1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766359 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Brynäsgubbe: Skräll!

Ingen som ska avgå idag eller någon spelare som ska sparkas

Horace76c: alla ship pass över klubborna wow . Tappade räkning . I dag visade han klassen som kanske inte varit där helt denna säsong . Men vad är det med silfver ? . Sjukt viktiga poäng ..

nittontolv: Jag kan förstå Leksands frustration. De släpper en solklar utvisning på Scott med halvminuten kvar, spel 6 mot 3 där och de hade ju antagligen kvitterat, och dessutom börjat förlängningen i powerplay.

Jonjo: Såna där små crosscheckingar sker hela tiden. Har säkert skett 10 gånger idag.

Cardigan Daffipoff: Du ger inte domaren chansen i det läget. Du tar inte det beslutet i det läget vi är i. Sjukt korkat av Hägg. Juniorbeteende.

havre: Bäckström bäst på isen idag 👍 hela andrakedjan har varit stark

Såg Trump vårt försvarsspel blir Sverige utslängda ur NATO.

Är så jävla härligt att se att Andra kedjan fungerar äntligen! Hoppas verkligen det fortsätter såhär nu🥵 skulle dessa två forwards fortsätta bra med Bäckis och sen bli utbytta mot Rödin ändå så blir jag fan helt galen 🤣

Typ samma som när Lindstein och Axel Andersson var bästa backparet i SHL och man särade på dem när Djoos kom tillbaka från skada 🤣

Nej Gälla, ner med Lindblom i fjärde sen när Rödin är pigg nog att lira i första kedjan igen.

Geni-pass av Bäckis

BIF Kungen: Snacka om ett geni, "Bäckis"!!!

Bäckis som skapar allt igen.

Falken: Brynäs har några bra byten men överlag bedrövligt dålig kvalité på lagets spel.

PANG av Hägg!

Mattson: Brynäs är sina egna största fiender i den här matchen. Allt Leksand har är ju sånt som Brynäs bjudit på.

Bellows och Bäckis ska spela ihop!

Svensson_62: Kanske hyra ut spelare, domare och hela baletten i ett paket =>

”⭐️Rent a leauge⭐️”

och marknadsföra detta i Saudi Arabien och andra rika gulfstater och knapra åt mig några få procent av vad de betalar för fotbollsspelare $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Tanken svindlar - ojojoj - måste logga ut nu - måste skrida till verket, kanske Red Bull kan köpa in sig i mitt projekt så jag får startkapitalet!
🤑

Gavve: Scott och Sweatt?

Skalman13:

Vem trodde att matchen ikväll skulle kännas som en ångestmatch redan såhär tidigt i serien?

Att Leksand skulle få det kämpigt visste man väl nästan men inte att ni skulle slåss i botten, det kommer verkligen bli intressant att se vilket lag som har de bästa nerverna ikväll,

De lag som är mest försiktiga med pucken och gör minst misstag vinner nog ikväll, tror inte det kommer bli skönspel, mer kamp och såklart lite grinigt med ;)

Peja: Hoppas på Wolanin. Måste in nåt bra nu.

Djoos var väl långskadad när vi inledde förra säsongen, Söderström väldigt sen, Axel ny i SHL, CEDA helt oprövat kort - tycker förra säsongen inte kändes tryggare i inledningen - men den gången blev det bra. Inte denna gång hittills.

ME88x: Är väl bra att Sasse söker upp sportchefen istället för att försöka undvika honom. Då finns det iallafall en chans att lirka ur honom något.
Går inte att sitta på kammaren och tro att nyheterna kommer till sig.

Svensson_62: håller med till fullo...
Vi har haft en fantastisk offensiv i två år nu men nu får det bli mer växjö...
Jobba färdigt i egen zon...
Chippa ut..sarg ut...vi får inga poäng för skön spel
Få undan returer.
Utnyttja att vi har ett flertal snabba kontringspelare
Spela lite grisigt...men smart.
Korta byten på alla lines...

