Mittzon: Jo, fast så kan man ju säga om allt. I teorin är Malmö FF favoriter inför allsvenskan, men Gefle iF kan vinna den. Det betyder dock inte att de kommer göra det.
Du måste ändå hålla med om att det inte är 50/50. Det var bara löjligt sagt... :)
Carl Lejonkräk: Det var 1996 tror jag. Dock förlorade Brynäs den matchserien mot SSK och fick krångla sig tillbaks till SHL på annat vis.
* Fast på den tiden hette det ju Elitserien.
Redigerad kommentar
Mittzon: 50/50? Skämtar du?
Om du baserar våra chanser på hur domarna dömer så förstår jag inte riktigt din tanke. OM nu Brynäs mot alla odds skulle hamna i kvalet så är risken minimal att vi ryker mot ett "topplag" i HA. Det enda hotet som jag känner är Malmö, om de nu skulle missa en topp 2-placering.
Vi har 80% chans att undvika kval. I ett kval är chansen att vi vinner en kvalserie nog ännu högre.
Så chilla!
Redigerad kommentar
Powerfade: Du säger att AS-lagen bara behöver stänga ner Sweatt,Rödin och Scott som att det skulle vara en enkel sak. De har gjort över 120 poäng.
De flesta SHL-lag klarar inte stänga ner den linan.
Klarar AS-motståndet nu stänga ner dessa grabbar så har vi säkert 4-5 killar till som ändå bör vara kluriga att hantera. Westerholms poängfacit i AS stöder den tanken.
Dessutom ska då AS-lagets målvakt stå på huvudet och göra kanonmatcher. Det är ändå rätt många omständigheter som ska gå fel då.
Jag tror säkert att ett eventuellt kval kan bli tufft,men vilka SHL-lag som än hamnar där är i mina ögon favoriter.
Redigerad kommentar
Davey_22:Jag håller inte med. Det mentala övertaget kan mycket väl vara minst viktigt som spelarmaterialet gubbe för gubbe.
Speciellt om laget från AS att de kan mäta sig med laget från SHL. Vilket de i de flesta fall kan.
Om vi tar Brynäs som exempel.
Hur slår man Brynäs? Får man stopp på förstalinan så är halva matchen vunnen. Har man dessutom en målvakt som presterar på topp under den perioden så är man verkligen med i matchen. Vi såg exempel på det igår. Pettersson Wentzel ligger på 90,6% i SHL vilket är knappt godkänt och ändå stod han pall. När trollen börjar gå så kan vad som helst hända.
Minns Fasth i AIK när de slog ut ett på pappret överlägset HV i kvarten för några år sedan.
Powerfade: Min personliga uppfattning är att saker som nervositet,mest att förlora o s v är faktorer som inte blir lika starka i en matchserie i bäst av 7.
En old school kvalserie känns iaf på förhand mycket läskigare än en matchserie mot endast ett lag.
Vuollerim: Mycket bra skrivet. Jag tycker tackligen är ett solklart matchstraff. Hela kraften riktas i stort sett mot huvudet trots att Hedman har hyfsat med tid att undvika det.
Skandal.
Jag har svårt att smälta förlusten igår men än svårare att förstå vart SHL vill komma med hockeyn. Nedanstående är saxat ur Aftonbladet
”Anton Hedman fick 2+10 för checking to the head mot Brynäsbacken Mattias Nørstebø.
Och Situationsrummet delar domarnas bedömning: Färjestadsforwarden kommer inte att anmälas till disciplinnämnden:
– Domarna gjorde en bra bedömning, svarar Christer Lärking, ansvarig för SHL:s Situationsrum.”
Situationsrummet tycker med andra ord att det ÄR en checking to the head. De tycker dessutom att det var rätt att visa ut Hedman på 2+10 minuter för förseelsen eftersom Nörstebö inte blev skadad.
