1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607348 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
Hahl Bundy: Haha. BÅDE NK och PK? Nu tror jag du börjat för tidigt på flaskan här. Nu tror jag inte riktigt du förstår.

mikenomad: Jag har då aldrig sagt att de spelare jag skriver inlägg om här är spelare som JAG VET är aktulle utan snarare en genomtänkt gissning , men visst fortsätt lita på Ambroo och hans källor , jag menar det har ju funkat sensationellt bra , eller hur??

Skarin: Om vi får in NK o PK eller nån annan om nån av dom bangar+ Lello el. Lepistö + 2 starka ytterforwrds så klagar jag inte på Granath att vi värvade honom eller Sonntag eller lät Sundh gå :)

Då ser det bra ut eller vad säger du? :)

Tycho: Panik som dig menar du då eller?

Tycho: Nej nu föväxlar du nog mig med andra , jag postar bara en länk tillen spelare om det finns en god chans att han är aktuell, några som jag skickat inlägg om är redan under kontrakt eller aktuella..

Hahl Bundy: Jag har aldrig uttryckt att TIK på pappret kommer ha ett lika starkt lag som förra säsongen men framförallt tidigare säsonger. Syftar framförallt kring 06/07 och 07/08. Den tiden är åtminstone för tillfället förbi. Då levde vi lite i en overklig värld men var samtidigt ett väldigt attraktionskraftigt lag. Vi hade något väldigt stort på gång då kändes det som.

Däremot kan det bli minst lika bra som ifjol ändå, om inte bättre. Det är ju det vi alla hoppas på.

Så reflektionen är väl inte mer än så där om vi ser nyktert på saker och ting.

mattias - 74: När en spelare lämnar sitt älskade lag kommer all negativ kritik om spelaren i fråga fram som en oljad blixt. Det ligger liksom i människans natur att det ofta ser ut på det viset. Att kritiken till stor del är sant säger jag inget om. Men det finns ju gränser här. Du säger att det är 50/50 i för eller emot kring Granath. Jaja, ok.
Det alla smarta (ironi) leksands fans inte verkar förstå är att Granath är värvad till TIK som 7:e back. Det gör det här ännu mer fantastiskt. Anser masarna att Granath är ett skämt som sjunde, åttonde back i TIK så får dom givetvis tycka det. Det är bara roligt tycker jag. Inte minst för deras återtågs skull.

mikenomad: Jag tror att Granath är bättre än DP.

Tikinmyheart: Förra säsongen så skrev vi två årskontrakt med Anton Lander och Jesper Samuelsson. Det vore ju meningslöst om vi idag värvade så vi hade fyra etablerade centrar i truppen.

Grejen med unga spelare är ju att de kan bli bättre, ganska snabbt. Men de måste också få förtroende, annars bör man låta andra klubbar ta hand om dem och vi kan återgå till att spela med spelare som Peter Ström och Blake Sloan i våra fjärdkedjor istället.

mikenomad: Karlsson är otroligt bra. Jag hoppas verkligen han visar det också. Där är jag inte ett dugg orolig.
Sonntag har jag ingen uppfattning om, har inte sett honom, men jag har lite bättre vibbar för honom än Granath som jag tyvärr har sett o som har påverkat mig otroligt negativt.
Där är det upp till mycket bevis.
Det positiva i det fallet är att absolut INGEN har några förväntningar på killen o då vet vi ju att det brukar bli positivt. (Hoppas jag iallafall)

Som jag ser på det hela så tycker jag att R.Jonsson som Landslagspelare inte ska jämföras med Granath. Det är inte schysst mot R.J. så är det.

Känns just nu som 50/50 när det gäller vilka backar som lämnar o de som kommer, där Karlsson är det stora utropstecknet o som väger upp mycket från de övriga 2.

Målvaktssidan är jag inte orolig för eftersom Lindbäck kommer att ta första- spaden o han kommer att bli så bra som jag tror. Stor, tät o modern. Det nya "monstret". Kanonvärvning o kommer att bli bättre nästa år nu när Tarvainen tar bort lite småskavanker som han hade i BIF. :)
Åke kommer att bli den 2:a igen. (Som jag tror just nu)

Summa summarum är att jag är väldigt nöjd med målvaktssidan o jag tror inte att dom gör bort sig.
Men osvuret är väl bäst? Eller? :)

Tikinmyheart: Hmmm. Japp. Han eller Lander. Lander verkar ju ska spela ytter, så då blev det ju bara Jesper kvar.

