1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766376 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Farsang: något fel är det i alla fall, så bara att returnera med gott samvete

Visst brukar det vara upphetsat i detta forum och skrikas om uselt spel och att spelare/ledare skall sparkas emellanåt, men jämfört med vad man läser på sociala medier om Kosovo-matchen igår, så är ju hockeyn närmast ett städat finrum på en söndag. En del fotbolls-supportar är ju inte riktiga i huvudet.

{10065}:

Bäckis i nyhetsmorgon nu

munkas: Nej bättre upp. Vi behöver en matchvinnare som kliver fram som en blixt från klar himmel när det gäller. Föreslår Custemo! Han är dessutom väldigt trevlig (träffat honom på en bröllopsfest) så han smälter fint in i laget. Checkar alla boxar.

Peja: "Det är också konstigt att ta upp den statistiken mitt under en pågående turnering innan slutspelet har börjat, det säger sig själv att man antagligen gör fler poäng i gruppspelet än i slutspelet."

Bra poäng. Men det tar ju inte ifrån honom (eller Lucas Roynezon) att de är enda spelarna på topp 100 i poängligan någonsin som tagit sig in på färre än 8 matcher (5 var) däremot. Det har ju inget med snittet i hela turneringen att göra. Sen vet jag inte om det bara är poängligan sen statistik började föras, hittar t.ex. ingenting om hur Ångermanlands 88-lag (Foppa, Näslund osv) presterade i form av poäng t.ex. Kan tänka mig att de också hade kunnat vara med på såna listor.

Sen för min egen del tycker jag det är intressant att titta på vilka spelare som knackar på J20 och a-laget. Sen önskar jag ju att jag bodde närmare och kunde följa juniorlagen mer aktivt. Nu får man gå lite på det man ser och läser i tidningarna istället. Det är ju inte så att det bara är vi supportrar som gör så här heller (inget försvarstal, säger inte att jag/vi gör rätt för det). Även GD kallar ju honom för "supertalang" vilket vrider upp förväntningarna även hos oss supportrar.
www.gd.se/2025-03-15/15-aringen-ar-brynas-nasta-supertalang/

Jag har nog alldeles för lätt att falla in i det där med siffror och vad tidningar skriver ibland. Det har jag inga problem med att erkänna. Så jag uppskattar när någon ser lite mer nyktert på det som du gör.

BrynäsMotRubb_:
Jag bara skojade och var lite skämtsam.
Sorry om du tog illa upp.
Var inget bra skämt. Så jag ber om ursäkt..

Peja: Helt enig där. Det är ju också viktigt att ta med sig att TV-pucken inte säger något om du blir en stjärna eller inte. Du kan bli stjärna i NHL utan att ens bli uttagen och du kan få harva i HA även om du ligger i toppen av poängligan.

Här och nu är det dock väldigt spännande att följa vår lovande talang. Det tror jag vi alla tycker.

BrynäsMotRubb_: Enda som jag har spridit är om de Haan, med all rätt!! Hade han skrivit samma saker till mig som till er hade ni gjort detsamma. Jag var tydlig när jag först gav ut uppgifterna att det ”ej behöver betyda något, men att jag väljer att dela med mig ändå”. Så vad exakt menar du?🥴 Sen gällande de Haan, så var Alcén och company lång väg in i diskussionerna men att dem ej kom fram om ett kontrakt som Alcén tyckte var värt att betala för en ”ej” spelande back.

Ett namn som har varit uppe i diskussionen om sista back in är Jared Macisaac.

Det kanske redan har nämnts, men det finns en Brandon Macisaac som har börjat att följa Brynäs på Instagram. Förmodligen betyder det väl ingenting, men vem vet? 😉

Nedan ser ni poängsnittet i tv-puckens historia (åtminstone under hela 2000-talet)

Leon Roos har alltså högst poängsnitt. Sänktes ju lite efter match 5 då Roos ”bara” gjorde 2 poäng.

Notera att även Alve Larsson är med på den här listan.

Alltså högre poängsnitt än spelare som Bäckström, Frondell, Leo Carlsson, Elias Pettersson, Nylander, Järnkrok, Silfverberg och Lindholm.
Uppladdat:

500x0-img2198.png

Supportern: 7 backar inräknat med Dahlqvist, en skada eller sjukdom gör så att vi sitter med 6 backar. Nu har vi 3 matcher per vecka en bra bit framåt. Du förstår själv att det kommer leda till skavanker och skador/sjukdomar. För ett lag som satsar stort i både CHL och SHL - så behövs det inget geni för att dra slutsatsen om att det är oerhört tunt.

