1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766358 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Ticko : vi gör ingen dålig match idag..
Vi äger växjö i över 2 perioder....
Det kommer att lossna...

Bockensdricka: måste kunna låta Svrcek göra några byten istället för Bellows.... händer ingenting där

Zappaholic: Där borde Silfverberg ha fått med sig en utvisning. Solklar tripping på deras spelare.

Jockster : Den där domaren är i vägen hela tiden utmed sargen…

Samsung: Kommer även bli ett oväntat tungt tapp när Lucas Pettersson är borta på JVM. Rätt säker på att Svrcek också tar en plats där.

Den här matchen ska i princip varenda målvakt i ligan vara 100%. Visst, första är en olycklig studs, men andra, vad gör karln?
Nej, det räcker nu, låt Westman backa Clara tills Källgren är tillbaka. Jag vill inte vara sådan, och det är inte bara hans fel, men Delia har gjort sitt. Låt honom slippa det här, synd om karln.

Att det står 2-1 är en bellman. Växjö är inte ens i närheten.
Frustrerande att kolla på ett Växjö som knappt kommer till mål, leder ändå,
Vet inte vad jag ska säga.

rafalski:
Ehh han gör ju en GRYM räddning & sen står 4 Brynäsare & tittar på medan Växjöspelaren slår in pucken

OveJärnkrok: Finns nog en risk att Växjö kliver ut som ett annat lag i andra perioden. Man måste få utdelning i perioder när man har så här stort spelövertag, det hade ju aldrig stått 0-0 om Växjö hade haft samma spelövertag.

Delia får skottet i hjälmen och den där förbannat dryga kommentatorsjäveln får det till "en svag retur". Ta av dig dina tonade brillor, det är 2000-tal.

Svensson_62: Rödin och Larsson hade en otroligt fin kemi i HA.

Svensson_62: jag har en bra magkänsla ikväll! Kommer inte tippa resultat. Men Silfverberg gör en kasse ikväll

ELFBIF: Vi har REVANSCH att utkräva. Vill se 100% laddning i 60 minuter ikväll.

Gavve: Måste rätta mig själv här. Det är natten till fredag matchen för D'Astous går!

Farsang: Det är inte så svårt att täcka skott i boxen om Brynäs powerplay är helt stillastående. Man måste röra sig mer och även platsskifta, som Bäckis och Larsson gjorde när det blev mål härommatchen. Silfverberg är själv en del av den problematiken i och med att han är en av de som blir för stillastående.

Tyvärr har Alcén misslyckats med ett hitta ett bra komplement till Larsson-Silfverberg och Bäckis, trots massvis med spenderade lönekronor på Bellows och Fjällby. Det har gjort deras produktion lidande i fem mot fem.

Bratwursten : Tror man har pratat om att spela enkelt på mål och få in pucken mot mål, men jag håller med, det tas alldeles för många backskott. En kille som Hägg skjuter ofta även när målvakten är oskymd.

Svensson_62: Jag håller med dig i det mesta du skriver faktiskt. Jag tycker att man ska titta på helheten är väl det korta svaret. Plus/minus säger inte allt precis som att Corsi och svs% för en målvakt inte säger allt det heller. (Det finns ju ett antal soffcoacher som bara stirrar sig blint på svs% också vet vi).

Jag tycker också det finns poänger med att titta på plus/minus ibland. Framförallt om man jämför mellan spelare (eller kedjor) med samma/liknande roller i laget. Bäckis och Larsson är t.ex. mer intressant att jämföra än Vesel och Hägg om du frågar mig. Om man jämför just de Bäckis & Larsson som exempel skiljer det sig alltså 10 mål (+4 & -6) på 13 matcher.

