Silly Season 10/11
Jag är ganska så klädmedveten. Jag är kräsen o jag sätter inte på mig vad skit som helst.
Även när jag fiskar så vill jag ha kvalité på mina kläder.
Många bra märken o snygga jackor kepsar osv. som man inte bara behöver ha på sig när man fiskar i tuffa förhållanden utan som dessutom är snygga i vardagen.
Stilfulla med små loggor men som är kvalité.
Det behöver inte stå TIMRÅ IK med Bauta bokstäver på allt eller med en fet örn över hela bröstet.
Nä, det finns mycket att göra med klädkollektionen. Väldigt mycket.
shop.textalk.se/shop/thumbnails/shop/4944/art44/h2938/4162938-origpic-71280c.jpg_0_0_100_100_300_300_75.jpg
Det här är så fantasilöst att jag vill kräkas. Man har alltså bara tagit ett tygmärke (som säljes separat i shoppen ändå?) och limmat fast det på en nikejacka. Fan det där kan ju jag göra hemma!! Den där jackan kostar alltså 500 spänn. Om man leker med fantasin (och bortser ifrån att avtal måste skrivas osv.) så skulle en schysst timråjacka/tröja kunna se ut så här istället:
www.sourpussclothing.com/images/products/6293.jpg (nej det är definitivt inte jag på bilden)
eller en piké: jdsports.scene7.com/is/image/JDSports/51610a?wid=400&resmode=sharp&op_usm=1.1,0.5,0,0
Sen kanske Fred Perry var ett aningen dåligt exempel i supportersammanhang men min poäng är bara att man måste försöka locka fler sorters människor. Inte bara skolbarn och ungdomar.
Jag kan tänka mig att det är lite av en balansgång på marknadssidan, det finns kanske inte mycket pengar och då vågar man inte investera i dyrare prylar ifall dessa skulle floppa men vafan...
shop.textalk.se/shop/thumbnails/shop/4944/art44/h7361/6027361-origpic-bb09dd.jpg_0_0_100_100_300_300_75.jpg
Den här jackan kan jag tamefan sy själv. Ge mig ett paraply, nål och tråd and I will go McGyver on that. Jag är övertygad om att folk köper dyra produkter om det är snyggt. Likaväl så köper folk inte fula saker bara för att det är billigt. Man kan inte bara ta en färdig, halvskabbig produkt och sedan bara sätta loggan på det.
Sen gäller det ju att tänka till lite också. Folk är inte ute och joggar i vindjackor som var populära på 90-talet längre. Varenda kotte äger dock en iphone idag, kanske man skulle försöka sätta loggan på ett sånt där skyddande hölje till en sån?
Det har aldrig varit lätt att vara Timrå-supporter men är det något jag alltid varit stolt över så är det sättet som Timrå kämpat i varje match. Det var ett tag sedan man såg det i E.ON, ett par säsonger sedan. Det får mig att bli förbannad.
Ambroo: Det är väl just det där med att få folket till arenan för att spendera pengar som man är dåliga på, det är väl nästan som att "äh, det är inte alls dyrt att gå på ishockey, titta bara på priserna i USA, så vi kan gott och väl höja mer". Jag skulle kunna tänka mig att priset på min sittplats som "inte skulle höjas mer än nuvarande nivå" ökat med 25% på ett par år.
Gör en drive med gratisbiljetter på vissa ställen där man vet att det är svårt att sälja platserna, väl på plats gäller det sedan att förmå folk att motionera plånboken flitigt, inte för att de känner sig tvungna utan för att man hittat en ny oas. Varför inte satsa på kvalitet även i snabbmaten och inte bara halvljumna burgare och urvattnad korv.
Se till att årskortsinnehavarna känner sig utvalda och vill förnya sina platser och inte enbart genom en apful mugg tillverkad av en blind analfabet utan genom särskilda aktiviteter med mera. Kanske en kväll med "Ställ stjärnorna mot väggen-frågor" eller en stilfull kollektion enbart för årskortsinnehavare.
Dom spelar en attraktiv hockey o dom ligger i toppen av ES.
