Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Det var länge sedan jag kände så här starkt för TIK. Live on please!
Manifestationen, är alla ungdomslag och ledare inom Timrå IK vidtalade? Känns som så kort varsel att få till något stort.
Hälge: Vet inte om det är nämnt i afton men Oskarshamn torskade mot Mora så vi är ovanför strecket alltjämt :-)
Hollywood ending på denna säsong är att konkursen till att börja med undviks, spelet bara växer och publiken strömmar till i takt med 3-poängarna och våren krönts med avancemang till SHL. Drömma får man göra ibland och foklk vinner ju miljoner på lotto och det är ju egentligen än mer osannolikt... eller?
Det är rätt intressant att avskrivningen på 75% var till största delen återstoden av ett lån på 45 Mkr man gett klubben som för denna summa köpte isladan eftersom kommunen inte kunde hantera avskrivningen på ett år.
Detta låtsaslån var alltså smällen. Samtidigt som man pratar om rekonstruktionsavskrivningen säger hon att man gav bort arenan. Orimligt argumenterande.
250kg: Är du insatt i turerna? Har jag pusslat rätt?
När jag sitter hemma på kammaren och funderar så undrar jag om det skulle kunna gå att lösa situationen på ett sätt där kommunen gå in med en del av summan och att sedan privata aktörer hjälper till. Zäta sa t.ex. att han inte tyckte att det var någon idé att lägga ut 3 miljoner, eftersom det var arenafrågan som var det egentliga problemet. Men 3 miljoner till ett arenaköp då? Sedan kanske det finns företag som kan lägga ett antal miljoner och sedan är affären i hamn, typ...
Man måste få fram 4-5 miljoner rätt omgående för att lösa bort de skulder som ligger hos fogden, löner som skall betalas ut nu i slutet av månaden. Sedan tror jag att föreningen vill fylla kassan med ytterligare 7-10 miljoner för att slippa den ständiga likviditetskris man hamnar i.
Men det borde man kunna lösa med hjälp av t ex näringsliv, Zäta m fl.
Laken: hjälp mig, jag har tappat bort mig i alla trådar här, på Facebook, Twitter och i allehanda tidningar:
Fråga: finns det öht inte på kartan att kommunen "tar tillbaka" Eon mot att man åtar sig att bekosta driften i fortsättningen? Som Luleå (väl) gör? Är det 16, 29 eller 40 miljoner - eller inte alls - som gäller? Hilfe!
Det är bara genom samarbete och lösningsfokus vi tillsammans kan lösa detta. Alla parter måste släppa prestigen. Jag håller med dig angående Ewa och tycker vi ska dra ner på mailandet till henne! Hon vet vart vi står och låt henne försöka övertyga övriga inom partiet och inom opposition istället.
Tror inte att man ö h t ska söka syndabockar i detta läge utan att det nu gäller att få våra samtliga förtroendevalda att inse vad en konkurs skulle innebära för kommunen. Jag behöver inte rada upp vad som sker, det har avhandlats tillräckligt.
Dock är det väldigt viktigt att få våra politiker att förstå att det inte går att backa bandet vid en konkurs. Då står vi där.
Det är bara att hoppas att man verkligen, tillsammans, kan släppa stoltheten och diskutera fram en lösning på bred politisk front i samlad trupp. Finns liksom inte utrymme att hålla på att tjura på, i detta som jag vill påstå, är den mest allvarliga kris kommunen varit i på många många år.
Skulle tro att föreningen kan hanka sig fram någon månad till men dom har kommit till det läget att det måste ske något drastiskt för att ö h t fortsätta.
Vad är det sagt, måste de ha pengarna inom en vecka eller innan månadens slut?
Jag kan mejla dom igen och handla mer i shopen.
Jag gör så gott jag kan.
RunarUp: Har du gjort det du kan från distans Runar? Mejlat till alla i KF, skrivit insändare i Dagbladet och ST?
#####
Om ALLA delar informationen om manifestationen via sin Facebook så sprids budskapet snabbt och effektivt!!
De som huserar här är redan TIK-frälsta.
#####
Med människor som du kan det här gå.
Fan vad jag hade velat vara i Timrå på måndag.
Tragiskt.
By the way fick jag veta igår att det är följande upplägg som verkar vara aktuellt: Handelsbanken är beredda att skriva av skulden till 16 miljoner. Timrå IK har erbjudit kommunen att köpa tillbaka arenan för 29 miljoner, antagligen för att frigöra likvider för att bli stark ekonomiskt, långsiktigt.
Men det förslaget har alltså kommunen sagt nej till. Dessutom har SCA sagt sig vara positiv att hjälpa till men det under förutsättning att kommunen är med...
Manifestationen på måndag kommer bli grym. Det kommer antagligen att vara tusentals supportrar, ledare, spelare på plats.
Dags att stå upp för denna förening nu. Vi kan inte låta detta ske!
Jag bad en kompis som tidigare spelat på elitnivå att mejla några rader till [email protected], [email protected]
Så här skrev han:
Hej!
Nyheten har nått mig att gamla anrika hockeylaget Timrå IK har ekonomiska problem och Timrå Kommun tänker stå med armarna i kors när klubben går under. Finns bara ett ord för det och det är bedrövligt! Är själv gammal hockeyspelare och har spelat mot Timrå många gånger och vet hur aktat namn klubben har ute i hockeysverige. Att ni inte förstår vikten av att ha en bra hockeyklubb på orten tycker jag rent av är skrämmande.
Det finns tydligen fortfarande tid att rädda klubben och då finns det bara en sak för Timrå Kommun att göra - Rädda klubben!
Gör om - gör rätt!
Med vänlig hälsning