1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 612846 inlägg · 6214 ämnen
« · 89417 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Martin Lindman
Tycho: mitt första intryck av spelaren (när jag läste pressmedelandet) var positivt så jag tänker försöka tänka i dom banorna nepp nu ska jag dra men som sagt denna spelare är nog inte dålig och om nubben kollat på honom och tyckt att han är bra så måste jag tro att Nubben kan sitt jobb så Välkommen till TIK Martin Lidman :)

dr Dängroth: Jag vet ärligen inte vad jag ska säga om denna spelare... En chansning som vi hoppas kan vara lite av en playerback och hade tydligen ett ganska bra skott. Borde ha fått lite hårdhet i den Tyska ligan som är tuffare än den svenska.... Men som sagt... en chansning...

Sv: Stängd elitserie = spiken i kistan
Börje: Tror nog de flesta, inkl mig själv, vill ha en öppen ES. Men som utvecklingen ser ut nu tror jag det bara är en tidsfråga innan den stängs på ett eller annat sätt.
När skillnaden i omsättning mellan en förening i ES resp. AS börjar närma sig 40-50 MSEK per år finns det inga andra alternativ. Det enda tänkbara är som tidigare nämnts att Hockeyligan börjar dela med sig av de gemensamma sponsorpengarna, men även denna manöver skulle i dagsläget bara utgöra en marginell skillnad. Dessutom håller man nog stenhårt i dessa kulor.

Det som blir lite paradoxalt är att Allsvenskan har haft stora framgångar senaste åren, just på grund av att det varit lite omsättning mellan ES - AS. Timrå, LHC, SSK, Leksand och i viss mån Löven har satt färg på Allsvenskan och kvalserien genom nerven som skapas med möjligheten till upp- och nerflyttning. Drömmarna har blivit verklighet, det banar väg för fler att börja drömma.
Ändå tror jag Allsvenskan skulle kunna marknadsföra sig betydligt mer och bättre. En del föreningar har försökt genom att, precis tvärtemot vad du skriver, hitta på flashiga namn; Bofors Bobcats, Rögle Griffins, Mörrum Salmons etc.

Varför inte Gislaved dubbfritt? ;)

Hockey är showbiz. No more, no less. Titta bara på hur man lyckats totalpaja hockey-VM genom att bl.a. låta viktiga repriser stå tillbaka till förmån för en sketen falk. Och ständiga spelavbrott som gör att lagen får en gratis time-out då och då. Kul? Not. Men tyvärr har vi där en liten föraning om hur det kan komma att se ut framöver. Hur länge dröjer det innan spelarbytena sker genom en kort paus och att de körs in på isen i en Skoda (försedd med Gislaved-däck givetvis) med varningsblinkers påslagna och med "La cocaracha" dånandes ur högtalaranläggningen?
Hua!

Åh, vem f-n är detta?!?!
Ja, ja, vi får väl lita till Nubbens "fingertoppskänsla"... Betyder det här att Pasi är ute ur bilden nu? Hoppas inte!

Välkommen Martin förresten!

Här är lite fakta om honom. Det finns säkert mer..
Viktigt också att det är en spelare som redan känner två av våra spelare. Kan man tro att det kommer mera nyheter?

Martin Lindman, hmm vem fan kan det vara. Intressant dock, som vanligt kan han bli ett utropstecken enligt Nubben, får hoppas på det.

Martin Lindman
Ny back i TIK. Se förstasidan.

Sv: Weinhandel till NY-Islanders
mgamill: vad är det med dig och namnlistor ?.. vi har inte tvingat honom kvar han har stannat p.g.a. att han tycker om Timrå IK.. gå och lägg dig

mgamill: Det som är synd för Modos del är väl att han inte hann spela några matcher i Modotröjan. Då hade ni ju haft ännu en egen spelare i NHL.