Tydligen gillar man att fylla hallen på ispremiären istället.
Det är tydligen mer attraktivt i lappmarkerna.
Jag tror att det har att göra med att man vill komma bort från myggen o knotten en stund.
Retro grejor är det som de genuina fansen vill se mer av.
Örn grejjorna kommer vi aldrig att få bort eftersom den yngre generationen växer upp med den nu o det är ju där pengarna läggs, när det gäller nya kollektioner.
Sen kan man väl konstatera att kylan, -20 i december, inte underlättar för vissa att ta bilen till matcherna. Bekvämlighetsskäl kallas det.
TV:n kan man ju stänga hemma men att sätta sig i en iskall bil efter en dyngtorsk är ju inte det roligaste :)
Just nu känner jag inte för att gå på nån mer hemmamatch! Eller, jo det ska jag nog... Men jag tänker INTE köpa nån korv! Eller, jo det ska jag nog också göra... Men jag tänker i alla fall INTE sjunga. Jo... Jag kanske skriver "attans" på en lapp och har den i fickan under matchen. Eller, skulle det vara för grovt..? HEJA TIMRÅ! :D
Tittar man på lag som Skellefteå som gått väldigt bra, har en otroligt spännande produkt, så är det inte direkt så att folket kommer "bara-för-att". Även om de låg bra till förra året också så är den förstaplats laget har idag inte per automatik något som genererar en massa fler människor.
Klart dock att sportsliga framgångar underlättar arbetet att få människor till arenan. Men däri ligger inte hela sanningen.
Jag undrar hur mycket pengar en tallkollektion, lagom till julhandeln, hade genererat till klubbkassan? Jag hade nog gått igång igen för en sån "liten" sak. Tron hade fått en tillfällig, positiv, injektion. Bara en sån sak.
Sen tror jag att mycket handlar om spelschemat och mängden matcher. 55 omgångar är i fetaste laget och när man sen spelar 3 hemmamatcher på raken mitt i månaden så är det inte direkt det ultimata för en medelsvesse. Vad hände med varannan hemma-borta?
Djurgården har testat att amerikanisera och därefter gå tillbaka till rötterna. "Back to basics" innebar dialog med klack och supportrar för att ge bästa möjliga förutsättningar för publiktryck. Detta i kombination med en genomtänkt marknadsföring och snygga souvenirer har gett ett mycket bra resultat med ökade publiksiffror. Att amerikanisera är för mig ogenomtänkt och fantasilöst. Jag tror det skrämmer bort mer publik än det lockar ny dito.
Olle: Jag tror faktiskt, ärligt talat, att man på marknadsavdelningarna tror att hockeyn ska sälja sig själv och att man därför inte ska behöva gå ut med aktiv marknadsföring, eller att ens vara särskilt insmickrande mot redan existerande supportrar och sponsorer.
På något sätt känns det som att marknadsföringen inom i varje fall MoDo Hockey tog tre steg fram i samband med anlitandet av Mia Karlsson och femton steg tillbaks i samband med att hon fick nog av "gubbväldet" inom föreningen.
Att till exempel tro att supportrar ska köpa vad skit som helst, bara för att det står Timrå IK på sakerna, det är väl att på något sätt nedvärdera supportrarna.
Min egen far har knappt sett en match i Fjällräven Center/Swedbank Arena, då det är mycket bekvämare och billigare att köpa hem matcherna och se dem i sällskap. Innan dess hade han sett så gott som varenda hemmamatch sedan början av 70-talet.
När inte ens ST säljer ut sina halva priset biljetter till match då börjar man ju undra vad det är för fel.
Det är ju hur tomt som helst på de platserna.
Men till syvende o sist så är det attraktionen i Produkten som ska sälja.
Att torska varenda eviga hemmmatch o spela som ett gäng packade sälar är inte direkt det som folk vill se när dom ska på match.
Det blev ju inte bättre än ifjol.
2,3 år med erbarmligt spel är inte Grejjen att locka folk med.
Men jag är orolig över den här utvecklingen. Rea ut produkten, så som det görs idag, får mig att undra om produkten är tillräckligt attraktiv. I värsta fall så hjälper inte ens att sänka priset. Då är vi ute på riktigt djupt vatten.
