Brynäs IF

727451 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs IF - Färjestads BK 21/2-15

1665049 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK 21/2-15
Mittzon: Jag har väldigt svårt att se Brynäs förlora en matchserie mot lag som ex Vita Hästen, Mora, Björklöven eller Karlskoga.

Allt kan såklart hända, men en degradering håller jag för otrolig.
Kommentera

Steenm: det var så man sa -96 också
Kommentera

Mittzon: Jo, fast så kan man ju säga om allt. I teorin är Malmö FF favoriter inför allsvenskan, men Gefle iF kan vinna den. Det betyder dock inte att de kommer göra det.

Du måste ändå hålla med om att det inte är 50/50. Det var bara löjligt sagt... :)

Kommentera

Steenm: I teorin har du rätt. Historien visar att det inte alltid funkar så i praktiken.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Brynäs vann alla matcher i kvalserien utom en det året och var skyhöga favoriter med ett av de bästa lag som spelat en kvalserie. I den avgörande matchserien mot SSK stod Magnus Lindqvist, deras målvakt, på huvudet i match 1 i Gävle och de vann den viktiga första matchen. Vad jag minns var det i bäst av fem och det hjälpte inte Brynäs som fick en ny chans i ett återkval och behöll sin elitserieplats tack vare det.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det var 1996 tror jag. Dock förlorade Brynäs den matchserien mot SSK och fick krångla sig tillbaks till SHL på annat vis.

* Fast på den tiden hette det ju Elitserien. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Carl Lejonkräk: Detta har jag inget minne av. Eller så har jag förträngt det. Får ta mig till en psykoterapeut som kan dra fram förträngda minnen.
Kommentera

Mittzon: 50/50? Skämtar du?

Om du baserar våra chanser på hur domarna dömer så förstår jag inte riktigt din tanke. OM nu Brynäs mot alla odds skulle hamna i kvalet så är risken minimal att vi ryker mot ett "topplag" i HA. Det enda hotet som jag känner är Malmö, om de nu skulle missa en topp 2-placering.

Vi har 80% chans att undvika kval. I ett kval är chansen att vi vinner en kvalserie nog ännu högre.

Så chilla!

Kommentera

Huge: Jag vill minnas att Brynäs en gång i tiden klarade sig kvar i Elitserien efter en drabbning i bäst av 5 mot SSK?? Brynäs vann om jag inte minns fel den femte matchen efter att Dacke avgjort, eller har jag drömt detta? Om jag har rätt så lär det finnas en viss del statistik när det gäller den form av kval som stundar....vad säger du Huge som har koll på det mesta?

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Håller med. Det var det jag också menade när jag skrev att nervositet m.m bör vara mindre faktorer i detta uppdaterade format.
Kommentera

Powerfade: Du säger att AS-lagen bara behöver stänga ner Sweatt,Rödin och Scott som att det skulle vara en enkel sak. De har gjort över 120 poäng.

De flesta SHL-lag klarar inte stänga ner den linan.

Klarar AS-motståndet nu stänga ner dessa grabbar så har vi säkert 4-5 killar till som ändå bör vara kluriga att hantera. Westerholms poängfacit i AS stöder den tanken.

Dessutom ska då AS-lagets målvakt stå på huvudet och göra kanonmatcher. Det är ändå rätt många omständigheter som ska gå fel då.

Jag tror säkert att ett eventuellt kval kan bli tufft,men vilka SHL-lag som än hamnar där är i mina ögon favoriter.

Redigerad kommentar

Kommentera

Powerfade: Och den nya spelformen är väl isf nåt som mentalt sett borde gynna SHL-laget mer, iom att överraskningseffekten nu till stor del försvinner, där den under kvalspel i serieform var ett av AS-lagens viktigaste vapen och som AS-lagen nu tappat.
Kommentera

Davey_22:Jag håller inte med. Det mentala övertaget kan mycket väl vara minst viktigt som spelarmaterialet gubbe för gubbe.