Skadesammanfattning med hjälp av GD:s artikel:
- Rödin är ”inte alls långt borta från att spela igen”
- Vesel har ont i en fot
- Man hoppas att Bertilsson kan vara tillbaka om ungefär en månad
- Källgren bort åtminstone till årsskiftet

Gavve: Som jag ser det så matchas Silfver konstant mot motståndarnas bästa spelare. Det är inte lätt när man spelar med bedrövliga lagkamrater. Han är inte i form just nu men trots det top 3 i vårat lag just nu ändå. Sedan ofta när han är inne så blir det alldelles för mycket gnugg i egen zon pga Alcén har misslyckats så kapitalt med backsidan. Tänkte Alcén påriktigt att Norlinder, Hägg och Djoos skulle bära våran backsida i år? Nää för att fylla luckorna i backsidan behövs två st nya backar för Djoos har, om det nu var möjligt, blivit ännu sämre i år.

Detta för att inte tala om hur #33 matchas. Varför i HELVETE spelar han boxplay? Det är så jävla hål i huvudet att jag blir förbannad, han är inte 20 längre och vi behöver få ut all offensiv kraft vi kan få av honom. Tomtarna i båset är ute på hal hal is.

Silfver: Ganska intressant fundering. Jag börjar tro eller är ganska säker på (i alla fall utifrån det spelarna visar på isen) att våra coacher fastnat fullständigt och inte klarar av att utveckla eller förändra något i spelet. Det enda man har gjort är att ändra i formationerna, snart har väl alla lirat med alla i laget och inget har blivit bättre. Från att man spelat i den fjärde formationen till att plötsligt lira i första osv... Det kanske hade lönat dig att satsa på kontinuitet? Minns att förr i tiden hade de flesta lag en uttalad målvakt som stog det flesta matcher. För några års sedan började bl.a Brynäs alternera och målvaktet stod varannan match. I mina ögon helt galet, varför inte satsa på den som är bäst för tillfället?
När det gäller just herrarna Silverberg pch Larsson upplever jag att just där är något som skaver. Larsson alltid iritterad, missnöjd vilket lätt smittar sig på övriga. Det är ju trots allt bara människor med känslor, harmoni krävs för att ett lag/kollektiv ska fungera bra.

Gavve: Antar att definitionen på bra i HS är en forward som skiter helt i defensiven och fiskar konstant i mittzon efter kontringar. Då kan det bli många personliga poäng men dålig +/-. HS jublar. Davydov for ever. (som jag älskade att se men i vuxen ålder har jag fattat att täta till defensiven är hur man vinner - blev ju inte så många guld med Davydov men kul var det).

Peja: "Silfverberg är lika bra som förra säsongen. Det är omgivningen som är sämre."

Jag kan tycka att #33 absolut är sämre än förra året, speciellt nu de senaste matcherna.
Man ser inget av det driv och fart som präglade hand spel förra hösten.

Sen sa Junland en bra sak i Tugga Puck idag.
Anledningen till varför LHC har gått bra.
Man fuskar inte, man jobbar klart situationen och man jobbar för varandra.
Där är Brynäs inte alls nu. Upplever inte att man vill göra "skitgörat" och det är på de flesta spelarna.

Exempel. Var det Vesel som hade 3 skotttäckningar i samma BP förra året? Eller Bobby?
Har det ens varit 3 skottäckningar i alla BP tillsammans iår?
Där har man en stor jävla fet anledning till varför det ser ut som skit i spelet nu.

Det är nog så att Gälla får säga till laget som Anton B i HV sa.
"No fucking days of".

Farsang: Både Oscar Lindberg och Henrik Borgström slutade förra säsongen på minus trots att de kom toppp 8 i poängligan. Rasmus Andersson hade tredje sämst +/- av alla spelarna i hela NHL. Det finns anledningar till att professionella analytiker inte längre lägger stor vikt vid den där statistiken, så jag förstår inte varför Brynässpelare helt ska bedömas efter den nu.

spolaisen: "Skaffa en sportchef som inte är kompis med spelarna."

Skaffa en kompis som kan hockey.

Svensson_62: nej och bägge två är ju bra värvningar på om man tittar på statistiken innan dem kom till Brynäs.

Lätt att sitta och klandra JA med facit i hand. Men när dessa två värvningar roddes i land så var Alcén en Kung.

Kanske snarare är tränarnas och spelarnas fel som inte lyckats ge dem tillräckligt bra förutsättningar. För värvningarna i sig är inga dåliga värvningar.

mk: 100% enig om Tugga Puck. Väldigt sällan jag inte håller med dem även om det är något som är emot Brynäs.