De har rätt liknande tid i spelformerna (Bäckis mot Larsson) utöver BP och dessutom rätt liknande poängskörd:
EQ: 16:23 mot 16:03
PP: 2:54 mot 2:55
BP: 0:11 mot 1:28
EQ-poäng: 6p mot 5p
PP-poäng: 4p mot 3p

Här tycker jag alltså att det är relevant att jämföra. Eller jämföra är fel ord. Det låter så enkelt som att det finns ett svar bara. Jag är nyfiken på varför det skiljer nästan 1 mål per match mellan 2 spelare som alltså har nästan identisk tid i PP & EQ. Om det är så att BP-tiden för Larsson spelar in (att det gör honom sämre i EQ) så ska han ju inte spela BP så mycket som han gör. Det upptäcker jag genom att titta på plus/minus först. Det gör inte att jag drar någon slutsats kring att titta på plus/minus (då hade jag ju inte frågat varför det ser ut så).

Tittar man på Corsi mellan dem så ser det ut så här:
Bäckis: 56.23%
Larsson: 59.42%
Rätt lika men Larsson och hans kedja är inne på fler skott framåt än bakåt (procentuellt) jämfört med Bäckis och hans kedja/kedjor han spelat i.

Tittar man på räddningsprocenten för målvakten när de båda är på isen ser det ut så här:
Bäckis: 96.2%
Larsson: 83.05%

Det finns liksom mycket att titta på här. Inte BARA plus/minus. Men plus/minus är en indikation på att något kan sticka ut (i mina ögon menar jag nu) och det är därför jag tittar på de siffrorna. Betyder åter igen inte att man ska dra några slutsatser kring bara plus/minus precis som att man inte ska dra några slutsatser genom att bara titta på svs% egentligen.

Jag vet t.ex. inte varför det är så att målvakterna är som sämst när Larsson spelar (Silfverberg har samma också men tar Larsson som exempel här). Jag bara pekar på att det ser ut så. Men det påverkar ju helt klart plus/minus och det är genom det jag upptäcker det och det är också därför jag tar upp det för att se om någon annan vet varför det ser ut så.

Sen tar jag bara Larsson & Bäckis som exempel här. Det går att applicera på t.ex. Rödin & Silfverberg också (93.33% mot 83.05%). Eller Scott & Ölund (91.67% mot 84%). Så ingen får för sig att jag pekar ut någon spelare specifikt. Ölund har dock trots sin usla SVS% när han är på isen otroliga +8 -4 vilket är bäst i Brynäs.... Det är rätt sjuka siffror i mina ögon sett till att övriga siffror inte är så bra.

Ej riktat mot dig:
Sen kan jag ju inte släppa att när det är dålig plus/minus så är det "skitsamma" för de flesta. Men när det är bra som det var för D'Astous och Söderström. Då är det minsann viktigt och något man ska hylla. Sen får man så klart tycka vad man vill om plus/minus. Men då ska man ju vara lika konsekvent och säga att det är skitsamma när någon i laget har bra siffror där tycker jag. :)

Det finns ju exempel där det lyfts fram som positivt att ha bra plus/minus:
"plus-26 rating"
"second for plus/minus (plus-26)"
"He finished the playoffs with eight points and a plus-7 rating"
www.nhl.com/lightning/news/lightning-sign-d-charle-edouard-d-astous-to-a-one-year-two-way-nhl-contract

"tvåa i Brynäs interna poängliga och i plus/minus-statistiken"
hockeynews.se/nyheter/dastous-om-matchstraffet-spelar-ganska-fysiskt

"tvåa i både poängligan för backar, 39 poäng på 49 matcher, och SHL:s plusminus-liga, +26."
www.shl.se/article/q3fasvx-403dd/view

"led all SHL skaters in plus-minus (+28)."
www.nhl.com/bruins/news/bruins-sign-victor-soderstrom-to-one-year-two-way-contract

Det finns liksom rätt många exempel på att andra där ute i.a.f. bryr sig om den statistiken. Det kan vi ju inte komma ifrån vad vi än själva tycker om den. Om NHL-klubbarna (2 olika) lyfter fram den statistiken tolkar i.a.f. jag som att de lägger vikt vid den. Även om det så klart inte är all vikt som läggs där (det hoppas jag ingen tror).

