1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607841 inlägg · 6214 ämnen
2972319 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2026-01-17
Stridhsyxa: Ja det var ju inte riktat mot dig såklart. Var bara ett generellt inlägg. Det blev tokigt.

Sv: Apropå nånting...
Nya Hårda SHL

Från och med lördagens omgång infördes hårdare bestraffning för filmning. Nu meddelar SHL att Färjestads Viktor Lodin frias och slipper böter.
Av filmsekvensen framgår att Viktor Lodin får ett lättare slag över handsken/handleden?, skriver disciplinnämnden om situation i Brynäs-matchen.

- Att jag skulle försöka lura till mig en utvisning vid ledning 6-0 är varken sant eller rimligt att tro. Detta är en ren reaktion på ett slag mot oskyddat område vilket videobilderna visar tydligt, fortsätter Lodin .

Söderöver:Försvarar inte filmningar men tycker inkonsekvensen och den ojämna bedömnings nivåer mellan matcherna är ett minst lika stort problem som filmningar.

Lite trist med fusket i hockeyn ändå.

Det vore ju kul om det faktiskt lades lite krut på att granska utvisningarna under 5 omgångar av SHL.

Om SHL meddelade att från nästa omgång kommer alla dömda situationer granskas för embellishment i efterhand.

Det vore jäkligt intressant att se om vi skulle se ett minskat antal utvisningar kommande 5 omgångar…

Nu anmäldes Lodin igår för sin förstärkning mot Bellows.
Kåvaksis gör samma sak igår. När han ser domaren RAKT framför sig så flaxar han med handen efter en touch av Petterssons klubba.
Han tar av handsken och visar sin enorma smärta i situationen…

Kolla vilken situation som helst på tekningar, när försvarande spelare vänder riktning i egen zon med puck.

Denna typ av kontakt finns ALLTID!

Jag vill bara understryka att Petterssons klubba inte ska vara på motståndarhänder. 2an kan vara sträng men i sak korrekt eftersom KLUBBAN SKA INTE VARA DÄR!

personligen är jag fullständigt övertygad kring att det ALDRIG blivit en 2a om inte diagnosen men 23 på ryggen i LHC hade sålt sin oerhörda smärta!

Det är varför embellishment är fusk.

Krantz kastar sig ju baklänges med i sin situation med Walli och Freij.
Säljer en Crosschecking som visst. Den kan man strängt hålla med om men om Krantz inte kastar sig bakåt och slänger med sitt huvud…

Blir det en 2a då?

Svaret är nej.
Då är det återigen en fuskande spelare som förstärker en situation i syfte att ge sitt egna lag numerärt överläge och större chans att vinna matchen.

När Vrana kommer fri och JJ plockar hans avslut så träffar Vrana JJ i huvudet med sin klubba. Det visar JJ efteråt och sånt kan hända. Jag skulle sannolikt själv med reagera om en klubba även med låg kraft träffar mitt huvud.
I dom lägena kan en spelare öppna käften eller signalera på annat sätt att det inte var en situation för utvisning.

Eftersom denna situation inte hände med en publik som kastar in saker och vrålar i ryggen så bedöms den med sunt förnuft av domarna men jag vill visa att jag förstår att rektioner på kontakt kan förekomma och förtydliga att spelarna även då kan agera på ett hedersamt vis och måste INTE välja fusket.

Jåkkinen: Vad gäller Lundmark så känns han också rätt jordnära. Han kunde säkert knappt drömma om att han skulle vara i SHL för typ 2 år sen ens.

Tjänar säkert betydligt mer än han räknat med också redan nu.

Vranas Kulturkanon: Tack era plastbögar. Lycka till i kvalkampen!

Jåkkinen: Den där axeln verkar vara ett problem han ska få dras med över hela karriären då han tydligen inte verkar vara så sugen på att operera den heller ...
Förslagsvis kunde den ju åtgärdats direkt efter säsong slut eller nått.

Vranas Kulturkanon: Det är nog lugnt, om inte får han väl kolla på när ni kvalar från soffan som oss andra.

