1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777668 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
Peja:

J20-serierna är inte dåliga, men är de bra på sätt saker?

Från J20 borde dessutom siktet vara inställt på Allsvenskan annars kan vi lägga ner J20...

Arbetsplatsförlagd utbildning använderman inom utbildningensvärlden för att känna på och lära av "verkligheten".

Det borde vara samma sak i hockeyns värld. Skyddad (junior-) verksamhet i 3-4 år är inte bra för utvecklingen till ES-spelare...

rackham: Samtidigt har det gått ganska bra att ställa om från J20 till ES för många spelare i många elitserieklubbar de senaste 1-2 åren...

Lyck: Håller helt med. Gäller att gasa, bromsa och titta i backspegeln. En process som man får se i ett längre perspektiv än en säsong. Eftersom det inte är bara att trycka på en knapp, för att hitta tillbaka till det gamla, när självförtroendet har fått sig en knäck.

Däremot det ras, som vi såg ifjol, var ju, tror jag, mest beroende på att det var så många störande moment, såväl i gruppen, som föreningen i stort.

Peja:

Jag vet inte, har det det...?

Vilken roll spelar klubbarnas ansträngda ekonomi för lyft av juniorer?
Vilka roller spelar de lyfta J20-spelarna jämfört med tidigare år?
Hur många av lyften är marknadsföring?

På målvaktssidan har det skett en förändring jämfört med åren när bara utländska målvakter var heta... men å andra sidan har några klubbar alltid över åren vågat prova unga målvakter (tex Brynäs guldåret -99).

Generellt känns det som (med några få spetsar som undantag) att juniorerna inte riktigt har fyllt upp kostymen när de får chansen.
Visserligen tar det tid att fysa på sig nödvändiga kilon, men jag uppfattar många juniorer som taktiskt valpiga. Det har de med sig från sitt plockepinn-spel i J20... och det skulle de behöva utveckla för att kunna gå in och ta en större och viktigare roll i ES...

Lyck: Så att jämföra Gefle med Brynäs, som jag gjorde, går egentligen inte att göra, även om vissa symptom gemensamnt. Gefle har en tung säsong, medan Brynäs hade ett haveri, ifjol.

En bedrift att de lyckades resa sig i kvalserien, och få ihop det så pass bra, att det räddade skinnet sitt. Vaga begrepp som "Hockeykultur", "framgång som sitter i väggarna" som fick spelare och ledare att verkligen gräva djupt i sig själva för att samla energin och truppen, så pass som de gjorde.

Tror inte så många andra lag hade lyckats, möjligen DIF och FBK, som har mycket av denna varan också.

MickeB:

"Hockeykultur" består i det här fallet av ett antal personer som kan hålla huvudet kallt och ta tuffa beslut...

Bäckis - som höll ihop organisationen
Boork - som fick göra det han är bra på

"Gamlingarna" - som tog ansvar i KS
Markan - visade att han klarade av press

Tex...

Lyck: "Typ Månsson i fjol. En landskamp, och vips är han Nicklas Bäckström och ska hämta pucken djupt i egen zon. Ett klassiskt exempel."
Skomakare bliv vid din läst typ

rackham: Japp! Samt att spelarna tog sig en lång titt i spegeln och frågade sig om de ville vara en del av historien att spela ner Brynäs, till Allsvenskan? Inte så säker att titten hade varit lika lång, om du spelade i Mif, LHC, eller liknande "skitgäng" (Ja LHC, inget skitgäng kanske, men jävligt trista:)), utan "Hockeykultur".

Huss: Också viktigt att veta att bristande självinsikt och gott självförtroende INTE är samma sak.

Kruxet är att ha en sund självbild, inse framgångsfaktorerna, spela efter förmåga OCH SAMTIDIGT ha gott självförtroende som leder till öppenhet att lära, utvecklas och prova nya saker, att flytta fram gränserna.

Eller lite kortare, som Fred the Fog Shero myntade: Keep It Simple, Stupid!

Är det fler än jag som har en spåkula vid sin dator, och även en önskebrunn alldeles intill?

Jag ser Linköpingborna tröttnar på sin ishockey, och värnar om sin tjejfotboll och Handboll, att sponsorerna flyr LHC, som sjunker som ett sänke genom seriesystemen. Leksand däremot är på uppgång och går snart upp igen och derbyna tillbaka igen. Gillar det jag ser...

Lyck: KISS regeln som sedan blivit grunden för varje form av IT-utveckling...

MickeB: Jag ser att Leksand kommer upp i Elitserien igen, men bara för att före den första matchen i Läkerol Arena lämna över SM-guldet från 1975 till sin rättmätige ägare.

