1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766363 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Peja: Mm, men sen fick Janne Dillchips en like av Lukas Lökring och han har jag hört är en jävel på röksignaler och har ett bra öra mot rälsen.
Så gott som klart! Done deal!

Ja igår borde vi ha vunnit med 5-0 snarare än 4-2 men det är poäng och bra spel åtminstone.

Om Kelleher kommer tillbaka tycker jag att laget börjar se riktigt bra ut. Även om det inte hade skadat med ett nyförvärv då vi lätt drar på oss skador och Robertsson kan kallas tillbaka.

Coreau (Clara)

Rödin - Larsson - Indrasis
Benn Kinvall

Kelleher - Vesel - Kopacka
Lindstein - Bertil

Scott - Ölund - Robertsson
Billins - Cukste

Tärnström - Blomqvist - Nordh
Larsen
Kvist

Det laget skulle klara ett slutspel. Skulle bli tungt för löven, ssk och Dif.

Jugge: Vesel är en riktigt bra tvåvägscenter som spelar i alla spelformer och som alltid underlättar för medspelarna. Om Brynäs klarar avancemang hoppas jag verkligen att man har kvar honom som breddspelare, om han accepterar en mindre roll i SHL så har man en kanonbreddspelare där.

Mickesgolf: Vet inte om de släppt den än. De kanske kollar med forumet här först och vad vi tycker.

JohnnyBotox: Känns som många aktivt vill att det ska gå dåligt för att kunna skriva sina "vad var det jag sa"-inlägg.

Tittar på Mora - BIF. Det som slår mig är hur naivt BIF spelar i mellanåt. Det har trots allt gått 30+ matcher men spelarna känns inte ödmjuka nog.

{10375}: Även fast gårdagens match hade slutspelskaraktär så går det inte att jämföra med vinna-eller-försvinna matcher i det riktiga slutspelet.
Sen att du verkligen inte kan hålla dig ifrån att vara otrevlig i varje inlägg, du kan knappast må bra?
Sen att moderatorerna fortsätter låta dig härja fritt är ett mysterium. Du är ju i dispyt med precis allt och alla..

Robertsson ser ju genuint glad och taggad ut i intervjun, ska bli kul att se honom spela!

{10375}: ”Men med fans som inte ”gnäller” eller om man så vill ställer höga krav hade denna klubb varit död.”

Vilken klassiker!
Åh du stora Vesslan, tack för ditt eviga gnällande och ältande som räddat vår förening i alla dessa år! Vi alla på forumet är dig evigt tacksam!

Malken: Exakt, kompetensen formligen sköljer fram i stora vågor i Björklöven, Djurgården och Södertälje. Dessa under av kvalitet, spelskicklighet, fantastiska spelsystem och demoncoacher ligger 10 poäng efter skitlaget, det läckande sållet, de förgyllda bajskorvarna Brynäs IF.

Oj, oj,oj vad det kommer att gå rakt åt h-e när slutspelet börjar....

Som sagt - B.I.B (Bara I Brynäs)

Forsberg 1978: Tror att allsvenska domarna tycker det är lite coolt att utvisa brynäsare. Det närmaste dom kommer riktiga hockeyspelare.

Ni som skrek efter Svedberg vill ni ha han fortfarande?

spolaisen: "Nånting är skumt när klubben skickat bort Ljungkrantz och Westfält, MEN behållit Kvist."

Nja, vi bytte väl snarare upp oss från Ljungkrantz till Kopacka!

Torsk för Dif.. Hoppas dagen forsätter lika bra.

{10375}: "Ja vi tar en som inte platsar i Östersund. Kan ju bara bli succé!"

Vad hände med att man inte borde vara en översittare mot folk som kommer med förslag på spelare?
Lev som du lär eller kom ner från den höga hästen..

{10375}: Och Masken är redan med i teamet, och stöttar självklart upp. Så, blir ingen större skillnad.

"Finns iallafall 6-7 sportchefer jag hellre haft som sportchef från HA än Alcén. Så jo, medelmåttig med HA-mått mätt"

Som DU hellre haft. Finns en anledning till att du skriver här på forumet och inte jobbar för Brynäs. Du verkar tro att dina åsikter är en absolut sanning.