Speciellt om laget från AS att de kan mäta sig med laget från SHL. Vilket de i de flesta fall kan.

Om vi tar Brynäs som exempel.

Hur slår man Brynäs? Får man stopp på förstalinan så är halva matchen vunnen. Har man dessutom en målvakt som presterar på topp under den perioden så är man verkligen med i matchen. Vi såg exempel på det igår. Pettersson Wentzel ligger på 90,6% i SHL vilket är knappt godkänt och ändå stod han pall. När trollen börjar gå så kan vad som helst hända.

Minns Fasth i AIK när de slog ut ett på pappret överlägset HV i kvarten för några år sedan.

Kommentera

Powerfade: Min personliga uppfattning är att saker som nervositet,mest att förlora o s v är faktorer som inte blir lika starka i en matchserie i bäst av 7.

En old school kvalserie känns iaf på förhand mycket läskigare än en matchserie mot endast ett lag.

Kommentera

Huge: Visst är det nya förutsättningar.
Laget från SHL har allt att förlora medab laget från AS har allt att vinna.

Vilka håller hårdast i klubborna och uppträder äbgsligt över hela banan?
Kommentera

Vuollerim: Mycket bra skrivet. Jag tycker tackligen är ett solklart matchstraff. Hela kraften riktas i stort sett mot huvudet trots att Hedman har hyfsat med tid att undvika det.

Skandal.

Kommentera

Jag har svårt att smälta förlusten igår men än svårare att förstå vart SHL vill komma med hockeyn. Nedanstående är saxat ur Aftonbladet

”Anton Hedman fick 2+10 för checking to the head mot Brynäsbacken Mattias Nørstebø.

Och Situationsrummet delar domarnas bedömning: Färjestadsforwarden kommer inte att anmälas till disciplinnämnden:

– Domarna gjorde en bra bedömning, svarar Christer Lärking, ansvarig för SHL:s Situationsrum.”

Situationsrummet tycker med andra ord att det ÄR en checking to the head. De tycker dessutom att det var rätt att visa ut Hedman på 2+10 minuter för förseelsen eftersom Nörstebö inte blev skadad.

På senare tid har det pratats om:

• de farliga tacklingarna mot huvudet måste bort
  • återfallsförbrytarna ska straffas hårdare

men man vill också:

•  få bort filmningarna totalt sett
  • få bort situationer där spelare förstärker situationer för att få bort motståndare ur matchen (T.ex åsikterna om Fabricius som försvann ut i omklädningsrummet efter en smäll för att minuterna senare spela vidare som inget hänt. Jag dömer inte Fabricius, har inte sett situationen men den fungerar som ett bra exempel här)

Vad hände då igår?

Ja, enligt mitt sätt att se det är det en återfallsförbrytare (Hedman) som återigen manglar en motståndare (Nösterbö) där uppsåtet är uppenbart. Nösterbö klarar smällen bra som tur är men det ska väl i rimlighetens namn inte Hedman tjäna på?
Om Nösterbö gjort en Fabricius och legat kvar, letts ut i omklädningsrummet för att därefter komma tillbaka hade vi troligen haft en 5:a plus game med en möjlig längre bestraffning i efterhand?

Enligt mitt sätt att se på händelsen har man med denna bedömning skapat en situation där:

• Hedman inte får den dom han borde fått som återfallsförbrytare, snarare tvärtom. Hedman kan gråta ut i pressen och fortsätta ta sina idiottacklingar och nästa gång slutar det med stor sannolikhet värre. Hedman saknar allt vad respekt heter och han och andra återfallsförbrytare bör ALLTID dömas utifrån uppsåtet i tacklingen, inte om spelaren blev skadad.

• Filmningarna för att få ut spelare kommer att fortsätta eftersom det finns en bedömningsnivå där ”brottslingen” kan klara sig när skada inte har uppstått trots solklar checking to the head. En i mitt tycke korkad regel, det är uppsåt och utförande som ska bedömas i första hand.

