Silly season 15/16
Jag gillar Emil Berglund då han kämpar, sliter och river trots att han saknar både längd och kilon. Däremot så hade Martin Mellberg känts som en naturlig ersättare till Emil. Av det jag har sett av Martin så är dessa två ganska lika varandra i spelstil med skillnaden att Mellberg är betydligt längre och starkare. Högerfattade bägge två.
Med tanke på Nubbens surr i hockeypuls om att man inte kan anses vara lovande talang hur länge som helst etcetera så antog jag att spelare som t ex Jeremy Boyce, Daniel Öhrn och Emil Berglund kunde hänga löst. Boyce hade en tung säsong senast och verkar ha kört fast och skulle säkert må bra av ett miljöombyte. Daniel Öhrn har väl efter två allsvenska säsonger fortfarande inte riktigt hittat sin roll i laget. Emil Berglund gör ett bra jobb efter sina förutsättningar. Men där så kändes det som att vi hade en naturlig ersättare med bättre storlek i Martin Mellberg.
Självklart så kan inte alla spelera vara spetsspelare och Emil Berglund och Daniel Öhrn är utmärkta breddspelare. De är båda fortfarande unga och att någon av dom får ett genombrott i Allsvenskan är naturligtvis inte omöjligt.
Av allt att döma så blir det väl Molinder som tar den sista forwardsplatsen. Han gjorde faktiskt en bra fjolårssäsong. Främst defensivt naturligtvis och sedan 19 poäng framåt är absolut inget dåligt facit för en spelare som Molinder. Till rätt lön kan jag godta att han får nytt kontrakt. Fyller även en viktig funktion med sin rutin i ett lag som i dagsläget endast har tre spelare som inte är födda på 90-talet.
Däremot så hoppas jag att den sista forwardsplatsen går till en högerfattad spelare med bra storlek och som gärna få ha lite rutin vilket behövs till vårat unga lag.
Noterar även att Filip Myhrman och Jesper Ruda (Njurundaprodukt) inte blir kvar i J20 laget. Vad Myhrman har för planer till hösten vet jag ej. Jesper Ruda har valt att prova lyckan i Karlskrona.
Anton Nyström kommer nog att bli saknad men Myhrman och Jesper Ruda ser jag inte som några större förluster.
Tycker att både J20 och J18 lagen ser otroligt intressanta ut. Det är framförallt många av killarna födda 97 som ser intressanta ut. Det ska bli otroligt intressant att följa killarnas utveckling kommande säsong och vilka det blir som på sikt är redo för allsvenskt spel i Timrå. Vi plockade upp fem stycken 94:or till A-laget 2013. Är det realistiskt att tro och hoppas på att det kan bli lika många 97:or som tar steget upp till A-laget 2016?
Förutom Dahlén, vilka bör ha bäst chans? Marcus Hardegård känns given. Vilka mer?
Jag tycker att vi hade ett ganska enkelspråkigt och dåligt powerplay redan föregående säsong och nu när Andrée Hult inte är kvar som playmaker samt Johan Persson som sniper så lär det inte se bättre ut till hösten.
Nu är bristen på högerfattade forwards ingenting nytt utan det är någonting som vi har haft problem med många säsonger tidigare.
Under självaste lockoutsäsongen så var faktiskt Niklas Nordgren lagets enda högerfattade forward.
Nu behöver vi väl inte stirra oss blinda på vad spelare har för klubbfattning.
Men säsongen 2008/2009 så hade vi Elitseriens näst bästa powerplay trots att Petr Tenkrat var lagets enda högerfattade forward.
Säsongen efter hade vi även då endast en högerfattad forward i Laurent Meunier och den säsongen hade vi seriens sämsta powerplay.
Blir nostalgisk av att tänka på Mikko Lehtonen. Jisses vilken bössa den mannen hade. Och vilket otroligt vapen vi hade i powerplay med den. Visst har han rekordet för antalet gjorde mål under en säsong bland backar i Timrå? 15 baljor och 12 powerplaymål som back. Jisses alltså.
Vem av backarna tar på sig att göra 15 baljor till kommande säsong? ;-)
Bara att hoppas att vi får tillbaka en motiverad och hungrig Johan Persson. Att han inte känner sig nedbruten över att inte ha tagit en plats i Färjestad och "tvingas" flytta tillbaka till Sundsvall och spela allsvensk hockey i Timrå. Att han kommer tillbaka 100 % motiverad och sugen på att visa ledningen i Färjestad att dom gjorde fel som inte gav han en plats i laget.
