Timrå IK:s ekonomi
Blizzard: Nej. Man äger inte mer av arenan. Timrå äger hela arenan och fortsätter äga hela arenan. Däremot kan den som lånar ut pengar till Timrå få säkerhet i form av pantbrev. Det betyder att om Timrå går i konkurs och en konkursförvaltare tar över föreningen så kommer hen att försöka sälja alla tillgångar. Om konkursförvaltaren säljer arenan kommer pengarna som kommer in på försäljningen först användas till att betala tillbaka lånen till den som har pantbreven som säkerhet innan någon annan som har fordringar får betalt.
Det som är bra för Timrå är att föreningen nu har möjlighet att ta lån med hallen som säkerhet som är mindre riskabla för banken. Eftersom Timrå nu har pantbreven kan de lämna ifrån sig dem till banken, därför är det sannolikt att föreningen får lite lägre ränta eller andra fördelar jämfört med att inte ha pantbreven att erbjuda.
När kommunen hade pantbreven hade kommunen säkerhet för Timrås skulder till kommunen, kommunen skulle få betalt först om klubben gick under.
Låt oss för övrigt hoppas att Timrå inte går i konkurs...
Det som är bra för timrå är bra för själen :)
Blizzard: Jag vill minnas att jag pluggade en kurs i "Kredit och obeståndsrätt" i omedelbar anslutning till det (då) förkrossande nederlaget mot Nyköping NH90 i play off 1 1997. Tänk att man ska ha nytta av de studierna på timråplanket 15 år senare.
The Great One var då cirka sju år gammal och grät floder eftersom det var det sista vi såg av Dmitri Starostenko. Laken och Kongo tröstade och sa "den där nya killen, Micke Lind, han är ju kvar och han är jättebra".
Ett annat minne (verkligt till skillnad från ovanstående TGO-fundering) från matchen var annars att El Maco, som då bott i Stockholm i fyra år, dessutom fyra år med totalt en match för Timrå (S/T!) i Stockholm, var pinsam i klacken i Nyköpings hall. Helt opåläst och inte up to date. Timrå fick chansen i Power Play och jag stämde upp i gamla fina VRRRÄÄÄÄÄK IN PÖCKEN varvid Stenkarn (som jag träffade IRL för första gången?) knackade mig på axeln och teaterviskade *vi kör inte den ramsan längre*. Jamenvafan!
Kan vi inte återuppliva VRRRÄÄÄÄÄK IN PÖCKEN igen föresten? Lite Retro? Den där "Forza Timrå" är den ramsa som är tråkig och uttjatad nu efter 15 år och delas med 1289 andra idrottslag bara i Sverige.
Imorgon kan vi prata andrahandspantsättning av överhypotek och varför Kyösti Karjalainen blev en ettårig parentes i Timråhistorien. Obeståndsrätt och säsongen 1996/1997, together again at last.
JimmyH: Du skojar!? Fantastiskt. Lars-Eje sa ifrån.
Nåväl, nu har vi inte Jörgen Erikssons franska nerver, Jocke Nilssons nervöst svettiga handflator eller Tjobbas svaga psyke på isen nar vi spekar power play utan nu har vi nya tuffa hårdarbetande Timrå IK 2012 på isen. Har man som Jonte gått igenom så mycket skit, då klarar man av att höra VRRRRÄÄK IN PÖCKEN! i power play.
Är det gymnasieungdomen i Rätta Virket man ska skicka en motion till? Jag vill ha mitt 80-tal tillbaka.
(För övrigt är den rätta bokstaveringen av "Ge mig ett T..." att man slutar efter Å. Alltså bokstaverar man T I M R Å enbart och inte IK. I alla fall var det så på Bullas tid. Den nuvarande skiten är möjligen Habbas eller bröderna Uhlins fel och har stört mig sedan vi tog tillbaka namnet. I och för sig väldigt mycket bättre än under S/T-tiden när klacken ibland bokstaverade S-U-N-D-S-V-A-L-L T-I-M-R-Å. Herregud! Perioden var slut och ismaskinen hade nästan spolat klart innan man var klar med den.)
El Maco: En återgång till "Å" som avslutning i "Ge mig ett T" vore grejt!
