1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766377 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Ni som ska se CHL live kan köpa den nya chl-halsduken och eventuellt få ett par tumvantar på köpet! (??) :D
Uppladdat:

500x0-img4435.jpeg

Jugge: Tror att CHL är som bäst för Dahlqvist och Raftheim. Det blir en matchträning i A-laget som är något slags mellanting mellan träningsmatcher och SHL. CHL ger säkert en hel del för sådana spelare, och för Brynäs är det intressant att se de stresstestas på ett annat sätt än fallet vore i träningsmatcher.

Gavve: Ett stort grattis Gavve . Och det blir aldrig för många Brynäsare ..uppskattar dina siffror men skriver inte här inne så ofta . Läser mest. Dom senaste 14 åren som medlem här inne ..Nu ser vi fram.mot en spännande säsong å endast 4 matcher in i säsongen så ingen panik ännu ..I dag skötte pojkarna sig mycke bra .

munkas: Fullt naturligt att powerplay ser likadant ut som förra säsongen när Bäckis saknas. Tror Bellows kan bli vass där, men Alcén har ju inte ens försökt ta in backar med offensiv spets sett till vad som kommit in.

Bäckström ska spela dubbla byten i pp under säsongen.

Fint att se bortastå!

Jack Attack!

Zappaholic: Mycket roligare match idag, HK bjuder ju till lite. Brynäs rör mer på fötterna också. Pettersson gör sin bästa insats i tröjan.

Roligt att höra tugget under timeouten! Så skulle vi kunna göra i SHL också

bradberry: Om det är så ska han INTE vara med i Brynäs laguppställning utan bedriva rehab och då ska Brynäs bara betala hans lön i 90 dagar innan försäkringen tar den.
Han har sen han kom tillbaka vart HELT under isen, visse BIF att han var skadad men erbjöd han kontrakt ändå?
Lön som en toppback men presterar Noll & Intet.

BrynäsMotRubb_: Sitter på lite ytterligare information gällande de Haan som jag ej får gå ut med, enligt överenskommelse🙃 ’Time will tell…

Peja: Har gjort det, inväntar svar🤝

BrynäsMotRubb_: Instämmer helt med dig!

Sen är jag rädd att övertron på Bertil, att han ska komma in i slutet av serien/till slutspelet och ska leverera fysik och vara på topp efter skada/operation/rehab.

Kött måste in för att täcka upp extra spelet som CHL spelet ger.

Dahlqvist var ett av få glädjeämnen från gårdagen!

BrynäsMotRubb_: Berra var ju unik i förra säsongens backuppsättning. Visst kunde Chucky till viss del spela fysiskt också, men inte på samma sätt. Berra täcker ju mest skott i serien också och var ruggigt saknad i slutspelet, främst mot Fuleå.

Nu har vi ändå fler backar som kan spela fysiskt som Hägg, Kempny och Norlinder. Men Berra kommer ju så klart vara ett härligt tillskott inför slutspelet. Tror inte vi ska räkna med honom så mycket tidigare än så.

RommeTigern: som farsan som är djurgårdare sa under matchens gång. ”Hägg han är så rutinerad, så han behöver du inte vara oroligt för” syns att han tar det rätt lugnt just nu.

ELFBIF: Helt enig. Målvaktssidan är ju det många varit oroliga över. Med all rätt med tanke på hur det sett ut tidigare säsong.

Men Delia har än så länge (tidigt, jag vet) överträffat i.a.f. mina förväntningar. Desto mer finns det nog att bevisa för andra nyförvärv. AJF, Norlinder & Pettersson för att nämna några (olika nivåer av förväntningar så klart). Hägg tycker jag ändå gör en del saker rätt även om det syns att han håller på att acklimatisera sig. Kanske inte det lättaste att spela med Djoos för tillfället heller.

Håller dessutom Svrcek framför Pettersson alla dagar i veckan just nu sett till hur försäsongen (jag räknar in CHL i försäsongen) sett ut. Svrcek ser het ut och jag hoppas man vågar köra honom lite högre upp i hierarkin nu när man har chansen att testa.

Sen tänker jag inte döma ut alla gamla rävar som varit med i 100 år än. Det är inte nu de ska vara som bäst. Vi var rätt många som var skeptiska till Brynäs lagbygge förra försäsongen också. De flesta kritiserade tidigt D'Astous och Bobby... Och det gick ju bra för dem ändå till slut.

Det är ju inte så att Rödin, Lindblom eller andra FWs i laget visat särskilt mycket så här långt heller. Lätt att bara skylla på Djoos (nej, han har inte varit bra). Men det är rätt många andra som varit osynliga så här långt också.

Det som oroar mig mest just nu är i.a.f. den väldigt tunna backsidan. Om Kinnvall är skadad nu (han klev ju av) så har vi snart inga ordinarie seniiorbackar kvar...

