Timrå IK:s ekonomi
Så visst fan blir man lite orolig. Mycket hänger ju på att vi får folk på matcherna.
Mittnytt - Nyheter | SVT.se
Seriöst; vilken jävla pajas. Har han tagit som livsuppgift att bedriva häxjakt mot Timrå IK eller? TIK lever vidare Rolfie, deal with it.
Frågan han borde gräva i är vad en konkurs, och med det TIK:s undergång, hade kostat Timrå kommun i det långa loppet. Ingen lösning var bra men det gällde att välja den minst dåliga.
"Hej Rolf! Hur är det att inte ha ett liv förutom att bedriva häxjakt mot TIK? Svider det så fruktansvärt att Timrå IK lever vidare? Den här typen av propaganda du sprider är det sista klubben behöver i sitt hårda och seriösa jobb att städa upp och återhämta sig från gamla synder. Gräv istället lite i hur mycket en konkurs för TIK kostat och skadat kommunen. Tycker det är så tråkigt med ditt (och Mittnytts) ställningstagande MOT ett av den lokala idrottens flaggskepp. Som om det inte räcker med riksmedias dissande av Timrå IK de senaste åren. Även om media ska belysa alla sidor skulle man väl ändå önska att lokalmedia i lite högre grad värnade om de lokala intressena. Med vänlig hälsning, ****** *********"
Så det Timrå Kommun gjorde i detta läge var det minst dåliga, precis som du säger.
"Tack för ditt mail.
Vårt uppdrag är inte att värna lokala intressen utan att berätta vad som sker.
Mvh
Rolf Lunneborg"
Goddag yxskaft tyckte jag så jag svarade:
"Fast det är ju en sanning med kraftig modifikation. Det Ni (Du) gör är att servera Er (Din) godtyckligt valda del av sanningen, vinklat att passa Er (Din) agenda. Med vänlig hälsning ****** *********"
mikenomad:
Fast hans svar är ju helt korrekt i sig även om han försöker glida undan sakfrågan.
Redigerad kommentar
Men man kan absolut efterlysa en annan utgångspunkt i den här snubbens nyhetsvärdering.
Hade jag haft hans jobb hade jag, när oppositionen åter igen opponerade sig mot rekonstruktionen, researchat kommunens kostnad för en konkurs.
Men så älskar jag Timrå IK också, och att styras av känslor i sin nyhetsvärdering är att begå tjänstefel.
Så jag tycker faktiskt inte att den här journalisten har gjort något fel. Rent yrkesmässigt.
Som sagt, inga tjänstefel begångna. Bara jävligt dålig journalistik. Av en journalist som ger ett desperat "jag vill leka med de stora grabbarna i de stora mediehusen"-intryck.
Tro det eller ej, men skillnaden mellan de två mediatyperna är enorm.
Ja och om de tidningarna slickar läsarröv så är Roffe bosatt i arslet på redaktören
Eller snarare chefsredaktören.
Någon måste ju vara ansvarig för skiten :-).
Men å andra sidan.....hade inte den här mupp-murveln dragit upp det här så hade det ju varit lugnt.
Nu vill vi ha positiva rubriker
Redigerad kommentar
Den där tjejen på ST t.ex. Kommer inte på vad hon heter just nu
SÅ heter hon! Det försvann någonstans mellan 4:e och 5:e GT:n.
Ja hon är kanon!
mikenomad:
Jag förstår inte riktigt problemet. Han beskriver väl egentligen bara det aktuella läget. Sedan kan man ju alltid diskutera hur viktigt laget är för kommunen etc., men en reporter kan ju inte gärna sitta och gissa hur de långsiktiga följderna kommer bli. Hans jobb är ju helt enkelt att rapportera det som har hänt, inte det som inte har hänt (ännu).
Personligen är jag lite skeptisk till att kommunerna går in och hjälper fattiga ishockeyklubbar, vare sig det handlar om Leksand, Timrå eller MoDo. Hade jag inte älskat ishockey hade jag förmodligen varit rosenrasande. Om repotaget istället hade handlat om hur Timrå kommun pungade ut med 18 miljoner för att rädda den lokala ridklubben, hade ni varit lika upprörda då?
Timrå Icon: Jo, hon är jättebra...på att förstå vad läsarna vill ha. Vi har ju flera gånger suttit och fnissat åt att hon och de andra i lokalpressen gör artiklar utifrån vad vi snackar om här inne. Fine. Det är också en typ av journalistik.
Men utan granskande obektiv journalistik så har vi bara rövslickeri och klickjakt. Och det tror jag ingen av oss vill ha egentligen.
Och om det här gällde Leksand eller äldrevården, så skulle vi applådera Rolf Lunneborg för att han väljer den obekväma vinkeln.
Redigerad kommentar
Men grejen är ju att han bara vinklar det från den negativa sidan och den har vi ju fått mer än nog av nu.
Tidigare då allt var svart var det ju en sak men nu borde han ju känna ansvar och även förmedla det positiva.
Då hade han ju erhållit någon form av respekt än att som nu bara bli ihågkommen som en bitter tragisk rackare som fortsätter gapa sig hes om ekonomiskt dravel.
Tro mig; jag som är Timråbo tycker det är bra att mina skattepengar går till något vettigt som Timrå IK som sysselsätter oerhört många personer primärt och sekundärt än att vi skulle bygga en teater, scenhus eller något annat skit.
Dock har jag viss respekt för Bad_Bretts åsikt om att det är lite egoistiskt och gagnar mina personliga syften.
Men so be it.
Alternativet hade varit värre för oss skattebetalare
Däremot har han gjort väldigt medvetna val i det han återgett och det har varit att konsekvent redovisa endast det som varit negativt runt Timrå IK. Det är ju inte så att det helt saknas positiva effekter för Timrå kommun att TIK räddas. Och att dessa inte går att återge av media utan att behöva spå i kort eller kaffesump.
Sedan pratar hubbe mot sig själv när han först skriver att media har ett intresse av att återge det negativa eftersom det är vad folk vill ha för att sedan framhålla SVT som superobjektiva i public service tjänst. Om nu Mittnytt är så intresserade av sanningen torde inte vad tittarna vill ha vara rådande. I så fall stöder det ju bara det jag hävdar.
Redigerad kommentar
Och då är jag ändå med i tre klubbar till varav två i Timrå för att undertrycka min objektivitet.
Men....jag tror att Hubbe är med oss och bara vill skapa lite debatt.
Inget fel med det då jag gillar karln :-)
Inte jag heller, när jag försökte logga in.
Och jag som tycker att knappt en 7,0:a drar något.
Jag har all respekt för journalistyrket. Däremot inte för journalister som fastnar i det negativa
"Har alla lag haft sin ekonomi i balans och hur ser den biten bättre ut inför framtiden?
- Ja, samtliga klubbar har fått sin elitlicens. Det enda som finns när är att Timrå hamnar i ett så kallat "kontrollår" på grund av sin rekonstruktion."