HH: Precis så. Infiltrera och söndra inifrån. Och nu är första steget avklarat.

mgamill: jag håller med om att det var pinsamt att fråga Challe men detta är gamla nyheter..början på förra säsongen tror jag och då var dom ganska desparata det är dom inte nu så lugna ner dig.
Dessutom har dom nog en större ledare i Valeri Krykov än vad challe någonsin var.

dr-nix:
Håller med, Zäta är den ende i Timrå som är bra. Synd att ni tvingade honom kvar med namnlistor när han egentligen ville till Modo, inte möta Boden i kvalserien. Nu kommer han till ett finfint lag äntligen.

bättre än Weinhandl asså

mgamill: jag är ledsen att spräcka din bubbla men zäta kommer att älska nhl och han kommer att bli bättre där ty NHL är hans rätta element..han klarar av att göra det han gjort i ES i NHL ge honom lite tid bara.

mgamill: Kom igen i Augusti, då kommer ni att ha skickat era namnlistor så långt att ett vältummat ex hamnar hos Bulla.

mgamill: Jag undrar vem som är sjuk.... läs vad du egenligen har skivit...

Jari Von Jäger, Bragd-Birger:

Timrå samlar namnunderskrifter för att få Challe att skriva på detta år. Timrå är en desperat klubb. Timrå blir sist.

Bragd-Birger: Troja-Dansken? Betyder det att det ska ifiltrera och styra motståndarlaget likt, Trojanska hästar????

Tycho:
Är du inte frisk? Weinhandl från Modo kan bli bättre än Sedinarna från Modo, förstår du nu. Tänk efter innan du skriver.

mgamill: Jo, nu har ni ju Troja-dansken att bygga laget kring. 14-15 spelare på det så.

mgamill: Vad är då sedinarna?? Från ÖSK??

Friskan: Ja, Håkan har ju rutin ifrån kvalserien, det kan ju komma till användning för Modo nästa säsong.

mgamill: Åhh....vill ni ha Håkan och Patrik till MoDo?

Bragd-Birger:
Nu måste vi nog fylla på med spelare som Håkan Åhlund och Patrik Wallenberg....:-)

mgamill: Men inte i Modo.

Redhat:
Weinhandl och Zäta får samma lön, 10 miljoner per år. Weinis i 2år. Zäta skriver på 3 år. Det skulle inte förvåna om Weinis blir bättre i NHL än Z och Sedinarna. Modospelarna dominerar!

Per HApps: Vad jag har hört så har man tänkt betala 20 mille för Weinhandel, om min mattematik är rätt så är Zäta 33% bättre eftersom Detroit tänkt betala 30 mille för honom. Bara nått jag tänkte på. Skulle vara kul om Timrå kunde bli 33% bättre än Modo nästa säsong.

Weinhandel till NY-Islanders
Weinhandel till New York. Snart är det bara Briten kvar som kapten när råttorna lämnar det sjunkande skeppet.

Jag har räknat ut MODO dom senaste 5 åren och kommer knappast att få rätt i år heller, men man får drömma i alla fall.

Sv: Är flytet med nyförvärven slut nu...?
mgamill: Fbk ska hyra ut spelare de med.. Hugg tag i Leverström nu på hyrköp. Vilket lag vi får Kalle Kosken, Kryckan och Lever..

Laken:
Chansen för Timrå att få Leverström ökade om ni läser på www.tidningen.to

Börje: Ja, du. Det är många som håller med. Men det kan vara en framtid med en stängd liga som är svår att stoppa.
Det har många gånger blossat upp såna frågor inom just ishockeyn.
Varför vet jag inte.
Det ska bli intressant att se vad som händer när Fagerlund går i pension i.o.m årsmötet 15/6.
Kanske höjs rösterna med de ekonomiska argumenten etc om att serien ska stängas igen.
Utveckligen i NHL är otrolig, vad jag förstått så har genomsnittslönekostnaderna ökat med 100% de senaste tio åren. NHL har utvidgats, så kan det också vara med ägandestrukturer i idrotten. Här handlar det om pengar som styr ett avancemang...

