1150x200-tiken-1123131_tz4N8mRqd8Wf0t8.png

Timrå IK

SHL · 614824 inlägg · 6214 ämnen
« · 196783 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Vad är tifo?
Nylin: Bara coppade det direkt från deras sida ( c :

Sv: Utomhusrinken
Dream Team: nu är besserwissern i högform. Du tänker på den gamla myten om att det var 50.000 på plats vid finalen 1957? Senare ryska uppgifter säger att det knappast var mer än 30.000, sen får Lasse Björn och andra krydda siffran hur mycket de vill. I sin tur gör det att även det gamla rekordet var från Nordamerika...Sådäså.

Sv: Vad är tifo?
Helg Ernest: De som undrar hur ett"riktigt" tifo ser ut är välkomna på den allsvenska hemma premiären, då skall vi i Färgpatronerna bjuda på en riktig läktrarshow...

Sv: Vad är tifo?
Helg Ernest: Nu tror du Helg Ernest att jag är ute efter dig personligen, he he, men jag måste korrigera lite grann här. Tifoidén importerades från Sydamerika redan tidigt 1950-tal. De supportrar som ivrigast påstår att de var först i Europa är Hajduk Splits.

Vad är tifo?
För er precis som jag alltid funderat över vad detta tjatande om TIFO är för något. Hittade denna beskrivning hos ett konkurerande lag från Norr. Väldigt mycke norr.

Ordet TIFO härstammar egentligen från italienskan och betydelsen från början är egentligen hängiven supporter. Numer använder man ordet tifo för att beskriva läktararrangemang. I Italien, Spanien och i Sydamerika har tifokulturen funnits i över 30 år medan det är en relativt ny företeelse i Sverige. De ledande inom svensk tifo är tifogrupperna till de tre Stockholmsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby. Djurgården vann i fjol Canal + nyinstiftande tifopris.

TIFO är ett läktararrangemang som görs för att hylla laget och för att ge matcherna en festlig inramning. De vanligaste tifo:na är mosaiktifo, kaostifo (flaggor, halsdukar, konfetti i en salig blandning) , stripes, konfetti, flagghav, halsdukshav med mera.

Sv: Timrå-Djurgården
dr-nix: saken att kapanen är frisk till slutspelet....

Sv: Utomhusrinken
oraklet: Detta vore nåt! Alla tiders publikrekord för ishockey sattes 6 oktober 2001, då collegelagen Michigan och Michigan State spelade på en uterink som placerats inne i Spartan Stadium. Inte mindre än 74 554 åskådare hade sökt sig till arenan...

Det tidigare rekordet sattes 1957. Då var skådeplatsen Leninstadion, Moskva och Sovjet-Sverige 2-3, i VM-final...

Utomhusrinken
Jag har några alternativ till utomhusrinken.
1. Upphör omedelbart med att hägna in hörnen runt sargen med korvförsäljning och upplåt istället denna plats till åskådare.
2. Som tidigare också föreslagits.. Ta bort nästan alla sittplatser och spika till något tillfälligt som delar en sittplatsrad i två ståplatsrader. Frågan är kanske hur man skall göra detta på ett enkelt, smart och billigt sätt.
3. Spela av den sista perioden eller någon av hemmamatcherna på försök ute på en tillfällig isbana i grytan med provisoriska läktare för 15000 åskådare.

Sv: Timrå-Djurgården
dr-nix: Självklart ska han vila tills han är fräsch igen! Freddan är stabil har nog inga problem att stå några matcher till. Undrade lite över Kapanens hälsotillstånd bara.

Sv: Timrå-Djurgården
Chief: jag vet inte hur länge han blir borta eller så men jag ser hellre att han missar någon match och frisknar till istället för att spela på sprutor.

Sv: Timrå-Djurgården
MIF kommer att hamna i kvalserien tillsammans med LHC. På söndag möts Brynäs och MIF i Gavlerinken, då kommer Brynäs att lämna kvalplatsen.

Sv: Timrå-Djurgården
Freddan har ju fortsatt förtroende mot Djurgården, men hur står det till med Kapanen? Någon som vet?

Jag vill minnas att han pratade om någon infektion och ont i ryggen i en intervju och enligt ett tidigare inlägg fick han smärtstillande sprutor nu. Hur länge kan han tänkas bli borta?

Sv: ...And Justice for All
RunarUp: Ok, jag visste det var nåt som fattades :-) Som sagt, det blev sköna slagga i klyk från blå med den klubban...