Jåkkinen:

Tjena inavels. Cluben här. Tack för matchen och tre poäng igår. Hoppas det inte är allt för allvarligt med Dahlén, det såg inte så farligt ut på reprisen. Han får tuffa till sig lite så kommer allt bli bra. Peace!

Stridhsyxa: Alla människor i denna värld prioriterar inte pengar, det finns trots allt folk som värderar trivsel högt.

Knylan: ja det finns ingenting att tjäna på att ljuga. .när han dessutom vet att det förr eller senare kommer fram ändå ..det borde han veta efter bra över 20 år som sportchef

Knylan: Jo precis. Detta fall känns mest som ett sätt att spä på massa oförtjänta rykten om Nubbens "otillräcklighet".

Och då kommer det från en som gett ett par skopor till Nubben denna säsong.

Jag tror på infon i artikeln som sagt.

Särskillt då Nubben brukar tala sanning när han väl öppnar upp sig.

Knylan: Men det är ju klart han ljuger, det har man ju läst på hockeysnack!!!

Montén Python: Den stora frågan är ju varför den siffran Expressen uppger inte skulle stämma? Vad skulle Nubben tjäna på att ljuga i ett svar på en rak fråga? För att dölja sina djävulska motiv där det i smyg ska strösslas mer pengar än han har att göra av med för att sedan ljuga för en reporter han känt i 10-15 år.

Det låter som något Nubben skulle syssla med…

Stridhsyxa: inte omöjligt att det pratas sånt...det är som jag förstått ett gemensamt intresse .

Zäta75: isåfall är han direkt olämplig som sportchef .. i en fattigklubb som timrå...undrar vad en sån som sportrådsZäta och hemlige Arne har att säga om det pratades 150k. ?.rimligen bör man prata pengar sins emellan när det pratas spelare? Jag kan ju ha fel och att det som diskuteras inom gruppen är helt andra saker...
Ny kaffemaskin och när zätas tröja ska upp i taket...tex

Montén Python: när man är i sinnesstämningen man har efter att förnedrats i kampnivå av LHC är det sällan en bra idé att börja lösa uträkningar av löneläget i truppen.

Jag är mest besviken på att kampen inte kommer upp. Att spelarnas kroppsspråk undantaget några såklart!

Lander tycker jag visar integritet och jävlaranamma, försöker dra lasset, gör mål, ja han visade gott gry idag.

Jag tycker inte EP gör det trots målet, han har mer i sig och är erfaren nog att kunna få ut mer! Hartmann lider jag med för ikväll var fan allt fel i hockeykroppen där, då lastades det på med mer istid.
Walli tycker jag visar kroppsspråket -nu måste vi steppa upp! Han åker hårdare driver på, men hamnar utsida HEEEELA tiden tyvärr.

Hardegård fortsätter vi att lasta tid på trots att inget ges tillbaka, sorry jag önskar av hela mitt hjärta att Harde ska lyckas men det går såååååå sakta och det hamnar i täck eller sarghörnen hela tiden.

Freij körde PP och man ser att han återigen drar upp passningstempot men när man gör det ihop med en Hartmann som är ISKALL på ena sidan och en Pettersson som vill hålla i fast vi står stilla i positionerna då plockar man bort Freij därifrån när han får tillbaka passningar markering! Signalerna blir ju:
Misslyckas med grunden och spela det spel vi inte behöver och som leder till att det faktiskt inte märks att vi är en mer än motståndaren på isen så får du ökat förtroende.

Att ställa upp paraply i PP är ju menat just för pass i sidled och direktskott men inte hos oss av någon anledning!

INGEN ÄR JU BEKVÄM ATT DRA SKOTT I VÅRA PP!

Jo, Heiki.
Dahlén kan också men sällan direkt.

Och då är det väl iofs rätt att inte ge för mycket förtroende till den nya skolan.

Det provocerar ju ändå lite att vi ska profilera oss som bra val för unga spelare med mycket talang men sedan ska vi stöpa allt i en gammal klassisk modell som inte ligger i tiden och tro att vi ska landa i ett positivt fack hos unga?

Om stofilerna vill köra passningar tills målet är öppet gör det i PP2 vi måste våga köra modern hockey med moderna spelare som har rörligheten med.

