1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777627 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
65selander: "Det är bättre att vara ointressant än tro att man är bättre än KEB och andra krönikörer. Du har ju chansen att blogga viavHS nu och länka."

Det räcker tyvärr med att vara helt ointressant så är man per automatik bättre än både KEB och många andra krönikörer.... :-)

Huge: Finns bara en sak värre än en förlust. Skallen lever rövan just nu samt att jobbet kallar om några timmar... Servus!

65selander: Det finns en sak som är värre;En lång Djävla raksträcka o ingen att köra om!!!

65selander: Slutresultat idag:2-8!

Läget i de förväntat producerande kedjorna:

Dackell-Lind-Widing 1+3+0 = 4 poäng

Vas+Dixon+Hermansson 0+1+0= 1 poäng

I övrigt att notera när det gäller +/- :

Hermansson -5
Vas - 3
Dixon -3
Lars Jonsson - 3

Hmmm... jag säger hmmm...

Ankan - hoppas på fyra baljor från Widings klubba ikväll i Jönsson-City

rackham: Ja och här sitter vi och klagar på Björne och Sundström med sina +1.

Dags att göra skäl för lönen nu

Gusten:

Ja, vi behöver mer offensiv power till de dagarna när vi inte har alla marginaler med oss...

Agera.

Frölunda sprattlar till, 2-1 nu.. Anderas Karlsson reducerade i PP!

men närmare än så kom inte FHC.. Ny blyyytung förlust.

Trots det gjorde Honken en riktigt bra match, räddade 40 av 42 skott och slutade på 95,24 i procent.

MarcusElving: Ang publikksiffrorna så skulle jag vilja ha en omröstning om vart vi Brynäsare hör hemma. TRor att de flesta som mig befinner sig på valet "2"

ex:
1: Gävle inom 50km
X: Mellan 51-150km
2: Bortom 151km 

65selander: X

1, Här, missade 2 st hemma matcher förra året..

Var e alla dissarnissar? Det här kan juh inte sluta bra. Brynäs VINNER matcher. Kvalserien here we come!

65selander: 2

Ska in i rätt ämne såklart..

Undra om det är de egna fansen som var rasande efter Rögles ras igår, eller om det är fans till något annat lag som bestämt sig för att förstöra.

Jävla idioter, hur som helst!

Se länk!

Alexander Hellström har skickats till AHL laget Peoria Rivermen för andra året i rad. Skulle nog passa ganska bra in i Brynäs, ung och utvecklingsbar.

Zzz: Skulle platsa i Brynäs backbesättning alla dagar i veckan. Stor och tuff back, något som Brynäs för närvarande saknar, även om backspelet sett ganska bra ut så här långt. Saknar en back som smäller på och rensar ordentligt framför mål.

Zzz: Brynäs försökte värva honom inför förra säsongen, men han valde spel i Nordamerika. Som jag har uppfattat saken är han beredd att spela i AHL flera säsonger.

MarcusElving: Har du sett Andersén?:) Är väl en back som både ger och tar mycket stryk. Håller på att växa ut till en klippa, som jag ser det. Dock ingen buse och inte lika iögonfallande som exempelvis Kaankanperä var. Men han går inte lika mycket bom, som finnen gjorde heller.

Peja: "Brynäs försökte värva honom inför förra säsongen, men han valde spel i Nordamerika. Som jag har uppfattat saken är han beredd att spela i AHL flera säsonger.

Det låter bra, då vet han om Brynäs intresse sen tidigare. Att han tidigare har sagt att han kan tänka sig flera säsnger i AHL kan ändras snabbt beroende på hur långt från en plats i NHL han känner att han står och vilken roll han får i AHL.

MickeB: visst, Andersén står för rätt fysiskt spel, men det behövs fler en än riktigt tuff back i varje lag tycker jag. men som sagt, hittils har det sett riktigt bra ut. Men jag skulle jubla om Brynäs värvade en till fysisk stor back, men han ska även kunna behandla pucken och ha bra passningsspel.

Kankaanperä slarvade alldeles för mycket med pucken.