Sv: Timrå-Djurgården
ernie eagle:

Tycker nog inte att MIF var särskilt nära poäng ändå, kände att det var viss klasskillnad - inte minst i 3:e perren...

FBK och DIF imponerar dock mest just nu och får anses vara storfavoriter i slutspelet jämte säsongens dominanter hittills, VF...

Vi i TIK ser förvisso ut att kunna nå en plats bland "de fyra" och i dagsläget känns allt annat än en "semi" som en grym besvikelse. Förutsatt att vi får gå in i slutspelet med bibehållet manskap...

Sv: ...And Justice for All
Dream Team: Torspo Pro 50 är det korrekta och fullständiga namnet. Denna raritet ihop med ett par lika klassika Bauer Black Panther kan väldigt oregelbundet beskådas i Växjö Ishall. Antikrundan live.

Investerade i ett par hyfsade skridskor för ett par år sen men de var värdelösa i jämförelse med klenoderna från mitten av 70-talet.

Timrå rockar alltid fetast!

Sv: ...And Justice for All
Ställer mig där nästa match, om det går...

Sv: ...And Justice for All
Dalan: Kommer nog snart.. :) Micke Lind är nog mer viktig än man tror...

Sv: Timrå-Djurgården
Bo Bly: Det är sant iofs. Räkna aldrig ut DIF. "Dom är en dark horse även om det är ljust i hallen".

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

Sv: Timrå-Djurgården
Ivanhoe: Njae att det ska bli en bok är det ingen tvekan om. Men grejen är ju den att jag måste få draghjälp från ST, Dagbladet m.m. för att komma in i deras arkiv och komma åt artiklar och få uppslag. Jag ska ensam göra det med undantag för att jag får lite hjälp Bärra Littmar. Det är omfattande arbete och kommer ta tid. Men jag är envis jävel och har jag bestämt mig för någonting så brukar det bli så.

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

Sv: Ishallen
tellus: Här kommer en annan länk på en arena i USA , nämligen Colorados farmarlag Hersey Bears som Sanny Lindström kom från.

Sedan så är jag svag för Skellefteå isstadion, bra lutning på läktarna och taket har "bågtakstolar" precis som Sundsvalls sporthall fast jämns med planen, från mål till mål.

Sv: Timrå-Djurgården
ernie eagle: Tror mer på DIF än Hv.

Sv: Timrå-Djurgården
irre: Aj då, tråkigt! Måste kännas för jäkligt för honom.
Lika bra att ställa in sig på att han inte kommer tillbaka något mer den här säsongen.
Inte bra, inte bra alls!

Sv: Timrå-Djurgården
ernie eagle: Har du tipsat den samlade läkarkåren?
Är din bok på gång?

Sv: Timrå-Djurgården
Skarin: Min syster såg timrå träna idag..micke Lind var med och träna men utgick sedan efter ett tag och ja kan säga att han inte såg särskilt glad ut!.. men ja hoppas att han kommer tillbaka Snart...

//erica

Sv: Timrå-Djurgården
Skarin: Lugn, "Freddan" har visat att han duger på den här nivån. Än är inte "gubben" slut. Det finns mer att ta av. Jaså Kapanen går på sprutor. Ja du vet har ryggjäveln börjat spöka då är det inte roligt. Men nu vet ju inte jag vad han har för fel. Men jag har själv haft problem med ryggen och inte har då jag gått på några sprutor inte. Det är bara en sak som gäller, värmedyna. Visst du kanske tjänar på att ta sprutor kortsiktigt men långsiktigt är det bara en sak som gäller, värmedyna.

Kunde det hjälpa mig så kan det säkert hjälpa Kapanen oxå.

HEJA TIMRÅ!

LÄNGE LEVE VÄRMEDYNA!

Sv: Timrå-Djurgården
ernie eagle: Japp, nu är det dax att börja ladda.

Det verkar som om "Freddan" vaktar kassen. Kapanen går på sprutor, något smärtstillande....har jag fått för mej. Blir förmodligen borta ett tag till.
Kan "Freddan" göra två bra matcher i rad? Ja, det svaret får vi alltså på torsdag. Ska bli intressant tatt se i alla fall.

Hur blir det med #24?

Sv: ...And Justice for All
Skarin: Håller med dig... Willy! Det har blivit alldeles för lite Alien brännvin den senaste säsongen... Kom tillbaka!!