Tikinmyheart: Jag vet ju ej hur dom tänkt, men Lander och Samuelsson är ju centrar så det lär vara någon av dom som får bära den

Hahl Bundy: En första och en tredje center. Förste centern vet jag vem man önskar, men tredje och ev. fjärde centrar då? Man törs väl inte chansa på Lind?

jens_88: Hmm han ska alltså bära en 4:e kedja?

Tikinmyheart: Vi behöver 2 till. Det lär inte bli vilka som helst :)

Hahl Bundy: Målvaktsfrågan är intressant. I vinter har Backes huvud till och från krävts på fat av vissa härinne och efter säsongen blev det klart att han flyttar. Åkerlund har efter en handfull framträdanden utmålats som Den Store Målvaktsguden och iom Lindbergs påskrift så kissade nästan vissa på sig av glädje, inte bara en utan nu två målvaktsfantomer under kontrakt!

Sanningen är precis som skribenten påpekar, det handlar om två relativt oprövade kort varav en har en historia som skadebenägen. Målvaktssidan är i dagsläget max en 2:a i betyg, här finns mycket att bevisa innan man kan känna sig trygg. Men helt klart finns förhoppningar och stor potential här, det KAN mkt väl bli succé...

Dock håller jag inte med om triss i byte på backsidan. Lotvonen, RJ och DP är tre olycksbröder. Det är ingen förlust att bli av med dem och av de tre ersättarna är det väl främst Granath som kraftigt kan ifrågasättas...på förhand känns han klart sämre än alla tre föregångarna. Beträffande Sonntag är jag inte lika säker, har betydligt större förhoppningar på honom jmft med DP och Karlsson är ju bara löjlig att nämna i sammanhanget. Med det vi vet av den killen är han hästlängder före alla tre föregångarna! Summa sumarum är det förhoppningsvis en starkare trio totalt som kommer än som lämnar.

Tikinmyheart: Samuelsson?

JimmyH: Nu klickade jag bara på ditt namn men min fundering är riktad till alla som vill svara.

Visst sjutton saknas det 3 centrar i truppen? Gabriel är en men resten då?

mattias - 74:
Nöj dig med att önska Garanath lycka till i Timrå,
så får Jimmy upptäcka saker själv! :o)

mattias - 74: Du förstår uppenbarligen inte vad jag menar. Jag har inget emot era åsikter. Bara beteendet.

JimmyH:

Kalla mig och ali fjantar om du vill, det ändrar inte våra åsikter om Granath. Han har stått still i utvecklingen i många år nu och fått mer speltid än han borde haft. Får ni fart på honom är det bara att gratulera men jag tvivlar på det. Återigen så förstår jag inte vad eran sportchef ser för kvalietter i Elias.. !

mattias - 74: Man behöver inte tycka att spelaren är förtjänt av ett elitseriekontrakt men att gå in här och skriva TACK Timrå IK för att vi slipper honom och slå vad om pengar att han kommer att misslyckas är ett väldigt fjantigt beteende.

Det räcker med att skriva vad han är dålig respektive bra på och att man tror att han kommer att få det svårt i Timrå. Då behandlar man en spelare som spelat hela karriären i er klubb med lite mer värdighet.

Men vill man vara en fjant så är det givetvis också tillåtet.

Jag vill poängtera att jag bara håller med om en del tex inte det som han skriver om Karlsson eller målvaktsfrågan.

Skarin: Den här kommentaren till Marias artikel i ST tycker jag var en intressant reflektion:

"23 apr 2009 11:54 Tallad (Ej registrerad)
Intressant att ST väljer en nyanserad kanske rent utav lite väl nyanserad granskning av vad som pågår med Timrå IK och aktuellt lagbygge!
ST tycker att backsidan ser starkare ut nästa säsong om nu Lehtonen mot förmodan (Frölunda,NHL och SM-Liiga också intresserade) skriver på för TIK.
Detta resonemang innebär alltså att enligt Hockeyexperten på ST så är trion Granath,Sonntag och Karlsson bättre än Jonsson,Persson och Lotvonen!
Alla som sett dessa spelare förstår att så icke är fallet!
Vad Hockeyexperten inte går in på är målvaktsfrågan.
Målvaktskapaciteten skall få en chans och inte dömmas ut på förhand men vi vet att Åkerlund och Lindbäck tillsammans knappt får ihop till en hel elitseriesäsong beträffande matcher,att Lindbäck är väldigt oprövad och ung samt att Åkerlund dessvärre visat sig vara skadebenägen när han väl fått chansen! Detta är oroande.Beträffande lågkonjunkturen så har TIK fördel mot dyrare lag typ LHC som leasar och tar betydligt större ekonomiska risker än TIK."