Gott snack och ursäkta för lite långt inlägg. Jag vill bara inte framstå som att plus/minus är allt för mig. För det är det inte. Jag förstår inte varför vissa siffror sticker ut och då frågar jag eller skriver om det då det finns många andra kloka här inne också. :)

spolaisen: Har för mig att Källgren hade en av de bästa ”antal vunna matcher”-siffrorna i SHL förra säsongen.

munkas: Antingen har han SHLs bästa pokerface, eller så har han faktiskt inte en aning om vad som behöver göras för att få rätsida på laget.

Lets face it. En (1) back räcker inte för att ändra riktning på skutan.

xxx BIF xxx: "Delia kan man döma ut enbart på räddningsprocent, vissa hänvisar dock till dålig försvarspel och han bär hundhuvudet"

Detta argument tycker jag att man kan använda om det är så att båda målvakterna i laget har dåliga siffror.

När ena målvakten (Clara) ligger på typ 93% vid lika styrka medan den andra (Delia) ligger på 80% kan man nog inte bara skylla på försvarsspelet eftersom det är samma försvarsspelare när båda står. Samma med BP, om ena ligger på 65.22% och andra på 16.67% (så som det var första 7 matcherna) så kan man nog inte heller där bara skylla på försvarsspelet.

Sen är det så klart något man får titta på över tid och inte i 1 eller 2 matcher bara. Nu är vi ju 1/4 in i serien och där tycker jag man borde kunna säga att det faktiskt ser ut så över tid också. Även om Delia stått rätt lite av förklarliga skäl.

Och nu frågade du inte mig men jag är enig i det mesta som Peja listade. Så jag kan ju skriva mina tankar ändå.

Gällande Scott och "han har inte gjort bort sig mer än någon annan i år"
Så skulle jag vilja säga att han underpresterar något enormt i PP i den roll och den tid han får där. Han har 1 assist (i PP) trots att han spelar nästan mest av alla i laget i den spelformen. Med en bättre spelare på samma position hade både den spelaren och Bäckis haft fler poäng denna säsong.

Med det sagt tycker jag inte att Scott ska spela PP alls. Han borde fokusera på BP istället (ingen kritik mot honom, det är ju inte han som bestämmer). Nu har han mindre tid än t.ex. Silfverberg i BP.

Och min åsikt om Vesel är att han är överflödig i Brynäs. Fyller absolut ingen roll denna säsong. Inte särskilt bra stats i BP (Silfverberg har bättre t.ex.) och är inte inne på några mål framåt vid lika styrka heller. 2 på 12 matcher där bara AJF är nära på 3. Sen har Kopacka 5 (på 8 matcher) och resten har 6 eller mer.

Gällande Bellows så skulle jag vilja säga att Brynäs behöver målskytt(ar) och där passar ju Bellows inte in (även om han är värvad som en). Just nu är det bara Silfverberg och Pettersson som gör mål av forwards (Kopacka har bara 3 mål denna säsong och Trivigno har 1 som exempel).

Sen tycker jag överlag att Brynäs någon gång måste börja föryngra. Scott som alltså snart blir 38 år kanske inte är en spelare man ska satsa på över tid när det står andra hungriga juniorer som knackar på dörren heller. Vi har ju alla sett vad som kan ske när man ger någon chansen ordentligt (Lucas Pettersson denna säsong t.ex.) även om alla spelare är olika och att det inte alls är given succé med någon annan för det.

Edit: Gällande Delia så är det ju dumt att förlänga med honom och Clara när Källgren är tillbaka också så klart. Källgren har ju kontrakt även 26/27.

Huge: "Vad har Djurgårdens nordamerikaner med Bellows att göra?"

Att aklimatisera från liten till stor rink, tror du det skiljer sig mycket i rolltyp "producerande forward" ? En högst relevant frågeställning enligt mig.

Huge: Bellows är en tungt meriterad målskytt i bra ålder. Han har gjort 1 mål på 13 matcher och det var i princip en målvaktstavla. Mina förväntningar utgår från hans meriter och rapporterad lönenivå, rimligtvis utgår även hans och Brynäs förväntningar från samma saker.