På senare tid har det pratats om:
men man vill också:
få bort situationer där spelare förstärker situationer för att få bort motståndare ur matchen (T.ex åsikterna om Fabricius som försvann ut i omklädningsrummet efter en smäll för att minuterna senare spela vidare som inget hänt. Jag dömer inte Fabricius, har inte sett situationen men den fungerar som ett bra exempel här)
Vad hände då igår?
Ja, enligt mitt sätt att se det är det en återfallsförbrytare (Hedman) som återigen manglar en motståndare (Nösterbö) där uppsåtet är uppenbart. Nösterbö klarar smällen bra som tur är men det ska väl i rimlighetens namn inte Hedman tjäna på?
Om Nösterbö gjort en Fabricius och legat kvar, letts ut i omklädningsrummet för att därefter komma tillbaka hade vi troligen haft en 5:a plus game med en möjlig längre bestraffning i efterhand?
Enligt mitt sätt att se på händelsen har man med denna bedömning skapat en situation där:
Hedman inte får den dom han borde fått som återfallsförbrytare, snarare tvärtom. Hedman kan gråta ut i pressen och fortsätta ta sina idiottacklingar och nästa gång slutar det med stor sannolikhet värre. Hedman saknar allt vad respekt heter och han och andra återfallsförbrytare bör ALLTID dömas utifrån uppsåtet i tacklingen, inte om spelaren blev skadad.
Filmningarna för att få ut spelare kommer att fortsätta eftersom det finns en bedömningsnivå där ”brottslingen” kan klara sig när skada inte har uppstått trots solklar checking to the head. En i mitt tycke korkad regel, det är uppsåt och utförande som ska bedömas i första hand.
Nej, domarkår och situationsrum, ni får den hockeyn ni förtjänar när bedömningarna görs på detta sätt.
Ursäkta långt inlägg, behövde få detta ut mig :)
Huge: Du utser mina favoriter. Av vilken anledning?
Annorlunda förutsättningar - exakt samma förväntningar på SHL-lagen. Alltså jämförbart.
Om vi kan lyckas skrapa ihop 6 poäng på de sista 5 matcherna, då måste
Leksand ta 11, för att gå om oss (om de inte mot alla odds även tar in
den sämre målskillnaden, då krävs "bara" 10 poäng).
Jag tror att vi måste ta åtminstone 4 poäng till för att klara oss.
För Leksand kan mycket väl vinna 3 av de 5 kvarvarande.
Det var ju inte allt för många veckor sedan de hade rätt bra form.
Så de kan ju komma i den formen igen.
Carl Lejonkräk: Ja,jag tror som förutsättningarna är i år att Brynäs,Leksand och Modo samtliga skulle överleva ett kvalspel.
Redigerad kommentar
Zappaholic: Statistiken från Kvalserien säger att utfall inte alltid stämmer överens med förväntningar. Finns inget som antyder att det blir annorlunda den här gången.
Spelar SHL-lagen på toppen av sin förmåga vinner dom. Problemet är att bottenlagen inte gör det.
Vi ska inte till kvalspel. Och skulle det vilja sig så illa så slår vi vilket lag som helst i AS över 7 matcher.
Detta tror jag av två anledningar :
1. Bättre trupp
2. Bulans hockey tror jag är bra lämpad för en sådan uppgift.
Nu ser vi till att hålla två lag bakom oss och glömmer den här skitsäsongen.
Jajjen: Det läggs alldeles för mycket krut på teknikaliteter härinne hos vissa, så själva sakfrågan som är själva upphovet till diskussion från början glöms bort.
Låt oss diskutera Brynäs härinne inte teknikaliteter, retorik, och vem som har varit dum mot vem.
Redigerad kommentar
Carl Lejonkräk: SHL-lagen är favoriter, precis som vanligt i kvalsammanhang. Jag tror att de allsvenska lagen har stor chans att spöa dem ändå. Precis som under de 15 senaste årens kvalspel.
Huge: Eller så säger han vad han tror.
Allt kan såklart hända, men en degradering håller jag för otrolig.