Skarin: Jag håller med, jävlarimej. Låt oss inte överdriva Granaths möjligheter att förvandla guld till bajs. För det första kan vi vara övertygade om att han inte kommer att vara så dålig som det senaste halvdygnets skriverier här inne gör gällande (så dålig kan man inte vara om man någon gång spelat på en nivå högre än division IV Blekinge). För det andra är det inte backarna nr 6-8 som kommer att ge störst utslag på mummaskalan i vinter. Får vi in Lehtonen ser det trevligt ut. Lägger vi till en vettig centrallinje på det (något som sannerligen saknades i fjol) kan jag inte se annat än att vi får helt nya dimensioner i det timråitiska spelet jämfört med förliden säsong. Mycket hänger på Moe/Sebbes fortsatta utveckling. Briserar dom så som vi alla hoppas och ovanstående förhoppningar slår in, så...tja. Då lattjar vi med dom stora pojkarna igen.
RocknRolf2: Även jag hade hellre haft Karlsson, Kronwall och Lello på dom sista backplatserna. Men det är inte verklighet. Om inte annat så är den verkligheten förbi.
"Jag vill absolut inte ha kvar Lotvonen. Men jag vill inte ha hit Leksands sämsta, och en av kvalseriens sämre backar för det heller".
Det tycker jag får avsluta vår debatt så får vi väl se vad som händer, osv osv....
RocknRolf2: Låt oss ha lite perspektiv på grejerna. Lex Skogs. Morafansen var väldigt lessna i ögat, och hockeysnacksscouterna gjorde flottiga två-tummar-upp!!1 Likförbannat blev det en säsong i det bruna smörets tecken. Somligt vet man inte.
Sen vill jag rent allmänt vara försiktig när det gäller att scouta spelare i en leksandsk kvalserie. Det är väl ingen hemlighet att dom misslyckas kapitalt år efter år med att nyttja sitt material på bästa sätt. Och plus-/minussiffror via storstilade utskåpningar mot Sundsvall och Huddinge säger kanske inte allt om elitseriepotential. Dock: nej, jag är inte positiv rörande denna värvning. Låt oss dock behålla en smula perspektiv.
Bragd-Birger: Då finns det både det ena å det andra. Det viktigaste i frågan är trots allt hur de själva reagerar på sina genombrottssäsonger. Från J20/Sundsvall till givna backar i ett slutspelslag.
Det är svårt att veta så klart men jag tycker att man måste kunna räkna med att de är minst lika bra som föregående säsong. Är man som 20/21-åring bland lagets fem bästa backar så tycker jag att man har gjort sig förtjänt av att vara det inför säsongen efter också.
Jag antar att Timrå IK har en bra bild av hur seriösa och träningsvilliga killarna är. Har man det samt att de visar bra träningsresultat men ändå går bakåt så tycker jag att det är på samma sannolikhetsnivå som att vilken spelare som helst kan bli sämre över en sommar. Det är sådant som händer. Det finns alltid en viss chans kring människor.
mattias - 74: Du.. Du...Det kan inte bli sämre. Botten var nådd hos er. Nu kan det bara bli bättre. Han har ju hamnat i klubben som gör under med spelare som misslyckats i andra klubbar.
Hahl Bundy: Nja. Jag lever nog mer i verkligheten och tar till mig av vad som sägs eller skrivs både här och där, hit eller dit. Det står mycket i Hänt i veckan faktiskt =)
Den sista backplatsen blir för 94:e gången idag väldigt, väldigt viktig.
mattias - 74: En sak är säker; tacksammare utgångsläge har få nyförvärv haft. Finns inte en möjlighet att karln misslyckas med tanke på förväntningarna. Han kan bara överraska positivt!
Bragd-Birger: Ja han KAN ju bli en tillgång. Mirakel kan alltid ske. Även om det inte finns någonting överhuvudtaget som talar för det. Även om hans kvalserie var bedrövlig. För om man inte ska scouta allsvenska spelare i kvalserien, i synnerhet spelare i Leksand som ju glider genom grundserien, när ska man då scouta dem? I sista matchen mot SSK kanske, a la Linkan? +/- ska man inte haka upp sig alltför mkt på, även om det faktiskt ger vissa indikationer, men -8 i kvalserien är ju lite av en bedrift i sig. Granath kan bli en tillgång och vem som helst som man blint pekar på i allsvenskan kan också bli en tillgång. Deal?
