Brynäs IF-Södertälje SK 26/12-2010
Att bara påstå att polisen är värdelös är iofs bara en logisk följd av hur du resonerar i övrigt, ex kring Brynäs.
Så jag har inget större hopp om att du ska komma upp med nåt sakligt eller nyanserat i den här frågan heller.
Men du kan väl göra ett försök?
Hur tycker du att polisen ska agera i såna här fall, utan att bryta mot rådande lagstiftning?
God jul på er alla tomtar(ni som vet allt) i gästboken. Ha en riktigt skön jul och sedan får vi hoppas att julklapparna kommer i mellandagarna genom trepoängare.
kram på er
Mängden huliganer och den svårforcerade plats de befinner sig på är tyvärr till de här typernas fördel, och det vet de om. Det är därför de gärna "jobbar" på hockey- eller fotbollsmatcher, utomhus på öppna ytor undviker de oftast att utmana polisen.
Det måste till lagändringar så man kommer åt galningarna.
Kännbara fängelsestraff för våldsamt upplopp, misshandel, våld och hot mot tjänsteman, våldsamt motstånd och skadegörelse skulle utdelas för att statuera exempel för alla som funderar i dessa banor.
Det måste kosta att förstöra ett stort idrottsevenemang på det här viset, och framför allt måste det kosta att misshandla ordningsvakter och andra människor, helt öppet framför TV-kamerorna.
Snacka om att man är stolt Pappa då elle!!!
God jul på er!
Nej, det krävs krafttag mot de föreningar som har svans av såna här huliganer. Nu har det redan hänt och jag tycker att hockeyligan får ta på sig en stor del av skulden här. att lägga ett derby på en sån här dag var att be om trubbel..
Nu krävs det åtgärder från ALLA inblandade UTOM just Polisen. Klubbar, supporterklubbar och Hockeyligan. Givetvis tycker jag att det skall utdelas kännbara straff för både AIK och DIF. Böter och poängavdrag.
Man skickar helt enkelt en solklar signal från förbundets sida.
Jag hoppas att Brynäs går i bräschen och stänger bortastå när mupparna ska spela i LA
Du vet väl att den riktige tomten har spanat vad alla har skrivit här under året. Bara de som har varit snälla kommer att få Julklappar.
Nu tror jag ändå att vi har varit tillräckligt snälla för att kunna få klapparna under mellandagarna. God Jul på dig gammeltomten.
70 Rodrigues: " Vad var det du sa om att leka försvarsadvokat??"
Sluta larva dig.
Jag har inte försökt försvara nån öht.
Bara krävt lite mer konkreta förslag från dig på vad polisen skulle kunna göra mer, eftersom du kritiserar just dom.
Tycker att "Veiron" i sitt inlägg på ett mkt bra sätt belyser problemet.
Om det nu hade varit så enkelt som att placera 500 poliser bland fansen, tror du inte att man för länge sen hade gjort det ifall man hade haft ekonomiska resurser att göra det?
Du måste ju för fasiken titta lite på hur verkligheten ser ut.
Igår var det 200 poliser utkommenderade och man räknar med att ett sånt här derby kostar ca 1 miljon i skattemedel.
Du talar om upplopp/kravaller och jag vet ärligt talat inte hur man ser på såna saker när det sker i en arena där arrangören har det egentliga ansvaret för säkerheten.
Utanför arenan tror jag iaf att polisen har betydligt större befogenheter att agera mer kraftfullt, så där har du ännu en aspekt som komplicerar problematiken ytterligare.
För övrigt håller jag med Gävlelasse i den här saken, när det gäller arrangören och huvudansvaret.
Men som sagt: det är en komplicerad fråga eftersom dom här huliganeran i grunden är ett samhällsproblem, som arrangören tyvärr tvingas ta hand om när det egentligen är polisen och socialens ansvar.
För att inte tala om föräldrarnas.
Men som sagt: det är en komplicerad fråga eftersom dom här huliganeran i grunden är ett samhällsproblem, som arrangören tyvärr tvingas ta hand om när det egentligen är polisen och socialens ansvar.
För att inte tala om föräldrarnas."
I grunden så handlar idrott om helt andra saker än det som hulliganerna håller på med så det är upp till varje förening att se till att deras anhängare sköter sig. När hulliganerna klär sig i deras färger så representerar ju de föreningen om man hårddrar det. Det borde alltså ligga i föreningarnas intresse att se till att förebygga såna här saker.
Efter att deras egna ordningsvakter blev påhoppade så har man ju bevis för att det inte går att ha personer från de egna leden till att stävja såna här grejer. Sen kan man ju undra hur AIK som arrangör har arbetat för att undvik pyroteknik. Min teori är att såna här saker smugglas in på arenan långt innan när man "förbereder tifo". Man måste alltså ha koll på sin klack tidigt.
Hade inte Aik-Dif spelat hade det inte vart massa idioter där, sen flatheten i media gör att man blir trött på spektaklet.
Varför ska skattebetalarna stå för en massa extra utkallade Poliser, Vakter & Ambulanspersonal?
Kan inte den som håller i aragemanget garantera att man behålla allmän ordning och säkerhet så ska men inte få tillstånd att arrangera.
Att sitta och säga att huliganeran i grunden är ett samhällsproblem är löjligt.
Eller berättigar det att man slår nån på käften utanför eller inne i arenan, utan straffpåföljd?
Eller att man snattar 15 kg oxfile på Konsum?
Är det inte personen som gjort fel då? Utan att det var hockey matchen som triggade personen till det?
Bara massa bortförklaringar tycker jag det är, problemet är att inte Aik eller Dif själva säger ifrån. Tar dom som exempel nu då det var under deras match som det vart denna skiten.
