Silly Season 10/11
Janken: Jag med. Men ingen vill liksom (när jag talade med dem) ta i det. Jag är antagligen lurad, igen.
SUCK!
ÖstrandsNisse: Du har rätt i att isen är mjuk och har varit så sedan ombyggnationen 1995.
Det har dock sedan dess varit många säsonger med bra hemmaspel och få skador.
Mjuk is kan givetvis påverka i skador men det är knappast hela sanningen. Jag tror att det är omöjligt att hitta en stor förklarande anledning till alla skador inom hockeyn mer än att de sysslat med just ishockey.
Varje spelare och situation har en unik historia.
Sedan glömmer många bort att vi inte hade ovanligt många skador vare sig 08/09 eller 09/10.
Det är dementerat flera gånger från arenan!
Men vänner av konspirationsteorier menar att det är en sammansvärjning. Alla vaktmästare, ismästare m fl är skrämda till tystnad!
Om det vore så illa.
Varför kör man inte samtliga träninspass i Strimmahallen? Där är plattan ny!
Hmmm!
Det verkar som att du inte har någon uppfattning om vilka krav som ställs på klubbarna som spelar i ES!
Arenorna granskas med lupp...
Vi hade ett helt gäng dispanser första säsongerna. Precis som Mora och Skellefteå hade.
I min värd förefaller det helt osannolikt att hockeyligan skulle missa att ha krav på iskvalitén!
Do reglerar ju för böveln allt. Papperskvalitén på skithusen tror jag.
Det är en "neggomyt" som du har fastnat i.
Jag försöker inte att vara otrevlig på något sätt nu men din teori bygger ju främst på en personlig övertygelse och förmodligen på en del information från människor som befinner sig närmare den isen än "vanliga" fans. Borde det inte gå att få ett utlåtande från officiellt håll ang. detta? Något sådant skulle man kanske iofs inte vilja erkänna.
Hade förresten inte Laken en liten studie i det här med skador? Den skulle vara av intresse nu.
Det där har jag också hört! Det skulle kunna förklara varför det inte funkar så bra under första delen av sässen, sen när det blir kallare utomhus så förbättras isen och därmed kommer lagnivån och precisionen upp. Inte för matcherna utan att träningarna ju genomförs på seg intill att utomhuskylan medverkar till bättre is.
Sen vet jag inte hur relevant det är, men klart är väl att det av och till budgeterats för att byta ut kylslingorna,
Olle: Huruvida andra lag i elitserien har samma problem låter jag någon annan svara på. Jag besitter inte kunskapen. Mitt exempel visade mer på "vår okunskap" i hur jävla hårt det är i elitserien (och det faktum hur hårt jobb det ligger bakom en elitserieplats). Det gnälls på spelare, det gnälls på inställning. Men aldrig någonsin ifrågasätts de yttre omständigheterna.
Jag ifrågasätter isens beskaffenhet och har så gjort i flertalet år. Vi har en is som Flintstones hade älskat. Vi har en is som alla anser vara normal. Jag hävdar att det är den sämsta is som elitserien har att erbjuda.
Jag älskar E.ON arena (nu vet du Olle)!!!111!!!
*host, host*
Timrå IK > Sv: Mycket snack och lite hockey I går blev det klart att Goofys lillebrorsa Anders inte får något nytt NHL-kontrakt (än så länge i alla fall). Behöver vi en nionde back?
| El Maco | Kommentera | 2001-07-02 11:08 |
Bara en kan vara först...
Återigen: Hur kan vi betala ut sådana summor till nyckelspelare utan att kunna erbjuda en dräglig is att spela på? Är det nu du kommer att säga att vi måste bygga om hela arenan för att åtgärda problemet? Jag har bara så svårt att köpa att ett sådant enkelt problem skulle vara en anledning till alla skador. Man bygger väl ändå inte en så pass dyr anläggning utan att försäkra sig om att den absolut viktigaste detaljen i bygget kommer att fungera?
Om du sedan jämför din "fritidssyssla" med hockey på absolut toppnivå, ja då förstår jag varför du anser att det är märkligt. Det är ju en viss skillnad.
Alldeles oavsett ditt kunnande.
Redigerad kommentar
På en is som våran, där man spelar elithockey, måste det väl finnas standardvärden på istemperatur som efterföljs? Jag har svårt att se att man inte skulle åtgärda detta för länge sedan utan istället riskerar klubbens plats i högsta serien igenom att istället låta spelare som man betalar flera hundratusen för per månad, åka runt och riskeras att skadas.
Isen är värdelös. Plattan som ligger i E.ON är byggd för en hall som tål 3-4 000 personer. När hallen fylls med +5000 personer så havererar den.
Så är det.
Bragd-Birger: Jag hade varit betydligt mer obekväm med motstånd som AIK. Allvarligt alltså.
Vi spelar oftast bra matcher mot "bra" motstånd. Det är ungefär som att laget känner "nu-jävlar-kör-vi". Sämre är det mot lag vi "bara ska vinna mot".
Nackdelen är att matchen går på hemmais. Där har vi inte rosat marknaden direkt. Vi har våldsamt svårt att ta kommandot, föra matcher och visa att på "vår hemmaplan är det vi som bestämmer". Hoppas innerligt att vi råder bot på detta, i morgon, helst.
Åkerlund är ett sorgligt kapitel. Men det är så här det är. Förhoppningsvis har han tecknat både en och två försäkringar som täcker skadorna och lyckligt konstaterar att "det är så här det är". Jag vet att han är nöjd med tillvaron i Timrå och kanske är det skäl nog att liksom ta skadorna med en klackspark.
Till sist vill jag bara kort nämna de som var negativ till Anders Eriksson. De som spred skit om honom visar prov på en synnerligen skev bild av hockeykunnande. En spelare som kandiderar till NHL, som har ett imponerande förflutet i såväl NHL, AHL och jagades av 4-6 KHL-klubbar är en spelare som platsar i Timrå IK. Alla dagar i veckan. Matchotränad, halvfet, utan matchtempo så kliver han in och regerar i Timrå...
Anders Eriksson är en mycket bra spelare för Timrå IK.
Redigerad kommentar
Nu vet vi ännu inte hur länge han blir borta, men man behöver inte vara allt för pessimistiskt lagd för att misstänka att det blir en ansenlig tid. Tack och lov är det bara fem matcher kvar innan juluppehållet, och fram tills dess är det ingen ko på isen. Så länge Pitten står, vill säga. Behövs en mer långsiktig ersättare bör man ha tid på sig att agera.
Annars noterar man med tillfredsställelse att Anders E verkar gått hem i de breda supporterlagren. Gött mos, Linkan! Låt oss hoppas att han är återhämtad och fräsch tills i morgon. En stabil och trygg pjäs är precis vad vi behöver på isen just nu, och inte minst när det gäller morgondagens match. För HV är ett lag vi har synnerligen goda chanser att slå. Här vore det fan om vi blev nerkämpade såsom vi blir av AIK, eller köttmurade som vi blir av Brynäs.