Brno är rätt trista att kolla på, spelar på omställningar som många tjeckiska lag. Igelkott och omställning

Danne66: Det jag ser är att Bäckis saknas i PP. Vårt PP utan honom ser ganska likt ut som ifjol. Sedan Bellows hade inte skadat.

Sedan så ser jag hellre att vi spelar "träningsmatcher" mot Kometa istället för något HA-lag.

Hade ingen aning om att Hägg tacklades så mycket i NHL. Bara Douglas Murray har alltså haft fler tacklingar (per spelad minut) av svenskarna over there.

Kul med sån statistik från kommentatorn!

Gavve: Rätt mycket bättre spel plötsligt. Så otroligt mycket som sitter i huvudet. Nu är det tjeckerna som står på hälarna och försöker dra ner på tempot.

Sportnisse: ”Jo men man ser ju redan att detta kommer att bli backproblem hela säsongen”

Nu är Axel (och Bertilsson) borta idag och att Hägg kommer ha en inkörningsperiod kan man se. Sen står det väl ganska klart att Alcén kommer ta in en till back så än är jag definitivt inte orolig för hela säsongen.

Sen är det några riktiga skitmål vi har släppt idag trots ett spelövertag men kan hålla med om att Djoos har lite att jobba på.

Djoos ser riktigt svag ut

bänknötarn: Måste ju vara svårt att hitta pucken bland all reklam på isen

Supportern: Tycker Brynäs var klart bättre än tjeckerna i första. 16-7 i skott bekräftar det. Lika svårt att utnyttja målchanserna som i träningsmatcherna.

Sportnisse: Vad är det som du uppskattar och skrattar åt?

Erat: Skulle dom inte kunna trycka in lite mer reklam på isen......

Edit: 2:a på bollen.

Gavve: och Aron går in istället för Axel på backen. Kul att få se honom känna på hetluften i 60 minuter. Lär bli flera matcher för Aron om nyförvärvet uteblir.

Grin-Olle: Japp. Om du inte använder VPN för att titta via IIHF t.ex. (Viaplay har ensamrätt i Danmark, Norge, Finland & Sverige).

Något som kan vara värt att nämna är att vissa leverantörer (Telia i.a.f.) visar kvällens matchen via Viaplay sport som man inte behöver något extra paket för.

Söndagens match kräver dock annat paket då de sänder Frölundamatchen där istället. Nästa lördag (hemma) sänds matchen också på Viaplay sport. Kanske hjälper någon!

RommeTigern: Jag tycker Brynäs har tänkt till och varit smarta med att hylla Paille i samband med CHL matcherna. Det har fått mig att gå från att vara anti CHL till att tom fundera på att åka upp och kolla nästa lördag.

BrynäsMotRubb_: Bellows körde med rött senaste träningen och var stundtals med i spelet enl GD.
Är ju lite teambuilding med en sån här resa. Tycker Bobby kunde få följa med ändå.

Gavve: Vilka pajas-regler....

Erat: Man får även fortsätta spela PP även om man gör mål. Kommer säkert vara en hel del frågor från svenska supportrar som inte har koll på detta.

1. Ett lag kommer att få fortsätta spela powerplay även om de gör mål, även under tvåminuters-utvisningar.

2. Utvisning kommer att dömas även om det blir mål under avvaktande utvisning.

3. Om ett lag gör mål i boxplay kommer utvisningen att avslutas.

Gavve: Jag lyssnade på säsongens första Tugga Puck med Junland o co.
Den är som Femtefemman med Linköpingsögon.

Men får säga att dom var mer objektiva än jag räknade med. Man var rätt skeptisk mot LHC, speciellt Junland.
Sen får man räkna med att det är ät äggfokus.

Men dom satte Brynäs som nr 1 iaf. Så nått rätt hade dom. 😀😀

Gavve: Lite övrig info kring Brynässpelare. Söderström får spela AHL i Providence Bruins. Lite synd för honom då han sa att en av de största anledningarna att han kom tillbaka till Brynäs är ju AHL-träsket.

Farsang: ”Men som slutord väljer jag att önska Brynäs ett riktigt stort lycka till – och så får vi hoppas på en inbjudan till guldfesten.”

aplusb: riktig drömresa!

Erat: Skönt o höra! Bäst att vila bägge Bellows o Trivigno från CHL, så dom är pigga o krya till start av SHL.

dempa: Säsongen 87/88. Då gick man även över till svart bottenplatta på klubbmärket.
På den tiden fanns ju inget internet och Gävles lokaltidningar fanns inte i Borås. Så första gången jag såg de röda tröjorna var på lagbilden i förbundets tidning Hockeys nummer inför seriestarten. Då hade ju revärerna varit borta några år så jag var mest glad att de var tillbaka.
Det var först några år efteråt man insåg vilken stor grej det var att inte spela i svart. Nu har jag flera kompisar som håller på andra lag men som ändå tycker att våra svarta tröjor är snyggast i serien.
På 80- och 90-talen var det mer vanligt att klubbar gick ifrån sina mönster och färger, tex Färjestad spelade i rött några år. Djurgården i lila med blå damasker. Frölunda och Skellefteå hade vitt som huvudfärg och HV hade några år gula/vita tröjor med blått som komplement.
Ditt gäng Modo har spelat i vitt något år, och andra säsonger i lika mycket gult som rött.

