1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766366 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Huge: Om en målvakt gör EN tavla så kan man acceptera och förstå. Om en målvakt gör en till tavla - eller massvis med ytterligare tavlor - som i Lindbäcks fall så är det en helt annan sak.

Brynäs är överlägsna de flesta motståndarna. Lagets överlägset största svaghet och det enda som rationellt sett kan skapa kaos på isen är lagets fullständigt horribla målvaktsspel. Jag har alltid gillat Lindbäck men det börjar bli riktigt jobbigt att se honom spela nuförtiden, han borde lägga av eller spela på lägre nivå. Han är slut på elitnivå.

Zappaholic: Håller med om att Brynäs borde ha stängt matchen. Det var en kombination av nonchalans framåt och Lindbäcks målvaktsspel som gjorde att Västerås kunde vända. Lindbäck gjorde en bra match fram tills tavlan, men den syrasatte Västerås och de två efterföljande målen kändes också ganska billiga.

Brynäs spelar nog med den där obehagliga känslan av att vad som helst kan gå in, det är en väldigt jobbig känsla när man spelar försvarsspel.

Jag förstår mig inte på det eviga hatandet på Brynäs här inne från många. Det kan gå tre minuter in i en period och folk börjar kasta bajs på laget direkt. Samma visa varje gång. Vad är det för supporterskap egentligen? Titulerar man sig som medgångssupporter, eller hur funkar det? För några Brynäsare är ni tamejfan inte.

Om man nu prompt vill kasta bajs (troligtvis för att man är missnöjd med allt i sitt liv och tar ut det på Brynäs) och vill vara en motpart till oss med tålamod och sunt förnuft så är det bättre om man i alla fall försöker vara LITE nyanserad i sitt ältande och hatande. Om vi redan vet er inställning på förhand så är det ingen som tar er på allvar till slut.

Gavve: ”Björklöven kollapsade de sista 55 minuterna” hade varit mer korrekt.

blackredberry: En tränare ska skydda sina spelare utåt i media varje dag. Sen att han kan kritisera utespelarna är helt annat jämfört att hänga ut en målvakt. . En seriös coach hänger inte ut inviduella spelare i media oavsett om det är en målvakt eller utespelare.

{10375}: Du får det att låta som att de tvingade Clara att dyrka Lindbäck i timmar. Först och främst var det ju Clara själv som tog upp det stöd han fått av Lindbäck och sedan fick han bara en följdfråga på det. Det var en ytterst liten del i intervjun. Jag har liksom de flesta härinne varit mycket kritisk till Lindbäcks målvaktsspel men ibland blir det banne mig orimliga proportioner på kritiken mot honom.

Sanny och Svensson idag pratar om Brynäs målvaktssituation, de säger:

- Att Lindbäck "släpper in en billig varje match som bara går rätt igenom", tex. AIKs 1-0 och SSKs 0-2.

- Säger att Brynäs är ute och kollar av marknaden (Cody Porter som gick till VVIK var tydligen på Brynäs bord, men förmodar att man siktar högre, men kontentan är att han hade aldrig varit på bordet om Brynäs inte hade varit på jakt)

- Nöjda med Clara och ser stor utvecklingspotential

- Pratar om hur man skulle göra med Clara/Lindbäck vid målvaktsvärvning (som enligt Svensson kommer att komma)

Mickesgolf: all statistik pekar på att Clara är den bättre målvakten just nu.

Lindbäck har (Stått i 11 matcher, helt eller delvis):
2.59 GAA & 89.43 svs% och 0 SO (hållen nolla).

Clara har (Stått i 9 matcher, helt eller delvis):
2.33 GAA & 90.59 svs% och 1 SO (hållen nolla).

Med Lindbäck i mål har vi vunnit 60% av matcherna (6 av 10).
Med Clara i mål har vi vunnit 77,78% av matcherna. (7 av 9).

Clara ligger nu mer 5a i GAA. Lindbäck ligger på 13e plats.
I svs% ligger Clara på plats 9 (11 om man räknar med de som stått få matcher också) medan Lindbäck ligger på plats 15 (plats 20 om man räknar med alla målvakter hur mycket/lite de än stått).

Det finns verkligen ingenting som pekar på att vi borde satsa på Lindbäck denna säsong (än så länge) annat än att han har mer erfarenhet men vad är det värt om man är sämre i precis all statistik?

dabif: "Hade Benn litat på Lindbäck hade han fokuserat på att blocka passningen och lptit Lindbäck ta hand om skott. Men efter bara några veckor här har han insett att det inte funkar så i Brynäs."

Samma princip som vid 3-1 där Vesel försöker täcka skott istället för att ge fri sikt till Lindbäck, för att han helt enkelt inte litar på honom. Våra problem är större än svaga målvakter men hade vi haft en målvakt av samma klass av t.ex. Voutilainen eller Ignatjew hade det gjort saker och ting så mycket enklare för oss. Det sprider sån osäkerhet i försvaret med målvakter som kan släppa in vilka puckar som helst. Jag har stöttat Lindbäck och velat tro att han ska revanschera sig, men det går inte längre. Det finns inte en fis i rymden att vi går upp igen med han i kassen.

