1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607993 inlägg · 6213 ämnen
« · 2976883 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Niikeliito: tack Timrå för kommunikationen!

Niikeliito: Positivt att man bantar ned tränarsidan med en gubbe. Antar det blir Marklund som slutar och att man väljer att inte ersätta honom. Även om assisterande tränare inte har monsterlöner gör ju det att man kan lägga lite extra krut på ersättare till Dahlén.

Niikeliito: Men återigen ett helsvenskt lag alltså..

Nubben hintade ju om en etablerad spelare och en ung spelare, för att ersätta Dahlén.

Måtte det vara nån från AHL eller nått som är den lite mer "etablerade".

Alternativt om det finns nått intressant från Schweiz som kanske skulle kunna vända hemåt sverige?

Niikeliito: Känslan säger Stridh, angående dröm namnet.

Vilket jag tror hade varit en perfekt tränare. Som flera säsonger nu har varit med och satt ett av SHLs bästa defensiv i Luleå.

SnabelA: Enligt nubben har han inte varit i kontakt med Karlin eller Filander.
Samt har ett drömnamn som han säger inte kommer komma hit.

Niikeliito: När 4 av 5 individer rakt av nämner namnet Karlin, även då Sanny, bör vi nog höja tonarten än mer just nu. Det får helt enkelt inte bli så.

Vi kan inte ha ett lag som ska vara ett resultatgivande och vinstdrivande företag som konstant ser sämst ut på pappret säsong in och säsong ut, och som redan nu hänger på repen sett till det spelarmaterial vi hittils vet att vi har/blir av med inför nästkommande säsong och ta hit en främst misslyckad, modosympatisk huvudtränare från en lägre liga. Det krävs mer tänk och mer pengar här. Från liiga, schweiz eller AHL kan jag tänka mig om vi ska ta från andra ligor, men att ständigt värva spelare och ledare som ingen annan vill ha i SHL, från HA, för att det är billigt eller att man fantiserar om utvecklingsmöjligheter, det tror jag inte en sekund på.

Ska vi ha en bil byggd av bly behöver vi en extremt kapabel motor att dra bygget med. Karlin är inte den motorn, och skadan en sådan värvning skulle göra på relationen mellan supportrar och klubben kan försätta klubben i fullkomlig konkurs när ingen av oss förlänger medlemsskapen och förnyar säsongskorten och bryter vårat stöd till klubben för att dom skiter i vår åsikt ändå.

Nä, såhär får det inte bli. Ring då hellre upp lillkenta nu när han är pensionerad från schweiz och fråga om han vill ta en säsong i Timrå för nostalgins skull. Hellre det.

Cobbel: hehehe...kan bara hålla med. Och det var Adam Johansson av alla som nämnde Freddan va.

Nisse på Mon or: Känns sorgligt att jag ska behöva fira inlägg 1000 med att prata om Freddan & Karlin....

Men om vi får Karlin är det som många andra skrivit, noll chans att jag förlänger årskortet, köper fler matchtröjor eller annan merch. Att man ens nämner Freddan i det här läget borde belönas med att man går i clownmask veckan ut på sitt jobb.

Nisse på Mon or: Ja lite oroväckande att pizza Karlin och va-Freddan nämns som högaktuella namn. Lite högre ambitioner än så måste vi väl ändå ha. Speciellt med tanke på att nästa säsong kan bli en tuff säsong utan Dahlén.

Niikeliito: Det var ett jävla tjat om Karlin. T.o.m. Freddan va nämns. Hockeyorakel med noll koll. Herregud.

Tommy Samuelsson lämnar Timrå efter den här säsongen. Hur ser du på beskedet och hur bör Timrå agera i tränarfrågan för nästa säsong?

JOHAN SVENSSON
– Det var väntat, med tanke på hur Tommys familjesituation ser ut. Signalerna har allt mer lutat dit. Jag är fullständigt övertygad om att man redan nu sitter på en lista av namn, och har så gjort länge, för det är inte så att ”Nubben” inte sett att det här ska komma. Men i sanningens namn så är det lite av ett dödsuppdrag att ta det här jobbet i det här läget. Timrå tappar Jonathan Dahlén, har massor av spelare uppbundna till nästa säsong, och ser ganska trubbiga ut. Sedan är Timrå ofta en sådan förening som lyckas hitta sätt att komma ur den här typen av situationer ändå, men då är det mycket upp till tränaren. Så det kommer bli tufft, alldeles oavsett vem det blir. Men jag är inne på något av de allsvenska spåren. Karlin, Tuurala eller rentav Mikael Holmqvist i Östersund. Sedan har en sådan som Martin Filander nyligen blivit ledig, men han ska vara sugen på ett sådant uppdrag också, med betalt till 2027 ändå, och det är jag väl lite skeptisk till.

