Timrå IK:s ekonomi
Det finns naturligtvis spelare med ett enormt hjärta för sitt lag, Foppa och Näslund får väl anses tillhöra den skaran av spelare som kanske lyser mest på himlen. Stefan Edberg är en annan som verkar gilla hockey trots att hans storhet låg i tennisen. Och absolut, jag hyser stor respekt för dessa människor, det är riktigt häftigt det dom gör, men det är absolut inget jag hade förväntat mig och än mindre begärt.
Om nu Zäta valt att lägga pengar på Timrå IK så skulle han säkert få ett ännu större anseende i folkhemmen, här i distriktet i alla fall. Frågan är hur mycket det betyder för honom och hur det skulle påverka honom som person mot andra som kanske skulle försöka eska pengar av honom. Det finns många aspekter i det här och jag väljer att inte tycka något huruvida det är rätt eller fel om Zäta inte hjälper till.
Däremot tycker jag det skulle vara ytterst märkligt om man inte från föreningens sida kontaktade honom, förutsättningslöst, för att fråga och fundera kring Timrås situation och hur Zäta ställer sig till det. Jag liksom en hel del andra har nog bilden klar (med tanke på att han inte spelade i Timrå under lockouten) vilken syn han har på det hela. Men frågar man inte får man inget veta.
Men Zäta kommer alltid att vara den där ödmjuke killen som en gång i tiden var den bidragande orsaken att vi fått uppleva elitseriehockey de senaste 13 åren. För det älskar jag Zäta och av den anledningen kommer han för alltid att ha en stor plats i mitt Timråhjärta, oavsett om han hjälper Timrå eller ej ur denna prekära situation.
Jag har hela tiden satt tilliten till kommunen om det skulle gå åt h-e. Men det kanske är lika naivt som de som förväntar sig att Zäta ska rädda upp situationen.
Även om liket lever finns det alla anledning att vara mycket orolig över händelseutvecklingen.
Det här låter liiiiiiiiiiite mer positivt än väntat:
"Likviditetsproblemen gjorde att Timrå IK som väntat inte kunde betala ut löner till anställda och spelare på torsdagen.
– Förhoppningsvis har vi en bra lösning på gång till veckan och det innebär att alla får lön så fort som möjligt till veckan, säger klubbdirektören Lars Nolander till Mittnytt."
Det är inte kört än!
Det vore ju rent ut sagt förjävligt om TIK's framtid står på spel för en i sammanhanget skitsumma.
Men man borde ha fler parallella alternativa spår än en bank nu.
Det är bara att svälja stoltheten och tigga.
Låna 1mkr av 15st borde inte vara omöjligt.
Det är ju bara lån. De ska ju betalas tillbaka.
De kan få namnen runt sargen eller upphissade i taket.
Det finns många miljonärer här bara man tänker lite utanför lådan
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Personligen är jag bara less på detta konstanta tjat om ekonomin. Det står ju i princip samma sak varenda dag. Jag spyr på det hela. Varför kan inte media lugna sig och skriva/säga något om någon förändring sker, det vill säga om konkursen är ett faktum eller om det trots allt löser sig? Men jag är inte ett dugg orolig. Det blir som det blir. Hakuna matata. Det man inte kan påverka är det ingen idé att gå i taket för.
Helt rätt, Björklöven tappade elitlicensen men räddades från konkurs. De tvångsnedflyttades till ettan och fick genom privata finansiärer hjälp att sanera ekonomin (detta hände 2010).
Då hade vi inte behövt betala ut särskilt många aprillöner
Moverare:
alltså va fan gör du i vår gästbok nu vomerare? Här har du lyst med din frånvaro under Timrås elitserieera, och när vi hoppat ner ett steg så dyker du upp som en joker i leken.
Varför håller du dig inte på ditt Sundsvall hockyforum och vomerar din blåvita sörja?
Den sista man vill höra ifrån nu är ju du.
Dessutom en som genom tiderna pissar på altaner likt en övergiven katt.(Moverare)
250kg kärlek: Norrporten erbjöd Timrå IK hela kostnaden för att plocka hem Zäta under lockouten, upplägget var att TIK skulle få 3års förskott på Norrportens sponsring till föreningen.
Nu blev dom utan allt....
Att Handelsbanken kräver garantier på 45 milj kronor av kommunen för att dom skall köpa tillbaka hallen vid ev konkurs för att låna ut 15 miljoner till TIK, bör innebära i klartext att TIK idag har lån hos Handelsbanken på 30 miljoner kronor. Detta kan bli TIKs räddning för blir det konkurs så blir nog Handelsbanken helt utan dom 30 miljoner man redan lånat ut...
Jag tror det är en förskönad balansräkning och räkneskaper som nu kommit upp till ytan, dom tidigare personerna i ledande befattningar har nog med vilje gömt en del sura citroner i bokföringen.
Reklamförsäljningen i Timrå IK är ett kapitel för sig som har skötts mycket märkligt, att man som anställd ett par dagar före sin anställning upphör kan sälja flerårs kontrakt till sponsorer och få lön i fler miljonklassen verkar lite märkligt. Känns lite omoraliskt att anställda på marknad ska kunna plocka ut löner och pensioner för flera miljoner sitt sista anställningsår...
Redigerad kommentar
hubbenorlen:okej,ska skärpa mig,tycker det är sjukt barnsligt att du säger att jag är 50 när jag är 62 år..va fort tiden går... ;-)
Nu lägger vi detta bakom oss,i min bok är han och förblir en som jag aldrig kan förlika mig med,aldrig, oavsett, någonsin...men det står bara för mig..
Nu får vi knyta nävarna alla rödvita hur en illa allt har blivit,men jag kan lova att blir det KK är det kört för all framtid,vi får inte lag att skrälla och avansera genom serierna ..
Kämpa ALLA för Allsvenskan ska bli verklighet,sen om vi får kvala oss kvar ,är det "GULD" värt,allt annat är ett stort svart hål..
Skarin:Helt klart rätt ute..
Men så är det i alla föreningar i eliten,när en som ska dra en pallyft ska få ut mellan 40-80,000:- i månaden..(helt sjukt)
Man får ha i bakhuvudet att Timrå och övriga Elitserielag omsätter som en mellanmindre ICA Kvantum butik ca100,000milj,ingen monsterveverksamhet,typ..
Och 15 milj är inga pengar,problemet är att ingen vill kliva in!
Vi håller på hoppet och KK finns inte ....
Då kan vi slå i spiken och resa en sten,men det finns inte.....
Jag hoppas inte Jonte blir kvar i Timrå kommande säsong. Alltför omständig och tar inte direkt dom där extra skären.
Asplöven hoppas få tillbaka Hedström | Hockeyallsvenskan | Allt om kvalserien, stjärnorna och lagen!
Laken:
Glöm inte att det förmodligen är "Jonte" som avgör för Asplöven mot TIK kommande säsong. Om han nu spelar där. Om vi nu inte har gått i KK vid det laget. Det är så det fungerar här i livet. Tyvärr.
DJ Hemp: Må så vara i så fall.
Allt i livet är inte bara skit och bitterhet, för eller senare vänder det! ;-)
Det kan nog ligga oss i fatet isåfall att vi haft ett gäng sopor som ekonomer.
Sorry Nomaden. Jag vet att du satte punkt för den diskussionen
Laken:
Hoppas verkligen att det vänder innan allt är över. Innan dess är det förvisso mest skit och bitterhet. Önskar att man kunde säga något annat... : /