Men, Smart, vi kickar Alcén och låtsas som att det kommer lösa precis alla problem så spelar Brynäs i NHL 25/26

{10375}: ”Clara borde vara etta oavsett vem som kommer in med tanke på det spel han visat upp, men tror inte Gälla har de bollarna.”

Sånt här snack är ju bara så jävla larvigt. Att inte Gällstedt skulle ”ha bollarna” att välja bäst lämpade målvakt.
Hur gammal är du egentligen?

Peja: Med Vesel, Kelleher, Billins så har du helt rätt. Där vet man vad man får, och garanterat budkrig.

Oavsett vad, Alcén är sportchef, värvningarna är hans. Sen absolut har han Advisory board, men vad säger då att det inte var deras idé att förlänga med Lindbäck? Antingen tillskriver man Alcén både de positiva och negativa delarna, eller ingenting. Man kan inte direkt välja att alla misstag ligger på Alcéns konto men alla lyckade värvningar ligger på någon annans konto. Trött på det snacket.

Felbeslut att anställa oerfarna Alcén som sportchef, absolut. Men nu har dom gjort det valet och då får vi köra på det. Han blir mer och mer erfaren för varje dag som går.

Säger inte att du har fel i det du säger dock. Du säger mycket nyttigt, men som sagt. Man kan inte välja vad man tillskriver Alcén.

JawKee: Nybro hemma på söndag känns som en bra match för Steinbergs att göra debut på, för att ge Clara lite vila. Klart Clara ska stå ikväll, allt annat vore hål i huvudet.

Med all respekt men vart tror/hoppas man att sådana här spekulationer och diskussioner ska leda till? Finns det något positivt över huvudtaget som man hoppas kunna få fram?
Berätta gärna. OBS inte personligt mot någon. Men är så j-a trött på social media vanan att hoppas finna skit någonstans. Fy fan. Agera rejält mot dina medmänniskor - skit i skvaller och veka människor som söker efter intriger. Presentera dig och titta folk i ögonen när du letar efter skit efter dem isåfall.

Abris: ” Brynäs fick än en gång från knästående fira med en fullsatt hemmastå. Jag hade tre lettiska journalister som närmsta grannar på pressläktaren och de var imponerad av både publiksiffra och inramning.”
Kul med lite balter på läktaren - även om det inte var en lett match så fick de se något ballt. 🙂

rafalski: ”Brynäs tempohöjning i tredje är imponerande, wow!”

Enig!
Stark insats idag!
Jämn hockeymatch mellan två bra lag, men i tredje visar vi varför vi är det bästa laget i serien.
Härligt att specialteams har börjat stämma allt mer, Clara stabil i kassen trots ett tveksamt ingripande på första, tredjekedjan med grymt slit idag och som grädden på moset visar toppspelarna vägen.
Trevlig fredag Brynäsare!

J-S: Min favorit är nog Ryan Gunderson 😊. Jag har till och med döpt min robotdammsugare till Gunderson, han höll rent på blå😉.
2-0-pucken i sjätte matchen mot SAIK 2012 är ett fantastiskt minne.

Malken: Jag satte mig och skrev ett monsterinlägg med utförliga motiveringar som svar, tills jag insåg att typ två personer hade orkat läsa det så jag försöker hålla mig kort nu. Jag insåg även, när jag skrev inlägget, att det är alldeles för svårt att begränsa spelarnas viktighet till en fem-i-topp-lista, eftersom så många är så viktiga för det här laget.

Tänker på Kopackas målskytte och visst, det är trevligt med en sniper som målar ofta, det kan vi samtidigt klara oss utan ett tag eftersom andra också gör mål (vår spets är fantastisk), men vi har ingen som kan göra samma jobb som Bertilsson i defensiven (jo, han är bättre än Benn, jag struntar i vad ni säger).

Även Ölund (som är alldeles för bra för att centra en tredjekedja i HA) har klivit fram och varit oerhört stabil och förvandlat tredjekedjan från kaos till det som förväntas av den, hans frånvaro märktes verkligen av.

