Brynäs IF-Luleå HF Torsdagen den 6/10-11
Det är så jävla löjligt att han fick matchstraff, bara för att han skadades. Han skulle max få två minuter om Luleå spelaren hade rest sig upp.
Kategori: Övrigt
Först och främst. Det är väldigt skönt att Jonas Berglund klarade sig så pass bra som han gjorde efter tacklingen från Simon Bertilsson.
De flesta är överens om att Bertilsson ska stängas av under en lång tid men jag är inte så säker på den saken.
Tacklingen i sig är en bra tackling. Bertilsson kommer inte in med armbågen eller gör något fult på så sätt och han är dessutom en väldigt bra tacklare så det var ”otur” att det var just Bertilsson som kom i den situationen.
Sen kan man förstås diskutera om han måste satsa så pass hårt som han gör i den situationen och där kan jag förstå att man pratar om respekt för varandra på isen.
Jag skulle köpa att Bertilsson blir avstängd men antalet matcher är svårt att bedöma. Men att stänga av honom i en månad tycker jag är överdrivet. Bertilsson går inte in i situationen för att skada honom som det kan vara i många andra situationer och där anser jag att man måste se skillnaden.
Jonas Berglund uttalar sig på klubbens hemsida och säger att han själv ville ställa sig upp men fick order om att ligga kvar på isen.
”Bulan” Berglund, Jonas Rönnqvist och Johan Harju är tre tunga Luleånamn som alla sa efter matchen att de inte trodde Bertilsson var ute efter att skada Berglund och det bevisar på något sätt att han inte borde stängas av i en månad. Hade smällen varit så ful så hade Luleås spelare och ledare varit helt vansinniga. Så var det inte i går.
Det där med respekt för varandra på isen, där tror jag det finns en bra lösning. Inför femminutersregeln och tillåt att man får fightas även i Sverige så får spelarna stå för vad man gör på isen. Då är det inte lika kul att göra något fult när man vet om att man kommer få stå till svars för det.
Sen kanske man inte ska få slåss flera gånger i samma match och göra en show av det.
Ett slagsmål – fem minuter.
Två slagsmål – matchstraff.
Sen måste det förstås göras bedömningar efter hur slagsmålen ser ut. Spårar det ur fullständigt så ska man förstås kunna få matchstraff även vid första tillfället.
Den lösningen tror jag på.
När det gäller Bertilsson... blir han avstängd kan jag som sagt köpa det. Men inte för många matcher. Det är tackligen inte värd.
En annan sak också. Det måste kännas surt för Bertilsson nu att stängas av för den här tackligen samtidigt som Andreas Jämtin klarade sig från en avstängning – och utvisning när han crosscheckade just Bertilsson i ansiktet tidigare den här säsongen.
Jag fattar inte hur dom s.k "experterna" kan sitta och yrka på 10 matcher - tacklingen i sig är en bra och stenhård tackling PUNKT.
Och definitivt inte mot huvudet.
Dock var det väldigt olyckligt att den tog så pass olyckligt - men hockey ska vara hårt!
Han träffar ju delvis huvudet på den bortre sidan det syns ju när tacklingen träffas, dock är det inte en full träff mot huvudet men det syns klart och tydligt att Bertilsson träffar med den borte delen med sin tackling på sidan av huvudet. Så uppfattar jag det. Du får gärna motivera varför inte Bertilsson skall ha en avstängning för det här?
Visst är 10 matcher att ta i men tyvärr verkar man ju behöva ett avskräckande exempel kanske. Jag skriver bara hur jag upplevete detta. Hade sagt lika om det var en leksing som tacklat. Är det nånting jag är så är det objektiv, det föreöker jag alltid vara.
när Jämtin körde klubban över munnen på Berilsson?
Fast du kanske tycker att det är ok att göra så istället för en
ganska ok tackling?
Den har jag ju inte sett. Du kan väl länka den då. Nu var det ju denna vi diskuterade. Att Jämtin är en idiot vet vi väl alla.
Skitstöveln: "Dock var det väldigt olyckligt att den tog så pass olyckligt"
Nåt som Bertilsson borde ha kunnat bedöma som tänkbar följd av tacklingen, om vi utgår ifrån att han hade tid att besinna sig.