Timrå-Djurgården
Dags att börja ladda inför torsdagens drabbning i Timrå Isstadion Timrå - Djurgården.

Frölunda satt ikväll press på Timrå i tabelltoppen genom att besegra MIF Redhawks. 2-0 i en match där Hadelöv briljerade. VF avlossade hela 52 skott mot mål varav alltså bara två slank in. Men det räckte ju, tyvärr. Tycker MIF var minst lika bra som VF ikväll och ett oavgjort resultat hade speglat matchbilden bättre. Men ännu en gång visade VF varför man är Sveriges bästa lag. Man slutar aldrig spela. Precis som Timrå. Hur än hopplöst det kan tyckas så mal man bara på. Och förr eller senare kommer ju utdelningen. En hel del vassa chanser vaskade MIF fram och hade inte Henrik Lundqvist varit på alerten så hade det här kunnat slutat helt annorlunda.

Dom bestående intrycken blir att VF kommer att bli oerhört svårslagna i ett slutspel. Dom har ett komplett lag. Och en fruktad skytt i Magnus Johansson, två landslagsmålvakter Lundqvist/Norrena, en GULDmakare i Conny Evensson, en dragkedja, Jonas Johnson (lämnades helt ensam ikväll och tilläts snurra i anfallszon), Ronnie Sundin (slitvarg), bröderna Andersson Niklas och Mikael (värdefull rutin) - ja ni ser det finns bredd på samtliga positioner.

Guldstriden kommer att stå mellan Frölunda, Färjestad, HV71 och Timrå. Dessa lag har dom mest kompletta lagen och har en otrolig lagmoral. En för alla, alla för en.

Ensam är stark - tillsammans är vi starkare!

VI ÄR TIMRÅ OCH VI GER ALDRIG UPP...

Sv: ...And Justice for All
willysson: Du är mycket välkommen upp till mej vid trumman. Jag saknar den "gamla" goda tiden måste jag erkänna.
Ta med dej dina vapendragare oxå, då blir det verkligen som förr. En riktig reunion...=)

Sv: Ishallen
Knylan: Nån som sett en skiss på det tänkta ombygget...förutom den som var på Hockeyligan, vilken knappast kan kallas detaljerad.

skulle vara kul att se hur det är tänkt!

TIK - DIF: Ofantligt mycke -0

Sv: ...And Justice for All
Et tu Brute: Nej, sån lyx fanns ju inte.. Jag fick hålla tillgodo någa gamla KOHO-klubbor som jag tiggt åt mig... Hoppas verkligen att det kommer att hända nått bra i slutspelet, hoppas att det kommer att finnas ställen med nån form utav skärm där man kan samlas och kanske dricka nån.... Läsk?

Sv: Evangeline
Landsfadern Ulf Lundell har gjort det igen. Släppt en ny novell som är daterat den 16 januari 2003 men som i själva verket utspelar sig kring jul.

För ALLA Ulf Lundell-fans logga in på www.jung.no och läs ännu ett mästerligt verk av Uffe.

Vi säger så.

Amen.

Sv: ...And Justice for All
Vilka glidare med sina lyxklubbor. En annan fick hålla tillgodo med Colorado Jet. Den utvecklade man inget slagskott med, sådana påfrestningar stod den inte pall för och så ville man ju ha något att lira med dan efter också, så det var dumt att chansa :-)

Sv: Bajen
Knylan: Var på plats på Johanneshov igår och såg uppgörelsen i Superallsvenskan mellan AIK och Skellefteå AIK. Redan efter 42 sekunder fick AIK-keepern Joakim Persson kapitulera och vittja nätet efter att Bert-Olav Karlsson avlossat en kanon från blålinjen. Skellefteå spelade ut AIK i första perioden men hade svårt att få udd i avsluten. Skottstatistiken 13-6 i hemmalagets favör speglade inte händelserna på isen då Skellefteå hade stort spelövertag men mest spelade pucken mellan sig.

I andra periodens inledning såg AIK hetare ut men redan efter första bytet avtog viljan. Skellefteå åker ut på en utvisning och mycket inte helt orättvist sätter AIK en kvitteringspuck då halva matchen är spelad. Två minuter efter det kommer nästa bakslag för ett stillastående Skellefteå då AIK tar ledningen med 2-1. Efter timeout börjar man åka skridskor igen och det betalar sig. Kvitteringen 2-2 såg väldigt billig ut då målvakten Persson räddar pucken men på något sätt lyckas sittandes lyckas sparka in trissan. Skellefteå kommer in i matchen igen och ser ut som det bättre laget. Skottstatistiken 19-8 var här mer rättvis även om AIK saknade de klara målchanserna.