Här förväntar jag mig mycket mer aktivt arbete av tränarna.

Specialteams är så fruktansvärt viktigt för lag som oss som sliter på med hopp om slutspel lika mycket som att hålla oss från kval eller tidig sommar!

Blir det tidig sommar hoppas jag att Sandra kopplas in direkt! Börja sommarträningen när övriga lag spelar slutspel! Därefter kan dom vila.

Vi har kort om folk på frw sedan Wedda gick paj och bojsen drog mot jvm.

Då hamnade 91 i en toppkedja.
Resultat senaste 10: 0+0 och -4

Han har kvalitéer i närkampsspelet, ja, men återigen…
Signalvärdet mot supporters, sponsorer och laget?

Det lossnar inte.
Hartmanns kamp mot formen idag?
Det lossnade inte.

Är det verkligen inte bättre att vila folk som inte funkar och åtminstone skicka signalen att men begär mer?

Det betyder inte att chefen inte älskar dig ändå!
Men tagga ner lite och starta om.

Vi vet, Madsen, Nubben, lagkamraterna vet alla att 91 kan vara rak och vinna dueller, gå på mål och skapa kaos, samma folk vet att Hartmann kan skjuta!

Allt har låst sig och man bara lastar på och resonerar att kärlek löser allt.

Trots att det är uppenbart att 91 och 94 lägger en jävla press på sig själva att ta sig ur sina hålor dom spelar i och vara bättre.

Jag efterlyser aktivitet och signaler från våra tränare att 1: inte kapitulera när det låser sig & 2: agera på ett vis som signalerar vilja och ger förtroende där förtroende förtjänats.

Sedan önskar jag ju att backarna steppar upp i sin offensiv igen. Vi har aldrig varit starka där men nu är det ju fjolårsnivå igen.

Det ser ut som att dom verkligen inte vill finnas i en offensiv kontext alls…

Fan backers! Det kul att göra mål! Vinna matcher och spela hockey över hela planen…

Lasta in skiten på mål bara!

Jaja…

Lundmark behöver vi för vi är ganska lätta och han är inte en frälsare och har inte betalt för att vara en sådan heller men vi är tunna som fasen och med en Dahlén skadad så är vi där att bara trumma på efter samma melodi som gjort han helt oumbärlig för oss vore skitdumt när han inte är tillgänglig.

Vi måste verkligen få mer omställningsspel och 2-1or 3-2or…

Jag vet på ett ungefär vad vi har för material i truppen nu och baserat på det så är det tränarna jag begär mer av först och främst.

Kampen rullar vidare!

Vi kommer se ett bättre spel när vi har Genborg tillbaka i fysiskt slag, Lundmark på rulle igen, Wedda på isen så vi kan väl försöka att inte såga läget allt för jävla hårt efter den hedersvärda torsken mot FHC och den förnedrande torsken mot LHC…

Stridhsyxa: Jo man hoppas ju innerligt att Expressens uppgifter stämmer.

För ett kryddat kontrakt på en spelare som Lundmark är ju det sista vi behöver, särskilt till nästa säsong.
Det kan ju rent av vara avgörande på om vi kommer kunna ersätta Dahlén på ett vettigt sätt eller inte.

Zäta75: utlåtande kommer nog tidigast sön eller måndag.
Ja man vek ner sig ,som så många gånger annars på bortaplan
Ist för lucka så tightade det till sig..Tråkigt

Stridhsyxa: Lundmark lär ha fått 150k i månaden ja. Nubben sprider tyvärr pengar på breddspelare.

Smörgåsen : ja många är alldeles för dåliga på att bidra.. kan köpa att en fjärde line spelare pytsar ynka två tre mål per säsong bara det bidrar med massa annat också...såvida de inte är spelare som har 100k eller mer dvs. Timrå är en klubb som absolut inte har råd med sån lyx..

Karlsson74: Ingen som har sett ett utlåtande om axeln ännu? Du har rätt det liknade förra årets skada och då tog det väl 1-2v innan han var åter?