Skulle dom själva peka ut dom som startade det och uppviglarna så visar dom själva att dom inte vill ha med dom att göra, skulle dom visa att detta inte är OK.
Så här vid Juletid skall det vara skinka.
DIF och AIK måste säga ifrån, även om de skulle komma på lite kant med Blueshits eller vad dom nu heter. Tycker att det skall vara helt kompromisslöst för alla klubbar.
Det finns dock en risk att ledarna i respektive klubb kan bli hotade. Det har ju hänt bl.a. i fotbollen.
Det är bl.a. där en del av problemet ligger att ingen vågar pga ovannämnda skäl. Det är lite grann som det är med rondelhundar och vissa religioner. Det gäller att ha klart för sig vad man vill.
Bara massa bortförklaringar tycker jag det är, problemet är att inte Aik eller Dif själva säger ifrån. Tar dom som exempel nu då det var under deras match som det vart denna skiten.
DIF och AIK måste säga ifrån, även om de skulle komma på lite kant med Blueshits eller vad dom nu heter. Tycker att det skall vara helt kompromisslöst för alla klubbar.
Det finns dock en risk att ledarna i respektive klubb kan bli hotade. Det har ju hänt bl.a. i fotbollen.
Det är bl.a. där en del av problemet ligger att ingen vågar pga ovannämnda skäl. Det är lite grann som det är med rondelhundar och vissa extremister som utnyttjar religion för deras syften.
Det gäller för klubbarna att ha klart för sig vad man vill och agera därefter.
Samma sak gäller även vid affärer och politik.
Ursäkta mig för felskrvningen.
Blir trött på att höra att föräldrar är kassa i dessa sammanhang,om du Huge släpper iväg din son på hockey o sen måste hämta honom hos polisen,har du då gjort fel?Du har iditt tycke uppfostrat honom bra,eller tycker du då att du har misslyckats?
bizon: "Blir trött på att höra att föräldrar är kassa i dessa sammanhang,om du Huge släpper iväg din son på hockey o sen måste hämta honom hos polisen,har du då gjort fel?Du har iditt tycke uppfostrat honom bra,eller tycker du då att du har misslyckats?"
Tja, vad tycker du själv?
Har du lyckats eller misslyckats i din uppfostran om du tvingas hämta ditt barn på polisstationen?
Förstår inte varför du är trött på att höra som det är: föräldrarna har ett mkt stort ansvar, dock inte hela.
Det var därför jag tog föräldraansvaret som ett exempel, där polisen, socialen, skolan, kompisar osv också har inverkan.
Såklart är det så, inte många föräldrar som skickar iväg barn till stockholmslagens matcher när det ser ut så här.... sorgligt.
GOD JUL ALLA HOCKEYSUPPORTRAR!!!
GävleLasse: "Det finns även föräldrar som inte vill besöka sina barn på sjukhus efter att ha blivit misshandlade, eller ännu värre."
Och hade dessa föräldrar tagit sitt föräldraansvar från början så hade dom sluppit se sina älsklingar växa upp till huliganer som dom sen tvingas hämta hem från både polisstationer och sjukhus.
Och alla "vanliga" föräldrar hade samtidigt kunna släppa iväg sina "vanliga" barn utan oro för kravaller och upplopp....
Kan du berätta vad föräldrarna skall göra för att undvika att de blir påhoppade? När det gäller den hjärndöda flocken så är det ju vanligtvis föräldrar som den består av. Det var ju knappast några småungar man såg.
Dina argument kanske drar ner applåder på Hem & Skolas möten men de håller inte här.
Min poäng är att vi förmodligen inte hade haft så stora problem med läktarhuliganer om bl.a föräldrarna till dessa idioter hade tagit sitt föräldraansvar från början.
Att vissa läktarhuliganer sen själva är vuxna och i många fall har egna barn gör ju inte saken bättre.
Visar isf bara att vissa personer borde förbjudas att skaffa barn.
Lindström: "Att sitta och säga att huliganeran i grunden är ett samhällsproblem är löjligt."
Huliganerna lever i ett samhälle där vi kommit överens om att vissa normer och värderingar ska gälla, för att det ska funka.
Ansvaret för att dessa normer och värderingar vidarebefordras till barnen ligger på föräldrar, skola, myndigheter, övriga vuxna, kompisar osv.
Dvs: samhället.
Och när såna här saker ändå inträffar så innebär det att det är ett samhällsproblem, i huvudsak.
Tycker du att det låter löjligt?
Det är inte AIK eller Djurgårdens ansvar att vara ställföreträdande föräldrar.
Att klubbarna sen kan göra mkt mer för att stävja skiten är en annan sak.
Innebär det att jag har fel när jag påstår att det i huvudsak är föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn ordentligt, så att dom inte blir ex huliganer eller kriminella?
Eller varför undrar du över hur många barn jag har?
Din fråga antyder att man måste ha barn för att kunna förstå problematiken.
Målvakt
Thomas Greiss
(Niklas Svedberg)
Kedjeformationer:
Andreas Dackell – Mads Hansen – Anton Rödin
Jakob Silfverberg – Jonathan Granström – Eero Somervuori
Sebastian Lauritzen – Jonas Nordquist – Magnus Kahnberg
Extra forward: Joachim Rohdin
Backpar:
Mattias Ekholm – Dale Clarke
Niclas Andersén – Lasse Jonsson
Jörgen Sundqvist – Jonathan Carlsson
Sjunde back: Victor Berglind
www.brynas.se
Har du inte läst din egen länk?;)
Man har nog bara glömt fjärdelinan,Sandin-Sundström-Rensfeldt.
Redigerad kommentar