Kort och gott, kan han komma upp i samma nivå som föregående säsong så kommer han att bidra med väldigt mycket till Timrå. För hans egen skull så hoppas jag att han imponerar tillräckligt för att något SHL-lag ska nappa och ge han ett kontrakt där han blir garanterad en plats i laget.
Många bekanta namn i Färjestads trupp med Timråögon sett förresten. Sebbe, Skogs, Röymark, Ryno, Persson och såklart Ante Karlsson som assisterande coach.
Glad för Antes skull att han får chansen i ett SHL-lag trots att han var med och spelade ner Södertälje till Division 1. Det tyder på att han måste ha gjort någonting rätt i Södertälje även fast det olyckligtvis slutade med att dom åkte ur Allsvenskan.
JimmyH?
Redigerad kommentar
Knylan:
"3. Leksand
Leksand är Leksand, men det ser rätt tunt ut just nu."
Vad menar han , egentligen?
Jag får ta mig i kragen och pallra mig ut till Eon när J20 spelar lite oftare kommande säsong. Både J18 och J20s trupper ser verkligen otroligt intressanta ut på pappret. Extra roligt att båda lagen består av relativt många killar med Timrå IK som moderklubb.
Jag vill minnas att Ludvig Nilsson i junioråldern beskrevs påminna en del om Pääjärvi. Inte minst att skridskoåkningen var lik Pääjärvis. Med skillnaden att Pääjärvi beskrevs som betydligt snabbare då givetvis. Och ja, jag är beredd att instämma att Ludde och Magnus påminner en del om varandra när det kommer till just skridskoåkningen.
Och nu har vi alltså Jesper Wiberg som beskrivs vara en Ludde-light och den juniorspelare som ligger bäst till att ta sig upp till A-laget. Låter utmärkt i mina öron.
Hade för övrigt missat att Andreas Modin inte är den enda 96an bland anfallarna som blir kvar utan att även Alexander Pettersson (egen produkt) är kvar. Kul.
Anton Kalte verkar väldigt liten till växten men har trots allt spelat regelbundet i ungdomslandslagen de tre senaste åren.
På pappret så känns Marcus Sirén redo för att ta steget upp till A-laget efter nästa säsong.
Om Viktor Johansson är bra eller inte och om även han har potential att bli en allsvensk spelare har jag ingen aning om. Däremot kul att se att även J20 har en Johansson med tröjnummer #46 som är egen produkt.
Vad tror ni om Victor Öjdals då? Har han potential till att få A-lagskontrakt om ett år? Han har ju faktiskt inte debuterat i J20 ännu men har däremot debuterat i A-laget med att hoppa in efter första perioden och hålla nollan och rädda 20 skott i träningsmatchen mot Bobcats i början av Mars.
Vad jag har förstått det så avslutade han säsongen i J18 otroligt starkt och rankades faktiskt som den näst bästa målvakten i sin årskull av Jacob Nyström på hockeysverige.se.
Ska bli väldigt intressant att se vad han kan bidra med i J20 kommande säsong. För visst känns det på förhand som att Victor Öjdal kommer att ta förstaspaden även fast Daniel Christmansson är kvar?
Även jag hade gärna sett en återkomst av Nisse Bergström i laget. I dagsläget så talar väl det mesta för att Molinder tar forwardsplats nummer 12 i laget. Men i valet mellan Molinder och Nisse så väljer även jag Nisse utan tvekan.
Vill minnas att han ryktades till Östersund ganska tidigt. Så att skriva på för Östersund i tre säsonger är nog inget impulsbeslut.
Svalt intresse från allsvenskan efter att bara ha gjort 3 poäng och fått säsongen förstörd i förtid pga axelskada kanske? Har dessutom hunnit fylla 30 år så har inte varit den mest utvecklingsbara spelaren tillgänglig på marknaden.
Kanske dessutom hade ett ganska högt lönekrav. Vad vet jag? Man kan ju annars tycka att det borde ha funnits intresse från allsvenska lag som t ex Almtuna, Asplöven och Sundsvall som fortfarande har ett gäng forwardsplatser kvar att fylla.
Kul för Östersund att lyckas få hem en sådan profil och dessutom på tre år. Enligt artikeln i Östersundsposten så verkar föreningen ha Allsvenska ambitioner. Jag har alldeles för dålig koll på Division 1 lagen för att uttala mig om det är realistiskt eller inte.
Men laget har nybyggd arena och det verkar finnas ett helt okej intresse kring laget. Högst publiksnitt i grundserien ifjol och näst högst i Allettan. Fotbollslag i superettan men i övrigt är det väl ingen större konkurrans på orten om publiken.
Vore kul om dom gick upp.