Därför missar du hela poängen, oavsett hur korrekt tacklingen var enligt regelboken.
Det som ansvariga har att bedöma är huruvida Bertilsson haft tid att besinna sig eller inte.
Återstår att se vad dom kommer fram till.
Skulle iaf bli förvånad om det bara blir matchstraffet och inget mer.
Nej det menar jag inte jag menar att jag har inte sett den situationen du refererar till. Jag skriver bara hur jag upplever tacklingen igår för det var den vi diskuterade.. Det måste jag få göra och jag anser att den är respektlös och träffas delvis mot huvudet. Att du skriver att den är ok gör ju inte saken bättre. Ok är den absolut inte. Då hade väl inte Luleåspelaren hamnart på sjukan eller hur? Det är absolute inte den fulaste tackling man sett men den är återigen jävligt respektlös eller tycker du inte?
mattias - 74: Jag påminner om inlägget jag skrev igår. Här finns lite fakta som sätter saker och ting i perspektiv.
"Längsta avstängningen någonsin där förseelsen inte är mot en domare är Christian Sjögrens armbågstackling mot Thomas Berglund 2003 och den gav 9 matchers avstängning.
Lite annat för att sätta Bertilssons tackling i perspektiv:
Andreas Pihl - Slashing i ansiktet på Mikael Johansson (8 Matcher)
Kalle Lilja - Körde klubbskaftet i magen på domaren (8 matcher)
Robert Svehla - Pucklade på Anders Huss (8 matcher)
Peter Åslin - Körde över domaren (9 matcher)
Folk skriker 10 matcher (längsta straffet någonsin för en förseelse som inte är mot en domare) för den tacklingen. En tackling som vi ser rätt ofta, i ärlighetens namn.
Skärpning för h-vete!"
Det är det svenska systemet/tänkande som är skrämmande. Sverige har alltid varit "mesiga" inom tacklingar/slagsmål.
T o m så att Arto tycker det är en okej tackling!
Hur hade det låtit här inne om det hade varit det omvända? Säkert att många ropat efter lång avstängning m.m. Jag kan bara tala för mig själv när påstår att det akalla vara avstängning men absolut inte 10 matcher.
Självklart är det Bertilssons förbannade skyldighet att inte tackla så där när han vet om konsekvenserna och vad de kan innebära. . Håller du inte med?
Visst 1-2 matcher kanske det kan vara värt,det största felet jag kan se är Bertilssons höga fart.Att prata om respektlöst är bara töntigt.Att tackla någon eller slå någon med klubban är väll överlag ganska respektlöst?
Det är elithockey vi pratar om, inte balett.
Klart det är respektlöst att slåss med klubban men nu är det detta vi diskuterar. Jag tycker som jag gör och det kan ingen ändra på. Jag skulle iof inte bli förvånad om DP ger BErtiolsson 10 matcher det är ju som ett lotteri i den där jävla nämnden.
Bertilssons enda egentliga brott är alltså det sistnämnda. Hur många matcher är det då kvar?
Eller jämför när Järnkrok blev mosad i slutspelet. Då var argumeneten mot att han var lite ur balans och därför inte kunde ta emot tacklingen. Varför gäller inte samma argument i det här fallet?
Inget mot dig (som har vettiga inlägg trots att du är leksing...) utan mot diskussionen att det plötsligt ska bli någon slags jätteavstängning.
Balett? HAHA du kan då verkligen jämföra ;)
Dessutom hade Berglund aldrig pucken och den var en ganska bra bit bort. Så "heads up" har inget att göra i en sån här situation, när man inte är puckförare så ska man vara säker från vårdslösa tacklingar likt denna det tycker jag. Bertilsson vet nog precis som många skrivit om vad detta kan få för konsekvenser. Hockey skall vara tufft absolut men jag personligen gillar inte när spelare tacklar så här. Bara vad jag anser. Ok om det är en okej open Ice hit men detta är långt ifrån det.