Tycker Sarg ut är en annan bra podd som går lite under radarn. Tycker det är uppfriskande med supportrar/experter som inte sticker ut med vilka de hejar på som ändå gör bra poddar om både HA och SHL.
T.ex. pratade de om hatet mellan Mora och Leksand och att man som Mora-supporter hejar på alla lag som möter Leksand och att man hatar det här med att spelare lånas ut mellan 2 stora rivaler.

Annars är det ju förbaskat surt att Hockeylabbet lagt ned och inte kör mer. Skönt dock att Henric kör vidare med TV4 i.a.f. Var nog lite för nischade för att gå hem hos alla (bara underliggande statistik) även om många uppskattade dem.

spolaisen:
Varför sparka en av SHL:s bästa sportchefer?
Källa:
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/8qeL3w/rankar-shl-s-basta-sportchefer-2025-overlagsen-ett-geni

Ledsen att jag har roligt på någons bekostnad men Wennerholms tips brukar ha en tendens att inte slå så väl ut.

Ärligt talat tror jag ni har ett lag med skyhög kapacitet och förmodligen lossnar det snart. Däremot börjar avståndet upp till iaf Frölunda närma sig ointagligt. Frölunda är så pass bra att de inte kommer tappa särskilt många poäng och ni ligger rätt långt efter nu.

Som supporter tycker jag i grunden vi absolut inte ska riskera skador på våra bästa spelare genom spela dem i CHL, men jag undrar verkligen hur det påverkar sammanhållningen i laget när några spelare får dispens i sånna här matcher. Undrar om det skaver att vissa spelare värderas högre än andra?

Jag förstår att lag har stjärnor och utfyllnadsspelare, men bra lag håller ihop och ingen är större än laget. Alla drar åt samma håll, alla går igenom samma motgångar. Nu när det dessutom går dåligt i SHL, vilka signaler skickar det att våra stjärnor inte ens är med? Vill de inte ta varje tillfälle i akt att jobba på det spelmässiga och hjälpa laget bli bättre?

Zappaholic: Håller med dig helt, det enda som skrämmer mig är att det kändes som att det var exakt såhär man agerade förra tisdagen mot Storhamar för att ”spara energi”.

Men istället för att spara energi så blev det negativ effekt som ledde till två torsk, förra torsdagen tycktes man ha glömt hur man gör mål och förra lördagen glömde man allt vad försvarsspel heter…

Är fan orolig att dom här matcherna sätter enorma kuggar i hjulen för spelarna som är med idag och sen ska vara på tårna till på torsdag…

Joppe: Om han får spela med rätt back ja. Han och Norlinder passar inte bra ihop. När han spelade med Lindstein förra säsongen var de ett av ligans bästa backpar däremot.

"Sett till underliggande statistik är firma Andersson-Lindstein ett av SHL:s främsta backpar."

www.tv4.se/artikel/6uCkPlWZPE8kvJli15RFe6/pekar-ut-shl-s-stoersta-fynd-jaeklar-vad-bra

SpecterV2: Norlinder och Bellows mot Gästrin, det låter väl som en fair trade?

Grin-Olle: 3 skott på mål varav 1 mål är väl inga konstigheter?? En vanlig Brynäsmatch och en normal räddningsprocent av en Brynäsmålvakt.
Vi har ett bra lag.
5,60 i odds på Belfast är taget alla dagar i veckan. Vad sysslar bettingbolagen med??

Synd att man ser ut att få rätt angående Norlinder. Tycker han har varit ständigt överskattad.

Brynäsgubbe: Det är som vanligt med Alcen, när Brynäs går bra som föregående två säsonger då solar han sig i media,
När Brynäs går tungt duckar han så många frågor som möjlig och låser in sig på kammaren,
Typiskt struts beteende.

