Silly Season 11/12
Killen behöver nödvändigtvis inte smacka in puckar från blå i varannan match men han måste definitivt kunna slå bra förstapass, hitta konstruktiva lösningar och bidra till en farlig förstaformation. Det får inte finnas några bromsklossar på den punkten i år.
Med bra och snabba pass från backar får forwards tid. Och tid betyder målchanser. Så heller en bra och dyr back än en poängstark ytter.
| hubbenorlen |
Jag har förvandlats till en riktig gammal hederlig EP-runkare nu under den senaste veckan, men André Lakos vore väl ett bra namn? Jag minns små små fragment av hans sejour i FBK men sett utefter den kravbild vi har samt att han står utan kontrakt och att han inte verkar bli kvar i Salzburg så känns det ju ganska lockande. 32 poäng varav 13 mål är ju också ganska bra. Okej, det är Österrike och blabla. Men man ska aldrig underskatta 2,03 meter österrikisk dase.
KHL kan ju, med tanke på hans poängsumma förra säsongen, vara lite sugna också. Det skulle inte förvåna mig.
HV 71
Tyngsta nyförvärv: Mattias Karlsson, b.
Kommentar: Jag fick leta länge efter HV:s tyngsta nyförvärv och landade på backen Mattias Karlsson. Det säger det mesta, även om jag gillar Karlsson och tror han kan växa.
Så han tror kolan kan växa, okej! Det var tur att vi inte förlängde med honom...mer kilon på honom hade inte diiiiirekt gjort honom snabbare..
eliteprospects.com/player.php?player=12022
Billig, dubbelpassad och förmodligen mycket bättre än man tror.
Men att signa han på ett korttidskontrakt med förlängningsmöjligheter från båda parter vore kanske en bra lösning !
Behöver man vara orolig, bara för att han ska bli draftad? Kan han månne gå till AHL på en gång?
Är han så iskall?
Redigerad kommentar
Visst, kul att få in en spelare som har kvalitéer. Frågan är ju bara hur hans inställning och motivation är. Kanske dumt att uttala sig om det innan han spelat en match än men ändå.
Däremot är det ju lite väl tidigt att uttala sig om Vampolas form. Han har kvalitéer helt klart, det är bara att hoppas att vi får se dom också.
Nu vet man ju vad förstecentern kommer att kosta, vilket inte hade varit fallet om han signat nåt KHL lag i sista stund och jakten skulle måstat börja om.
Bra koll på vad som finns kvar i budgeten borde väl Linkan ha nu....?
Icing-Ove:
Håller med till 100%.
Tycker att minst 50% av truppen skall komma från kommunen, 25% från länet och 25% från valfri kommun eller land.
Vi har gjort oss av med en lång rad dyra spelare, fått pengar för Lander och Sebbe samt nya tv-pengar. Vi har dessutom värvat sjukt billigt.
Ändå finns det inte ekonomiskt utrymme för tre riktigt bra nyförvärv?
Jag fattar det inte. Det är nåt som inte stämmer.
Kommunen, Krykov och Corso vill ha sina pensionspengar först...
Det man kan räkna på är väl spelarna dvs. dom du nämner plus övriga. Men jag tycker som du att det rent logiskt sett borde finnas pengar över. Det kan ju vara lite som Icing Ove säger också att en viss del av det här överskottet går till att betala spelare som inte ens finns kvar i föreningen och det kan man ju bara beklaga djupt. Det är åt helvete.
Nedanstående är saxat från en skribent som tyckt till om en artikel rörande vår ordförande och sportdirektör införd i en av lokalblaskorna i Medelpad:
Någon som vaknat på vrången, eller?
"Bill o bull! Gå ut och bärätta sanningen om hur det står till med föreningens ekonomi, gör det nu!!! Den här säsongen åker ni rakt ner i avgfrunden på alla plan. Spara 20% på laget (löjligt och svekfullt!)
Om ni herrar inte har förstått, det är det som händer på isen som säljer (när ska poletten ramla ner?)
Inte ens 2 eller kanske 3-4 toppspelare till kan rädda upp det här reabygget.....
Marknadssidan har inga roliga dagar kan jag tro, titta på intresset för reklam o årskort så kanske ni fattar!? (Själv köper jag inte, eller besöker arenan fören sanningen kommer fram.
Det är ett stort illaluktande svek det ledningen för TIK sysslar med."
Å länk till tidningstjosan bifogas
Redigerad kommentar
Edit: Man riskerar väl inte elitseriekontraktet bara för att man är snål? Det bör ju finnas goda grunder till handlandet.
Redigerad kommentar
Tycho:
Det man kan undra och ställa som fråga är hur det kommer sig att när man omsatte 60 miljoner lyckades göra en vinst på ca: 2 milj.
Men när man omsätter nästa 100 då går man back. Allt annat än en vinst på 4 milj är ju katastrof.
Det jag skulle vilja veta är.
- Vart tar pengarna vägen? Vad tjänade tex. Corso i månaden? Vad kostar det i driftkostnader för E-on Arena?
Finns det någon handlingsplan för att länspumpa skutan?
När skall man börja tänka till på souvernifronten? Lösnaglar framför Iphoneskal. Men snälla!
Man vill växa på medlemssidan men som medlem får man inte ens ett uns av info från klubben under hela säsongen. Är det jobbigt att skicka ut ett mail?
Förslag på åtgärd:
Ett nyhetsmail i månaden till samtliga medlemmar.
Erbjudanden i resturangen dom kvällar det inte är fullbokat.
Någon av spelarna kan skriva ner hur snacket går inom laget.
Alla som köper årskort blir automatiskt medlem i TIK första året.
2 medlemsträffar per säsong, en på hösten och en på våren.
Jag har en bild av panikvärvningarna, de som kommer mitt under säsong, är mycket mycket dyrare än vad dom borde vara.
Angående souvenirer så kan man ju tänka sig att det inte finns så mycket pengar att satsa på nya fräschare produkter om det inte ens finns pengar att betala spelarlöner för. Men du har ju rätt, det måste tillkomma innovationer på den fronten.
Det skulle ju även öka antalet besökare på hemsidan.
Redigerad kommentar
något som är exlusivt o lätt att komma åt... så mycket mer än så ska man väll inte förvänta sig som medlem...
eller hur låter detta: som medlem bjuder vampen alt, murran på romantisk date vid valfri plats/tid
inte som en timrå ik ide iaf...
kanske satsa på intervjuer med alla spelare under sässen som lockelse på timraik.se
o en blogg som en mer personlig del enbart för medlemmar... jag vet att det förekommer intervjuer redan nu men man kan minst sagt öka det antalet kraftigt samt spetsa till frågorna lite...
Olle: Jo, givetvis. Och där är ju som sagt frågan hur man tänkt satsa. Att hitta offensiva backar i juni som står kontraktslösa och som man vet levererar är ju minst sagt svårt. Podhradsky nämndes ju här igår men alltså, vi ligger inte så illa till på den fronten som många vill göra gällande ändå.
Får vi lite storlek och rutin på den sista backen så känns det lugnt för mig. Backar av den typen känns ju onekligen lite lättare att hitta än en stabilt producerande back. Vi får nästan lägga av med att ha Lehtonen som referensram där. Att han gjorde 15 pyts för oss är egentligen helt fantastiskt och får ses som en engångsföreteelse.
Någon som har några minnen av Alexander Hellström från året i Luleå 09/10 förresten? Bra storlek. Jag vill ha defensiv spets helt enkelt. Får vi ordning på defensiven så känns det ju betydligt lättare för de backar vi har med offensiv läggning att våga ta initiativ.