Nu tycker ju du o jag rätt lika men ändå :)

JimmyH:

Fjantigt ? Varför skall man skriva positivt om en spelare som uppenbarligen inte hinner med på allsvensk nivå ! Förstår fortfarande inte vad eran sportchef sett hos granath? läs på superstars forum får du se att majoriteten anser samma som jag. Fjantiga fdom är eller ?

73Sjöbba: Jag vet inte men skulle du hålla på på samma sätt om Mats Hansson fick ett elitseriekontrakt?

JimmyH: Skönt att vi Timrå-fans är så mycket bättre ;)

mattias - 74: Det kan inte vara lätt att komma fram som junior i Leksand. Ni fans som finns här (2 st) behandlar Elias Granath med väldigt låg respekt och beter er väldigt fjantigt.

Jag skulle nog inte säga nej till den här som Pyöräläs ersättare, men han är säkert inte ens på tapeten. Det var mer en kul grej.....liksom.

Tycho: Det där var en bra och klok sammanfattning om läget av Maria.

Dessutom kommer det återigen fram att Sannys val till FBK inte hade något med pengarna att göra. Nu kanske t.o.m. alla fattar det och kanske får en lite mer annorlunda syn på saker och ting.

Som jag varit inne på hela tiden är det mycket tveksamt om Lello väljer TIK. Men än är hoppet så klart inte helt ute. Sami Lepistö vore dock en bra ersättare.

RocknRolf2: Så mycket fel, på gränsen till helt overkliga, analyser som du har haft i och runt Timrå IK genom åren kommer inte ens jag i närheten utav. Det är väldigt bra att du framför dina starka åsikter (jag gillar sådant), men många gånger kliver du fram och framför dem på väldigt lösa grunder utan vetskap om någonting egentligen. Men stå på dig, det ska vara hårt och tufft.

Kul att du nämnde Skogs igen. Den tar jag på mig. Men det som är ännu mera roligt är att i stort sett alla andra också kan göra det. Det hade gått 5-6 omgångar eller nåt, och alla trodde att det skulle börja se bättre och bättre ut under säsongens gång. Men nej, det blev fel där. Men jag kan ta på mig den för alla andra också om det känns bättre för dig.

När det gäller Granath tycker jag på förhand att han duger som sjunde back i vetskap om hur läget ser ut. Jag har aldrig hyllat denna värvning utan jag är alltså mer inne på att jag förstår att en sådan som Granath värvas av TIK. Det känns ganska så typiskt TIK för tillfället att ro i land Granath och Sonntag. Det är billiga och framförallt lite tyngre defensiva backar som 7:e respektive 8:e back. TIK hoppas nog mycket på en del tuffhet här också, en tuffhet man hoppats att Sanny skulle säga ja till. Nu menar jag inte att man tog Granath istället för Sanny, men helt klart fick man säkerligen tänka om. Nu fick vi ju Mattias Karlsson, en stor och tung back som besitter kvaliteter som inte ens Sanny vågar drömma om. Dessutom har ju Lotvonen och Jonsson inte varit stans tuffaste direkt.

Vet du förresten vilka namn man hade att välja emellan som back 7 och 8? Sean har säkert diskuterats av Linkan/Robert tillsammans med Charles Nygårds men vad dom kom fram till har ju bevisats nu.

Jag försöker bara ge dig en bild.

Hahl Bundy: Sunnqvist lär få utvecklas i J20 och utlåning till Sundsvall kommande säsong. Om ett år (när vi vet vad Granath gick för) lär han vara aktuell för a-truppen, antingen som erästtare för G eller bara ta steget upp.

angående dagens rykte : Hellre Lehtonen än Lepistö , men det blir nog bra vilket som.

dr-nix: Instämmer till 100%!!

Vad vet Karlsson? Utklipp från bloggen hans:

"Berätta gärna lite mer om ditt val och hur du tänkte? Vilka fler klubbar var intresserade osv...
Lycka till iaf, jag tror du kommer göra bra ifrån dig!

Skrivet av Jan 2009-04-22 kl 21:17 MK44 svarade 22 april 2009 klockan 22:37:
Jag funderade runt hut trupperna ser ut och vilka målsättningar klubben har. Därför kom Timrå på första plats. Andra intressanter var SAIK, DIF, Luleå, FBK. Men det går ju inte att väla alla så tyvärr blev det nej tack till dessa i slutändan."

