Timrå IK:s ekonomi
Detta måste sägas: TIK:s webshop är nog den absolut krångligaste jag någonsin har varit med om. Helt totalt värdelös! Jag har hittills inte lyckats beställa en enda pryl och tror fan inte att det fungerade den här gången heller. Där går man miste om många sköna slantar helt i onödan...
jå1: Håller inte med på att vi inte kan satsa. Tycker vi satsar helt rätt nu med att bygga från egna led.
Och försöka bygga en stomme.
Det finns ju hur många exempel som hels på hur fel de blir med köpelag.
Sen att leta spets bland spelare som har talang och vill uppåt i kariären, istället för dyra spelare med prestations ångest. Är väl så rätt de kan bli.
Vi är ett lag på uppgång nu tro mig.
När t.o.m. Timrå-bor & Timrå Kommun inser att framtiden ser blytung ut, ja då är det mörkt. På riktigt.
Men, men. Hade varit lägligt med en satsning kommande säsong. Chansen är störst att gå upp då på ett tag. För att uttrycka sig milt.
Skänk oss 10 mille så kör vi.
Men jag undrar hur de resonerar nu... Kanske att de senaste årens gradvisa försämringar av laget har fått vissa att tänka om lite? Det var en sak så länge allting rullade på i elitserien och eventuellt något annat nu...
För övrigt var jag också helt övertygad om att Timrå Icon bodde i Timrå kommun...
Redigerad kommentar
Jo, jag var ju inne på det där en gång tiden för ganska länge sedan. En arena lite längre ut längs Södra kajen och hockeytåg från och till Timrå, då Sundsvall C ligger alldeles i närheten. Men så roligt skulle vi visst inte ha, utan det kördes vidare i samma hjulspår. Dessutom var många härinne av åsikten att "klart att Timrå IK ska spela i Timrå!" och den ena horribla jämförelsen efter den andra gjordes. Och mitt argument att t ex solnalaget AIK spelar ju i södra Stockholm, det stod väl inte särskilt högt i kurs...
Där kan jag också hålla med. Det är ju bra att de spelar i ett proppskåp då, vilket kanske underlättar för detta med elektriciteten. Att t ex MoDo och Brynäs belönades med större och bättre arenor är ju rätt symptomatiskt, då dessa klubbar är stabila SHL-lag. Visst var Sydkraft Arena ett rejält uppköp jämfört med Timrå Isstadion, men ändå rätt typiskt för oss att att satsa på ett snålbygge relativt sett. Att envisas med att befinna sig kvar ute i tallskogen vet jag inte heller om det var så lyckat. Det är väl bara folket i Sörberge/Tallnäs som har ett anständigt gångavstånd till arenan. Men nu blev det som det blev och vi ligger där vi ligger, med HA-status och skitekonomi...
Gällande Eon Arena får man nog vara nöjd om det byts glödlampor så länge den ägs av TIK. Rätta mig om
jag har fel, men jag tycker bilden har blivit lite skev. Kommunen överlåter en "värdelös" ishall till TIK för 50 miljoner för att man i sin egen bokföring övervärderat den och inte kan ta nedskrivningen på ett budgetår. TIK krisar så
småningom, delvis på grund av att man inte kan ta ett bättre lån på grund av kommunens säkerhet i arenan. Krisen går så långt att TIK åker ur och är nära kk. Först då skriver kommunen av sin bokföringstekniska tillgång hos TIK, när allt redan är för sent. I media heter det att TIK stjäl miljoner från vård och omsorg. Samtidigt utvecklar kommunerna Luleå och Skellefteå sina ishallar till arenor, Umeå köper tillbaka sin arena, Övik efterskänker(?) till Modo utbetalade miljoner som skulle gått till ett hockeymuseum och skriver avtal om bidrag/sponsring på över 10 miljoner årligen. Jag menar att jämfört med dessa exempel gör Timrå kommun inte mycket för TIK.
Det var ena djävulskt tråkiga uppfräschningar. Man skulle mycket hellre vilja läsa om tillbyggnad av läktare och andra bekvämligheter som kommer åskådarna till godo. Högre luxantal i strålkastarna, fler toaletter och duschar för spelarna, ny konstgräsmatta... *gäsp*
Om man är röstberättigad och/eller politiskt engagerad i Timrå kommun är jag övertygad om att man för TIK:s och regionens bästa bör verka för två saker:
1. Kommunen köper tillbaka ishallen.
2. Kommunen slås samman med Sundsvall.
Ett stort tack för tipset! Mobilskal med tallar för 45 kr är ju klockrent. Jag råkar ju ha just en iPhone 4. Kanon! : )
Webshopen - Timrå IK
Saxat från Timrå IK Red eagles facebook-sida:
"
Vi får 307 924 kronor till vår ungdomsverksamhet, från kampanjen 50 mkr till idrotten.