En spelare som Hellström skulle smaka mumma...

MarcusElving: Håller med att en back är för lite, även i min smak. Men för två år sedan hade de ingen istället och för tre år sedan rundningsmärket Kuparinen, så det går åt rätt håll. Vet inte, men det är väl mest spelande backar som omnämns som lovande, av J-20 killarna, möjligen Hassel då, om han är av rätta virket. Så du kanske får din vilja igenom att det är defensiva pjäs som behövs ta utifrån, så att säga.

Zzz: Jepp, dessutom har han en god vän i laget (Sundström).

Ser stora paralleller med Andersén och en ung Ronnie Sundin. Med skillnaden att Andersén är bättre på skridskorna än Ronnie någonsin varit, och NHL, väntar runt hörnet för honom, till skillnad mot VF-masen.

MarcusElving: Ja, Kankaanperä slarvade mycket med pucken och irrade bort sig ute i hörnen, i ivern att proppa. Visst trevligt att se härliga proppar, men avvägningen mellan dem gick han bom för mycket, som jag såg det.

MarcusElving: "Men jag skulle jubla om Brynäs värvade en till fysisk stor back, men han ska även kunna behandla pucken och ha bra passningsspel."

Exakt och det är det som är problemet nu för tiden. För några år sedan räckte det bra med att vara stor och stark eftersom man tilläts hålla i lite extra. Nu för tiden måste en stor back vara rörlig och och ha bra spelsinne för att hinna med. En spelare som Melkersson hade nog inte haft mycket i eliteserien att göra med dagens bedömningsnivå.
Och stora rörliga backar av godkvalitet är den största bristvaran i svensk hockey förtillfälllet.

Hur ser Hassel ut år, någon som sett några J20 matcher?

MickeB: Ja precis.. Hassel har jag ingen jättekoll på. Det enda jag vet är att han är storväxt och har ett ruggigt bra skott. Men spelar han fysiskt och kraftfullt? Jag har ingen aning, det är möjligt att vi har en aspirant i honom?

Zzz: Ja stora tuffa backar med bra spelsinne och teknik växer inte på träden.. Angående Hassel så vet jag inte mycket mer än det jag skrev till "MickeB"

Någon annan här som kanske har lite koll på J20? :)

MarcusElving: Hassel är ingen jättefysisk spelare. Han backar ju inte undan, men han har inte anmärkningsvärt bra timing i sina tacklingar. Angående hans skott så är det hårt, men lååångsamt, lite som Öhrstedts skott om du minns det.

För några år sedan fanns det en förjävligt bra J20-back som passar in i eran mall, men han fick aldrig chansen. Han heter Ellebo och spelar i hårdsatsande div1-laget Örebro nu.

MarcusElving:
D Patrik Andersson 1990-03-29 187 81 L
D Victor Berglind 1992-10-02 178 79 R
D Simon Bertilsson 1991-04-19 181 83 L
D Oscar Bäcklin 1989-12-28 184 86 L
D Richard Dahl 1991-02-28 179 77 L
D Daniel Grönlund 1990-02-13 188 82 L
D Morgan Hassel 1989-01-16 192 95 L
D Henrik Karlsson 1990-11-19 189 82 L
D Simon Löf 1991-03-13 188 72 R
D Jonas Wiklund 1991-04-03 176 82 L

2005-2006 Dalarna TV-Pucken 5 2 2 4 2
Brynäs J20 SuperElit 2 0 0 0 0
Brynäs J18 J18 Allsvenskan 14 4 1 5 14
2006-2007 Brynäs J20 SuperElit 5 0 0 0 6
Brynäs J18 J18 Allsvenskan 13 1 4 5 16
2007-2008 Brynäs J20 SuperElit 41 4 12 16 38
2008-2009 Brynäs J20 SuperElit 5 1 1 2 4

Rörig statistik, men först backuppsättningen i J 20 och sedan Hassels statistik. Inga större pjäser i sikte där, mer än Hassel. Men någon tuffing är han nog ändå inte, enbart 38 utv. minuter på 41 matcher ifjol. Brynäs gillar spelande och rörliga backar, bara att konstatera

Peja: Okej, Hassel kanske inte är den spelare som vi efterlyser i detta avseende då, jag tror dock ändå att Hassel har stora möjligheter att ta sig till A-laget, i alla fall om jag ska tro på allt jag hört om honom. Martin Öhrstedt kommer jag väl ihåg och gillade honom inte särskilt mycket, kommer därför inte ihåg hur han sköt som. Hassel får väl träna på att skjuta snabbare om han ska bli så effektiv som möjligt.

