Silly Season 10/11
250kg kärlek: problemet angående souvenirer är att klubben inte verkar fatta för fem öre vad det är vad vi supportrar faktiskt gillar med klubben. Dom borde ta fram fler retro-prylar t.ex.
För något år sedan då dom hade det där jubileumet med W/Ö-Hockey t.ex. så borde dom självklart ha tagit fram en replika-matchtröja som folk kunde köpa via deras diverse butiker. Jag minns inte att dom gjorde något sånt t.ex.
Men ska klubben hämta igen det kraftiga underskott som man verkar göra för förra året så håller man nog i dem rätt hårt.
Sedan tycker jag dina funderingar är intressanta. En klubb med ruskigt förmånlig hyreskostnad får man anta, med en av elitserien största sponsorbelopp men ändå går det så här?
Det är alltså den rådande lågkonjunkturen med den taskiga säsongsinledningen som kan göra ett företag i 100 Miljoners-klassen till ett företag som gör dryga 5 miljoner minus.
Jag skulle föreslå att man satsar 100ggr hårdare på souvenirer, lägga alla byggpengar på bättre kiosker, ölställen och restaurang. Bara en sån sak skulle öka intäkerna markant. Och (höll på att glömma det) skriva in i planeringen att serien drar i gång när match ett spelas. Hä gäll och vara beredd.
Snittet kan vi inte titta på, fråga dig istället hur många av dom 5000 som är betalande!!
Det var väldigt många erbjudanden där i dec/jan köp en få två biljetter, det delades ut fribiljetter till skolor m.m
Tycker detta är märkligt då hela spelartruppen borde vara betald med tvpengarna. Vi ligger fyra i sponsligan, arenan är billig och nästan betald. Vi snittar 5000 per match.
Och ändå går vi back flera millar, ekvationen går inte ihop!!!!!
Vart vill jag komma med detta, jo Timrå spelar på en högnivå även dom, men det ser ut som vi försöker att bromsa i kurvan just nu!
Båda vet vi att när det börjar barka hän i en kurva så ska man inte bromsa för då far man definitivt ut i skogen.
Vad ska man göra?
Jo, fortsätta att gasa sig genom det hela.
edit: Vad vill jag ha sagt med detta? Ingen aning men jag tyckte det lät bra.
Redigerad kommentar
KniveN: Det skulle vara högintressant att kunna sätta ett pris på vad inledningen av förra säsongen kostade rent ekonomiskt.
Christer antyder att det är främst två orsaker till att det negativa resultatet blev så pass stort. 1) Lågkonjunkturen och 2) den skrala inledningen.
Okej, jag kan köpa att just dessa faktorer spelar in men samtidigt gick Thomas Johansson ut i Sundsvalls Nyheter och lyfte ett varningens finger att den gångna säsongen inte skulle bli riktigt lik tidigare säsonger. Detta p.g.a. den rådande lågkonjunkturen. Föreningen flaggade för en ekonomiskt mindre spelartrupp där målet trots allt var slutspel (men inte SM-guld som den långsiktiga visionen berättade).
Som de flesta känner till så klarade Timrå att ta sig till slutspel precis på det beryktade. Väl där blev det stopp när HV manövrerade ut Timrå. I den budget som var lagd så hade man väl sagt att man budgeterat med slutspel men att budgeten stannade vid kvartsfinal.
Vad hade Timrå IK för budget den gångna säsongen? Hade man räknat med minus? Jag kommer inte ihåg. Annars skulle man på ett enkelt sätt kunna säga att försäsongen kostade föreningen 5,5 millar. Lågkonjunkturen hade man räknat med, målet att nå slutspel uppfylldes. Kvar finns då den taskiga start och allt vad det innebar.
Hoppas då att man lärt sig något av detta och vågar satsa från start. Det kan mycket väl bli betydligt billigare än att hålla igen.
Kan inte låta bli att undra varför det är på detta sätt. Är Timråborna mätta på hockey? Vill dom inte stötta laget?
Andra liknelser är Facit som gjorde världens bästa manuella räknemaskiner. Men ignorerade, eller såg inte, konkurrensen från bättre elektroniska miniräknare från Japan. Från 14'000 anställda och en omsättning på en miljard SEK 1970, ett av Facits bästa år, så var man konkurrsmässiga två år senare och fick slumpas till Elektrolux för 80 MSEK samma år. Resten känner nog de flesta till. Av denna liknelse kan man lära sig att organisationer som inte anpassar sig till den värld man opererar i inte kommer att klara konkurrensen särskillt länge.
Klipper in en annan bra liknelse från Tikare.se
Argument: ”Vi ska väl fylla den hall vi har innan vi bygger större”
Det är ett argument som inte går att backa upp! Hur objektiv man än försöker vara. Det representerar en slags logisk vurpa eftersom det är just problemet att få folk att komma dit.. som är själva problemet!