Slutronden kom att präglas av många utvisningar men AIK har förtvivlat svårt och saknar rutinen. Två gånger om drar man på sig onödiga utvisningar med en man mer på banan. Segerorganisatören Bert-Olav Karlsson som även låg bakom Brett Harkins kvitteringsmål i andra perioden slår ett drömpass som öppnar för Johan Ramstedt. Han förvaltar chansen på bästa sätt och ger Skellefteå det viktiga ledningsmålet. Spänningen hålls vid liv, kort efter målet tvingas Skellefteå ta två utvisningar men klarar spel 3-5 i en minut efter bra spel i boxplay. Orutinen i årets AIK-upplaga lyser återigen igenom då Andreas Jämtin lämnar isen efter 2+10. Det tar Skellefteå en minut att utnyttja situationen i powerplay. Bert-Olav Karlsson kopierar sitt första mål och fastställer slutresultatet 2-4 med drygt två minuter kvar av matchen.

Jaha, undrar ni. Vad är det för figur som sätter sig på Hovet bland drygt 2000 gulsvarta när Idrottsgalan kablas ut från Globen, 100 meter bort? Spikade 1,95 gånger insatsen 500 kronor hos Svenska Spel vilket gav god utdelning. Matchens behållning var förutom klirr i kassan, 3 poäng till Skellefteå och en underhållning som bestod i två motståndarfalanger som båda skrek "A I K".

Vad har Skellefteå i kvalserien att göra? Målvakten Johan Backlund var väldigt duktig igår och är en viktig post. Pär Mikaelsson, Johan Ramstedt och Brett Harkins är alla duktiga målgörare på anfallssidan. Sedan Boden släppt Bert-Olav Karlsson och Skellefteåtränaren gjort forwarden till back har laget en slagfärdig andraformation med mycket rutin. Torbjörn Lindberg tillför med tretton år i Elitserien för Luleå än mer rutin på backsidan och kan bli en tillgång när han kommer upp i normal nivå efter comebacken. Veckans varning! Väl i kvalserien kan Skellefteå mycket väl hota elitseriejumbon och vara med i kampen om en plats bland de två första.

Sv: Bajen
matsby: Exakt, dock så börjar jag tveka på hur det låter med Timrå istället för Hammarby. På det sättet jag sjunger på så låter det lite mysko med i:et man får liksom köra massa olika tonarter. Fler än jag som delar samma åsikt?

Sv: Bajen
Och för dom som vill tanka den så finns den på länktipset.

Sv: Bajen
Knylan:
Låter jävulskt fräckt....
blir :


åhhhhhhh heja tiiiimrå
oh ah
heja tiiimrå tiiimrå heja tiimrå

(om det är samma låt vi tänker på )

Sv: Avstängning?
pettsson:
Ja i någon mån så ska den det, men en sån regel kan bli trixig och ganska godtycklig.

Tänk dig att Timrå och Luleå redan är klara att hamna på samma sida i slutspelet inför sista grundomgången och så inträffar Sjögrens incident. Hur lätt skulle det inte vara för Luleå att fingera en allvarlig skada på Bulan för att få bort Sjögren från slutspelet, om vill säga man hade tyckt att det är ett bra byte.
Nu är Bulan en av de viktigaste spelarna i Luleå i ett slutspel, men istället för Bulan hade det kunnat gällt en anonym spelare.
Man kan också tänka sig att en halvskadad spelare slår upp sin skada med lång konvalecens som följd.

Det var så jag resonerade...

Sv: Bajen
Madde: Måndag? Inget speciellt, man kan ju öva in den ändå. =) Varför skrev jag måndag för? Är nog hungrig...

Finns ett flertal guldkorn från Stockholmstrakten, någon som hört "Åh upp på Råsunda" som Gnagarna kör?

Fan loopat Bajenramsan i snart en halvtimme. =)

Sv: Ishallen
tellus: Den såg jävligt bra ut, klämmer man in ståplats i nått hörn endast för klacken så vore det helt perfekt.