Fan så viktig match det var i kväll. Vid vinst hade vi varit nära att undvika kval och hängt av oss LHC som då hade fått en ångestmatch mot HV. Nu är dom och andra lag bara några poäng bakom oss

Montén Python: om det Nubben säger stämmer, dvs 10% löneökning. Varför skulle Lundmark själv välja att låsa sig vid den lönen i flera säsonger om Nubben är övertygad om att Lundmark hade blivit betydligt dyrare ute på den öppna marknaden. Om nu Lundmark får så lite betalt som Nubben påstår, då hade jag avvaktat att skriva nytt om jag var Lundmark…

Han har nog fått ett Nubbenkontrakt som alla andra. Dvs jävligt bra betalt. Alldeles för bra betalt.

Zäta75: såg ut som axeln som förra gången då armen hängde på liknade sätt ..har vi maximal otur så är det nått nyckelben som gått och då är antagligen säsongen i princip körd. sex till åtta veckor är prognosen för sånt.

I andra lag,skulle spelarna hamna på läktarn
men i timrå får alla spela,hur kass dom än är

Montén Python: Absolut. Under 100k. Som sagt. Han är ju i princip helt meritlös. Både när han kom och även nu...Annars bör Nubbens ekonomiska omdömen ifrågasättas skarp och då förstår jag att man har svårt att få ekonomi kvar till spets..

Karlsson74: Nej såklart Boyce inte är den spelaren, men jag nämnde ett gäng andra spelare också. Vi måste kunna få ut mer av 3e och 4e. Framförallt när vi betalar vissa 4e gubbar 100lax. Walli 2 mål liksom, för dåligt, Pääjärvi 0 katastof, Lilja 1, misslyckad värvning, Westfält 3, svagt, Hartmann 6, osv. Jobb finns att göra inför nästa säsong kan vi konstatera.

Sakic: Korta rader om kvällens match

Juel skulle givetvis ha stått om han nu inte var jättekrasslig. Johansson gör några oförlåtliga tabbar som gör att vi får jobba i uppförsbacke, bl a 2-0 ett långskott. Sedan är det inte säkert att vi vunnit ändå med Juel.
.
Dahlens skada är ju den stora grejen. Hade kunnat ta en förlust mot äckliga Clubben bara Dahlen inte blivit skadad. Det såg fan inte bra ut som han gick ut dubbelvikt med axeln hängande. Något med axeln som han haft problem med tidigare är det ju. I bästa fall är det axeln ur led och spel igen inom 1-2 veckor. I värsta fall är säsongen körd för honom och därmed Timrå IK.

Wedin kan vara tillbaka mot Färjestad nästa vecka kanske men en klen tröst om Dahlen är borta. Fbk går om oss vid vinst..
Ber till hockeygudarna att Dahlen är tillbaka inom kort

Tommysåsson: hahah men dröm vidare.

Smörgåsen : nu är det ju inte främst spelare som boyce och Eriksson som vi ska förlita vår nyproduktion på...de är inte den typen av spelare ..Eriksson är dessutom en ung spelare på väg upp och gör det jävligt bra skulle jag säga. produktion där kommer.
Sen kan jag hålla med om pääjärvi Lilja osv...Lilja pga att han inte alls håller måttet i shl ...pääjärvi för att han är kraftigt på dekis..

Problemet ligger på andra ställen. ..ojämnheter hos såna som ep och Wedin t ex ..de går poänglösa och går ner sig långa perioder. visst ep gör sina poäng via ass och sånt men är alldeles för tam ändå för att vara 1center egentligen...lander har aldrig varit någon stor poäng makare. hartmann blir man inte klok på osv.....
Utöver Dahlen finns ingen spets att tala om.. bra bredd men inte mer.

Tommysåsson: Nubben var rädd för budkrig för 3e- 4ekedjespelare...

Karlsson74: Som jag postade nedan.

Detta är från Expressen för ett tag sen.
Vilket bör anses som rätt troligt då Jennifer, Före detta skribenten på ST, intervjuade Nubben angående värvningen av Lundmark. Vilket nedan låter som info direkt från Nubben.