Huge: Försäsongen och 25% av serien är redan spelad. Acklimatiseringen är över för Bellows. Börjar påminna om när Lindbäck minsann skulle bli bra efter jul… vad hände med acklimatiseringsprocessen för Djurgårdens nordamerikaner?

Stefan R 63: Bra analys.
Rödin är en viktig motor i laget och saknas lite extra nu när både Larsson och Silfverberg verkar ha en liten svacka.

Bästa medicinen för att få ut mer av Bellows är nog fortsatt spel med Bäckis.
AJF, som ändå spelat på stor is, erkänner att han har problem med att acklimatisera sig i SHL.
Då är det inte svårt att begripa hur tufft Bellows också måste ha det just nu.
Han lägger säkert oerhört stor press på sig själv också som förväntad toppvärvning som helst ska producera på direkten, knappast nåt som underlättar i acklimatiseringsprocessen.
Positivt att Clara ser bättre och bättre ut, inte mkt att göra på målen igår.
Ettan dessutom ett jävla flytmål.
Laleggias skott går utanför stolpen men styrs oturligt i mål via Claras klubbskaft.

Lyssnade bara på sportradion och det kändes som att det var ett stundande BP på gång för oss, varje gång man kopplade in Hovet och brynäshataren Wahlman.
Man hinner inga matcher i utvisningsbåset, till att börja med.
Och det gör man heller nästan aldrig genom att bara göra ETT mål under 60 minuter…

JohnnyBotox: "Men BP har ju faktiskt förbättrats avsevärt senaste matcherna. Senaste 5 matcherna är vi 5:a med ca 76%"

Min första tanke kring detta var att vi kanske mött de sämsta PP-lagen under denna tid. Alltså att det var varför det blivit så pass mycket bättre (50 -> 75% är ändå en 50% ökning).

Men så var det inte riktigt. Om vi tittar på senaste 5 motståndarna:
Färjestad: 13
SAIK: 2
LHC: 4
Leksand: 13
DIF: 5
Så har vi mött de 2 sämsta PP-lagen men de andra 3 är knappast dåliga.
Senaste 5 ser dessutom PP-statistiken ut så här:
Färjestad: 12
SAIK: 1 (52.63%!)
LHC: 2 (50%)
DIF: 4 (40%)
Leksand: 14
Och då ser det ju ännu bättre ut.

En annan sak som förvånade mig var att Växjö under samma tid ligger på 60% (de är inte sist för det). Men trodde någonstans att Växjö var bättre än så. Malmö ligger strax under på 57.89 och sen sist är HV på 44.44%, de har dock bara haft 9 BPn (vi har haft 17) senaste 5 matcherna.

Kul att något går åt rätt håll! Man får vara glad för det lilla just nu.

Svensson_62: Om Bertilsson hinner göra comeback innan Alcén värvar en till back, om det nu överhuvudtaget sker, så är det ett stort fiasko. Brynäs har missbedömt den här truppen och nu har redan en fjärdedel av serien spelats. Det är uppenbart att varje poäng kommer att räknas för Brynäs, att man har sån ”is i magen” med backen antyder att man trodde det här skulle gå vägen utan den spelaren. I själva verket är det en extremt viktig pusselbit som hade kunna haft stor påverkan på säsongen. Dessutom har mal antagligen matchat de 6 backarna man har mycket hårdare än man gjort om 7 varit tillgängliga, spelare som Kinnvall och Kempny trampar verkligen vatten i vissa matcher, och då vet man att de i grund och botten borde vara bra SHL-backar.

Den här säsongen påminner om 95/96 när vi mönstrade P. Larsson, J. Johnson, G. Parks och M. Wahlberg på centerpositionerna. ”Sveriges bästa!”, sades det. Guldet var nära.
Det gick åt helvete. Vi hamnade i Kvalserien.
2025/2026, blir kanske lite samma sak?

Costanza: Det är bara kastrerade cuckholds som sitter och har panik. Jävla nervvrak.