Sen får man tänka typ, ingen kan ersätta Bertilsson på samma sätt i försvarsspelet, men Ölund kan ersätta Vesel i andrakedjan och göra ett näst intill lika bra jobb. Därför rangordnar jag istället spelarna enligt nedan. Detta är såklart baserat lite på dagsform, men mest ett långsiktigt tänk i ett långt slutspel.

Oersättliga: Clara, Bertilsson, Rödin, Indrasis, Kinnvall
Viktiga: Vesel, Benn, Kopacka, Larsson, Ölund, Scott
Jokrar: Kelleher*, Lindstein, Nordh, Tärnström, Cukste
Kroppar att ställa på isen: Blomqvist, Kvist, Billins, Larsen
Bör bytas ut i ett slutspel mot nyförvärv: Johannesson, Ohlsson, Udd, Lindblom

* Kelleher går såklart under "Viktiga" om han är sig själv efter den långa skadefrånvaron.

JohnnyBotox: Snart etta i GAA också. 2.11 för Voutilainen, 2.14 för Clara och nu mer 2.28 för Ignatjew.

Lite annan (mer eller mindre) intressant statistik.
Vi släpper till extremt få skott per match. 716 skott på 31 matcher är etta före SSK som har 765. Löven har 969 (1 match mer spelad dock) och AIK har 1018 som jämförelse (trodde jag såg fel först).

Vi skjuter också mycket skott. Första laget över 1000 skott (1005) även om SSK ligger nära på 994. Vi har även bäst skotteffektivitet på 12.14% medan plats 2-5 har 11.57 till 11.04.

Kopacka leder skytteligan med 3 mål före Indrasis (delar med Powell). Indrasis har 1p/match i snitt. Kinnvall nästan där med sina 27p på 29 matcher som back.

Vi har 8 spelare som har 14+ eller bättre i +/- statistiken. Fyra av dem har +21 eller bättre.

Vi är etta i tekningsligan på 53.55% nästan 1% bättre än tvåan som har 52.7%.

Matcher vi tar ledningen i vinner vi 72.22% av gångerna (tvåa efter Löven). Matcherna där vi inte tar ledningen vinner vi 46.15% vilket kan jämföras med tvåan (SSK) som vinner 36.36%. Att vi vinner nästan hälften av matcherna där vi släpper in första målet i visar verkligen på styrka.

Larsson vann 11 av 13 tekningar idag.

BIF Kungen: Mycket bra idag, inget snack!

Hoppas på en riktig håll-käften vinst mot AIK på fredag.

Jan Grismöbel: Att sitta och gnälla över Alcéns sportcheferi, utan att ens försöka göra en rationell analys och tänka ens en gnutta kritiskt över vad som kan vara skälet till Lindbäcks avslut i Brynäs, är under all kritik av dig tycker jag.

Brynäs och Alcén har, tvärtemot det du säger, agerat väldigt proffsigt och gjort precis det alla andra klubbar också hade gjort i samma situation.

Om Lindbäck hade sparkats av sportsliga anledningar hade en ersättare GIVETVIS redan varit på plats vid det här laget. Jag trodde själv först att det var sportsligt, men när det tar såhär lång tid att få in en ersättare pekar allt på att Brynäs tvingades till ett snabbt avslut av helt andra anledningar. Mycket talar därför att det här rör sig om något som hänt utanför isen.

Kan tänka mig exakt hur bra (läs uselt) Lindbäck har mått det senaste 1,5 året och att sånt till slut tar ut sin rätt på en människa och det blir för mycket att hantera. Försvarar inte det han (förmodligen) har gjort, men har förståelse för hur han hamnade där.

Jag har under en denna säsong känt att vi på riktigt blir behandlade orättvist av domarna. Nu har jag kollat upp siffror för att försöka få nån slags klarhet i hur det sett ut.

På de 30 matcher som har spelats så har jag funnit följande:

* 11 matcher har Brynäs haft färre utvisningsminuter än sina motståndare.
* 16 matcher har Brynäs haft fler utvisningsminuter än sina motståndare.
* 3 matcher har utvisningsminuterna fördelats jämnt.