BrynäsMotRubb_: Vad menar du? Menar du den där specialtröjan Silfverberg får från och med omgång 2?

Berge: förlåt, men varför ändra på PP1 som ser helt fantastiskt ut?😬

Sen är Kinnvalls kanonskott som bortblåst.

honken21: Säkert skulle powerplay kunna funka med dagens material, men samtidigt får man passa sig lite för att få för många defensiva backar som är begränsade i spelet med puck. En sak som gjorde Brynäs så bra förra säsongen var spelskickligheten och skridskostyrkan bland backarna.

Sen kanske inte de Haan är så begränsad som man befarar, det är ändå stor skillnad mellan NHL och SHL.

ellis: Beror helt på hur marknaden utvecklas. Om det finns 10-talet backar av hög kaliber som inväntar NHL-erbjudanden och man kan se att det finns typ 2-3 platser kvar att fylla där borta, så vore det dumt att ta första bästa tillgängliga redan nu istället för att vänta i några veckor till. I alla fall om man får signaler att Brynäs kan bli aktuellt vid uteblivet NHL-kontrakt.

Ganska många av de som potentiellt blir tillgängliga om ett par veckor håller ju absolut toppklass i SHL sett till meriterna. Spelare som verkligen skulle kunna göra en skillnad.

Däremot verkar backar som Hunt, de Haan och Knot redan finnas på SHL-marknaden, det är klart att man borde kunna nypa någon av dom nu om man verkligen vill.

Peja: Ty Barrie kommer ju dessutom från Victoria i British Colombia precis som Greg Scott och bröderna Benn.

ME88x: ”En Ur&Penn klocka för 2995:- alltså.”

Sant, det är ju kvalitén och absolut inget typ affektionsvärde som gör att man köper klockan eller så…

Kulltorp: Förra försäsongen förlorade vi mot såväl AIK 2-6 som Timrå 1-3. Gick ju skapligt ändå.
Har du bra tips på vilka slutsatser man ska dra av försäsongsresultat? Hur ska man tänka?

Skalman13:
Det är verkligen dåliga odds från svenska spel på många av de mindre troliga alternativen. 34ggr pengarna på att DIF vinner SM-guld,. det är ganska dåliga odds på en nykomling. Även om Brynäs var nära förra året så har det aldrig hänt att en nykomling vunnit SM-guld så det borde vara värt betydligt mer än 34ggr pengarna.
Lika att tippa vinnare i poängligor, det räcker med en skada som håller en spelare borta i 10-12 matcher så är det troligen kört även för de större favoriterna och i ärlighetens namn finns det en hel del spelare som har potential att vinna poängligan.

Däremot är det rätt ok odds om man tippar på de mer troliga vinnarna av SM-Guld. Om man skulle t.ex. satsa 1000kr på Brynäs, Frölunda, Färjestad, Skellefteå och Luleå så har man nog ganska goda odds på att tjäna pengar. Det skulle visserligen kosta 5000kr och om Brynäs vinner förlorar man 500kr trots en vinst på 4500kr, men det är ju mer eller mindre pengarna tillbaka. Om istället något av de andra tilltänkta topplagen vinner tjänar man mellan 1500-5000kr. Det borde väl vara en tippning som gillas på detta forumet? (500kr i förlust och SM-guld till Brynäs alternativt en vinst på 1500-5000kr) Detta förutsätter förstås att inget annat lag skrällvinner ett SM-Guld. Är det någon som tror att något annat lag har en rimlig chans att vinna?

DIFFEN: Skulle tro att säsongskortsinnehavare är mer angelägna än de flesta på att gå på CHL-matcher. Om man släpar sig till Växjö hemma en tisdag går man nog på Zürich hemma också, särskilt under försäsongshockeytörsten.

ME88x: Intersports leverantör håller väl på att trycka upp Nick Angell-tröjor för fullt vid det här laget. Känns som att de är många år efter.

aplusb: Ja, de tjeckiska lagen är bra och självklart ska Brynäs mönstra starka lag i de matcherna. Vad jag menar är att man måste rotera så att Bäckis etc inte spelar båda matcherna. När allt kommer omkring är detta Brynäs ”träningsmatcher” inför SHL och det är mycket bättre att åka ut CHL-gruppspelet än att få skador på stjärnspelarna.

Däremot blir det svårt att rotera mycket på backsidan, det hade behövts en till etablerat back i laget. Det kanske går att spela en juniorback mot tjeckiska lag, men förmodligen inte två, och absolut inte tre (på sex backar).

Svensson_62: Nja, Hansen ska inte få gräddfil till istid i A-laget bara därför att Brynäs möter hans tidigare förening. Han får se till att förtjäna den istiden genom att konkurrera ut andra J20-spelare.