Ellebo har jag varken sett eller hört något om, Han kanske som du säger passar in i mallen.. Om han utvecklas vidare i div1 kanske Brynäs ska titta på honom.

MickeB: Å andra sidan är det väl naturligt att man kan plocka det mesta från J20, förutom fysiska rollspelare. Du ska veta att det inte finns många unga svenska backar som kan gå in i Elitserien och vara dominera rent fysiskt.

Kan nämna några som enligt min mening passar i mallen och borde vara aktuella för Brynäs - kanske inte i dagsläget - men vid ett senare tillfälle.
Hellström (AHL) - redan nämnd.
Rahimi (AHL/ECHL) - överskattad men kanske har utvecklats i NA.
Persson (Växjö) - en av allsvenskans bäst bevarade hemligheter.
Mylläri (Västerås) - supertalang som enligt min mening kommer att spela i NHL en vacker dag.

Så de är verkligen inte lätta att hitta! Axelsson (Västerås) och Magnusson (Almtuna) är ju stora, starka, fysiska och arga spelare, men om de inte utvecklas oväntat mycker kommer de knappast att hålla måttet för ES.

MickeB: Verkar som att man får blicka utomlands om man vill hitta något i stil med vad vi efterlyser. Fast marknaden i stort är väl ganska urmjölkad på efterfrågade spelartyper.. Man får helt enkelt ha tålamod och vänta och se om någon dyker upp.

MarcusElving: Öhrstedt gjorde ju några riktiga pärlor under sin tid i Brynäs. Inte så många, men nog fan var de värda att komma ihåg :)

Förhoppningsvis går Örebro i upp i allsvenskan - det är inte orealistiskt - och då kan vi följa Ellebos framsteg där. Bra spel i allsvenskan vore naturligtvis att rekommendera innan han tar steget till elitserien. Och jag vet att Brynäs har koll på honom - han sommartränade nämligen med Brynäs även efter han blev senior.

Jag har alltid tänkt på Hassel som en "kanske kan bli A-lagsspelare", men sen såg jag honom i träningsmatchen mot AIK. Visst, bara en träningsmatch, men hans hjärna verkade inte hänga med i tempot. Sen måste man ju i och för sig ge spelare tid att anpassa sig, men ändå... En utlåning till allsvenskan vore nog inte ett dumt alternativ, speciellt med tanke på att J20-laget förmodligen kommer att klara sig galant ändå.

Peja: Jag vill tillägga att Jonathan Carlsson har utvecklat sitt fysiska spel mycket de senaste två säsongerna och att han numera är en ganska fysisk spelare. När man ser honom utanför isen ser man att han har lyft skrot bra också, precis som t.ex Sundström och Granström.

Peja: Håller till 100% med dig angående både Ellebo och Hassel, låter som vettiga vägar för de båda. De har väl en hel del att bevisa båda två innan de kan börja drömma om spel i elitserien. Jag tror att båda har potential om det som sägs om dom stämmer. Men att gå från potentiell till etablerad är ett långt steg, så utveckling och erfarenheter behövs defenitivt.

MarcusElving: Det som är störande är att Ellebo tränade med A-laget när han var sistaårsjunior och gjorde dessutom bra ifrån sig, men Boork mer eller mindre vägrade ju ge J20-killar chansen. Ellebo var mycket bättre än t.ex J.Carlsson den säsongen.

Peja: hmm, konstigt att jag inte lagt märke till honom.. Hoppas verkligen att han utvecklas och att han vill spela i Brynäs om han skulle bli så pass bra att elitseriespel blir aktuellt.