Sv: Bajen
Knylan: "Öva in den inför måndag", vad händer då?
Synd att man inte har fungerande högtalare, å andra sidan gillar jag heller inte Bajenramsor *brr*

Sv: Bajen
Mr Magoo: Det är absolut den skönaste sången jag nånsin har hört, dessutom är det riktigt snyggt att se när Bajen Fans kör den eftersom man använder sig av så kallade "sydamerika-klappar" alltså att man håller armarna sträckta över huvudet och klappar i den där takten. Om man man klappar som om man ska slå ihjäl 5000 myggor så låter det förjävligt, dock så tycker jag att klacken har rätt bra taktsinne ändå.

Jag föreslår att vi baitar den där rakt av, dock så kanske det är bäst att byta ut Hammarby mot Timrå. Öva in den inför måndag så ska vi runt trumman försöka få igång den, måste få med Skarin så han greppar takten också men den är ju inte så svår. Om vi kör den på torsdag så kommer väl FBK, Modo, Brynäs och andra dussinklackar köra den matchen efter typ. Det som är så roligt med hockeyklackar, not. Dock så har vi väl ingen direkt yttranderätt om det där eftersom vi också tar den.

Ishallen
här kommer en länk på en ishall sopm skulla passa i timrå om man tar bort lite sittplatser ca 2000st

Sv: ...And Justice for All
LennartA: Däremot Kitchner från OK á 27 spänn.
Där sket man i va polarna sa, det är garanterat bästa klubba jag spelat med. Man kunde skjuta Slagskott så målvakten klev åt sidan. Man fick på riktiga projektiler med den ( c :
Innhandlade de kvarvarande lagret på OK i Nacksta när dom berättade att dom inte fick hem fler.
Jobbade med Mats Ahltin fd SThockey, så jag bad han fixa en klubba, det är en KoHo men snacka om järnspett. Drog till ett slagskott och tröck ner bladet i isen alldeles före pucken, det tog en kvart innan jag slutat darra i armarna.

Sv: ...And Justice for All
LennartA: Jag satt också i nyss nämnda buss och tycker som du att Timrås parkering i jämförelse med Kempehallens, är enormt lättömd. En GIGANTISK flaskhals, med blott EN utfart. Åsså klagar man på parkeringen i Timrå...??

Sv: ...And Justice for All
LennartA: Dom var tung, och hållbar. Det var faan i mig omöjligt att slå sönder. Polarna köpte nya "Tuffa" klubber , själv fick man ingen ny förren den var trasig. Det är därför jag vet att den höll den jävulen.

Sv: ...And Justice for All
rokla: Ja det gäller att hålla i hatten och vara beredd när gubben är ute och går. Man vet aldrig när han gör en av sina nigningar för att sedan ta ett halvsprång ut mellan några bilar ut i gatan.

Var också till Kempis (Fonus väntsal) i söndags och genomled väntan för att komma ut med supp.bussen. Dom som klagar över utfarten från Timrås parkering vill jag ge ett råd:
-Åk till Kempis och upptäck hur det är när inget fungerar. Vi har en enormt lättömd parkering.

Sv: Spelordning hemma-borta
Dream Team: Nu skall man dock sitta still i båten tills vi är i hamn. Om några omgångar kan man säkert säga huruvida vi kommer att vara 1-4 eller 5-8. Det är många som jagar oss just nu, men visst ser det bra ut.

I Leksand blir det säkert uterink om degår till slutspel.

Sv: ...And Justice for All
Farbror Hasse: Verkar inte bättre! Men, ödmjuk som jag är så, jag kan ha fel?!

Sv: ...And Justice for All
Helg Ernest: J...ar, hur kunde jag bara glömma Dubbel-Nisse VM?? Oförlåtligt.
Morsan sydde ett par hockeybrallor med masinotskivor istoppade fram i ett litet fint mönster, så man inte skulle göra illa sig!? Ont gjorde det men man bet ihop och grinade om vartannat.
Sen blev man målis med allt vad det innebar, blåmärken, blodvite, bruten handled, meniskoperation, hjärnskakning samt ett evigt tjat hemifrån att sluta med "det där". Icke - aldrig i livet, en som spelar hockey ska tåla lite ont här och var. "Allt som inte är dödligt härdar"

« · 196783 · »
Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Förstår inte alls alla klagosånger nu? Hartmann är 32, har inte tagit steg på väldigt länge. Spelar ofta högt i hierarkin men når knappt till 20p/säsong. Detta med en ganska saftig lön samt att vi får en övergångssumma. Det är bara tacka och ta emot denna deal.