"Vrrräääk in pöcken" har jag heller inget emot men kommer du dragandes med "Sassa brassa mandelmassa.." eller "Ettan kom.." får vi nog skicka dig på hemmet :)
Annars är jag barnsligt förtjust i: "Öka takta sesta kvarta...Tidahölm Tidahölm Tidahölm."
Den skulle passa i omgjord form. Back to basic.
Edit: den sista passar Giffarna bättre det soplaget.
Redigerad kommentar
Heja Timrå friskt humör, det är det som susen gör", slår "Forza Timrå" alla dar i veckan.
Redigerad kommentar
När jag var typ nio år och fick följa med på matcherna så sjöngkacken i början av matcherna något jag minns som: "Ska vi taaaaaa dom jävlarna? Ja det skaaaaaa viiii! Ska vi ta dom jävlarna, ja det skaaaaa viiii" Den försvann på historiens soptipp nånstans sent 80-tal.Men den var enkel, lättsjungen och vet inte om jaghört i annan klack? Och Retro!
Minns PerHapps eller nån annan stofil vad jag menar?
KORITFW: Har inte råd måste köpa blöjor...
annars så skulle jag köpt hedströms revanch tröja... tror jag!
hoppas de blir ett fett bud som plockar hem Pärssinens lyxförpackning...
Redigerad kommentar
hubbenorlen: "Forza Timrå" är över huvud taget en tämligen medioker och relativt torr ramsa. "Heja Timrå friskt humör" må vara unik och inbringa en viss nostaligisk känsla, men känns hopplöst förlegad, och i ärligthetens namn en smula pinsam, men det min åsikt som gissningsvis inte delas av alla. Fast självfallet tenderar ramsor som ljuder i var och varannan arena i Sverige att uppfattas som ointressant.
Personligen ser jag gärna fler ramsor som kan kombineras med lite visuell fantasi, dvs ramsor där man hoppar eller viftar/håller upp halsdukarna.
Hantverkaren: Haha..klart den är förlegad. Men ingen har ju kört den på typ 30 år, så att ta den tillbaka skulle vara sjukt oväntat. Och därmed coolt. Ett tag i alla fall.
Ett annat alternativ är, om vi spelar mot Brynäs, en annan gammal klassiker:
Heja Timrå friskt humör. Biffar steker man i smör, Heja, heja, heja.
Jag skulle kunna tänka mig en travesti på travestin. Dvs nåt i stil med "3 poäng till Timrå...du kan lita på mig, du kan lita på mig..."
Trött på sånt som är snott från italienska fotbollsklackar och andra elitserieklackar.
"Timrå spelar (nu klappar alla samtidigt två gånger istället för att sjunga "klapp-klapp") hockey !"
Repetera så länge ni spelar bra!!!
Garanterat ingen annan klack som kört denna.
Timrå kom trea i allsvenskan blott en poäng bakom Lulää. Sen avancerade vi via playoff vidare till kvalserien men där blev det tvärstopp. Det blev en sista plats med bara en inspelad poäng via 2-2 mot Luleå på hemmais. En match som jag för övrigt var på. Varför jag kommer ihåg det (jag var blott 12 år)? Jo, av de hela 516 personer som besökte matchen så var en betydande del Norrbottningar. Jag har för mig att matchen gällde rätt mycket för Luleå. Fortsatt chans att norpa ES-platsen från MODO eller nåt i den stilen.
mikenomad: Man kan köra en combo av sång o ramsa, ett förslag som borde funka är:
BPM c:a 130...
Halva klacken kör ramsa i 2 takter
"Kom igen Timrå, kom igen - klapp,klapp" klappen på slag 3 o 4 i andra takten.
samtidigt sjunger halva klacken en variant av Markoolios låt från VM 2004,
"In med pöcken i mål, in med pöcken i mål, in med pucken i mål, in med pöcken i mål" - varje in med pucken... är två takter.
Blir skitbra bara vi får öva....
sen kan man lägga till en tredje stämma:
"Heja Timrå, klapp,klapp - klapp,klapp,klapp" också två takter...
:-=)
Laken:På Mittnytt för en minut sedan,
Nu kan ni börja låna pengar, känns stabilt.
För er som inte sett den glädjande nyheten.
Mittnytt - Nyheter | SVT.se
Redigerad kommentar
T T: Äger man pantbreven så äger man den delen i arenan. Vilket borde innebära att Timråiks egna kapital ökar från ca 2miljoner till 37 i balansräkningen.