Vad har vi för målsättning i jämförelse med SAIK DIF, LULEÅ o FBK? :)

RocknRolf2: det finns en gräns för hur mycket en person får gnälla. Igår höll du på hela dagen och gnällde. Snälla jag ber dig, håll inte på och gnäll hela dagen idag också.

lungan: Ja, det kan inte stämma för det är en alldeles för tunn trupp.

Frella: Kass i ett kass lag, men no worries, som någon poängterade igår: han var ju iaf ordinarie!

Nya publikfavoriten?
Han flirtar redan. I like.

lungan: Dom har väl räknat fel som vanligt.

Enligt ST idag är det

1 Back
2 Centrar
1 Forward

Som ska in i truppen!

Jag får inte ihop detta!

Idag har Timrå

2 målvakter

7 backar + 1 = 8 Lika som förra året och ett känt minimum.

9 forwards + 3 = 12 är precis 4 formationer. Detta känns som en väldigt tunn trupp speciellt när vi har en på artistkontrakt Sonnenberg.

Detta innebär att om det som står i ST stämmer kommer inte Timrå ens starta säsongen med 4 fulla kedjor!

Detta kan väll inte stämma??????

Enligt mig behövs det

1 back
2 centrar
Minst 2 forwards Helst 3 så att man har en extra innan Sonnenberg kommer och sedan har man två extra spelare när han kommer. 2 extra för skador måste vi bara ha, Timrå är ju alltid skadade!

Slutligen vill jag se en Timrå trupp av

2 målvakter
8 backar
13-14 forwards

Måste ju ge plats för både N Bergfors och C Söderström :)

RocknRolf2: Jag är högst medveten om hans mediokra Kvalserie, men å andra sidan så var Leksand lika dålig som vanligt i KS. Med redig explosivitetsträning hela sommaren flyger han fram som Tenkrat i augusti =)

Tycho: Jag instämmer ang. Sunnqvist. Han känns bättre o är "mer" utvecklingsbar i mina ögon. Tydligen ser inte ledningen det på samma sätt han ska spela j20 i år o ev utlånas till katterna.

Fast är Granath lika dålig som vi tror han är kommer Sunnqvist få sin chans, det är jag överygad om. Jag hoppas han tar den med råge!

Frella: Granath är stor men inte fysisk och han hängde inte alls med i kvalserietempot. Det lovar väl gott? Är man för långsam och för dålig på att markera spelar det ingen roll att man är stor.
Det var två stora problem med fjolårets trupp: 1. inkompetensen att fixa en förstacenter. 2. Nubbens flerårskontrakt på diverse dökött. Där har vi bra marginal att förbättra.

mattias - 74: Slå vad med Skarin istället, ifjol ville han satsa pengar på att Skogs skulle bli en av seriens bästa värvningar så där finns det nog bättre chans att casha in mer än hundra bagis...

mattias - 74: Det är nog ingen skräll att han blir utlånad dit...ja inte ens ett misslyckande. Är man 8:e back är det snarare med i beräkningen att utlåning kan bli aktuellt...

RocknRolf2: Med tanke på den summa man förmodar att man är beredd att ge Lehtonen så lär det finnas flis till att kunna knyta upp ett likvärdigt alternativ meritmässigt (t ex Lepistö). Sen vet man ju aldrig om spelaren i fråga lyckas ändå trots meriter.

Vad gäller Granaths fall så letade man efter en stor fysisk back som komplement till de vi redan har kontrakterade och som inte skulle kosta allt för mycket. Han har tvärtemot en ersättare till Lehtonen inga meriter att tala om men kan egentligen bara flippa efter kritiken mot värvningen.

Istället för att som tidigare haft tunga löneposter utpytsade på varje position och på spelare som inte levererat i närheten av vad de kostat så verkar man i år fokusera budget på att skapa en topp på back och centersida. Något som känns betydligt behagligare än fjolårets mellanting.

Tikinmyheart:

Jag och min kompis i Uppsala som också är Leksing har slagit vad om 100 :- om hur länge det tar innan Granath blir utlånad till IFSH eller nån annan sämre klubb, jag sa mindre än 10 matcher och han trodde en halv säsong dvs 25 - 30 matcher :)

Tikinmyheart: Tja, jag håller med henne till stor del faktiskt. Jag har tyckt att det har sett bra ut men igår kom den första stora plumpen i värvningsprotokollet.

RocknRolf2: Jag tycker Granath känns som den minst vettiga värvningen hitintills. Jag hade nog hellre satsat på Sunnquist...

Men jag tycker det ser intressant ut. Sonntag tror jag kan bli bra. Hoppas han konkurrerar ut Skogs så får vi bra backblandningar om nu lello eller Lepistö kommer till laget...

« · 1156110 · »