Jockster : Konsekventa säger gälla .. ja ni är konsekvent dåliga ..Man in i boxen ??? Har vi hört den förut . Varför värvar inte Alcén färdigt laget innan säsongen ?? Hur ofta lyckas panikvärvningar ? Å dyra är dom .
Nej är såå besviken på detta laget..Tror ingen räknade med att vi skulle sova oss in i ett kval med denna trupp.

BIF Kungen: Det som slår mig är att väldigt många lag som Brynäs möter, inklusive dagens Djurgården, inte spelar samma kedjespelare i boxplay och powerplay. Brynäs gör det. Om man inte gjorde det, tror jag att man skulle kunna matcha spelare som Silfverberg och Larsson hårdare i 5 mot 5. De här grabbarna är inte längre 25 heller.

Bara att inse att domarna blåser helt olika för samma saker. De skulle fan i mig bli telefonterroriserade dygnet runt.

Peja: Viktigt att komma ihåg att det är Ove som matchar våra forwards och Gälla våra backar

Jag älskar Ove för allt han gjort, men han ansvarar för forwards och specialteams vilket är vårt stora orosmoln tillsammans med målvakterna (även om Clara gjort det okej idag).

Ove är den som måste väck tyvärr..

Samt att Alcén måste lyfta in den där backen han pratat om sen i somras

Brynäskjell: Boxplay är ett skämt. Brynäs gör alla misstag som går att göra där.

Mattson: Domarna blåser sönder matchen och det kommer aldrig gynna Brynäs så länge man har tidernas sämsta boxplay. Boxplay och målvakterna gör att Brynäs alltid spelar med två handikapp.

Domarna har ju tappat det fullständigt redan.
De första är ju klara.
Men både Häggs och Eklunds är ju horribla utvisningar.

Jugge: Det komiska med alla pappsyken är att dom är dom första att grina sig blåa i ansiktet efter en förlust, trots att dom redan innan match gett upp och borde vara rätt så nöjda med att ha fått rätt i sitt grinande…. 🤣

Gavve: Det räcker om du kan skilja på om det är 4:or eller 6:or i groggen 🙂

Silfver: Om Rödin är med imorgon så placera honom i första och Oskar i fjärde tillsammans med nr 20 och nr 41. Rör inte andra och tredje.

Silfverberg och Larsson har försvunnit helt men vad som oroar mig mest är inte offensiven. Den kedjan är bedrövliga defensivt. Det är anmärkningsvärt tycker jag.

honken21: Jag tycker man ska fortsätta med Bäckis tillsammans med Bellows och Pettersson. De spelade bra tillsammans igår och Bäckis gjorde sin klart bästa match.

Ja, Scott bör bort från powerplay. PP#1 blir alldeles för stillastående och den uppenbara grejen att testa är att ta ut Scott mot en rörligare spelare. Tycker Larsson och Scott ofta hamnar alldeles för nära varandra också, vilket gör att boxen ofta kan täcka båda de passningsalternativen utan några större problem.

Vart Rödin ska in får man väl se när han är redo för comeback. Om han hade gjort comeback imorgon, så hade jag puttat ner Lindblom till fjärde. Alternativt spelat Rödin i fjärde, man vet ju inte om han kommer vara i form direkt vid comebacken.

Anders Berg: Det krävs rätt mycket av offensiva backar i dagens hockey. Teknik, smartness och skicklighet på skridskorna samt helst ett bra skott. Egenskaper som Soda och Ceda har som gjorde att de kunde dansa på offensiva blå. Ingen av backarna i dagens lag ha de egenskaperna så våra anfall blir korta och forwards för slita hårdare och ha större marginaler i passarna back till back. Det har varit väldigt många kontringar där våra backar haft svårt att under press hålla pucken kvar vilket resulterat i mål bakåt. LHC matchen sist var ett skräckexempel.
Så antingen har JAs värvningar varit misslyckade för att spela det spel som trion förordar eller så har trion misslyckats med att anpassa taktiken efter JAs förvärv (och icke-förvärv). Om tanken var att bygga ett bättre defensivt lag för slutspel så är det ironiskt att defensiven är ett enda stort haveri så här långt.