ADAM JOHANSSON
– Extremt väntat när man vet om Samuelssons sociala situation där han bott ensam i Timrå och haft familjen kvar i Värmland. Han gav Timrå den här säsongen och det ska klubben vara oerhört tacksam för med tanke på Olli Jokinens sorti ifjol.

Nubben har givetvis scannat av marknaden i flera månader. Martin Filander är drömnamnet, men han lär inte vilja flytta till Medelpad. Nära till hands finns annars både Mattias Karlin och Fredrik Andersson, jag tror att båda två är sugna på jobbet, men det vore en känslig flytt för Karlin med tanke på den starka Modokopplingen.

Det hade varit spännande om Nubben vågade gå på ett namn som Nicklas Grossmann. Extremt uppskattad i Södertälje och har gjort bra saker i både HA och Juniorkronorna senaste åren. Det hade varit något att se tre rakade skallar - Madsen, Karlunden och Grossmann - på Timrå bänk nästa säsong. SHL:s mest skräckinjagande tränarstab!

JENNIFER ENGSTRÖM
– Först och främst kommer inte det här som någon överraskning för ”Nubben”. Varken han eller klubben har blivit tagna på sängen, utan har hela tiden haft parallella spår som de jobbat på. Jag är tämligen övertygad över att man kommit relativt långt i processen redan nu och att det finns ett par namn som man jobbar på för nästa säsong. Tommy Samuelsson har däremot varit den perfekta tränaren för Timrå den här säsongen, med tanke på att man varit i ett läge där man behövt hitta ett lugn, efter den omtumlande våren med Jokinens sorti. Han har sett till att Timrå hittat en stabil nivå och satt defensiven. Jag hade gärna sett en fortsättning med honom.

Nu när det inte blir så finns det ändå flera namn på marknaden som man kan titta på. I hockeyallsvenskan finns det många – men ett drömnamn vore annars Klas Östman. Jag ser det inte som möjligti det här läget med tanke på att han har ett drömjobb i Schweiz i dagsläget, men man vet aldrig. Thomas Paananen som i dag har en roll på förbundet skulle annars vara ett intressant namn att se i ett klubblag igen.

SANNY LINDSTRÖM
– Det var inte direkt oväntat. Tommy Samuelsson har gjort det väldigt bra under säsongen och framför allt gav han Timrå ett lugn i ett skede när det var rätt turbulent efter Olli Jokinens sorti från klubben.

Sportchefen Kent ”Nubben” Norberg har således kunna köpa sig lite tid för att rekrytera en ny tränare. ”Nubben” har förmodligen haft det här på känn under en längre tid och har säkerligen ett namn mer eller mindre klart. Det hade varit spännande att se vad Mattias Karlin hade kunnat göra med Timrå. Jag tror att det har potential att bli rätt bra även om Timrå står inför en tuff utmaning utan Jonathan Dahlén kommande säsong.

MATTIAS PERSSON
– Det är så klart ett tungt besked för Timrå, men samtidigt väldigt väntat med tanke på Tommys familjesituation i Karlstad. Det har legat i luften ett tag och jag tror inte att det kommer som någon större chock internt.
Frågan är snarare hur attraktivt det här jobbet egentligen är inför nästa säsong. Timrå står inför ett rejält tapp i Jonathan Dahlén, som lämnar ett enormt tomrum både offensivt och i omklädningsrummet. Lägg därtill att flera av de bärande spelarna blir ett år äldre och att truppen redan nu ser ganska färdig ut. Det finns en rätt uppenbar risk att Timrå dras in i bottenstriden och tvingas slåss för kontraktet nästa säsong.

Därför blir tränarvalet extremt viktigt. Jag tror inte att man kan ta vem som helst här, utan behöver någon som både kan bygga struktur snabbt och hantera ett ganska utsatt läge. Ett namn som jag tycker är intressant är Klas Östman i Davos. Han är från Härnösand, har gjort ett starkt jobb i Sverige tidigare och känns som en typisk ”Nubben”-profil – tydlig, kravställande och trygg i sitt ledarskap. Eller varför inte succétränaren Viktor Tuurala som har en väldigt tydlig spelidé och har gjort under av små resurser?

Sedan vet jag att Mattias Karlin är sugen på ett nytt uppdrag och det är dessutom geografiskt nära hem till Örnsköldsvik. Han har erfarenhet av att bygga lag med begränsade resurser och skulle passa in i den situation Timrå står inför. Vad jag förstått så har han heller inga problem att hoppa på Timrå, trots sin Modobakgrund.

Tom Topp: Jag väntar fortfarande på att vi ska få till spelet på bortaplan. Två skilda lag hemma och borta. För två omgångar sedan såg vi ut som skit borta mot Linköping. Topp 3 på hemmaplan och botten 3 på bortaplan är vi just nu. Tur det inte är tvärtom iaf. Hade varit tråkig att suga på hemmaplan.