BrynäsMotRubb_: ser inte att det är en sådan chansning, vi har ett bra lag och bra juniorer som kommer klara det bra. Snarare bättre få det vi behöver till ett slutspel, om så krävs.

Bratwursten : Tog inte jättemycket plats idag men gjorde i stort sett något smart/bra varje gång han hade pucken. Han bedöms väl lite utifrån en annan måttstock.

Vi går alltså in i säsongen mot Växjö som förlorat 5 raka försäsongsmatcher. Man får hoppas på ett aningen stukat självförtroende där.

BrynäsMotRubb_: valt och valt. Vi vet ju inte ens om Brynäs ville ha hit honom. Alcén har väl sagt att man har koll på flera och har pratat med flera spelare också.

Betyder ju inte att han var rätt för Brynäs för det.

Gavve:
Men idag tyckte jag Jägarn kom till mycket bättre och var mycket mer delaktig i sin kedja.
Hade kunnat göra nått mål. Och hade fin kemi med Lindblom och Bäckis tyckte jag.
Däremot tyckte jag Bellows ofta gör det för svårt för sig själv och för sina medspelare. Känns som han är otajmad i spelet med pucken och även åkvägar.
Men som du säger. Första gången för Belly i Sverige. Och fortfarande väldigt tidigt. Jag både tror på belly men sätter ett litet varningensfinger för att han firar jul i ahl.. Med tanke på den bredd vi har på yttrar i år. Tex tycker jag LP är riktigt bra och tar egentligen hela tiden rätt beslut när han är inne.
Lägg till Svrcek som jag anar kommer få chanser och som jag är rätt säker på kommer växa. Plus min personliga favorit Bobby.

Jag skrev innan matchen att Delia kommer göra en monstermatch. Kul att man fick rätt. Inte ett dugg orolig över våra målisar denna säsong.
Som många så kallade experter säger är vår akilleshäl... ack så fel dom kommer ha.

Däremot tror jag Bellows kan komma att bli en flopp sett till lön och förväntningar.
Hoppas jag har fel.

bänknötarn: Två bra lag som möttes och framför allt två bra målvakter som möttes.

Dom mötte europas bästa lag och förlorade....

2 min deley of game på målvakten.

RommeTigern: Det kändes som att energinivån sjönk i Brynäs i andra och Delia fick kliva fram vilket han gjorde superbt. Hoppas vi kan steppa upp igen i 3:e nu.

Spontant så känns det som alla andra länder tar den här turneringen mer på allvar än vad vi svenska lag gör!

Zürich skulle enkelt ta en top 6 plats i SHL.

Brynäs har varit riktigt bra hittills
Och Zürich är ett riktigt bra lag med

Sportnisse: Jag har inte Viaplay men ”följer” matchen via flashcore. Märkte när Silfverberg pytsade att man faktiskt kan se målen via flashcore. Inte mycket (ca 15 sek) men man kan faktiskt se målen 😊

munkas: Bellows ser fortfarande ut att åka omkring och försöka hitta rätt på den stora isen, helt naturligt att han håller på att acklimatisera sig, men jag tycker också det är synd att man inte spelar honom med Bäckis. Bellows är ändå någon med mycket offensiva skills och ett riktigt bra skott, skulle kunna göra 20+ mål i SHL.

Gavve: Det känns ändå lite som att elda för kråkorna när man sätter Bäckis med ett iskallt yrväder och en osynlig spelare…
Jag hade nog hellre sett Bellows med Bäckis.

Sv: Silly Season 2025-26
Förövrigt, ni som vill kolla på våra damer spela sin premiär mot Clübbzen idag, så kan ni kolla på youtube här.

Costanza: blir lätt så när man är ”hela Sveriges lag”. Folk kommer från land och rike runt för att gå på pubrundor ;)

Costanza: Det är bara trollen som bor där som bryr sig om hur deras berg stavas

Charles: honom skall vi ha, verkar ha en underbar personlighet och ett härligt smittande leende. Jag log med hela ansiktet iallafall under intervjun !

Gavve: Ja, men så hade det nog även blivit om D’Astous och Söderström hade blivit kvar. Tror inte typ Söderström hade spelat boxplay om Hägg etc varit i laget. Och framförallt Bäckis och Bellows är mycket bättre än spelarna de ersatt i truppen vilket gör att man inte kommer att behöva lasta lika mycket istid på Larsson och Silfverberg i det långa loppet.