"Enligt Expressens uppgifter får forwarden nu i sitt nya avtal omkring tio procents löneökning.

– Hade vi släppt ut honom på marknaden och försökt värva honom sedan, då hade vi aldrig fått honom för det här priset, säger ”Nubben”."

Vilket borde landa i att han ligger under 100k i så fall. Förmodligen runt 70k kanske, Vilket ändå är ok i min bok.

Karlsson74: Köper inte att Lundmark har fått en sån lön. Vore helt sinnessjukt. Fine att nubben kan lasta på pengar ibland, men 150 för Lundmark? Nä, finns inte.

Montén Python: Så är det, och det har jag varit inne på bra länge nu. Spelarna längre bak i laget är ett problem minst sagt. Pääjärvi, Walli, Eriksson, Lilja, Westfält, Boyce osv bidrar extremt lite i målprotokollet. Icke hållbart över tid.

Tommysåsson: låter helt otroligt då han i princip saknar meriter ...1 SHL säsong och knappt några Ahl matcher alls. ...fast kan pilö.ha 165k i Timrå så är väl allt möjligt antar jag ..

Smörgåsen : Ja givetvis behövs ju toppklasspelare.

Men nånstans har man väl bara mentalt ställt sig in på lite mer bredd.

Hur som helst så måste ju Dahléns poängskörd ersättas rakt av, MINST!

Nästa års dilemma kvarstår ju ändå, i att vi sitter och diskuterar hur vi skall lyckas ersätta EN spelare för att ens få ihop nått som skall hålla över en säsong.

Säg att vi lyckas värva in Dahléns ersättare rakt av. Då kvarstår ju problematiken att denna/dessa spelare inte får bli skadad. För då står vi där med mössan i hand i allafall.

För slår man ut det så missar trots allt inte Dahlén i snitt många matcher per säsong. Vilket också blir en aspekt i att behöva hitta ersättare som inte missar många matcher.

Montén Python: är det så att hallqvist och Barkemo är klara så lär det inte blir något mer på backplats och absolut ingen kvalitetshöjningn där. Svensson blir äldre ..man får hoppas att en Forsmark tar några kliv.och.didde håller sig skadefri osv... lägg därtill en lite svajig JJ i mål tillsammans med nån ny billig målvakt ..en myrenberg som bäst .. ..ja det lär ju till att det blir några riktigt bra pjäser frammåt och att man inte råkar misslyckas med dessa spelare .om vi ska spela kvar i SHL efter säsongen 26/27.

Montén Python: Jag tror inte det funkar så i praktiken. 30 poängs spelare är inga spelare som är tungan på vågen och som kan vara matchavgörande på egen hand. Gå in i säsongen med ingen spelare som tillhör toppen av ligan känns inge bra.

Montén Python: nubben ljuger, hört från trovärdiga källor från kansliet att det är 150k

Tommysåsson: Vet inte vad Lundmark hade för lön innan. Men vill minnas att det var max runt 50k-60k eller nått sånt?
Men detta var ju från en artikel från Expressen för ett tag sen.

Vilket tyder på att "ryktet" som går om 150k nog kanske behövs tas med en liten nypa salt.

"Enligt Expressens uppgifter får forwarden nu i sitt nya avtal omkring tio procents löneökning.

– Hade vi släppt ut honom på marknaden och försökt värva honom sedan, då hade vi aldrig fått honom för det här priset, säger ”Nubben”.

Efter kvällens tragedi så funderar man, ska man vara medlem nästa säsong, varför betala för något som bara gör en besviken.

Nu klagar jag inte bara på spelarna, för när det inte fungerar, ta timeout, eller byt målvakt, ställ över spelare som inte presterar.

Nej där står en stab med tränare, materialare med händerna i byxfickan och ser allmänt less ut.
Menar inte att någon skall entledigas, för vi agerar inte som HV71, vi är ett lag som tar ansvar.

Men vi måste kräva att ALLA tar ansvar, gäller från materialare till klubbdirektören, alla är ansvariga när inget händer, så här dåligt får det absolut inte vara.

Skärpning till nästa lördag annars kommer vi inte att se kommande matcher.

2972319 · »