Försäsongsmatcher 2013
Ja, han var väl inne på alla fyra idag va....?
Nu förstår jag inte riktigt.
Redigerad kommentar
Rodrigo: "Så när man ifrågasätter en värvning kan man ingenting, men det är helt ok att tro att en spelare kan vara Elitseriens bästa värvning efter en match?"
Goddag yxskaft, läser du inte vad jag skriver?
Helt Ok att ifrågasätta en värvning, dock inte speciellt seriöst att döma ut en värvning eller ett helt lag pga en träningsmatch.
Jag har vare sig hyllat eller dömt ut Nokelainen, tycker bara att han ser bra ut mht till att han nyss anlänt och knappt hunnit träna med laget.
Det var väl match fem om man ska räkna noga. Men om det blir något i mellan himmel och helvete i slutändan är jag nöjd. Det är nog ändå troligast att det är under topp fyra Brynäs kommer hamna.
Huge: Det är väl ungefär lika seriöst att bedöma en spelare som en tänkbar kandidat elitseriens bästa värvningar efter en match som att döma ut en spelare, eller till och med ett lag, efter en match? Förstår inte riktigt skillnaden.
Lite konstigt att det är ok att ifrågasätta en värvning nu när man tidigare inte kunnat göra det, om man inte haft många år i branschen dvs.
Angående Jamie Ram så visar det bara att även solen har fläckar...
Helt enkelt är det väldigt drygt att läsa om att man inte kan hylla eller såga... Ni tycker/tror olika, lev med det, bemöt varandra med respekt och välj hellre uttryck i stil med Kay Pollak:s, som "vad intressant att du tycker så om den spelaren, jag ser något annat, jag tycker att aaa är bbb och kan bli ccc)".
Vad jag menar är att ni (bägge sidor), bör vara mer konstruktiv i er kommunikation, så slipper både ni och vi läsa dessa oändliga spydigheter och tillrättagivelser om och om och om igen...
Rodrigo: "Det är väl ungefär lika seriöst att bedöma en spelare som en tänkbar kandidat Elitseriens bästa värvningar efter en match som att döma ut en spelare, eller till och med ett lag, efter en match? Förstår inte riktigt skillnaden."
Så du ser inte skillnaden mellan att använda ordet "tänkbar" (dvs inte säker) och att kategoriskt döma ut ett helt lag pga uppträdandet i en träningsmatch?
Uppmaning från ledarna i Brynäsboken:
Kom igen! Brynäs har spelat match idag. Diskutera hockey istället för varandra.
*Om ni vill föra personliga diskussioner kan ni ta det via bubbla eller personligt brev istället för i Brynäsboken.
Från och med nu kommer alla inlägg som handlar om andra användare (och inte om hockey) att raderas.
*Om ni vill delge åsikter om och/eller vill diskutera modereringen, ta det med mig via brev/bubbla. Vi diskuterar inte moderering i Brynäsboken. Det är fokus på hockey!
Redigerad kommentar
"många chanser, men tyvärr kunde vi inte omsätta det i mål"
Rädd att denna fras fortsätter även detta år
Harju behöver en kreativ spelförare bredvid dig...kanske ändå köra honom m Nocke o Scott...
"– Det känns väldigt konstigt att gå härifrån med 4–1 i baken, sa tränaren Tommy Jonsson.
– Vi hade spelövertag och många chanser, men tyvärr kunde vi inte omsätta det i mål.
Brynäs hade återigen många power play utan att lyckas i den spelformen."
Deja vu någon?
Tack för de tre namnen...vem var 28?
Det är så här ett forum ska funka; nån har en fråga/fundering...nån kommer med svar/synpunkter. Nån vill veta ett j18 resultat, snabbt dyker svaret upp...!
Zappaholic:
Ingen regelrätt matchrapport men lite om vad jag tyckte om matchen.
Zappaholic:
Ingen regelrätt matchrapport men lite om vad jag tyckte om matchen.
Men risken är väl att det är en kombination tyvärr....
Huss: Dessvärre så verkar många av våra spelare sakna förmågan att träffa målet. Sen blir det lätt en ond cirkel. De saknar självförtroendet att skjuta när de har läge och passar hellre så att chansen rinner ut i sanden.
Det fenomenet har vi sett förr i Brynäs.
Redigerad kommentar
Huss:Det finns en uppsjö av olika "problem" som uppstår när man saknar offensiv spets.
Jag minns hur det var när Brynäs spelade defensivt och tillknäppt. Man slog ofta bara ifrån sig och när de väl etablerade ett tryck i offensiv zon så var det ändå väldigt få avslut. Jag fick känslan av att de ville suga på karamellen för länge när de väl hade lyckats etablera ett tryck i offensiv zon.
Hela idén med 1-3-1 är ju snabba spelvändningar och tidigiga avslut. Kontringar helt enkelt.
Hur har hans kedja funkat defensivt?
Har han/de varit inne på några baklängesmål ännu (i 5 mot 5)?
I så fall hur många?
I och med att hans styrka tidigare legat i defensiven så kanske
vi för en gångs skull kan hoppas på en "plus-spelare", som
vinner matchen i matchen 5 mot 5, så att vi slipper bli
så fruktansvärt beroende av spelet i numerära överlägen.
Om Nokelainens kedja är tänkt att vara förstakedja.
Då blir det ju så att de får möta motståndarnas bästa kedjor.
Och då är ju mycket vunnet om de hindrar motståndarnas
bästa spelare från att göra en massa mål.
Jag menar, om de gör 2 mål i varje match, men släpper in 3,
då är det ju bättre om det gör 1 och släpper in 0 eller max 1.
