Timrå IK:s ekonomi
En av Lars Nolanders kommentarer lyder som följer:
- Vi hoppas att hela regionen kommer till våra hemmamatcher och ger oss stöd, annars finns risken att vi i framtiden inte har något elitlag i ishockey.
Enkel matematik givetvis, men ändå.
Alla som kan till Eon på tisdag!?
Dags att slå tillbaka. Tillsammans är vi starka!
Satt i en tysk bil på en regnvåt europaväg som närmade sig Gävle från norr. En röd t-shirt med ett slitet vitt TIMRÅ på under den uppknäppta skinnpajen. Hockeyfeber? Nej. När vi parkerat mitt i Gävle var där mer lönelördag med bakfulla AW-brudar på Din Sko än hockeytröjor och taktiksnack inför nedsläpp om två timmar. När jag drack mitt sura automatkaffe på SubWay räknade jag till över 300 gröna systemkassar och bara en "långrygg" i brynäströja som passerade i köpcentret. En proppmätt gävlebo såg min röda TIK-shirt och frågade lite slött "om dom klarade sig kvar förra året"? Innan han fortsatte prata trav med sin kompis. På torget utanför hade man byggt en liten skidbacke där unga gävlebor stod i kö med skidor på axeln för att till typ "hiphop-house-mycke-bas" krossa pung mot någon märklig rail.
Jag satt och funderade på vem som borde stå i Timrås kasse när vi snart skulle möta Brynäs ute på Läkerol Arena. Min flickvän köpte nya rödvinsglas på rea. Jag gick in i en snygg tjej när jag surfade HS på min smartphone. Vädret var uruselt. Insåg att det kanske vore skönare att se matchen på tv. (Och den där blicken från hon som körde bilen) Lämnade Gävle. Väl hemma fick man inte in matchen på tv. Rattade in webradion. Ångesten när Brynäs gör mål med dryga minuten kvar och poängen flaxade bort som en fet gam är monumental.
Konsensus:
- Det blir inte bättre med många ord.
Eller:
- Nära men ändå så långt borta.
Laken: Jo, jag har sett det. Men jag tror inte att det underlättar med att vi har haft grus i maskineriet de senaste 3 säsongerna.
Laget måste börja vinna hemma.
73Sjöbba: "Jag tror att det finns ett enkelt svar på frågan. Hockeyn är inte tillräckligt het för stunden i regionen."
Jag tror du har helt fel eftersom alla lag i serien tappat publik!
Sen verkar framgång dra folk oavsett serie. GIF hade ifjol 6000 ett gäng matcher då man slogs i toppen av S1. Nu denna vecka med viktiga matcher har man precis sprängt 7000 åskådare. Då båda matcherna inräknat. Tom IFSH drar ju mer publik som vinstmaskin i ettan än vad de gjorde som slagpåse i AS.
Kanske kan spelarna bjuda alla barn (under 15 år) på en match?! Roligare för dom att spela också när det är mycket folk på läktarna.
Hälge: Då får de styrande hitta på något annat kreativt. Hela tiden tänka nytt, det är så man utvecklas!
Laken: De har ju redan det här med "familjebiljetter" och samtidigt kan de ju inte göra vad som helst med tanke på dem som köpt säsongskort.
Spelarna får helt enkelt ta sitt ansvar och vinna matcherna. ;-)
hubbenorlen: Visst är det så. Om man får vara rak på sak här just nu så är det väl så att det är timråborna (stammisarna) som beklagar sig över marginalpubliken (sundsvallsborna) och dom lockar man nog tyvärr inte med krav om att visa "hjärta" eller "engagemang". Den publiken kommer om underhållningsvärdet är tillräckligt högt.
Tyvärr är det nog lite av en ond spiral också kanske? Publiken vill vara på plats när det är bra drag och spännande matcher så därför skiter dom i serielunken men det blir ju inte drag och spänning utan publik så...ja.
Sen det här med att spärra sändningar, jag vet inte. tänk när det är Timrå - Modo tex, då är arenan smällfull men det är ändå tusentals människor som inte kan se matchen. Sen vad är närområdet egentligen? Blockerar man matchen för timråbor och sänker priset på sittplats till 180 så kanske det ramlar in mer folk men spärrar man sändningarna för sunsvallsborna så får man nog varken mer intäkter eller mer publik öht.
Nu har jag inte länken till den där statistiken på varifrån publiken kom ifrån (geografiskt) men majoriteten av åskådarna var ju redan sundsvallsbor. Tyvärr är det ju inte timråborna som "behöver" gångavstånd till arenan utan snarare sundsvallsborna, om man ska se det ur en strikt ekonomisk synvinkel. Det kanske sticker i ögonen på många men det är nog den bistra verkligheten.