Såhär har det sett ut match för match (Brynäs siffra alltid först i kolumnen) :

8-8

4-4

10-4

33-6 (8-6 utan Larssons matchstraff)

6-14

5-2

4-6

4-8

6-2

8-6

4-8

8-2

6-4

14-12

2-4

8-6

0-2

8-4

4-8

4-6

2-8

6-2

28-6 (8-6 utan Larsens matchstraff)

6-2

6-8

2-2

2-0

8-4 (Vinst 10-2 mot Östersund..ändå dubbelt så många utvisningar)

10-35 (10-10 utan matchstraff på Västerviksspelare)

8-4.

Vad har ni andra för tankar om detta? För mig känns det som att nåt är jäkligt snett sett till hur mycket puck vi har, hur spelförande vi är m.m

JawKee: Cannata hade varit en perfekt värvning. En rutinerad målvakt som tar det han ska och som inger trygghet. Kan tänka mig att Brynäs är extremt sugna där om han blir tillgänglig.

Huge: du ville inte att man skulle sparka PA ..o inte Magnus...inte Manner..o inte Limpan....
Fy faan vilka proffs det finns i vår organisation som tar såna dåliga beslut...
Dags att köpa en hörnsoffa till dessa tyckare...
Jag lider endast med Limpan av dessa...Han har ett Bif hjärta..och har varit en fantastisk mv...Jag rankar AL högt i min brynäs bok men glömmer de sista två säsongerna. Tack Anders för din tid i BIF

lapad: All Star Theo ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kul också att Elias Lindholm för första gången nu ska spela i NHLs All Star game 👍👍👍👍👍

Farsang: Älskar att klacken tackar av Lindbäck. Klass!

RommeTigern: Golfbollen rullade iväg illa kvickt med sin kappa fladdrandes i vinden…

Stort av Johan Alcen att ta detta beslut! Bryta med en vän/kollega/medspelare, inte lätt!
Nu önskar vi Anders Lindbäck all lycka i framtiden och stort tack för att du gett allt!
All kärlek till Anders ❤️❤️❤️

Peja: Han spelade en del PP innan Billins kom. Men ärligt talat har ju inte Lindstein varit så bra i Brynäs den här säsongen som vi kanske hoppats. Men hoppas han får rida på detta nu med mycket speltid i alla spelformer

Jan Grismöbel: Lindstein har varit kungen på backen så här långt i turneringen. Bara hoppas det fortsätter i finalen och hemma sen i HA.

Jag var helt säker på att Lindbäck var en kanon värvning inför förra säsongen när han kom från rätt fina siffror i KHL.
Men eftersom jag är ödmjuk så erkänner jag vad fel jag hade.
Anders ankomst på något vis blev bidragande till en målvaktscirkus utan dess like förra året.
Gävle sonen kommer hem, man vågar inte sätta han på bänken utan det gör man med Vevi.
Det börjar nästan direkt med ett Liberospel som bjuder på assist och tavlor om vart annat.
Vevi skickas. Karhunen tas in för att vara klar tvåa bakom Lindbäck , som fortsätter samma.
Oki kommer och karhunen skeppas och lika där så tar man in en världsmålvakt men man vågar inte klippa med Anders.
Oki gör det halvdant och likaså Anders.
I kvalet hoppades man att Anders hjärta för klubben och att han så sent som för ett år sedan hade väl typish 91.5 i KHL skulle rädda oss.
Men inte.
Dom börja mixa med hans spel, med att attackera skytt och att back ska ta spelbar, gör att han vid sidledsspel blir sårbar.
Gå ner i HA för Anders, trodde man också att nu är det långt under hans nivå , nu växer han. Men nej, tvärtom.
Dåligt tränad, dålig kost, inte påkopplad, åldern, eller nånting annat det kan bara han själv och närmsta kretsen svara på.
Jag försöker tänka på nån världsmålvakt som lägger energi på matcherna med tjo och tjimm, skratt och skoj med domare och motspelare.
Kan inte komma på nån?
Fleury kan ju vara glad, men inte på det där viset.
Jag tycker inte han känns påkopplad, att nu är det match, då släpper man allt annat.
Jag vet inte.. min sofftyckare åsikt iallafall..