Smörgåsen : jag tror att dom kommer gå på en tränare som ligger nära Tommys hockeyfilosofi. Och inte mig emot, jag tycker att spelet börjar sitta, och det ser riktigt bra ut!

Smörgåsen : Mkt bra fråga!!! Istället för att låta tränaren styra spelsättet så kanske man ska värva tränare som kan anamma det spelsätt klubben stakat ut.
Jag tror t ex inte tränaren i SAIK kan ändra totalt på det spelsättet klubben har.

Tror klubben man kan spela gladporrshockey och nå framgång så gärna det men krävs det att man kör på tråk-Växjö spåret och når framgång så är det också helt OK, huvudsaken klubben får fira framgång.

Rallarn: okej, trist om han slutar. Han har ju kvar i sig!

Cobbel: Vilken hockey vill Timrå stå för då? Dessa två år har man spelat hockey efter hur tränaren vill spela hockey.

Gooode: Inte en chans på FBK. Dom vill väl bygga på något långsiktigt?

Gooode: Står i st att han ska sluta

Niikeliito: mycket tråkigt! Men man måste ha respekt för att det kommer in andra värden i hans liv vid den ålder han ändå har.

Surt👎tommy lämnar

Cobbel: Har inga höga tankar om Karlin men å andra sidan. Vem kan lyckas med den trupp som MoDo har? Proppmätta spelare som tror det räcker med att det står MoDo på tröjan. Jag vill se någon annan än Karlin som tränare i TIK

Montén Python: Kan bara instämma på det du skriver. Känns som att spelarrådet är mån om att man inte plockar in vem som helst heller.

Han pratar ju också om att bygga inför framtiden, då måste man ju verkligen ta in en tränare som vill spela den hockey som Timrå vill stå för. Oerhört intressant att se vem det blir.

Montén Python: Nubben har vetat om detta sen novemberuppehållet tydligen.

Som det låter så lär det bli en tränare utifrån och inte nån vi redan har i staben, om man läser mellan raderna vad som sägs?

Niikeliito: Jahopp, surt sa räven.

Våga vägra Karlin!!!

Niikeliito: ska bli intressant att se vart han hamnar, 50/50 mellan BIK & FBK tror jag.

Då blev det officiellt att Tommy lämnar klubben efter säsongen.

Maktankan: Nej detta Karlin-rykte har säkert nämnts av någon. Sen har det varit en "sanning" i folkmun.

Lite som när Brynäsare hade hört från liknande källor som sponsorer att Kopacka skulle vara klar för oss.

Ibland får man ta viss ryktesspridning med en liten nypa salt!

Smörgåsen : ja det är nog så!

Vässlan med speltid i BP.
Möter vi fysiskt spelande motståndare kan man svänga lite och ge mer tid på Vässlan och begränsa Lilja lite.

Huvudsaken är att vi rullar på för det där är alla formationer bra och viktiga.

TD: mmm och faktiskt bra känsla av Lander för det var innan DN kollade på Steens yxa som Lander uttalade det där om att Domarna gav FBK 0-2.

Men det är ju sanning!

Genborgs utv är BS och abuse utv är sjukt svag känsla av domarna. Ett symptom av dålig strategi för domare.

Det är märkligt att det missas så mycket i ytor där saker händer.
Det pratas ju om systemet kring vem av domarna på isen som ska ha koll vart och det verkar inte funka särskilt bra…

Man förväntar sig att 8 ögon ska se sådant som sker på isen…

FH - avdammad: Har svårt se Östman lämna jobbet i Davos, serieledare, tagit ner familjen, etc.

Söderöver: Domarna friade yxhugget obegripligt sen får Timrå mycket tveksamma utvisningar på sig nä domarna har haft bättre dagar håller helt med Lander domarna hjälpte fbk

FH - avdammad: Östman verkar vara en mycket sympatisk herre. Hur han är som tränare har jag ingen aning om, det var väl både upp och ner hos Ät Ägg. Men sedan så hade dom väl inte mycket till lagbygge heller.

Kanske missat det, men kommer Boyce tillbaka nått mer i grundserien? Status där?

Smörgåsen : Man kan alltid hoppas...

Stridhsyxa: Tar Timrå IK in Mattias Karlin som huvudtränare sabbar man en väldigt stor del av supportrarnas tro på laget. Vad fan vill man med en sån rekrytering?

Söderöver: Om nu Lilja inte är skadad så får nog Wesslan stå som 13e forward när Levinsson och Wedin är tillbaka. Pääjärvi hamnar på läktarn.

Dahlén - Pettersson - Genborg
Wedin - Lander - Hartmann
Lilja - Levinsson - Heikkinen
Walli - Eriksson - Lundmark
Westfält

Andersson: ja sådana yxhugg (Steen: två minuter) kan kosta sprickor.