Nej, domarkår och situationsrum, ni får den hockeyn ni förtjänar när bedömningarna görs på detta sätt.

Ursäkta långt inlägg, behövde få detta ut mig :)

Kommentera

Jajjen: Brynäs måste undvika kvalspel, annars är det 50/50 när man väger in allt. Kan räcka med några dåliga domslut så tippar det över.
Kommentera

Zappaholic: Du fokuserar på fel saker. Därför det ploppar ur dig irrelevanta frågor.
Kommentera

Huge: Du utser mina favoriter. Av vilken anledning?

Annorlunda förutsättningar - exakt samma förväntningar på SHL-lagen. Alltså jämförbart.

Kommentera

Jajjen: Förvisso, men då har man ju varit överens utifrån de förutsättningar som rått inför just det gamla kvalspelet där man spelar en serie och den statistik man då kunnat hänvisa till.
Nu är ju förutsättningarna helt annorlunda och det finns heller ingen statistik från tidigare kvalspel med bäst av 7 matcher mot samma motståndare att luta sig emot.
Sen är det väl självklart att statistik inte alltid går att lita på i allmänhet, men det är väl ändå en annan diskussion.
Kommentera

Jajjen: "Varför lägger ni så mycket krut på ren skit? Skit i formuleringar och koncentrera er på sakfrågan i stället."

Vadå "ni"??
Jag har hela tiden argumenterat i sakfrågan: hur stora chanser har AS- och SHL-lagen i ett kvalspel, sett till de olika förutsättningar samt för- och nackdelar resp lag kan påräkna.
Menar du att det är att fokusera mer på formuleringar än sakfrågan?
Märklig iakttagelse, minst sagt.
Kommentera

Huge: Före varje kvalserie var alla experter alltid överens om att elitserielagen inte skulle ha några problem att klara sej kvar. Precis som de flesta säger inför kommande kvalspel. Statistiken säger att förväntningarna kom på skam med råge.
Kommentera

Om vi kan lyckas skrapa ihop 6 poäng på de sista 5 matcherna, då måste
Leksand ta 11, för att gå om oss (om de inte mot alla odds även tar in
den sämre målskillnaden, då krävs "bara" 10 poäng).

Jag tror att vi måste ta åtminstone 4 poäng till för att klara oss.
För Leksand kan mycket väl vinna 3 av de 5 kvarvarande.
Det var ju inte allt för många veckor sedan de hade rätt bra form.
Så de kan ju komma i den formen igen.

Kommentera

Jajjen: Jag uppfattade det som att din statistik från det gamla kvalspelet skulle visa på nån sorts fördel för AS-lagen i årets kvalspel, men du kanske bara ville säga att den statistiken inte går att lita på?
Isf ber jag om ursäkt och håller med, då jag missuppfattat vad du ville säga.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ja,jag tror som förutsättningarna är i år att Brynäs,Leksand och Modo samtliga skulle överleva ett kvalspel.

Kommentera

Huge: Det finns ingen likhet i förväntningarna på SHL/ES-lagen?
Kommentera

Jajjen: Men det finns ju ingen tidigare statistik från kvalspel med bäst av 7 mot samma motståndare att jämföra med, då blir det ju fel att hänvisa till det förväntade utfallet från ett spelformat man inte längre använder.
Som Zappa säger: nya förutsättningar nu och där tidigare statistik isf inte säger så mycket.

Redigerad kommentar

Kommentera

Zappaholic: Statistiken från Kvalserien säger att utfall inte alltid stämmer överens med förväntningar. Finns inget som antyder att det blir annorlunda den här gången.

Spelar SHL-lagen på toppen av sin förmåga vinner dom. Problemet är att bottenlagen inte gör det.

Kommentera

Davey_22: Sen har vi ju matchats mot hårdare motstånd hela vintern och bör kunna spela i ett högre tempo.
Kommentera

Vi ska inte till kvalspel. Och skulle det vilja sig så illa så slår vi vilket lag som helst i AS över 7 matcher.