Peja: Svagt av förbundet att skjuta ifrån sig ansvaret. Dom om någon bör säkerställa att regelverket följs, klubbarna ska inte behöva ta det ansvaret.

{10426}: Kristers fick stå 1 av 3 matcher i Deutschland Cup. Han vaktade kassen mot Österrike, seger 6-1, Kristers tog 17 av 18 skott.
Clara startade också 1 av 3 matcher i Tamás Sárközy Memorial Tournament. Han spikade igen mot Slovenien, seger 1-0. 27 skott.

På plats idag, otroligt pinsamt att behöva se och höra Mora-fansen fira. Det enda jag tar med mig från matchen är Blomqvist sinnessjuka utskällning av Kelleher efter Mora gjort mål när han tagit en dum utvisning, han skällde ut honom hela vägen från utvisningsbåset in i båset, och en stund till efter det.
I övrigt en riktig skitmatch tyvärr.

Benn har fortfarande inte lagt ett felpass på sina matcher. Värd pengarna.

Älskar ändå brynäs fans, ni har fan störst kappa i världen.

Usch vad man skäms över vissa här inne. Byt klubb😊

Kinnvall spelar idag. Går in i backpar med Bertilsson igen.

{10426}: Förstår inte vad hans intressen eller vilka kan följer på sociala medier har med hans politiska åsikter att göra, men generellt sett är antagligen mer än varannan nordamerikansk hockeyspelare Trump-anhängare. Exempelvis Ryan Lasch var också det.

Lyckligtvis är Benn i Gävle för att spela hockey och inte för att ställa upp i politiska val.

Peja: Scott - Ölund - Tärnström i tredje har potential att stänga ner vilken toppkedja som helst i Allsvenskan och samtidigt vara ett hyfsat hot offensivt.

Anders Berg: När Jamie Ram lirade så gnällde du i Kebs hörna i GD, så mycket att den gode Keb undrade om du verkligen var brynäsare. Och 20 år senare kan man fortfarande undra... Inte ens stabila segrar kan glädja ett litet uns. Nä, hyffsad mach, bra Lindbäck och tre härliga poäng.

Lemp: Blomman är tyvärr för långsam, Kvist ofta ovän med pucken men har fart. Bägge måste snäppa upp. Bara att hoppas att Greg och Linus snart är läkta.

Klart imponerad av Benn, klockren igår, lugn trots att SSK var där och försökte få honom ur balans. Klass rakt igenom.

Limpan bra, hoppas det släpper för honom nu.

Otroligt mycket Brynäsare i arenan - Härligt att se

havre: Snudd på 97% i dag. Tycker för övrigt Brynäs gör en helt okej bortamatch defensivt sätt även om inte allt sitter än. Och Benn, wow säger jag bara, snacka om att han lever upp till förväntningarna jag hade.

Sen får vi inte glömma att vi har våra 2 bästa backar (än så länge) borta och 2 SHL-forwards borta också.

SaggeBoy: Lindbäck har inte inlett säsongen starkt, det tror jag de allra flesta är överens om. Jag tycker det är rätt att man gått med Clara på sistone. Men varför har vissa av er sånt enormt behov att hacka konstant på Lindbäck, till och med nu när han inte spelat på ett bra tag? Kollar man din historik senaste tiden handlar typ hälften av dina inlägg om Lindbäck och har oftast en väldigt otrevlig och onyanserad ton. Jag tycker det är så tröttsamt.

Minus från kvällen:
• 0 poäng
• Oförmåga att göra mål
• Björklöven får en psykologisk boost av att det går att vinna i Gävle

Plus ikväll:
• Brynäs gör en bra match. Vinner 8 av 10 såna här matcher.
• Man visar att man är ett bättre lag. Visst hemmaplan men det var en klasskillnad mellan lagen…
• Vi står upp i det fysiska spelet hela matchen

Som jag ser det är det två faktorer som fäller avgörandet ikväll:
1. Voutilainen
2. Otur

Ibland blir det så här. Vi är ett bättre lag än Björklöven…

Peja: Jag är ändå överraskad över att Brynäs var så mycket bättre än Björklöven. Det trodde jag inte.

Det där jävla snacket om att Benn skulle vara en föredetting är uppenbarligen bara nåt jävla snack. Klass!

Gavve: Jag ser det inte som ett alternativ att peta Billins. Om man kollar på vad som faktiskt hänt på isen och inte bara statistiken, så är det tydligt att han har gjort det bra både med och utan puck, och dessutom har fått täcka upp för misstag från framförallt Johanesson vid många tillfällen. Det är stor klasskillnad mellan Billins och Johanesson, men det ska det också vara sett till deras CV:n.

Cukste är också given, spelat upp sig rejält, men det jag menade var att Larsen kanske borde vara sjundeback med istid och inte helt petad. Cukste är klart bättre än Larsen, men känslan är ändå att Larsen kommer att utvecklas under säsongen. Att en del kanske tänker att Larsen bör gå före Cukste säger antagligen mer om folks olika förväntningar på spelarna än om deras nuvarande nivå.