Intressant att du nämnde just Hammarby då de är den klubb i landet där man satsat otroligt mycket pengar från rika finansiärer a la NHL. Anshutspengarna och Lundbergmiljonerna härom året då de bytte nästan hela truppen på ett bräde. Ändock inget elitlag och fortfarande urusla åskådarsiffror.
Nu förstår jag att det är fotbollsallsvenskan du menar. Där har vi en annan sak.
Angreppen i media kring hockeylandslagets insatser och då bl.a Salo som ena dagen är landsförrädare och nästa dag hjälte talar sitt språk. Men det finns en mer oroväckande tendens.
Hockeyn tappar publik i Stockholm och här har man skrivit spaltkilometer i DN, kvällstidningarna om hur lite folk som bryr sig, om hur ohippt hockeyn är. Att det finns trendsporter är inget nytt under solen, men, hockeyn trodde jag fortfarande höll sin plats bland de stora folkkära idrotterna.

Det intressanta är också att man i New York också kunnat följa en medial häxjakt på hockeyn som sport, men där hyllas basketen istället för fotbollen. Måste man välja är min fråga. Som sportintresserad följer man det man vill utan att behöva ställa sporter mot varandra. Nästa års elitserie blir intressant ur ett mediabevakningsperspektiv; bara ett Stockholmslag i elitserien!

Du är inne på frågan symbolvärde och själ, där tror jag faktiskt man i ishockeyn fått för sig att det måste vara så mycket mer än sporten som ska säljas. Det kanske är en slags hockeykultur att inte ha kultur utan att greppa ytliga trender.

Här har du ett länktips som du kanske gillar där man räknar ut ett slags faktor... det är trots allt värre i USA vad gäller plastkulturen kring hockeyn..

I Dallas kanske inte hockeyns själ finns men inte långt därifrån i Houston, Texas har man spelat hockey sedan mitten av 1940 talet..

dr-nix: Svenska Hockeyförbundet verkar tro det.

Jag har faktiskt bott i trakterna av Dallas ett tag (där finns ju absurt nog numera ett framgångsrikt NHL-lag). Jag lovar, om ishockey vet folket där inget. Skulle gissa att arenorna drar folk som kommer för att se hockey mest som ett slags gladiatorspel.

Börje: "Hockeyns själ finns inte i Dallas." - fan är du säker ??
satan jag som trodde det juh !
:P

Stängd elitserie = spiken i kistan
Oban, Dr Dängroth:

Jag tycker att det vore helt fel att stänga elitserien och fortsätta på den här taffliga NHL-iseringen. Både sportsligt och kommersiellt.

# Små steg har ju tagits för att NHL-isera elitserien. Med ett mastigt matchprogram och fåniga amerikanska tilläggsnamn.
Vilket har blivit ett publikfiasko.

# Jämför med framgångarna för allsvenskan (inget prat om att stänga den!). Ingen skulle komma på tanken att kalla t ex Hammarby för "Green Lightning" eller nåt liknande idiotiskt.

Kanske folk (särskilt den hockeykunniga svenska publiken - jämfört med i USA) är beredda att betala för litet genuin sportslig underhållning?

Hockeyns själ finns inte i Dallas.

Sv: Micke Håkansson till LHC
mini myran: Skulle man känna sig träffad? Vilken text läser du?
"Men om man läser noga så står det tydligt att det är ett par"..var hittar du det? Det är ganska svårt att lägga ner..den text som du hänvisar till har jag inte sett. Det är inte du och inte jag som avgör om "ni" håller er till reglerna... Reglerna finns att läsa på swehockey -TB- tävlingsbestämmelser.

Skarin: det har varit mycket prat om pasi och dahlen uppe på ladan, det sägs att dahlen vill avsluta sig karriär i TIK, varför???

det som står i dagbladet om pasi stämmer säkert men han kan nog komma hit ändå som det verkar.

synd att sjöberg inte fick komma till TIK istället för kissekatterna..

