SCA Cupen
Anledningen till att jag börjar noja lite över backsidan är att vi är fruktansvärt lätta att pressa i egen zon, än så länge i alla fall. Vi har nog heller ingen smickrande BP-statistik på försäsongen, något som MÅSTE fungera bra även i år. Nu blir man orolig så fort vi befinner oss i egen zon i och med brist på defensiv och framförallt målvaktssidan. Det som inte bara fick ske. Mattsson hade ändå ett ganska bra fjolår, det ska vi komma ihåg. Det kan ju vara en sån som slår på rejält så fort det blir tävlingsmatcher, förhoppningsvis. Som sagt, han ser fan helt oskolad ut. Lämnar gigantiska ytor, så fort ett skott går hyfsat högt så är han chanslös. Tänk om vi någon gång kunde få göra en klockren målvaktsvärvning, det har inte skett sedan Lindbäck. Ett ständigt aber under sista 5-7 åren.
Av de få signaler man ändå fått (såg någon dump från något FBK-forum) så verkar de ändå inte riktigt tro på Persson, att det helt enkelt finns junisar som kan fylla samma roll. Så förhoppningsvis kan vi lyfta in honom hyfsat snart. Hans spetskompetens gör ju inte direkt någon större nytta som brunkare i fem mot fem även om han började vässa till forecheckingen bra under förra året.
Helt enig om målvakssidan. Jag darrar redan.
Att vi skulle sakna målskyttar visste vi på förhand. Ber en bön varje kväll för JP. Vissa säger dock att han går lite för bra i Karlstad. Men kollar man till statsen vettefan och det är ju ingen grovjobbare han ska vara.
Andersson: Svårt det där med "naturliga målskyttar", vad det ens är. Någon har myntat det och sen blev det något som alla tycker ska finnas i sitt lag, oavsett nivå. Är man en spelare som sitter på ett bra skott som hela tiden tar sig in på mål och i mål så spelar man inte på den här nivån, om man inte är 17 år och heter Jonathan Dahlén, för där har vi det vi närmast kan kalla 'naturlig målskytt'. Sen om det innebär att han gör 5 eller 25 mål i år är en annan sak. Spelare gör inte mål från neutral zon, det handlar om att ha ett konstruktivt och kreativt anfallsspel som leder till bra skottlägen. Dahlén hittar dock ofta skottlägen ändå, från ingenting.
Oerhört mycket kommer handla om självförtroende i år igen, vilket det så klart alltid gör oavsett laguppställning men framförallt i och med att vi har ett så ungt lag som egentligen saknar en direkt trygghet att luta sig emot. Det Lückner sa i ST är nog väldigt sant: "– För jämnheten över 52 matcher är det så. Man måste veta när motståndaren är i en bra period exempelvis, och inse att man bara ska försvara sig då. Det lär man sig genom åren." På frågan om rutin är så värst viktigt egentligen.
Jag glömde bort att Strömberg klev av idag, han kommer vara väldigt viktig i år. Jag skulle enormt gärna se att Nubben trollar på något sätt så att vi får behålla Robin Persson ändå. Vi har dock ett gäng spelare som är uppe och snuddar på 90 pannor. Flera av de som förlängt ser även större ut, Öhrn exempelvis. Att vi inte ser så tunga ut offensivt beror nog snarare på klass än brist på kilon, tror jag.
Ska man våga hoppas på att Nubben ändå plockar in något innan seriestart, det kanske vore klokt istället för att vänta fem omgångar in om det visar sig att vi skulle inleda dåligt. Jag vet inte ens hur han tänker men om man tittar snabbt på kontraktslösa backar som spelade i HA i fjol så är det väl Persson eller en sån som Per Hållberg som man skulle kunna tänka sig att se. Skägg, som sagt.
Är dock genuint oroad över målvaktssidan, jag trodde inte riktigt det på förhand. Mattsson såg bra ut i första matchen mot Mora men efter det så vettefan alltså. Han, Mattias Nilsson och Brynis är mina bryderier såhär långt. Brynis börjar dock ta för sig mer och mer. Mattsson har en unik förmåga att se liten ut, trots att han är den största målvakt vi haft sedan Lindbäck. Ser i det närmaste oskolad ut stundtals.
Utropstecken på Boyce och Öhrn, sen har Fällman varit en riktig jävla joker, mycket överraskande utifrån vilka andra han gått före.
Själv får vi inrikta oss på att försöka ta en play in plats. För någon top6 placering blir det inte.
Dock tycker jag Timrå imponerar. Riktigt bra tempo och man är långt ifrån utspelade. Jag begriper inte hur man kan tippa er långt ned, utan nog tror jag att ni kan slåss ordentligt om en plats till kvalserien.
kulltorp: Vi spelade i ett helt annat tempo, vilket ju är föga förvånande med tanke på respektive lagbygge. Segern var egentligen inte speciellt hotad, vi hade matchen tills Nilssons groda som gav dom 1-2 men fortsatte att ha kontroll även efter det. Sundsvall är dock luriga alltså, de kommer nog ändå ha en hyfsad PP-statistik i år, plus att de har Åke. Utan BP-gänget som var inne under deras fem mot tre så hade det nog kunnat sluta 3-3, nu gjorde de bara ett mål under det numerära överläget i slutet av tredje.
Ingen glimrande match som helhet men mycket nöjd med hur vi ändå uppträdde, det är det bästa. Kul att vinna, men huvudsaken är att det skedde utan några större bekymmer, vi spelade som vi vill spela. Ohre gjorde det ändå jävligt bra tycker jag. Detta var liksom hans första match av denna typ i karriären. Kunde kanske ha tagit deras 2-3 men den slank in ändå, vilket var en effekt av att han fick göra en sidledsförflyttning. Vi skulle ha vunnit detta med något/några mål till egentligen.
Hockeysverige tippar Sundsvall näst sist i allsvenskan
"Det blir en plats i tabellens bottenskikt, men jag tror ändå att man blir det bästa av de två lagen i Sundsvall och i slutändan är det väl kanske allra mest det som räknas."
Fast det verkar med det där citatet att de tippar Timrå sist! Får börja motbevisa det idag.
Knylan: Håller helt med att en specifik backpost samt sista utposten är det som oroar mest just nu.
Höjer sig inte Nilsson 1-2 pinnhål var det en riktigt dålig förlängning tyvärr.
Bara att hoppas man överbevisas i bägge fallen :-)