MarcusElving: Ibland verkar det som att Brynäs bestämmer sig vilka man ska satsa på om typ två år... Man räknar helt enkelt inte med att vissa utvecklas mycket sent. Ellebo var riktigt bra som sistaårsjunior, men inte innan. Han hade inte "gått den långa vägen" med träningsmatcher, A-lagsträning etc flera år innan... Tror att Sandin kanske har ändrat det dumma tänkandet. Han var ju trots allt sistaårsjunior när han utvecklades till en toppspelare i J20 SuperElit och fick dessutom chansen i ES samma säsong. Han var inte en omtalad och hypad junis, att han inte verkade vara aktuell för JVM visar väl på det. Late bloomer.

Peja: Vi får hoppas Brynäs ändrar taktik när det gäller j20-lirarna. Sandin är ju ett utmärkt exempel på att man kan utvecklas sent och väldigt snabbt.

Peja: Jo, men mycket kan sägas om Boork. Men rädd att släppa fram spelare kan vi inte beskylla honom för ändå. Däremot Gunnar Persson. Sedan Boorks blick för detaljer, är det inte många som slår. Har de inte fått chansen, inte bra nog, i hans värld, då god chans även inte bra nog i praktiken.

Att han litade mycket på rutin i kvalserien, genom att inte släppa fram Sandin exempelvis, både förståeligt och nog klokt också.

MickeB: Boork hade verkligen sina personliga favoriter. Spets var en helig ko, DJ likaså. Ja, jag är bitter över att Ellebo inte fick chansen.

Peja:

Nu är det väl dags att nyansera bilden lite.

- Ellebo, stor och stark, men orörlig. Spelar för andra säsongen i Div 1 och för närvarande som sjunde back.
- Hassel, stor och stark, men långsam i spelet. Har passerats av bla Bertilsson.
- Sandin har haft spelet och speeden sedan TV-pucken, och vuxit på sig fysiskt på slutet. Då platsar man sällan i juniorlandslag.

Och vilka spelare platsar i ES.
Ellebo. Nix.
Hassel. Nix.
Sandin. Yapp.

Annars:
Kan jag säga att efter att ha sett nr 4 och 32 spela tillsammans i Ängelholm kan man nog lyfta in Stig Östling och Melker tillsammans istället på en gång och de skulle lösa det bättre. En som slår alla puckar i rundeln och en som räknar till två i egen zon...
Och nr 9 är bara snäppet bättre... my God!

Det är backbrist i svensk hockey...

Men vi klarar oss förmodligen på fyra backar, kom tillbaka Nolander du skall spela dubbla byten...

rackham: Nä, nu var du dum mot backarna!:)

Stig Östling var ju kung, på sin tid, landslagsspelare, på den tiden inte "alla" var det:)

Peja: Jo, DJ fick mycket istid under Boork. Tjänser och gentjänster kanske.....?

rackham: Självklart är det min subjektiva åsikt att Ellebo borde ha testats i ES. Det är ju trots allt omöjligt att veta hur det hade gått för honom där, men han var grymt het i J20 och såg ut att klara sig bra på A-lagsträningarna.

Peja:

Ja, testa kan man alltid göra... om inte annat för att marknadsföra juniorverksamheten...

rackham: Hockeymagasinet rankar Bertilsson som den fjärde bästa U18-backen.

1) Oliver Ekman-Larsson
2) Tim Erixon
3) Anton Mylläri
4) Simon Bertilsson
5) Adam Almquist

MickeB: Tänk om Boork även släppt fram den viktigaste junioren, Markström, då hade vi spelat slutspel förra säsongen......

Zzz: Alexander Hellström har skickats till AHL laget Peoria Rivermen för andra året i rad. Skulle nog passa ganska bra in i Brynäs, ung och utvecklingsbar.

Keb angående Hellström

Brynäs har haft ögonen på honom förut (inför årets säsong), men fått nej - och det blir samma sak nu.
Han vill fortsätta utvecklas i Löven.
/Keb-hälsning

« · 1067470 · »