Tack alla Ni som bidragit genom att ansluta Ditt spelkort till vår förening. Har Du inte redan gjort det så gör det redan idag. En ny tävling har redan startat med nya pengar som skall fördelas nästa år och ju fler som ansluter desto mer pengar får vi."
Bragd-Birger: Jag kan tillägga att jag hade de lägsta av förväntningar på Roffe-Poffe. Jag har ändrat mig och tycker definitivt att han färgar. Laget har ett hyggligt grundspel och skapar ofta chanser, att det inte blir mål är inte en taktisk fråga som jag upplever det utan mer individuell orutin eller oförmåga. Laget verkar vilja kämpa och han har flera gånger lyckats ändra en matchbild (hej Perra!) när det sett förjävla illa ut.
Mycket kan bli bättre men tränarna kan faktiskt komma att vara de som lyckas med det också.
Det är däremot ett frejdigt och hyfsat vägvinnande spel, och där finns det potential redan denna säsong. Hell, med bättre träff i dom tyngre värvningarna (Underhunden, Ingemar) hade vi redan nu kunnat ligga riktigt bra till redan nu.
Jag tycker i a f att det är betydligt roligare att se årets Timrå jämfört med fjolårets. Jag tror på det här. He bli bra!
El Maco:
Jaji, det blev lapp på luckan - minst 5 500 (i själva verket kanske 7 000 till och med?) - i Play off 2 där, våren 1996 minns jag. Det var ju den största framgången under namnet Timrå IK sedan mitten av 80-talet, beroende på hur man ser det. Vi hade ju lite sensationellt spöat Rögle, som låg i Elitserien samma säsong, på bortaplan innan. Där ser man hur bara en mindre framgång kan väcka en hel bygd ur sin slummer och hur mycket potentiell publik det ändå finns.
Perfekt också för oss i TIK08 att de senare slog ihop den norra och den östra Division 1-serien också, så att man kunde åka på diverse "hemmamatcher" i närområdet just när Timrå IK kanske var det hetaste laget i hela Sverige. Jo, så kom det att bli alltmer och det hela kulminerade våren 2000 när vi spöade skiten ur i stort sett varenda motståndare. TIK var poplaget nr 1 som de flesta i hockey-Sverige ville ha upp i Elitserien.
Redigerad kommentar
Moment 22 - ett dilemma som saknar en lösning:
# Publiken vill inte komma för att se ett icke vinnande lag som inte spelar tillräckligt bra.# Laget kan inte bli vinnande och spela tillräckligt bra om det inte får några publikintäkter att tala om.
Redigerad kommentar
Lokaltidningarna har gått igenom läget i medelpads större idrottsföreningar. Vi ligger alltså 300000 back på publikintäkter så här långt på sex hemmamatcher. Köp biljetter folks! Och ni som har biljett, gå dit!
Annars undrar jag hur Granlo BK ska klara sig.
Kongo: det är fan tragiskt att elithockey ska vara kommunala angelägenheter.
Förstår att storstadsklubbarna gnisslar tänder när det ser ut så här.
Redigerad kommentar
Skellefteå och Luleå, vars kommunägda arenor sägs vara framgångsfaktorer, hade enligt Mytomanbladet (www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/linkoping/article11982339.ab) en hallhyra på 4-5 respektive 5 mkr.
Det nya avtalet innebär alltså att TIK:s driftskostnad minus kommunens hyra är likvärdig med LHF:s och SAIK:s hallhyra.
Ingår ränta och amortering i driftskostnaden för TIK?
DJ Hemp: Håller med om att det är ett jävla klickande fram och tillbaka när man ska fylla upp hela julklappssäcken.
Men med lite jävlaranamma och tillkämpat tålamod så gick det till slut. Det blev återigen en stor påse till dom rättrogna i familjen.
Så hjälp till alla att tömma shopen och förbättra ekonomin för laget i ditt hjärta. För priserna måste tilltala fler än oss smålänningar:-}
240 spänn för en retrotröja - rena stölden!