vad är det du inte förstår med respekt! om man vet att personen inte har en aning om att du kommer med hög fart och försöker köra igenom tacklingen. Det är respektlöst hade han sett honom och han hade fått den tacklingen då hade jag inte sagt ett smack. Men som jag har sagt förut det beror på vilken typ av hockey man vill ha om man vill ha en hockey där det är ok att skita i att ta nån som helst hänsyn och kom inte med att han satt inte upp armbågen då är det inte tala om respektlöshet utan rent överfall. Fan folk verkar tro att alla hockey spelare är gjorda av metall och programerade i stället för kött och blod och en hjärna. Sen att media överdriver ja när har dom inte gjort det! en liten tanke vad hade hänt om han hade vridigt på huvudet lite till och all kraft hade träffat huvudet istället hade vi haft en ny förlamad luleå spelare då. Ibland kanske man måste ta ett steg tillbaka och inte gå 100% men men jag är väl en blödig farbror. :)
Jag tycker ölvestad skulle haft mellan 8-12 matcher för den tacklingen tack vare det var inte första gången och det var ett rent överfall. för mig får dom stänga av sådana idioter hur länge dom vill.
Att snacka om blind side som Boork är ju direkt felaktigt. Blind side är ska översättas döda vinkeln och det är det aldrig om det är en träff rakt framifrån. Det är som att titta ner på växelspaken när du växlar i bilen och köra på en cyklist rakt framifrån och säga att han dök upp från döda vinkeln.
Rehnberg och Boork hade hyllat tacklingen om Berglund rest sig upp sagt heads upp åt Berglund, nu blir det skada och då ska Bertilsson hängas. Det om något är onyanserat.
borde man inte som elitseriespelare alltid vara beredd på att man kan få en tackling om man är i närheten av pucken och påverkar spelet?
Ska det per automatik vara så att om man hukar sig fram och stirrar ner i isen är man fridlyst från att bli tacklad?
Man kanske rent av borde införa tacklingstecken:
Spelare 1 ger tecknet
- Nu har jag för avsikt att tackla, är du beredd?
Spelare 2 ger då tecknet
- Jag är beredd, varsågod att tackla.
Tackling utan svarstecken ger 10 matcher jo jo Renberg får iaf som han vill.
att det ska vara så förbaskat svårt att förstå ordet respekt men har man aldrig fått lära sig det så är det väl svårt att förstå det.
Samtidigt var det, även om Luleå försvarade sig bra, snudd på pinsamt att Brynäs inte lyckades vinna matchen. Med ett bra PP hade det blivit en säker seger.
Ok,det är ju inte ditt fel.Vill du att jag förklarar ordet för dig?
ja snälla gör det det ska bli förbaskat intressant att höra din syn på respekt...så sätt igång...
Du skulle iallafall inte förstå.Gå på knyppling isället...
håller med dig fullkommligt och det vart inte bättre med kommentaren efter det. Sen att dommarna och DN inte tar tag i det ja det är ett fan ett tjänstefel.
Så min fråga är, ska man dömma samtliga tacklingar där spelaren inte tittar upp på samma sätt?
tyvärr kan inte det vet inte hur man gör men du kan säkert hjälpa mig. men jag väntar fortfarande på en förklaring vad respekt är men jag har en känsla av att du har inte en jävla anning om det.
Och varför skulle jag inte ha det?För att jag ifrågasatte
om det va respektlöst att tackla och slå ngn med klubban?
Ölvestad överfall, 3 matcher.
Pihl yxhugg i huvet, 8 matcher
Jämtin klubba i ansiktet, ingen utv
Bertilsson tackling, ett ytterst viktigt moment i sporten, krav på minst 10 matcher
För mig är det lätt, de andra 3 ska i såna fall ha 30-40 matchers avstängning då det inte har med sporten att göra. Tacklingen igår utförs på en nanosekund och jag är helt övertygad om att Bertil ville hindra Berglund från att spela fram kontringen som hade kunnat ge 0-2 och game over.
Initialt backar Berglund med ryggen mot Bertilsson, vänder sig sen om och har sidan inåt banan i en nedböjd ställning samtidigt som han försöker nå pucken med utsträckt klubba.
I det läget ser det ut som att Bertilsson haft tid på sig att läsa av situationen iom att Berglund inte har en chans att nå pucken.
Så nog tycker jag att det finns klart fog för att snacka om blind side i det här fallet, även om Berglund möjligtvis är en aning mer rättvänd mot Bertilsson när tacklingen träffar.