Vi har ju vunnit skottstatistken rätt klart i de flesta matcherna hittills.
Men hur har de skott vi fått på mål sett ut?
Är det mest "fjuttskott" från dåliga lägen?
Eller har vi skapat rejäla målchanser som brännts?
Är det också samma problem som förra säsongen, att vid bra
målchanser, så träffas inte ens mål (som ju inte ens räknas med
i skottstatistken)?
Vi har ju startat den här säsongen med lika låg effektivitet när
det gäller skott på mål, per skott i mål.
Om vi skapar rejäla chanser men bränner dem.
Då är jag inte fullt så orolig ännu.
Men om de flesta skott vi får på mål är riktigt lama skott
ur dåliga lägen. Då finns det belägg för att vara oroad.
är en av de som missade gårdagens drabbning. Var någonting bättre än de två tidigare matcherna och vad var sämre?
tacksam för en korrekt analys.
Enaranger:Skottstatistiken ska man ta med en nypa salt. Ett stenhårt skott i ribban är INTE ett skott på mål men när man gör ett nedlägg mot målvakten endast för att få ett avbrott för byte occh tekning i offensiv zon så är de det.
Det är skott I MÅL om räknas och då måste man träffa mål på de chanser man spelar sig till. Gör man inte det så kan man ha Sidney Crosby i laget och ändå ha svårt att göra mål.
Som sagt är ineffektiviteten oroande och man fick lite deja vu med tanke på förra säsongen. Antingen kan det vara så att man saknar riktiga målskyttar i laget, eller så var det helt enkelt en sådan match när man inte riktigt fick till det i avsluten, det får framtiden utvisa. Man kan väl iallafall säga att Brynäs gjorde en rätt bra match, trots att så många spelare saknades. Däribland Lauritzen, som iallafall jag tror blir en viktig kugge framåt och en av de få anfallarna som besitter offensiv spetskompetens men sen så har vi ju inte fått sett Sweatt än heller, som vi får hoppas kan komma in med liknande kompetens.
Om man ser till dagens match är det även oroande att Sweatt inte verkar vara en bra avslutare, vilket hade behövts i en match som denna. Också oroande att Harju var så blek.
Aja, så kommer jag ihåg matchen iallafall, och lite annat, om det är till någon hjälp.
brynäs08:
På plats bägge matcherna i helgen
Nocke:
Tror det kan bli riktigt bra som 1:a center. Ser ut att ha det mesta, är han bara motiverad och får lite omställningstid till mer offensiv roll kan det nog blir riktigt bra, säg efter 10 omgångar av shl.
Scott:
Mmnnjjaaaooo....hårt jobb kommer säkert komma därifrån...frågan är nog dock hur stor roll han kan ta. Allround, bra kemi m Nocke
Brodin:
Imponerande! Tar plats, initiativ, fyndig m klubban, bra balans o spelar fysiskt. Aspirant att spela m Nocke o Greg.
Målvakterna:
Lite orättvist att säga för mycket. Rahm hade fortsatt svårt att fånga puckar, JJ var kul att se, moget agerande.
Underpresterare:
Sunken, Basse, Nordan; nu kanske det var skador som störde, men det som visades upp i fredags var inget som betalade tillbaka på deras fiasko ifjol eller deras lön...
Sunken för ambitiös/huvudlös stundtals. Nordan trögare än trög nord/syd...
Oro för effektiviteten
Fiskansikten: Satt bakom båset o blev lite orolig för minerna, kanske överdriver men det var lite stelt, spänt, tröttkört (?), oengagerade ansiktsuttryck...såg liksom inte ett gäng starka grabbar som har skitskoj...
Harju måste igång, Thure var en mkt bra länk men Harju kräver ngn som skapar åt homom
Alexander Lindgren fortsätter gör det bra m den tid han får
Jacobsson övermodig, måste sätta en nivå på sitt spel som han behärskar till 100%
Harju-Nocke-Scott
Gunde-Bertil
Brodin-Enterfelt-Ollas
Kilas-DP
Thure-Larsson/Granis-Sweatt
Sunken-Djoos
Basse-Lindgren-Rödin
Nordan, Molin
Löf, Jacobsson
Over and out!
Det känns som en detalj att skriva, då han inte är listad bland backar eller under "spelar ej", tyckte det var konstigt att köra Gunde i PP i dessa matcher (separat artikel om att de kör 2st PP-uppställningar fr.o.m. nu), men inte lista honom i matchen... Förhoppningsvis är han med i PP i match 2...
Redigerad kommentar
Vet någon om matchen ikväll visas på någon stream sida? :)
ha direktrapportering av kvällens match.
Har de direktrapportering på european trophys hemsida av matcherna?
Eller kommer vi att förpassas ca 20 år tillbaka i tiden (pre Internet).
Konstigt att när gävletidningarna planerar att börja ta betalt för
att man ska kunna läsa dem på Internet, så har de samtidigt
sämre och sämre bevakning av Brynäs.
Det är ju nyheter om Brynäs som drar läsare från hela landet.
Ingen kommer ju att betala för att läsa om DM i friidrott eller dressyr.
Enaranger:
Hur många liksom jag ringde till GD:s målservicetelefon?
En telefonsvarare där periodresultaten kunde lyssnas till...före text tvs tid, och måste ha varit så att sportradion var dåliga att sända...
Johan Norrström: "Jaha då var det dags igen."
Precis.
Då var det dags igen att döma ut laget efter en träningsmatch.
Alla "så här kommer det att se ut resten av säsongen"-fraser känns väl lite nötta, kan man tycka...