Leksand förlorar matchen tvåsiffrigt, och lägger sedan ner hockeylaget.

Lyck: Om du ändå hade rätt... fast går de inte upp nu så kanske gubben Ejendal gör handslager av Arenan

...och SpolJansson gör comeback som vaktmästare och ansvarig för den avancerade klimatkontrollen i Ejendahls Höglager för färskt knäckebröd. Inte för kallt, inte för kallt, inte för fuktig luft. En hel vetenskap.

Lyck:

Vilken våt dröm.....:)

MickeB: "En av många fascinerande saker, som märks speciellt i idrottens värld, just känsligheten/risken, när man medvetet eller omedvetet flyttar fram sina positioner."

Mkt bra iakttagelse.
Även om jag inte tror att spelarna såg laget som nåt egentligt topplag inför fjolårets säsong. Mkt handlade om medias överdrivna och lite orealistiska förhoppningar som sen självfallet i ngn mån letade sig in i spelarnas medvetanden.
Årets trupp ser dock oerhört välkomponerad ut med flera spelartyper som krävs för att inte gå i samma fälla, sas.
Som jag ser det så är risken liten att vi sak falla ihop.
Isf är det snarare de andra lagens ev uppryckningar som gör att vi kommer att få det tuffare.

Lyck: Du får väl ta befälet över tv'n ikväll så att du kan se slaget om Siljansgasen 19:15 på TV4 Sport.

Lyck: Jo guldet snodde de 1975, vilket också är deras senaste (sista) Det påverkade deras karma negativt iaf, därför de ligger där de ligger och vi ligger där vi ligger, fast marginalerna varit ytterst små mellan varven.

40 års dekadens är straffet, med några få ljusglimtar mellan varven, bara för att främst göra dem påmind om vad de har gått miste om.:)

Lyck: Nu undrar jag främst när den dåliga karman ska straffa HV, för det oförtjnade guldet de snodde 20 år senare. Möjligt dock att vi ser tecken på det nu. Jag hoppas.........:)

Huge: Som jag ser det är det en skör balansgång att kunna bygga in i laget att stjärnor kan ta mycket plats och få rätten att glänsa, på andras bekostnad, utan att lagmaskinen faller ihop. Alla lag som vinner något, lyckas med denna balansakt, vilket kanske har tagit år att bygga upp innan.

Sedan finns det olika stjärnor också och graden av hur egotrippade och förmåga att åtminstone lite rätta in sig i ledet.

Lag med ett extremt kollektiv, eller med stjärna, stjärnor som ovan, vinner nada. Brendl kommer aldrig att vinna någonting i sin hockeykarriär. Brynäs kommer inte vinna i år heller för delen. Ska vara då om Sandin, Dixon, Vas blommar ut rejält innan säsongen är över. Vilket de kanske gör, vi får se.:)

Bissett19:

Har du tagit fram Leksandströjan ur garderoben nu Jocke och bänkat dig framför tv:n ?

Peja:
Grejen med VIK är att dom nu ligger på en nivå att dom inte vill ha J20 killar eller första års seniorer från Brynäs som tar platsen från VIKs egna juniorer då dom nu fått fram ett antal mycket bra juniorspelare. Man ska nog ha ett samarbete med sämre allsvenska lag som dom har/haft med Nybro, Almtuna o Oskarshamn lag utan några som helst möjligheter att gå upp i elitserien.

Så VIK lär inte ta emot spelare sålänge dom är skadefria.
Det enda som VIK skulle vara intresserade av är en etablerad back. Det kanske går att lura på dom Svanberg under stark influens av alkoholaktiga drycker..!

MickeB: Brendl har redan vunnit WHL och JVM.

Clubsport: Jo, jag vet det. Därför är det obegripligt att Brynäs - till synes - övergav Nybro för att istället försöka samarbeta med VIK.

Peja: Japp, räknade med lite mothugg på denna, en frispark strax utanför straffområde on me:) Men får väl säga då att även en blind höna hittar ett korn ibland och rent av två ibland. Men då ska fäderfäet ha en jävligt bra dag:)

Clubsport: Fasen, jag som hört rykten om att "Bengan" är lyrisk över Svanbergs spel i Brynäs, och att Sundlöv, i skrivande stund, lägger sista handen på ett fyraårs kontrakt, för att säkra honom och hans tjänster i Brynäströjan.

Jaha, men kanske är falska rykten. Vad vet jag?

MickeB: Verkar som Mora ger f-n i djupgasen. 3-0 till de vita och ser inte många backar i MIK.

På tal om inget, heja Mora...