Hoppas att det handlar om blödning som bryts ner och går över snabbt.

BlackBay: Yes, men jag hoppas han spelare tidigare än efter uppehållet.

Modano: Karlin till Timrå, då är blir det ättestupan för Nubben!

Andersson: Karlin till Timrå är lika troligt som att Dahlén avslutar karriären i Modo

Visserligen har vi haft både ena o den andre tränaren i båsen, t o m ur-djurgårdare, Men tar man hit Karlin då splittrar man nog fan-basen i minst 2 delar.

Klas Östman tyckte jag verkade både klok o sympatisk senast han var i SHL. Visst var han väl huvudtränare, rätt säker på det. Tyvärr för ätägg men ändå

Hårde Hardy hörd ja va aktuell i kön på bolage imorse??
Uppladdat:

500x0-screenshot20260126130651google.jpg

Stridhsyxa: Ju mer jag tänker på det, så tror jag att det blir Klas Östman. Såg att han dessutom är född i Härnösand. Inte mitt favoritnamn, men när man tittar igenom hans CV så är han välmeriterad. Men och det är ett stort men. Är han huvudcoach? Eller passar han bättre som assisterande?

Eftersom Niklas Nordgren är det fjärde och ”hemliga” namnet i Timrås sportråd så blir man ju lite orolig över Karlinryktet. Dom två har spelat ihop under juniortiden.

Söderöver: Och en mindre kul

David Lilja står över dagens isträning på grund av en väntande utredning.
- Lilja utreds efter slashingen han träffades av i lördagens match. Besked väntas inför morgondagen, kommenterar Christian Rydin, Lagläkare.

Smörgåsen : Enligt en intervju med honom i Expressen rätt nyligt så sa han att han troligtvis skulle vara tillbaka efter uppehållet som är i februari men att han har som personligt mål att försöka vara tillbaka tidigare.
Så mest troligt mot Malmö den 19e februari men med lite flyt kanske nån match innan uppehållet.

Här kommer en kul sak:

Veckans lag hos Hockeysverige.se

Per Svensson som har starkt uppåtgående kurva på slutet både i poäng och spelet på isen.

Och vår kaptenernas kapten! (Händemark pffft!)..

Anton Lander som senaste tiden faktiskt tagit för sig mer i offensiven och bidrar bra även där nu!

Nisse på Mon or: Kanon! Och Levinsson kan verkligen behövas om Lilja fick handleden avhuggen!

Nisse på Mon or: jävlar vad gött att höra!

Nu ska man inte hoppas för mycket men en frisk Wedda är högre chans till produktion än Pääjärvi men ändå god duellförmåga. Det ska kommas upp i tempo och så nu då bara.

Svensson har lärt oss att det inte bara är att hoppa in och vara tillbaka.

Levinssons fart ser jag gärna snart igen!
Jag tycker Vässlan ska ut på kant med så Levi är hos mig ändå lite saknad!

Vässlan är inte usel på något vis som center men jag tycker han har visat många gånger nu att han är duktig att komma med puck från kanter till centrala eller höga slottet för avslut och att han oftare lyckas med detta när han spelar på en kant.

Det är bra!

SKRIDSKOSKENAN:
Ja! Lite is i magen kring det ryktet vore nog bra.
Personligen vill jag inte se Karlin i Timrå heller.
Om det inte är aktuellt får gärna Timrå kommunicera det för att släcka onödig retorik.

Jag förstår att det är många som inte vill ha hit Karlin för sina band till m0d0 och de har jag respekt för med. Jag vill ha den där rivaliteten och jag vill ha dom oskrivna reglerna om att hålla isär oss.

Jag tycker även att vi i forumet många gånger visat upp en ovärdighet kring Karlin med. Det har hetsats på kring hans vikt och kropp en hel del och trots min önskan om het rivalitet tycker jag inte, personligen, att det är värdigt.

Övervikten kommer om det inte redan gör det kosta Karlin en hel del i livet och det känns för mig ovärdigt.

Jag kastar kanske lite sten i glashus nu eftersom jag kan råka bli rätt jävla het och skriva i affekt lite titt som tätt.

Men jag tycker ju att det är ok att vara frän men låt det fräna handla om hockeyn och kanske inte sånt som skolbarnen ger sig på varandra över.

Tom Topp: Samma här!! Och kommer inte sponsra en spänn till!!🤬🤬🇱🇸

Blir det skrovmålet Karlin som tränare sparkad av Modo Mora då är det blir det inte en match i SCA ARENA. Dessutom lär kioskerna gå i KK med alla gratis burgare som lär ingå i kontraktet lär inte vara många kvar när det är hemma matcher 🍔🍔🍔🍔🍿🍿🍿🍿

« · 2976883 · »