Fick en tidig födelsedagspresent av frugan.

Bokad tågbiljett umeå-gävle, hotellnatt och såklart plats på hemmastå vs aik den 12e🤘

Vart samlas folk i Gävle innan matchen?

Gott nytt år på er🥳

Ett riktigt gott nytt år på er Brynäsare.

Hoppas vi ses i SHL säsongen 24/25

Vuollerim: Äntligen en göteborgare som förstår hockey.

Mattson: Theo är ju dessutom poängbäste back i Sverige (även delad etta totalt) trots att han inte spelar pp. Faktum är att Lindstein varit inne på alla mål utom ett som Juniorkronorna gjort i spel 5v5. Det innebär att han dessutom har assist på 5 av 8 mål i spel 5 mot 5. Rätt imponerande med tanke på att det väl snarast är med för de defensiva egenskaperna.

Måste bara påpeka att dom röda tröjorna är fruktansvärt snygga, tycker dom borde kunna köra dom även i fler bortamatcher.

Jonasson: här finns det två bilder på det iallafall. Blir fin omslagsbild på Facebook ;)
Uppladdat:

500x0-img5972.jpeg

500x0-img5973.jpeg

Noterar i 2v1-läget Kalmar nyss fick så tar Cukste forwarden och Clara skytten = Clara har lagets förtroende?

Sv: En julsaga
{10375}: ”Det är väl ändå den snubbens uppgift som fick ett 4-års kontrakt i cornflakespaketet att lösa.

Det är givetvis åldern som är det stora problemet. Och att han dessutom är kort blir två minus i min bok.”

Det är ju jävligt enkelt att sitta bakom tangentbordet och gnälla och kräva saker… Du tror inte Alcén gräver med ljus och lykta för att hitta den absolut bästa målvakten han kan?…

Med min begränsade hockeykunskap, din verkar dock obegränsad, så inser jag att just nu är Halak det bästa som finns tillgängligt på marknaden. Han stod 25 matcher för Rangers förra säsongen, hade 2,72 GAA och 90,3 i räddningsprocent. Tror man inte det funkar i HA, ja då vet jag inte vad jag ska säga, utöver att man har jävligt dålig koll… Nu är ju det här en ickefråga ändå, Halak lär inte komma till Brynäs.

Du tycker att Halak är ”kort”, han är 1,79. Lassinantti är 1,75, Enroth är en 1,80 och Larmi är 1,82.. Där har du några exempel på målvakter som dominerat i SHL de senaste åren.. Men det där hade du så klart koll på, för du har ju en sån jäkla koll…

Kan du inte maila Alcén och be han kolla om inte Ullmark eller Swayman blir lediga snart? Boston kan ju inte fortsätta köra 2 första målvakter hur länge som helst…

Igår var han kanske inte så bra men Nordh är någon som jag tycker förtjänar spela högre upp i formationerna. Han har gjort 10 poäng på 24 matcher och detta med en genomsnittlig istid på 9:22 minuter per match. Faktiskt ruggigt bra produktion sett till hur lite hur han får spela. Borde definitivt gå före exempelvis Blomqvist och Tärnström.

Erat: "Fyfan, tänk att va en sk supporter och lägga ut hånande highlights av sina egna spelare. Sitta och klippa ihop det här. Helt förjävlig!"

Jo, men producenten är ju (om jag inte minns helt fel och enligt egen utsago om sig själv) mer eller mindre ett psykfall med nån sorts störning och som själv är medveten om sina egna problem.
Likförbannat är det vare sig roligt, ironiskt menat eller seriöst på nåt sätt öht.

Ett hopklipp på hans egna känslostyrda, rabiata och tragikomiska inlägg härinne genom åren hade kanske varit på sin plats också, som motvikt menar jag...

Jag är en av flera som tycker att Lindbäck helt enkelt inte håller och kostar oss poäng. Men att förnedra honom genom att klippa ihop videos och liknande...det är bara osmakligt. Jävligt vidrigt gjort.