Peja: Lite siffror som visar på vad jag menar med att BP påverkar målvakternas siffror något enormt i vårt fall:

BP:
Clara: 63.33%
Delia: 44.44%

Dichow: 91.3%
Lehtinen: 81.58%

Åhman: 91.43%
Persson: 80.95%

Langhammer: 85.00%
Marmenlind: 72.22%

Mann: 86.67%
Lampinen: 76.92%

Vid lika styrka:
Clara: 93.39%
Delia: 82.35%

Dichow: 93.5%
Lehtinen: 83.15%

Åhman: 88%
Persson: 88.24%

Langhammer: 89.14%
Marmenlind: 83.37%

Mann: 89.17%
Lampinen: 82.76%

Clara ligger alltså på 93.39% vid lika styrka. Han är sexa av alla målvakter i SHL där. Egentligen femma om man räknar bort en av målvakterna som knappt stått. Jag skulle nog kunna tänka mig att det säkert finns minst 1 lag som skulle vilja byta en av deras målvakter mot Clara då han ligger i toppen vid lika styrka. Det är Brynäs BP som försämrar siffrorna något enormt och det kan man inte bara lasta målvakten för (notera bara).

Däremot skulle nog ingen vilja byta PARET målvakter. Där är vi 100% överens. Men det är ju främst Delias prestationer/siffror som påverkar det och inte Claras. Tror liksom inte att världens bästa målvakter skulle ha överdrivet bra siffror i Brynäs BP denna säsong. Delia är liksom bland de sämsta målvakterna även vid 5 mot 5 och ser man till både BP och EQ är Clara mycket mycket bättre (63.33% är fortfarande inte bra siffror för Clara så klart) i båda spelformerna.

I 5 mot 5 är det däremot få som har bättre siffror än vad Clara har. Det är bara Lars Johansson i Frölunda som sticker ut extremt där på sina 96.15% denna säsong. Näst bäst är Myrenberg på 93.57%. Ludde låg som jämförelse på 94.01% vid lika styrka förra säsongen och Källgren på 89.94%. Det säger en del om hur bra 93.39% faktiskt är i ett rätt kasst Brynäs denna säsong.

Om Ludde kunde få 94.01% vid lika styrka med ett ruggigt bra Brynäslag så tycker i.a.f. jag det är starkt att Clara ligger på 93.39% i ett mycket mycket sämre lagbygge denna säsong. Det är BP som är vårt sorgebarn (och Delia, försvarar verkligen inte honom).

Även om vi alltså absolut behöver få in en målvakt tycker jag det är fel att säga att vi har 2 usla målvakter och att vi ska ersätta båda. Sen får man tycka olika och man behöver inte hålla med mig om det alls. Men en dålig målvakt får inte så bra räddningsprocent vid lika styrka enligt mig. Speciellt inte när man hör hur "alla" säger hur dåliga spelare vi har i laget i år. Det är ju bara att jämföra med de andra "bra" respektive "dåliga" målvakterna i ligan om man inte tror mig.

Och jag vill åter igen förtydliga. Jag tittar inte på varför målvakter har bra eller dålig statistik. Eller spelare eller vem det nu än kan vara. Jag tittar på vad siffrorna säger då de oftast stämmer rätt bra med verkligheten. Är Clara en av de bästa målvakterna vid lika styrka sett till SVS% är han nog inte en av SHLs sämsta målvakter som exempel. Men jag säger inte att har INTE är det. Jag är alldeles för dålig för att avgöra sånt.

Gavve: ” Edit 2: Sämre målvakter än oss: HV, Växjö, Malmö & SAIK. BP exkluderat.”

Ja, enligt statistiken. Ingen av de klubbarna hade velat byta målvaktspar med Brynäs, inte ens om de fått en miljon emellan. Tredjemålvakterna i Malmö och HV hade mycket väl kunna varit etta i Brynäs.

Backsidan är det dock det största debaclet. Där har Alcén handplockat spelare som skulle ge lagets defensiv stadga och förbättra boxplay på bekostnad av spelskickligheten. Nu sitter man med en tokminskad spelskicklighet och ett boxplay så dåligt att man kommer prata om det i 20 år framöver. Snacka om magplask.

Peja: Nä? Men det är väl bra mycket bättre än att hamna i kval som HV gjorde med i stort sett samma start (poängmässigt) som Rögle?

Min poäng var att om man ska jämföra med klubbar som hade liknande poäng förra säsongen vid samma tid bör man ju inte bara titta på den ena klubben som misslyckades med att klättra i tabellen när den andra som också låg där lyckades klättra.