Skohandlaren som hade 14 000 moonboots kvar i lager ville köpa in nya skor!
”Vi ska väl sälja slut på dom skor vi har innan vi köper in nya” sa hans kollega!
Skoaffärren gick omkull.
Dessutom utgår EU bidrag, kommunen kommer säkerligen sponsra med någon form av medel. Lokala sponsorer bidrar på ett eller annat sätt och dessutom så kommer den nya arenasponsorn få stå för en del av kulorna. Så klubben kommer långt ifrån bära alla kostnader själv.
Hur är det med Corso, går han också på artistkontrakt?
Joråsåatt....skador, mao tunnt med forwards. Taskig ekonomi.....Det känns att säsongen närmar sig, och det känns som det brukar kännas att vara Timråit....
Vad är du påstår, tror du att jag skriver för att jävlas.
Mina åsikter är i grunden att TIK måste utvecklas, vilket i sig ger i handen att det krävs ökade intäkter. Men när bläögade kommentarer om att en ny arena i princip skall byggas omgående, måste en vän av ekonomi och hjärta för Medelpads stolthet reagera.
Det finns människor som alltid tror att man angriper dem när man säger sin egen åsikt. Att ventilera olika åsikter är ett måste om utvecklingen skall gå framåt, och att bygga en arena utan ekonomisk stabillitet är kanse osm att såga av den gren man sitter på.
# Värdelöst att man ingenting får höra angående en ny arena i stan.
# Helt kasst att Abron bara skriver här för att jävlas.
Tre spontana reaktioner på mitt dagliga skummande av detta forum. Jag brukar försöka vara positiv, men nu känner jag mest less. Timrå IK ska fan i mig satsa mot SM-guld och inte hålla på att mesa sig på det här viset. Kunde MoDo 2007 så kan vi. Det finns ingenting att skylla på. Vi är den enda seriösa föreningen längs Norrlandskusten som har misslyckats med att vinna den ädlaste metallen. Detta är banne mig klart sämre än att Giffers inte har lyckats etablera sig i allsvenskan.
SCA-cupen... Vad är det då?
Kanske just därför vi inte har råd att fylla laget,
med en fågelholk i skogen!
Visst, att det är lätt att blanda ihop päron och äpplen. Det till trots så tillbringar natten de i samma skål, så att säga.
Fear less, hope more; Eat less, chew more; Whine less, breathe more; Talk less, say more; Love more, and all good things will be yours
Nja, jag svarade på ditt lite lätttjande kommentar om att det "bara" handlar om att amortera.
Men tänk efter lite, klart man måste ta vissa risker. Men det finns gränser, speciellt när det gäller ekonomi, å då i dagens oroliga värld.
Ibland måste även den risk benägne rulla tummarna, thats it.
Abron: Ja, kanske det.
Men jag ser ändå inte hur jämförelsen med att ha råd med Sonnenberg är relevant.
Du påminner om russinen som morsan och farsan har som grannar som tyckte man skulle "avvakta utvecklingen" när det skulle byggas bredband.
Det går inte att sitta och rulla tummarna och titta på när motståndarna rustar i det kalla kriget och tro att vi löser nog det här på något sätt.
Man stoppar inte kryssningsmissiler med ärtbössor.
Du vill inte ta risken för det skulle kunna betyda att allt går åt helvete med klubben. Men om man INTE tar risken så GÅR det åt helvete med klubben.
Så 40 mille mer i intäckter, bara fr kapitalkostnaden. Sedan tillkommer ökade drift kostnader med en större anläggning.
J.H
Ekonomi kanske inte är din starka sida, antag att en ny arena skulle kosta ca 300 mille.
Om du räknar med 10% i ränta (inklusive riskpremie) så behöver du tjäna 30 Mkr mer. Det skulle jag säga är minimum.
Dessutom ska du helst få täckning för avskrivningar. Om du skriver av på 30 år så blir det 10 Mkr per år.
Sammanlagt alltså 40 Mkr.
Så är den bistra sanningen.
Dream Team: Nja. Det där är som att jämföra en privatpersons möjlighet att köpa en villa med möjligheten att köpa nya märkesskor i slutet av månaden. Typ.
En arena tar man ju lån för att bygga. Något man sedan amorterar med de extra intäkter som en ny arena beräknas ge.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Läge för lite eftertänksamhet här, månne...
Jag bara undrar.
Linkan säger ju att det finns forwards därute, frågan är ju vilken klass dom håller? Ska dom chansa eller?
Redigerad kommentar
Patrick Polly: Snackar vi nyförvärv så är det ju bara Kim Hirschovits och Ilkka Pikkarainen som kan klassas som dyra spelare bland forwards. Jag tror inte att klubben ser dessa två som chansningar.
Problemet med Sonnenberg är att han inte kan bidra med dina punkter de 15 första omgångarna. Resultatet av dessa omgångar led vi ganska mycket av hela förra säsongen.
Redigerad kommentar