Mitt perspektiv är att det inte finns något perspektiv i detta. Just därför lackar jag. Spelarna som Timrå värvar ska förtjäna det för det är (fortfarande) en ära!
Dessutom. Om spelarna i Leksand underpresterar gång på gång när det gäller, då är väl det en indikation att det är en klubb man ska vara väldigt försiktig att värva ifrån öht. Eller?
Även om jag låter jättepositiv kring allt det här så behöver inte det betyda att jag är.....jättepositiv. Däremot kanske jag inte hade förväntat mig någon annan än Granath, eller Sonntag för den delen.
Jag har fan inte nämnt detta kom jag på men fy fan vad kul att bloggaren, tillika hockeyspelaren, Mattias Karlsson valde TIK. Han lär bli snuskigt viktig i vinter.
RocknRolf2: Håller med...värvningen av Granath är provocerande märklig, det är det som stör. INGEN härinne har en susning om vad som pågått i hr Lindqvists hjärnvirvlar när han rodde den affären i hamn. De positiva härinne svamlar om en rad hypoteser kring eventuella anledningar. De negativa pekar på siffror och kristallklara fakta (dvs vad han de facto presterat i Leksand). Ett mittuppslag i ST där Linkan utförligt redogör för tankegångarna och hur han ser på denna värvning tack! Något som åtminstone kan likna en förklaring och om inte skapa förståelse så iaf resignerad sinnesro.
Skarin: Kom ihåg att Karlsson trots att han gjort så mkt poäng i vinter kan floppa lika mycket som Skogs så jag sätter en liten sådan stämpel på han trots att även jag tycker han är ett ruskigt bra nyförvärv..
Granath ist för Lotvonen ?? Ja båda var(är) defensiva backar som kom(kommer) ifrån Leksand som senaste klubb , tror det kommer bli en ny Lotvonen de här.. Att man sedan kan läsa på HockeySverige.se i kommentarerna om att ``Kolan väljer Timrå`` att Kalle ifrån Timrå säger att om inte TIK lyckas behålla Lello siktar man in sig på Lotvonen som mer än gärna stannar gör mig mer orolig trots att det kanske inte ligger ngn sanning i det alls..
RocknRolf2: Men, det måste ju rimligen finnas en anledning till att Linkan valt just Granath och inte - vilket dom flesta av oss skulle föredra - random yngling från allsvenskan. Charles-Nygårds kan rimligtvis inte ha satt sig emot heller. Kontentan blir alltså: detta är antingen genialt eller idiotiskt.
Mackelito: Visst fasen kan Karlsson floppa. Det är inte så mycket som tyder på det, men visst kan det hända så klart.
Ja väljer man Lotvonen om Lello tackar nej, då vet jag inte vad jag gör helt ärligt.
Då kan det sluta så illa att det mycket väl kan bli den här slagdängan som sammanfattar säsongen, som ju är ganska så klassisk här på HS: Vi snålade oss ur elitserien.
Sedan förstår jag fortfarande inte varför så många hänger upp sig på åldern. Elias är 23 år. Herregud, han är ju på tok för gammal....oj oj oj vad lastgammal han är alltså..eller nåt. Varför är det bättre att värva en som är minst under 20? Granathen kan faktiskt lyckas här, och då tror jag att han faktiskt kan bli kvar här ett tag också. En som är ca 20 eller yngre och gör väldigt bra ifrån sig här lär inte bli här länge. Han drar när han får chansen helt enkelt.
Men, men. Vissa hade ju hellre tagit Stefan Andersson eller Niklas Öhman istället så vad begär jag egentligen.
Skarin: Kanon att Karlsson skrev på för 2 år! Hoppas också att han lever upp till dom enorma förväntningarna som finns på honom.
Granath får väl bli som det blir. Förhoppningsvis slår det väl ut. Har läst igenom ett par sidor nu och den gemensamma uppfattningen av honom är väl att han är piss värd. Själv har jag inte sett honom så jag kan inte säga något.
Uppenbarligen har man en plan för honom eller en förhoppning på honom som gör att man tycker det är värt att satsa på honom. Fram tills dess att motsatsen är bevisad får man väl anta att det blir bra.