Cardigan Daffipoff: Låter som MoDo men vi förlorar.

{10071}: Altså… vi lallar runt i två perioder. Spelar hockey i tio minuter i början av tredje och vinner ändå komfortabelt. Det är ju värt något, men det duger inte när serien drar igång.

Gillar att Bellows är inne framför mål och tar för sig. Det kommer vi ha nytta av i vinter

Ser att det fortfarande är tidigt på säsongen . Är inte det minsta orolig . Känslan är att spelarna inte riktigt kör ( med all rätt) till 100% .Detta kommer bli mycke bra . Vi har så mycke kvalité i truppen så det kan inte gå dåligt ..
Nu kör vi sista 20 å tar 3 pinnar .

{11039}: Bra analys, känns som att det saknas lite motivation hos vissa nästan.

Men Pettersson och Norlinder är kul att se. Jag tror bägge dessa kan få fina säsonger.

Gavve: det går aldrig att göra Brynäsare nöjda...
Jag lutar mig åt Gälla o dessa spelare med så mycket erfarenhet....
Gnäll gnäll...o Djoos får mycket skit...Spelar han varje byte o på varje plats eller??
Hade han inte varit med så hade vi vunnit sm förra året o ledit denna match med 4 ...5 mål;)

Gavve: Får lita på dej och du har säkert rätt.
Men hade förväntat mig att se lite mer ”spel” från Brynäs när premiären närmar sig med stormsteg.

Kepsen: Ja förra året vid den här tiden (ungefär) förlorade vi mot AIK med 6-2. Gick ju rätt okej ändå till slut. Tror inte man ska dra för stora växlar av en CHL-match som man inte har en aning om hur mycket Brynäs bryr sig om egentligen. Det är ju inte direkt så att vi är utspelade på något sätt heller.

Sen betyder det inte att allt ser bra ut. Det påstår jag verkligen inte heller.

Jaadu, Niklas Gällstedt.. Premiär om drygt en vecka..

Haha Gälla har tröttnat på Masken.

Farsang: Bellows har väl dubbla medborgarskap (?) så det lindrar ju fadäsen något. Han har ju faktiskt därmed två landsmän i kedjan🤔

Räven: ja det där med Calvin var något bara jag tyckte det lät som, Alcén sa inte mycket om han. Men som sagt har bara skummat igenom fort. Men om jag inte missat något så är det samma snack som vanligt.

Sportbladet skriver upp potentiella värvningar. Alcén svarar att han har koll på dem namnen och att ingen av dem är nära med Brynäs. Sen säger Alcén att dem vill hitta ”bästa möjliga” som svar på 10-20 frågor om backars egenskaper.

Så det gamla vanliga, gillar dock att inte mycket sipprar ut. Blir hellre överraskad. Som man blev när Kempny Bomben droppades 🤣

Alcén kan ju dock också skriva korttidskontrakt för att Bertilsson är skadad och hoppas på att Söderström eller D’astous kommer hem och avslutar sina kontrakt med Brynäs.

Lenn: haha vafan att jag glömde ändra 🤣 tänkte på att jag får skriva ”nordamerikaner” efter att jag skrivit dit Landsmän och kommit på att han är Kanadick 😌 men för mig är han helt enkelt en vanlig Gävlegrabb💪🏼

ME88x: Nu kan jag bara prata utifrån känsla, men det känns definitivt som det är mer tryck på biljetterna iår. Premiärmatchen var definitivt inte slutsåld såhär tidigt ifjol, och att det finns biljetter kvar till matcherna efter är inget konstigt - det är långt kvar :)

Sportnisse: Som vanligt finns en massa Brynäskopplingar. Han har spelat med Jordie Benn, Karlis Cukste, Kempny, Axel Andersson och Markan. Verkar vara omöjligt att hitta en spelare i AHL/NHL som ej spelat med Brynäsare 🙂

ellis: Brogan Rafferty - nästa backrykte!

{10638}: Det där med hela Sveriges lag kommer Linköpings supportrar aldrig att förstå....

Bäska droppar: Nu utflyttad 08 .Östergötland Motala granne med ät ägg . Tveklöst hela Sveriges lag . Passar bra på Brynäs och Leksand ( av någon underlig anl) resten är mest lokala intressen 👍🖤🫣❤️

Erat:

Linköping…

Går rätt väl ihop med de fördomar jag har mot deras supporterkultur.