Varför inte en "Gå 2 för 1-kampanj" eller "Alla under 15 kommer in gratis".
De styrande i TIK måste försöka hitta kreativa lösningar för att locka publiken tillbaka!
En lösning på de tomma arenorna vore ju att Cmore blockerar folk som bor i närområdet. Så gör de väl i NHL?
Redigerad kommentar
Olle: Jag är medveten om detta, men är ändå lite förvånad iom att det är början på serien.
Vi får hoppas på några segrar och att det då kommer några till.
Hälge: 210-260 kr för biljett. Hockeybuss 50-100 kr (?), snacks inne på arenan 40-50 kr på det. Ta med grabben och du får lägga på ett par hundringar till. Sen "kostar" det tid som inte alla har. Säg från 18:00 till 23:00. Och nu utgår jag från att den här exempelpersonen bor inne i stan, som majoriteten av åsådarna gör (gjorde för några säsonger sedan iaf).
Tyvärr har jag full förståelse för att publiken sviker och då menar jag inte bara i Eon utan även på andra håll i Sverige. Jag tror att hockey kostar för mycket för medelsvensson just nu.
Edit: Ja man kan så klart köpa ståplats och inte köpa ett skit inne på arenan också men jag tror att marginalåskådaren faktiskt ganska ofta är den där mamman eller pappan som åker på matchen med sitt barn och då sitter man nog hellre än står.
Redigerad kommentar
John K: Givetvis är det så, men det är just det som jag är lite förvånad över. Alltså att vi redan när serien börjar tappar folk i match efter match.
Ska det hålla i sig så blir det väl ca 3800 på tisdag och det är inga roliga siffror...
John K: Visst kan man göra så, men jag tror att många isf har ett behov av att lägga dessa pengar på annat. Bra gjort av dig.
Det måste finnas något annat sätt att få dessa människor att gå på hockey, de säger ju att det är roligare live.
Jag är riktigt orolig för ekonomin och föreningens framtid.
På de tre första hemmamatcherna har vi alltså ett publiksnitt på ca 4250. Jag hade kunnat förstå det en bit in i säsongen om det hade sett ut som förra säsongen, men inte i början...
Man inser ganska fort vad det innebär när det gäller eventuella nyförvärv och när man ska planera för framtiden.
Det tråkiga är när man t.ex på jobbet ska "förklara" varför Timrå inte värvar bättre spelare och samtidigt så säger de ska se matchen på tv. Ja, då blir ju förklaringen ganska enkel iofs...Åskådare ger pengar och pengar ger större möjligheter.
Frågan är bara hur man ska lyckas få dessa människor till att besöka arenan åtminstone 7 - 8 gånger per säsong ? Nu kanske de går 2 gånger och då ska det nästan vara så att de är bjudna.
Bara denna siffra visar hur dåligt Timrå mår rent ekonomiskt och att det är en enorm kostnadsbesparing som krävs. Det vi supporters kan göra är att gå på så mycket matcher som möjligt och köpa så mycket Timrå ateraljet som möjligt. För skulle Timrå få en extremt mycket bättre omsättning i kombination med den spar plan klubben kör med i år, kan det bli extremt bra siffror till nästa bokslut. Det som krävs är att Timå som förening jobbar på som bara den med en högkostnadsmedvetenhet samt att vi supporters konsumerar oavsett position i tabellen. Går vi alla man ur huset och ger vår uppoffring så kommer Timrå kunna visa ett positivt miljoresultat kommande bokslut. Vilket kommer leda till en sundare organisation som kommer vara en tryggare och bättre arbetsgivare men som även kommer våga satsa mer pengar på truppen.
Det är vi som supporters som avgör Timrås framtid. Ge allt ert stöd under denna säsong oavsett resultat, så kan jag nog lova att Timrå som förening kommer kunna ha ett mer konkurrenskraftigt lag redan till säsongen 2013-2014. Tack för mig God natt / God morgon
Hälge: "Omsättningen uppgick till 106686 milj.kr"
Styva 106 miljarder i omsättning och vi har inte råd med Nordgren... ;-)
"Innan kvalet beräknade TIK att man skulle gå en till tvåmiljoner kronor minus denna säsong.
– Förhoppningsvis kan det bli lite mindre, säger Nolander.
I fjol låg det egna kapitalet på 1,9 miljoner kronor och det kommer krympa nu."
Såg ut som en smurf som ätit för mycket ostkrokar och spytt
Verkar som BIF tar rygg på Modo. Kan inte TIK få in en sudd pengar bara sådär huxflux på kontot och ta in någon/några också.
http://www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/brynas-varvar-ledig-back-fran-toronto/