Och den träffar faktiskt huvudet på Berglund och som jag läste i länken till Svenska fans (för övrigt en bra analys enligt min mening), så ska ju de facto skador vid såna här tacklingar rendera hårdare straff, oavsett uppsåtet vid tacklingen
"För övrigt så tycker vissa att det är konstigt att spelarna får hårdare straff bara för att "offret" blir skadade. Men faktum är att vissa regelbrott, till exempel charging, checking from behind och checking to the head, ger automatiskt hårdare straff om utsatte spelaren blir skadad. Regelboken är för övrigt framtagen av spelare – inte av domarna."
Man kan mao inte jämföra med ett läge där ex den här tacklingen inte hade orsakat nån skada. Då hade det möjligtvis kunnat vara en tvåa för interference, men nu blev det ju en skada och då ska det vara ett hårdare straff enligt regelboken.
En bok som spelarna dessutom själva varit med om att utforma.
Sen undrar man förstås om nämnden tar hänsyn till vad Bertilsson själv säger och hur stor vikt man lägger vid det vid straffbestämningen.
Bara Bertilsson själv vet ju hur pass medveten han varit om riskerna med tacklingen, hur mkt han egentligen har uppfattat vad gäller Berglunds position och dennes ev ouppmärksamhet.
Initialt kan jag mkt väl tänka mig att Bertilsson uppfattat det som att Berglund kommer att få kontroll på pucken och dessutom som sämst ha ryggen mot Bertilsson och att tacklingen isf som sämst kan ge en tvåa för charging eller nåt, men att han sen inte hunnit ändra åkriktning eller avbryta tacklingen när Berglund sträcker sig efter pucken och dessutom är lite nedböjd.
Nån jämförde med Ölvestads hopptackling som gav 3 matcher.
Med den måttstocken i åtanke skulle jag iaf bli förvånad om den här förseelsen ger fler matchers avstängning.
Jämtin den lilla råttan det där skall fan vara avstängning hela säsongen. Påminner om den som Nordström gjorde på Peter Forsberg.
Frisco: "En stor skillnad mellan de båda tacklingarna är ju att Holmqvist har pucken och är puckförare till skillnad från Berglund"
Nja, stämmer det där verkligen?
Undrar om inte Berglund i det här fallet ändå är att betrakta som puckförare enligt regelboken, även om han de facto inte har kontroll över densamma?
Nån som vet vad regelboken säger?
om spelaren går med fullkraft och den andre är i obalans och påväg framåt så ja då bör man välja samma bestraffning sen får man ha magkänsla för det åxå försöker backen verkligen att undvika att mangla nån som inte är med på det viset. Hade Bertilsson bara lungat sig en smula och inte gått på gränsen till en bording så hade jag inte sagt ett smack. men Farten är för hög när motspelaren inte vet att han kommer pga att han backar ut för att se när passet kommer och tyvärr är passet jävligt dåligt så han vänder sig om och försöker stöta ut den i de läget skulle Bertilsson ha lungat sig och inte gått för fullt det är där jag ser respekt aspekten. Jag skulle ha dömt matchstraff vilket än konsikvensen hade blitt men vid skada skulle den blivit grov annars lindrig. Men det är min åsikt för jag vill ha en hockey där dom har respekten kvar för farten idag utan respekt kommer till slut att sluta i en katastrof tyvärr. du får ursäkta rapakaljan det är svårt med ord att beskriva hur man tycker det borde vara i ett inlägg som detta.
Jag vet inte vad maxstraffet är Finns det nån tackling och jämföra med sedan tidigare som påminner om denna och vad gav den.
vad Renberg säger skiter jag i.Renberg ropar väl om 10 matcher bara för att det var en Luleåspelare som fick tacklingen. Han är så jävla egenkär att jag mår illa. Det märks på sändningarna under TV pucken då han bara sa hela tiden att västerboten är bra bla bla bla...
Bertilsson är hur som helst väldigt respektlös det tror jag vi kan skriva under på Marcus? Sedan vad han får är väl upp till disciplinnämnden och svgöra men just tacklingar mot huvudet har jag varit ett hett diskussionsämne så kanske Bertilsson får 10 matcher då som ett steg i att man tar tag i det här med hårdhandskarna, jag vet inte.