HV71 har väl tillräckligt med kapital för att sälja biljetterna för halva priset under en säsong, FBK likaså men det är ju också en paradox, dom lag som har råd med det behöver inte göra så mycket åt sina publiksiffror. Kollar man på Timrå och Modo, kanske Skellefteå och Luleå också så kan jag tänka mig att många med säsongskort (som på detta sätt sparat in en liten slant) faktiskt åker ganska många mil till sin hemarena vid varje tillfälle. Det blir ganska mycket pengar.
Personligen tror jag inte att det bara är på grund av pengarna/ekonomin som folk går mer sällan på hockey. Idag sysselsätter sig människor med många fler aktiviteter, mycket oftare, än vad man gjorde tidigare. Hockey tre dagar i veckan är inte bara dyrt, det är ganska tidskrävande. Jag tror att man borde fundera mer på att producera en attraktiv produkt istället för att bara titta på försäljningssiffror. Jag har många bekanta i övik och dom berättar att dom går mindre och mindre på hockeyn men tycker att det är jättespännande att gå till samma arena och titta på Björn Skifs till priset av 2-3 hockeymatcher.
Jag tror att marginalpubliken på dom mindre orterna behöver bli mer intresserad av att gå på ishockey så att alla vi hockeydårar får en bra produkt. Om hockey bör "amerikaniseras" eller inte tror jag har diskuterats här förr men jag tror helt klart på mer jippo och spektakel kring matcherna. Om det BARA är "hockeymatchen" man säljer så tror jag inte att det intresserar lika mycket. Det är faktiskt inga All-star lag som spelar där ute, det finns inga världsprofiler i vår liga. Många hockeyälskare tycker säkert att det redan är ganska mycket cirkus kring hockeyn men jag tror att det måste bli mer cirkus och att det är ett nödvändigt ont för att alla som verkligen älskar hockey ska få se på sporten i välbehag.
Med den trupp vi har på papperet så ska vi prestera betydligt bättre än fjolårets. Det gör vi inte.
Det här kan ta en ände av förskräckelse.
Föreningen skall dock ha credit för att de verkligen jobbar på att driva in mer pengar i föreningen. Det är rabatterade priser på loger, halvårskort, ARLA bjuder på inträde om man köper deras mjölk, julklappstips i souvenirshopen.
Nu återstår att se hur attraktiv produkten är.
Dream Team: Den första meningen går minst lika bra att applicera på den här boken, bara att ändra plats på MoDo och Timrå.
Själv tycker jag det är märkligt med hela den förhandlingslamning som verkar finnas över hela elitserien. Ordentligt svikande publiksiffror, och förmodligen likadant vad gäller ekonomin, överlag, men vad görs egentligen åt saken.
Det är klart, när det i princip är billigare att köpa ett "säsongskort" och kunna se varenda elitseriematch via tv-mediet än att köpa ett säsongskort och stötta sitt favoritlag på plats så drabbar det ju idrotten ganska stort, om man inte har en väldigt trogen kundbas som stöttar i vått som torrt.
Eriksson måste i så fall vara en betydligt större människa än jag för det enda jag skulle visa är fingret.
Undra just hur ledningens kortsiktiga strategi ser ut just nu. Jobbar man på att få hit sonnie eller går erikssons kontrakt före? Har vi råd med båda? Tittar man på några andra spelare istället för ovanstående? Förlängning med Murley antar jag är prio 1. Blir vi av med gnällkärringen som är hemma i Kanada just nu?
Frågorna är många...
Modo kan snuva Timrå på stjärnan | Modo | Elitserien | Sverige | Hockey | Sportbladet | Aftonbladet
YouTube - Tony hög på morfin
Om man till att börja med, verkligen började att kämpa på hemmaplan, tror jag säkert att det skulle kunna vända den tråkiga trenden. Då kommer nog också folk att komma till matcherna. Det är ju också så att man vill förknippas med vinnare o inte förlorare. Just det sista gäller ju framför allt sponsorerna.