Hur det sen gick i slutspelet lägger jag ingen vikt vid här. Min poäng var att Rögle lyckades med något som vissa här inne mer eller mindre sa var omöjligt "för titta på HV".

mk: Vad är det för statistik ni vill att jag ska ta fram?

Jag har redan redovisat att Brynäs forwards överlag inte är inne på fler mål denna säsong jämfört med förra. Utom 2 som sticker ut (och Bellows är på gränsen). Silfverberg och Larsson. De är inne på många många fler mål än alla andra i laget denna säsong (också många fler jämfört med sämsta FWs i laget förra säsongen). Och nej, jag vet inte varför det ser ut så. Jag pekar bara ut sånt som sticker ut ordentligt. Det är också när de 2 är inne som våra målvakter har sämst räddningsprocent (pratar lika styrka här, inte BP).

Sen har vi ett uselt BP. Det är ju ingen hemlighet. Men det hade vi även i slutspelet och vi lyckades ändå ta oss till final.

Jag har också redovisat att Brynäs borde (enligt historik från X antal säsonger bakåt) komma högre än där de ligger nu då Brynäs är etta i Corsi & Fenwick. Brynäs ligger liksom ensamma på över 60% i CCF% där närmaste lag ligger på 54.53%. Örebro ligger på 41.58% som jämförelse och är sopsist (näst sist är DIF på 44.01%).

Brynäs har dessutom gjort fjärde mest mål i SHL (delad fyra). Före ligger exempelvis Växjö på 1 mål mer (4 PP mer än oss så vi gör fler i 5 mot 5). Vår xG är dessutom bra i de matcher jag granskat så det är inga "turmål". Snarare tvärt om att vi gör för lite mål sett till xG i många matcher.

Om vi då istället tittar på poängsnittet som behövs för att ta sig till play in senaste säsongerna:
24/25: 71
23/24: 67
22/23: 71
21/22: 69
20/21: 65
Eftersom det 5 senaste säsongerna aldrig krävts mer än 71p så tar jag 71p även om snittet är lite lägre än det som ni ser.

71-11 = 60p behöver Brynäs ta för att nå upp till 71p.
Det är 41 omgångar kvar. Det ger ett snitt på ca 1,4634 poäng per match som Brynäs behöver ta.
Brynäs låg förra säsongen på 1,86538p/m över hela säsongen.

Vi kan däremot titta på t.ex. Rögle förra säsongen. Efter 11 matcher hade de 12 poäng (1 mer än oss alltså).
De slutade på sjundeplats på 81p. Så de är ju ett bevis på att det är långt ifrån omöjligt.

OM (notera om här) vi fixar till BP-spelet har vi mycket vunnet redan i och med att i stort sett all underliggande statistik är bra för Brynäs (23 mål i 5 mot 5 och 16 i BP). Och nej. Jag säger inte att Brynäs kommer eller inte kommer att klättra i tabellen så som Rögle gjorde. Jag kan inte se in i framtiden. Jag säger bara att Brynäs har alldeles för bra underliggande statistik för att (statistiskt) hamna i kval. Det enda som verkligen oroar mig (sett till statistiken) är BP-spelet.

Sen vill jag åter igen säga att det inte betyder att jag INTE är orolig... Eller mer fundersam över varför det ser ut så här. Jag tycker i.a.f. att de som bara skyller på nyförvärven (forwards främst) förmåga att inte producera bör titta sig i spegeln och fundera över varför problemen vi har främst uppstår när Silfverberg och Larsson är på isen istället. Det är ju enligt statistiken då vi har som mest problem med att släppa in mål bakåt och då våra målvakter är som sämst.

Våra målvakter har liksom 95%+ när dessa 2 är på isen (var för sig): Bäckis & Scott
93%+ när dessa är på isen: AJF & Rödin
92%+ när Bobby är på isen
90%+ Vesel & Pettersson är på isen.
Medan Silfverberg ligger på 80.77% och Larsson på 80.39%. Bara Ölund (81.82%) och Bellows (83.78%) ligger nära av våra FWs.