Nu ska jag erkänna att jag har slarvat och varken följt tabell eller matcher varken i Allsvenskan eller Superettan i vår. Ligger Giffarna ovanför nedflyttningsstrecket? Vilka två lag har lyckats stå för ännu sämre resultat isf?
Absolut roligt att Östersund har etablerat sig i Superettan. Arenan är faktiskt ganska schysst och håller tveklöst för fotboll i superettan.
Blir nog tufft i slutändan. Som jag har förstått det hela så är dom enda ändringarna i truppen mot för ifjol att man har tappat Idol-Kevin till Djurgården och ersatt honom med någon norrman från Norrköping.
Det säger väl sig självt att det inte kommer att fungera särskilt bra att gå upp i Allsvenskan och ha samma trupp som i superettan.
Jag blir inte förvånad om den allsvenska sejouren bara blir 1-årig även denna gång.
Det är väl kul om det går bra för Giffarna. Känner dock inget speciellt för klubben och kan tycka att det är roligare att se ett Giffarna som vinner många matcher och är ett topplag i superettan än ett Giffarna som har stora svårigheter att plocka poäng i Allsvenskan.
#60 Adam Ohre
#66 Johan Mattsson
#2 Jens Westin
#3 Filip Lander
#4 Mattias Nilsson
#9 Didrik Strömberg
#17 Simon Fernholm
#33 Nicolai Bryhnisveen
#44 Oskar Brändström
#55 Marcus Bohman
#8 Per Hallin
#10 Alexander Lindgren
#19 Daniel Öhrn
#21 Johan Johnsson
#22 Emil Berglund
#23 Jeremy Boyce
#25 John Westin
#46 Oscar Johansson
#54 Jonathan Dahlèn
#57 Anton Wedin
#93 Sam Marklund
Cred till Mattias Nilsson också som går ner på lågt nummer. Förhoppningsvis så kommer han bära den med bravur. Klassiska fyror i TIK: Stefan Klockare, Tommi Rajamäki, Elias Granath och undertecknad i egen hög person.
60 och 66 på målgossarna. Fräsigt eller bara annorlunda?
Redigerad kommentar
JobbaPuck: Jaja, Peter Smedberg var före min tid.
Trist kombo tycker jag. Det enda som varit bättre än att Westin tog #2 hade varit om Ohre tog den. Och Mattson #1. Det är ju så det alltid borde vara.
Knylan: Att karln hade #2 (jaja #150 också...) och sällan var bakom egen röd är ju dock vida känt.
Enig. Eller 30 och 35. 60 vettefan, och 66 förstår jag inte alls. Kanske kan vara nån sorts hyllning a la Sörensen i DIF.
Redigerad kommentar
Blir spännande att se vad resultatet blir.
För mig så kommer Jens Westin även i fortsättningen att förknippas med #18. Martin Lindman spelade väl i och för sig i #2 har jag för mig och han var riktigt bra men det är evigheter sedan nu och skulle lika gärna kunna vara något som inte ens har hänt.
Förknippar bara #2 i Timrå med Eric Moe och med undantag för säsongen 08/09 när han större delen av säsongen spelade tillsammans med Mikko Lehtonen så har han inte direkt bidragit med något positivt till Timrå på A-lagsnivå och är ingen personlig favorit precis.
Klokt val av Mattias Nilsson att inte fortsätta spela i #51. Hur kan det numret inte vara reserverat för Anton Lander? Herregud, den egen produkt som vi har fått fram som har haft störst talang på massor av år. Att det var just en 18-årig Anton Lander som klev fram som sköt oss till slutspel i allra sista omgången 2009 samt fixade så att vi slapp spela negativt kval säsongen efter är ingen slump.
Och Pelle fortsätter spela med #8. Inga konstigheter att han inte får för sig att han känner för att ett nummerbyte skulle vara en bra idé när han går in på sin sjätte raka säsong och trettonde totalt i klubben. Men att ett lag består av en spelare med samma tröjnummer som är hissat i taket och reserverat måste vara väldigt sällsynt.
Men Pelle är Pelle. Legend och kultspelare som jag tror börjar närma sig sista versen. Hade det varit någon annan så hade denne förmodligen fått byta nummer i samma veva som tröjan hissades i taket eller definitivt fått byta nummer när laget fixar fram nya tröjor.
Telefoner kan bli utbytt precis som hockeyspelare om dom inte presterar tillräckligt sätt till förväntningar. Att vilja skriva "slangis" istället för "sladdis" är bara under all kritik, thats it.
Skatteåterbäringen på måndag kommer verkligen lägligt.