Jag tror inte ni vet riktigt vad ni pratar om..
Ni bara läser det som står i tidningen och det är inte säkert att det stämmer.
Men om man läser noga så står det tydligt att det är ett par..och inte mängder.
Vi håller oss inom reglerna så lägg ner va?

Vi behöver både Pasi och Uffe........för att undvika ännu ett kvalspel!

Sv: Medlems Tidning
Redax 2: Bra svarat. Jag tänkte själv belysa punkten att det var usel bevakning av TIK när ni och även vi på hemsidan startade. Nu är det andra tider och man känner sig då och då mättad på TIK-nyheter.

Jag minns att man gick och längtade efter medlemstidningen för att få läsa dessa orginella texter. Nu är det inte samma känsla, om ni ursäktar. Frågan är väl den om det finns en ny redaktion när den gamla slutar!? Det kan mycket väl hända att det blir samma öde som hemsidan. Hur ska det räcka med folk till alla positioner och verksamheter inom SK? Hemsida och tidning är sådana saker som kräver en hel del kunskap. Hur fortsätter man sådana verksamheter då underlaget är tunt?

Hallå där, käre medredaktör. Det är lika mycket mitt fel att det inte hänt ett dugg senaste året!!!

Dock är det helt sant att vi dels ej har tid, dels fått mycket svårare att skriva något efter att vi gick upp i elitserien. När vi tog över EE så var bevakningen av Timrå IK usel (även i lokalpressen) så det var inte så svårt att hitta på saker att skriva om. Att vi ej bodde norr om Dalälven var inget hinder då vår målsättning var att inte falla i fällan och bli ett forum för inbördes dyrkan och beundran samt en skvallerblaska om vem som var full den och den resan... Numera skriver alla massmedia även om Timrå IK (t.o.m Expressen, även om de allt som oftast inte har en aning om hockey...). Resultatet är att vi med cirka två veckor från deadline till tryckning/distribuering tvingas göra en tidning (Med betoning på VI eftersom det bara är ett fåtal som genom åren skickat in bidrag. Tack skall Ni ha, Ni inte nämnda men inte glömda..!) som är inaktuell redan innan den trycks. Detta innebär i sin tur att inspirationen inte varit på topp och man (iaf jag) prioriterat bort EE. Således kommer nästa nummer av EE (när nu det kommer...) att bli mitt sista varför hugade spekulanter ombedes höra av sig till SK...

Marcus: Bra fråga! Personligen tror jag att EE om den skall leva kvar får vara SK:s egna forum och man där hittar reseberättelser, bilder från Supporterfester etc. Den mer generella bevakning vi haft är svår att bibehålla. Således krävs det att redaktionen måste vara i orkanens öga och bo i Timrå med omnejd (iaf se mer än några matcher per säsong...)....

El Maco:
Du får kicken!

El Maco: Det finns numera en medlemstidning för klubben har jag för mig. Hur ställer ni er till denna? Finns väl några alternativ:
1. Samarbete på något vis.
2. SK-tidningens dödsstöt.
3. Uppiggande konkurrens

Behövs två tidningar inom klubben?

Är flytet med nyförvärven slut nu...?
Ingen Pasi klar idag heller, han stannar i TPS Åbo enligt Dagbladet.

Markus Sjöberg till Sundsvall Hockey, jag hade hoppats till oss.

Ulf Dahlén aktuell för Leksand, honom skulle ju vi behöva.

Erik Leverstöm på g till MoDo

Hmm...

HH: En grej med just en medlemstidning är att medlemmarna skriver i den. Två (2) personer har hittills bidragit varav en hjälte så sent som i helgen skickat in ännu mer bidrag.

Tidningen är ett stort fiasko i år och det tar jag på mig. Vi två som sätter ihop den har inte haft tid att sätta ihop 20 sidor själva. Min partner in crime meddelade mig tidigt att han har för lite tid men jag trodde att jag skulle hinna med mer på egen hand. Det var självbedrägeri...