Sen kan jag säga att av våra 23 mål vi släppt in vid lika styrka har Silverberg varit inne på 13 av dem (3 i öppen kasse). Larsson 12 (2 i öppen kasse). Tredje sämst är Bellows på 8 & Lindblom på 6. Sen har vi Bäckis på 6 (3 i öppen kasse). Och 6 är liksom där våra sämsta forwards låg förra säsongen vid samma tidpunkt. Och innan någon säger att speltiden påverkar så ja absolut. Men mellan t.ex. Bäckis och Larsson skiljer det ca 1 minut i speltid bara.

Om det är någon mer statistik ni vill ha så får ni gärna säga det. Att säga "statistiken säger att vi är sämst" funkar liksom inte eftersom vi ligger etta i väldigt mycket. Det enda vi verkligen är sämst i är väl BP och där är vi rejält sämst på 48% där näst sämsta har 58%. Och så är Silfverberg den FW som varit inne på flest mål av alla vid lika styrka (delat med Caito i Leksand). Där är vi också sämst alltså.

mk: Om man kollar på PP-statistiken, så är Leksand, HV och Färjestad sämst i ligan. Det vill säga två av lagen som Brynäs har spelat ”bra” boxplay mot och Leksand. Sämst PP av alla har Leksand.

Jag tror att Brynäs spöar Leksand. Det urusla BP-spelet blir ett mindre handikapp mot ligans sämsta PP.

I matcherna som Brynäs har torskat har BP i stort sett alltid varit en tung faktor. Det blir otroligt psykologiskt tuffa smällar i matcherna, det såg man inte minst mot LHC.

mk: "Men vilka är ledarna som går i bräschen, Ölund?"

Över tid hoppas jag att Bobby är en av dem. Även om han inte i grunden har någon Brynäskoppling tror jag han kan bli väldigt nyttig över tid i Brynäs. Både som spelare och som glädjespridare liksom.

Sen menar jag inte att han är kaptensmaterial för det. Det vet jag alldeles för lite om. Men han är bara 26 år och känns som någon man borde bygga vidare på under lång tid.

Anders Berg: Riktigt.

Men vad talade egentligen för att förra året var en ny standard?
Alcén pratade inför säsongen att etablera Brynäs på topp 6 är det primära målet.
Sen måste han givetvis pga finalen säga att man vill bli bättre än förra året.

Lyssnade på podden Malströmmen om fotboll.
Man pratade om skillnaden mellan landslaget som varit och detta. Förr byggde man bakifrån med defensiv.
Nu ska man gå framåt med allt "bara för att så vill vi spela".
Man byter inte identitet på en säsong med ett lag.
Brynäs har varit i nedre regioner i 10 år.
Man åkte ur, gick upp och gjorde nått som nog aldrig upprepas igen.
Men att Brynäs skulle bli ett topplag " bara för att det vill vi vara". Det lär inte hända.

Man bygger stabilitet över lång tid. Tar tid att lära sig vinna. Problemet med Brynäs är att vår stomme lägger av inom 4-5 år. Sen är enstaka spelare kvar. Men vilka är ledarna som går i bräschen, Ölund?

Brynäs skulle behöva få hem flera av spelarna som är i NA nu, för att kunna bygga stomme på dom.
Gör lite som SAIK. Lasta på topp 6 och sen mindre på botten 6.
Men lösa det, det blir inte lätt..

Men FORZA BRYNÄS!!!!!

J-S:
Delia har stått i fyra matcher & en vinst.
Inte direkt att Clara har glänst i målet heller.

Det jag såg av Delia mot FBK då han räddade 92.86% av skotten så var han avsevärt bättre än vid inledningen av serien.

Så som svar på din fråga så tycker jag att han skall få chansen i några matcher till.

mk: Nä nu får vi bryta av med nått lite roligare.

På sånt här är Leifby överlägsen.
Skön söndagsläsning.

Peja: Nä, 2 dagars bender var mer ett skämt😀

Men hoppas att Delia kan bygga lite självförtroende iaf.
Han står säkert, kanske till och med mot Leksand..
Clara kan behöva vila. Ont i armen av att skopa ut puckar..

Asterix: Hahah kan vi ge oss nu med att cirkulera mellan Sjödin, Molin och Dackell i Brynäs tränartrojka. Alla tre är egentligen ganska kassa som tränare. Kan vi gå vidare från dessa herrar nu.