Detta tror jag av två anledningar :

1. Bättre trupp

2. Bulans hockey tror jag är bra lämpad för en sådan uppgift.

Nu ser vi till att hålla två lag bakom oss och glömmer den här skitsäsongen.

Kommentera

Bifbiffen: Herrejösses. Livet måste vara tufft.

Jajjen: jag förstår och håller till viss del med i ditt resonemang även om jag är övertygad om att med den hockey vi spelar nu klarar vi ett allsvenskt motstånd över sju matcher. Även KHK.

Dock tycker jag inte man kan jämföra statistik från kvalserier nu när det är matchserier. Blir helt nya förutsättningar.
Kommentera

Jajjen:  Det läggs alldeles för mycket krut på teknikaliteter härinne hos vissa, så själva sakfrågan som är själva upphovet till diskussion från början glöms bort.

Låt oss diskutera Brynäs härinne inte teknikaliteter, retorik, och vem som har varit dum mot vem.

Redigerad kommentar

Kommentera

Zappaholic: exakt. Han sa också över 7 matcher. Behövs det fler frågor på en sådan formulering?
Kommentera

Carl Lejonkräk Huge: Varför lägger ni så mycket krut på ren skit? Skit i formuleringar och koncentrera er på sakfrågan i stället.
Kommentera

Bifbiffen: matchserien är över sju matcher. Bäst av sju.
Kommentera

Bifbiffen: fyra raka = rakt ner, annars är ju vägen något krokigare.....det skulle i alla fall kunna tolkas så.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Vilka andra håll kan man åka på menar du? Lite snett ner?
Kommentera

Bifbiffen: "rakt ner i Allsvenskan" kan tolkas dom fyra raka, varför annars använda ordet "rakt"?
Kommentera

Huge: Kvalet blir intressant oavsett var Brynäs spelar. För Brynäs kommer det vara viktigt vilka konkurrenter man får nästa år. Att byta LIF (ekonomisk räddningsplanka) och Modo (sportslig räddningsplanka) mot t.ex. Malmö och Västerås kommer att drabba Brynäs på mer än ett sätt. På sikt kan Malmö och Västerås bli lika bra som Växjö och Örebro.
Kommentera

Zappaholic: han skrev över 7 matcher. Trots det frågar du om 4 raka matcher. På tal om läsförståelse
Kommentera

Jajjen: Så sant, klarar vi bara Play-In så kan vi släppa hela Meca Racet i alla fall och vi slipper få reda på hur Brynäs skulle klara sig därnere.
Kommentera

Jajjen: Isf snarare vad han hoppas än verkligen tror....

Vi får iaf hoppas att den här debatten till sist visar sig ha varit en tvist om påvens skägg iom att vi ska spela play-in istället för att kvala.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Du skriver inte mycket som är vettigt. Det kan vi också släppa.
Kommentera

Jajjen: Du talar emot dig själv lite grann men det får vi släppa.
Kommentera

Carl Lejonkräk: SHL-lagen är favoriter, precis som vanligt i kvalsammanhang. Jag tror att de allsvenska lagen har stor chans att spöa dem ändå. Precis som under de 15 senaste årens kvalspel.

Huge: Eller så säger han vad han tror.

Kommentera

Jajjen: Västerås sportchef är väl heller inte dummare än att han isf av psykologiska skäl försöker haussa AS-lagens möjligheter istf att på förhand baissa chanserna för det egna laget och därmed uppfattas som nån som gett upp på förhand.
Kommentera

Zappaholic: haha! Märkligt att ställa frågor när du redan har svaret.
Kommentera

Jajjen:"(Vem fn har pratat favoritskap?)"

Det råder ju inga tvivel om att DU ser de Allsvenska lagen som favoriter även om du inte vill kännas vid ordet.
Kommentera

Huge: Jag tror att Karlskrona skulle spöa alla de fyra sämsta SHL-lagen efter jämna matchserier. Har inte sagt ett ord om favoritskap.
Kommentera

1665049 · »