Men trots allt, vi HAR annonserat och vädjat om bidrag MÅNGA gånger utan att fler än två av åttahundra medlemmar ansett sig ha något att ställa upp med. De tidigare säsongerna har Redax 2 och jag satt ihop 50 % av av texterna själva men tyvärr har inte våra arbeten medgivit det i år. Om jag får mindre än sex arbetsdagar en vecka så syr vi ihop säcken med det vete fan om det blir på den här sidan midsommarstången.

Något som ser jävligt trist ut är att du gnäller om medlemsavgiften i sammanhanget. Nu lär just vi två inte göra fler nummer efter den här elefantlånga graviditeten men vi har ju inte direkt tagit betalt, eller ens ersatt våra utlägg, om man säger så... Men visst, skicka ditt bankkontonummer till mig så skickar jag pengar för medlemsavgiften. Synd att ställa till det för dig.

Sv: Pressmeddelande???
Jari Von Jäger: Bättre supportrar?

HH: Det låter en smula besynnerligt hela affären. Kanske bäst att någon påtalar det för förbundet som får granska det då.
Hur många spelare får man ha egentligen i en trupp?
Hur ser reglerna ut med hyra/utlåning? En annan klubb i lägre seriesystem som förråd...ja de får nog tolka avtalet som gjorts.
Vad säger spelarfacket? Ingen får spela för två klubbar samtidigt som sagt.

dr Dängroth:
Intresant, var inte längesedan jag mailade med förbundet om utlåningspelare,

Och minns inte jag fel så får man varken låna ut hur många som hellst,till en och samma klubb och Hyra fins det väl en prislapp på som måsste följas från förbundet.

Då ordet "farmarlag" inte får förekomma i sverige, dvs att ett lag i högre serie i princip ska kunna äga ett lag i en lägre serie som ett litet föråd och ta matriel ur,,,,

Så jag är himla skepptiskt om dom får göra så,,,,Men LHC har ju läst lagar ducktigt förut så,

Om inte annat får de grymma problem inför sissta döda linjen då alla spelare måsste hem igen, utom målvakt som får vänta till ev slutspel eller kval men då måsste han bestämma sig vilken klubb han ska spela för, han får inte komma i pågående slutspel tex och säga att han ska byta klubb igen, utan då får klubben ta en junior,,,,,Och ingen får spela för två klubbar sammtidigt i sverige

Bragd-Birger: Jag har också varit inne på det med byte Jindrich-Pasi!...(förutsatt att J. och TPS vill.).
Klart Pasi inte kommer att prestera lika bra i TPS om han är bunden till ett kontrakt han velat bryta. Kom igen nu TPS.

Även jag har suttit och lekt hackspett hela dagen.
Deppigt som fan om det inte löser sig med Pasi. Han är värd ett bättre öde. Snubben har en rödvit själ, kan inte trög-TPS fatta det? Och varför, varför skulle han skriva på ett tvåårskontrakt för? Byt agent.
Nä, Nubben får väl helt enkelt ringa upp och föreslå ett byte. Pasi mot Jindrich, klappat och klart.

Jaha, nu har ett nytt samarbete startat i svensk hockey.
Nu mellan LHC och Nyköping.
Det går ut på att LHC som antagligen köpt för många spelare den här säsongen kommer att hyra ut spelare till Nyköping.
LHC kommer att gå ut med erbjudande till Nyköping den 25:e varje månad och erbjuda de spelare som inte är aktuella för elitseriespel den närmaste månaden!! Då kan Nyköping välja att hyra in dem till ett förmånligt pris för spel i allsvenskan.
LHC har tydligen elva backar och fjorton forwards redan nu och ytterligare två forwards på väg in....Skaffa tio målvakter också säger jag!!!!
Ja jisses!

« · 89417 · »