JohnnyBotox: Ja att Leksand sökte PP de sista minutrarna var övertydligt. Benen vek sig och man simmade på isen så fort man kom i kontakt med en motspelare. "Crosscheckingen" med en minut är en ren skandalfilmning, och jag tror domarna kände på sig att den var fel. En kvittering hade varit ren stöld, och 6 mot 4 borde varit tillräckligt för ett bra lag, men Leksand behöver tydligen 6 mot 3 för att göra mål nuförtiden.

Forsberg 1978: "statistiken visar klasskillnad!"

Här beror det ju på vilken statistik man tittar på. xG säger t.ex. ganska precis 3-2 till Brynäs som exempel. Där Leksandsmålvakten till och med släppte in 0.6 mål mer än förväntat vid lika styrka (men räddade 0.6 i PP istället). Medan Clara räddade 0.72 mer än förväntat i EQ men släppte in 0.6 mål mer än förväntat i PP istället. Blev lite förvånad över att Leksandsmålvakten släppte in mer än förväntat ändå.

Det stämmer också ganska bra med corsin% där vi låg på 55.56 och Leksand på 44.44%. Vi kom dock till fler chanser i skottsektorn (24-16) och det reflekteras ju också i xGn.

Sen kan man nog påstå att det (enligt statistiken) främst var p.g.a. Koblar i Leksand som de höll sig kvar i matchen (även om vi tycker att målvakten gjorde det bra så visar statistiken på att han släppte in mer än förväntat som sagt). Han hamnade på 1.5 i Game Score. Näst bästa leksing låg på 0.56. Sen var det liksom 2 på 0.45 ungefär och några kring 0.1 och resten på minus. Där Lang (dyrast i Leksand?) hamnade på -0.71.

Däremot hade vi inte världens bästa skotteffektivitet, det hade vi inte. 9.68% är ändå bara marginellt sämre än 10.54% som vi har på hela säsongen (11.32% förra säsongen). Sen hade det ju kunnat väga över till båda lagen med lite mer tur/otur också. Brynäs hade 2 ramträffar och Leksand 1. Små marginaler ibland.

Gavve: Gamescore låg väldigt bra till min spontana känsla efter matchen igår! Speciellt gällande Djoos.

Grin-Olle: Här tycker jag det är bra att ha en tränare som Gällstedt som aldrig kommenterar domarinsatsen (även om han ibland gärna får göra det). Blir ganska pinsamt av Leksand att gå ut och gnälla på domarinsatsen efter en match som denna då den enda anledningen till att det bara blev 3-2 var på grund av storspel av Leksands målvakt samt brynäs ineffektivitet, statistiken visar klasskillnad!

Farsang: Du har helt rätt i att det inte är Djoos som är problemet i den sekvensen.

Anders Berg: Rätt trött på det här eviga snacket om att Alcén inväntar klippan/den rätte osv.
Tycker du att Alcén ska slänga ut x antal slantar för att få en back som vi inte ens är i behov av?
Vi är i extremt stort behov av en offensivt skicklig back.
Hur många sådana i riktigt bra klass tror du finns ledigt?

Du kan väl börja nämna de spelare som du hade velat ha, som samtidigt skulle vara realistiska och som skulle vara DEN backen.

Enda spelare som verkligen varit bra sedan snacket gick om just Brynäs är väl De Haan, men den var ju varenda supporter sjukt nöjda med att Alcén inte gick för.

Stefan R 63: Larsson var bra i tredje inte första två, då var det endast Bäckis kedja som var godkänd. Synd att inte Bellows fick sätta nån av chanserna bara.

2:aperioden hade kunnat gå lite hur som helst känns det som. Vi hade kunnat gjort fler på något av frilägena men samtidigt var vi väldigt små långa stunder i egen zon där ett effektivare lag förmodligen hade straffat oss hårdare. Sen var Clara bra idag.

Jag hoppas att man fortsatt tittar på dom delarna och ”jobbar med grunderna” så vi inte tror att det kommer av sig självt efter en seger.

Brynäsgubbe: Skräll!