65selander: Nä, kanske många av backarna i Mora som kopierat Adam Andersson. Dvs, det gäller att se vass ut på Sportspegeln, med att stänka in dom från offensiv blå, försvarsspel i egen zon, vad är det för onödigt tjafs:)

Det finns en intervju med Sundlöv i Aftonblaskan idag.

moreten: Ord och infga visor.

Ni var i kvalserien i fjol och årets lag såg väl inte direkt starkare ut på pappret?

– Ärligt, hur många av dem spelare som försvann ville vi ha kvar?

Ja, det får du svara på.

– Jag kan uppriktigt säga att jag inte saknade någon när vi gick på is i augusti. Visst, en sådan som Pavel (Brendl) försvann sent och han hade vi räknat med skulle vara kvar.

Vilket beslut var egentligen svårast: att sälja

Brendl till Ryssland eller att inte erbjuda Johan Holmqvist ett kontraktsförslag?

– Oj… vilken fråga. Personligen måste jag svara ”Honken”. Vi har känt varandra sedan han kom fram här för tio år sedan. Att sitta och prata med honom och inse att vi inte skulle behöva hans tjänster var ruskigt jobbigt, det gjorde mig alldeles kallsvettig. Men vi hade bestämt oss för att satsa på våra tre unga målvakter som är några av Europas mest talangfulla.

Liten historielektion mitt uppe i alltihop, för att ta bort tankarna från förlusten...

Om nu nån undrat varför Colts är ett av mina favoritlag.

har en liten fråga är det nått fel på systemet för mina inlägg står still på 73 även fast jag skrivit många flera?

ingvar304: Jag tror inte inläggsantalet uppdateras nu sen uppdateringen av HS, jag fick själv aldrig fira inlägg 500, surt ;)

Den där Ros är för rolig han med sin skitblogg som Keb tydligen tycker är helt ok..följ länken

UPPDATERAD:
Här försöker man hylla Brynäs och analysera varför laget är så bra.
Men även då får man kritik.
Ni som kommenterar bloggen här och i andra forum är för sköna och sluta aldrig säga er mening.
Jag har backat om Dixon. Kan inte kalla honom för succé - han är icke EU-spelare och ska vara en toppspelare. Mycket höga krav på importspelare - javisst.
gd.se/sport/ishockey/brynas/fragakeb/1.164785

RavenLord: Skit å skit, han har ju rätt i det han skriver. :)

65selander:

Oroväckande med LJ:s fot.

"Nu under eftermiddagen meddelar Brynäs massör Glenn Hellström att det rör sig om minst en kraftig blödning i foten.
– Vi kommer att undersöka honom närmare senare i dag. Det kanske blir så att vi skickar honom på en röntgen."

Bissett19: Det här är början till slutet. Snart är det bumpning av KS-tråd är jag rädd. Är det någonstans vi inte har råd med skador så är det på backsidan, eller på målvaktssidan ... rätt tunt med forwards också förresten.

10 poäng ner till Rögle som har en match mindre spelad.

AHHHHHHHHHHHHHHHH

Gusten:

Snackar du om KS redan ? Jisses amalia !!

Gusten:

It´s over... bumpa KS-tråden...

Bissett19: Blödning var väl att räckna med och röntgen är väl standard så det är nog lungt förhoppningsvis. (en dåres försvarstal)

Nä är Lasse borta så kan det bli lite kämpigt men det är bara att hugga i hårdare.

Gusten: Ringde till kansliet, fan, man kan inte boka KS biljetter än??? Jag ställde mig på kö till samtliga hemma, Ulla skrev upp mig på en lapp...

sylf: Du har nerver av stål du syffe! Själv har man bokat plats på Beckomberga till våren, ingen jävla lapp heller utan jag har dunkat in mitt namn i sten. DET ÄR KÖÖÖÖRT!

Gusten: Namnet i sten? Lyxvarianten? Själv har jag sagt åt kärringen att lägga mig i en IKEA-garderob och putta mig i sjön innan KS!

sylf:

Oavsett om Brynäs spelar där eller inte...?

rackham: Nämen....Gusten sa att det redan va klart??!!

sylf:

Det är nog bra att förvarna Ingvar att försäljningen kommer att öka framåt vårkanten...

rackham: Hahahahahah
Då vet man vilka aktier man ska köpa!! Risk är att man har fått en godeman som förvaltar dom åt en..

rackham: På tal om försäljning så pratade jag med Håkan på shopen alldeles nyss. Om jag nu hörde rätt så har försäljningen ökat med 80% jämfört med samma tid förra året!!

65selander: Något som faktiskt märks på stan är att allt fler har mössor och tröjor å dyl med Bif loggan!!

Mkt roligt att det har blivit lite folkligt med Bif igen!!

« · 1071934 · »