävligt glada över att vi har en chans att få lira slutspel denna säsong..
När/om slutspelsplatsen är klar så kan vi snacka om lycka till på vägen till SM-Guldet...Jag hoppas att du kommer in och upprepar den frasen då/om det är klart..??
Tyck vad du vill grabben, men bilderna ljuger inte. Tackling i ryggen? Njet. Olyckshändelse? Jepp.
Till och med era egna spelare och ledare är inne på samma spår. Hade det vart en ful tackling är jag dessutom säker på att någon av era tuffingar hade gett sig på Plüss efteråt.
Slutdisskuterat från min sida.
Men man vet vär man ska hålla igen!!!! Jag köper inte hans uttalande.
Bara en idiot skulle säga att det var meningen att han skulla skada sig!!
Jag blir glad om TIK vinner för jag har en slant på dom på Svenska Spel som Svenska Mästare :)
Det skulle dock kanske vara bra med en avstängning så att man inte sattsar så jävulst i sånna livsfarliga situationer i framtidien.
Forza TIK
Ses på tåget till globen
Man kan se det från två sidor...
Å ena sidan... så är det inget grisfult han gör.. Visst är det oförsiktigt att brassa in bakom en spelare mot sargen utan att bromsa upp. Det är ju en viss skillnad att tackla på någon som är vänd mot dig. Att brassa på utan att bromsa om spelaren är vänd med sidan mot dig.. Det är ju just därför checking from behind är ett regelbrott.
Nu är det maximal otur att båda tappar balansen och handlöst brakar in i sargen med Snny först. Hade någon av dem behållit balansen tror jag att det hade blivit 2+10. Jag håller med den som tidigare skrev.. "Hade Plüss varit en ful spelare så hade Sanny aldrig spelat hockey igen"
Å andra sidan.. Skall domarna sträva efter att få bort farligheter i spelet. Då måste man visa med straffskalan att det lönar sig att tänka till i "heta situationer" Att få spelarna att bromsa när dom ligger bakom en annan i riktning mot sargen.. Även om det inte är ett medvetet försök att trycka in någon i swargen så år det den som ligger bakom som är ansvarig..
Likadant som "hög klubba" DU ansvarar för vart din klubba är. Ingen annan..
Jag lider med Sanny....
Kände att trepoängaren blev lite "futtig" när man visste att The Captain låg med stödkrage i en ambulans..
Plötsligt inser man att det "bara är hockey" och när han låg där i blodpölen så blir man plötsligt varse att det är människor... dom där rödvita hjältarna på isen..
Vart är hockeyn på väg!!
Den var helt enligt instruktionsboken.
"tillstöter några komplikationer" som det brukar heta.
Sänder tankar om snabbt och komplikationsfritt tillfrisknande till Sanny och hans nära och kära (kan inte vara kul att som pappa se en sådan sak på säg ppv) och lagkamrater samtidigt som jag tar med mig vinsten och den i mina ögon smått sensationella öppningen i årets elitserie som dagligt balsam för själen. Ty alla tecken tyder på att solen kommer att gå upp även imorgon.
TG
(btw, ska man få sista ordet på hockeysnack gäller det att taktiskt avvakta tills övriga skribenter somnat ;) )
"Frölundas läkare Lars Envall assisterade Timrås personal. Efter att Lindström körts iväg med ambulanstransport till Sahlgrenska sjukhuset konstaterade Envall:
- Det var en hjärnskakning, helt klart. Men han kunde röra på armar och ben. Han talade också men inte kom inte ihåg vad som hade hänt. Men han visste var han var någonstans i alla fall.
Hur allvarligt tror du att det är?
- Svårt att säga. Det är en hjärnskakning men jag tror inte det är något allvarligare. Han hade dessutom en sårskada i bakhuvudet. Han hade ju hyfsad koll med tanke på omständigheterna. Men han kunde ju inte rabbla personnummer direkt om jag säger så.
Kan du bedöma graden på hjärnskakningen redan nu?
- Nej, det är svårt att säga. Ett tag var det populärt att gradera hjärnskakningar på ett visst sätt men man gör inte riktigt så nuförtiden. Jag tror och hoppas inte att detta ska vara alltför allvarligt. Det är aldrig roligt när sådant här händer, avslutar Envall."
Mindre tjafs och mer blommor till Sanny är min melodi. Plüss får inga blommor men behöver heller inte ta med sig pappa för att slåss imorgon. Han sover nog inte så bra inatt, det är straff nog.
Jag kommer givetvis att fylla min handväska med golfbollar och agera enväldig dommare imorgon.
TG
Du fick a förut här kommer b. Står i stort sett på varje utvisning inklusive hakning..
b) En spelare som med boarding skadar sin motståndare skall, efter domarens omdöme,
ådömas:
- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty (MP)
Jo...dock ska man väl tilläga att Sanny ofta har en förmåga att huka sig sådär när han ska sätta in en tackling på någon....tyvärr..
Svedda vs. Andersson, ingenting! Det är ju Nicklas som kör på Svedda...
Plüss vs. Sanny, definitivt 5+game. Punkt slut & Gonatt!
Fast jävlar! Imorrn missar man ju sin delikata lunch på 11,50kr!
Lika väl som att Sanny och alla andra spelare inte ska huka sig in i sargerna, så bör man inte i det läget som Pluss gjorde; använda Lindström som murbräcka mot en sarg efter att han fått Lindström ur balans.
Enda som man kan diskutera är Manges tackling, med tanke på det som stod i regelboken.
Jag uppfattar också som att han hakar honom först och sedan ger honom en lätt knuff framåt vilket blir rätt allvarligt eftersom hakningen redan fått honom ur balans...