Spännande att se vem den 8:e backen blir. Blir det Lotvonen blir jag ärligt talat väldigt nervös...
Någon som kan finska eller som känner någon som kan ? Finns en artikel här om Kontiola och där jag tippar på att de pratas om Anaheims intresse att behålla honom eller inte.
Bragd-Birger: Jag tror att anledningen till att Linkan väljer Granath stavas pengar och storlek. Billig och stor, det ville Linkan ha.
Skarin: Ja, Sundsvalls bästa backar rankar jag ungefär i klass med Leksands sämsta. De är säkert billigare, de bor redan i Sundsvall, enkelt och smidigt att låna ut etc. De är självklart inga spelare som Timrå ska kolla efter men det är inte heller Granath. Seriöst: Hur många matcher med Granath såg du i kvalserien?
Och tack Mikenomad, du sammanfattar det jag försöker säga med mina inlägg idag på ett bra sätt. Granath har varit dålig i Leksand och Leksandsfansen jublar över dagens övergång. Det går inte att komma ifrån.
RocknRolf2: "Billig och stor, det ville Linkan ha". Linkan kanske inte får sprida pengarna som han vill, han kanske måste hålla väldigt hårt i dem. Han kanske måste fördela dem otroligt noga när det gäller att fylla ut platserna denna gång. Jag är övertygad om att Linkan skulle tycka det var roligare om han hade Frölundas börs exempelvis.
Jag följde kvalserien. Allt som visades. Men jag såg inte varje sekund av det som visades, det kan jag erkänna.
Linkan har gjort ett kap i Granath. Det var ju ingen annan som ville ha honom ;)
Skarin: Hade Granath varit gratis så hade jag med tvekan tackat ja. Vad ska vi med en dålig back till? Du verkar däremot se stor talang i den här killen och rankar honom högre än Ekman-Larsson (!!), det gör att jag inte orkar diskutera det här med dig mer ikväll. Sorry.
RocknRolf2: Oliver har betydligt mer talang än Granath. Det är också två helt olika backtype det här. Det är väl det inte du förstår.
Bra målvakter, bra tyngd där bak där vi måste ha in defensiva backar med en viss tuffhet samt bra centrar. Det är nog huvudnyckeln till att bygga kommande säsongs TIK. Det tycker Linkan/Robert och Charles Nygårds också. Även jag tycker så. Men dessa fina män har inte så där jättemkt pengar att röra sig med. Det bör väl vara något sådant skulle jag tro. Sedan måste väl ändå en sådan som du inse att TIK har tappat lite i attraktionsvärde på slutet. Men jag tror det här kommer bli bra ändå. Jag vill inte tro något annat.
Skarin: Olika backtyper förstår jag men du förstår inte hur en kille som är en av landets största talanger smäller högre än en kille som bara är stor. En stortalang, en av de bästa i sin årskull tackar man ju naturligtvis ja till i vilket fall. Case closed!
RocknRolf2: Tror du Oliver E-L skulle komma till Timrå och köpa att han skulle vara 8:e back. Kan ju tänka mig att TIK meddelar alla sina tilltänkta spelare om vilken roll de kommer att ha. Har svårt att se att en av Sveriges mest lovande backar skulle gå hit på dessa premisser. Sånt kan ju också spela in när man ska värva "mindre värda" spelare. Dock behövs ju dessa också,eller hur?
RocknRolf2: Att tillägga är ju att vi redan har två mycket talangfulla backar i Moe och Seb. Dom har ju kvaliteter som Granath saknar, men Granaten har väl kvaliteter som kanske Moe och Seb saknar också. Det är två fina backar som är väldigt bra med pucken och lär med allra största sannorlikhet utvecklas ännu mer kommande säsong. Dessutom har vi ju herr Skogs. Även om det känns som att det bästa vore att bryta kontraktet så har han ju faktiskt två år kvar. Självklart hoppas vi alla, inte minst Linkan, att han ska göra bra ifrån sig nu. Och Skogs är ju också lite av en spelande back. På något sätt iaf. Man måste ha blandraser i en trupp.
FM: Lander har blivit lovad en centerroll i Timrå. Sist jag läste ett uttalande från ledande personer i föreningen var han helt plötsligt tänkt som ytter. Så att lova är en sak men att hålla det är en annan femma.
hahahahah! :P