I och med att både Bertilsson och Benn, vad jag läst mig till, har haft problem med skador under sina karriärer så det inte ett gångbart alternativ att riskera att tappa Cukste. Det är inte särskilt långsökt att man kanske står där i game #7 och har Cukste som den enda friska backen av de 3.

Rent generellt skulle jag inte haka upp mig på +/-.

Från Sasses liverapport:

"Förresten. Damian Clara gick av först. Lindbäck var kvar länge och körde extra, så det indikerar Clara"

Bra!

Benn klar för spel, finfint!!

JohnnyBotox: Tycker oerhört synd om Lindblom som var på väg att break’a rejält i Flyers när den där j-a cancern slog till.

Skulle han komma hem så vore det en grym förstärkning oavsett liga. Kan han hitta tillbaka till 16/17 formen men den erfarenheten han har nu så skulle han vara fullständigt dominant i SHL.

Davey85: så här skrev en viss herre som brukar vara här inne o chatta på fbk forum

eltifoso: Verkar som Montén hänger löst, synd… hoppades han skulle vara kvar längre
Precis som man varje år hoppades Brynäs skulle behålla sina misslyckade försök till tränare såsom Melin, PA eller nu senaste Manner

Så när han önskar oss lycka till osv...så menar han INTE det...

mk: HV ser ut precis ut som senaste årens Brynäs. De släpper in billiga mål, har ingen bra game plan och faller ihop som ett korthus vid minsta motgång. De har dessutom en dålig tränare och sportchef. Likheterna är många.
HV har dock lite fetare plånbok så vi får se om 10 nya spelare kan lösa det..

Huge: Och återigen så går det att argumentera åt andra hållet också. Det var framförallt i tredje perioden försvaret var bra. I andra perioden gör Clara några riktigt bra räddningar och det ger försvaret en känsla av att de har en bra målvakt för dagen att luta sig mot. Den känslan verkade de ta med in i tredje perioden då man spelar med ett helt annat lugn än mycket av det vi sett tidigare.

Mycket sura miner! Vi håller nollan på bortaplan, plockar tre poäng o leder serien med en match mindre spelad.
O Scott o Ölund borta. Bra jobbat Brynäs!
❤️💛🖤

Även fast vi vinner stabilt med 0-2 så ska det vara lite besvikna miner bara för att vi inte gör massa mål!

Var glada istället för fan🤩

Årets tråkigaste match hittills, MEN, satan vad fint att försvarsspelet sitter som en smäck och Clara får hålla nollan. Ett klart steg i rätt riktning vad gäller både målvaktsspel och försvarsspel.

Måste faktiskt hylla Kvist efter matchen igår som jag var och tittade live på.
Jävlar vilket jobb han gjorde i det tysta, spelar mer fysiskt nu , går mer rakt på kropp.

Farsang:

juniorkedjan är en stor tillgång i dagens brynäs, man får vibbar från svunna tider när man ser dem lira...

Jan Grismöbel: Lindbäck behöver lyfta sitt spel det råder det ingen tvekan om men att skylla gårdagens förlust på honom är fantasilöst. Det känns mer som att man inte orkar byta spår att lägga gnället på.
Gör man som hockeylag ett mål framåt så vinner man ytterst få matcher. Så mycket mer analys än det behövs inte.

Huge: Jag har redan skrivit att Brynäs gjorde en bra match i 5-8 minuter av 60. Det betyder underkänt.

Om kravbilden på Lindbäck är att man ska vara nöjd om han inte gör någon tavla, så kunde man lika gärna ha tagit in en div1-målvakt för en bråkdel av lönen.

Var är alla Lövenfans ikväll då? Kanske inte var läge att trolla när man fått smisk av Tingsryd..

Indrasis gör också en monstermatch!

BIF Kungen: Måste ge en eloge till Cukste som jag varit lite kritisk till. Ser på reprisbilderna i paus hur han spelar två BP på knäna, offrar sig hänsynslöst för att blockera puck.

Älskar det!

Berge: Kraven måsta vara högre än att spela oavgjort med Västerås och Västervik. Nöjda kan vi vara när vi är tillbaka i SHL. Väl där så är det guld som gäller.

Huge: Jag kan köpa att Lindbäck inte ska få all skit för prestationen igår, det var många fler utöver honom som presterade svagt. Men det går ju lika gärna att vända på ditt resonemang. En bra och jämn målvakt sprider trygghet till sitt försvar och får dem att prestera bättre. Man kan till exempel låta motståndarna ta skott från dåliga vinklar för att man vet att målvakten kommer ta puckarna. En svajig och ojämn målvakt ger däremot en helt omvänd effekt, det ger en enorm osäkerhet om försvaret vet att målvakten kan släppa in vilka puckar som helst, när som helst.

lapad: Att Lindbäck är arrogant är ju bara ett onödigt påhopp. Just hans spel med klubba har väl ändå inte påverkat Brynäs insatser negativt den här säsongen utan snarare varit ett positivt inslag som i flera fall gjort att Brynäs kunna vända spelet snabbt och fortsatt hålla tryck framåt. Under första perioden igår tyckte jag dessutom han var Brynäs bäste spelare och den som kändes mest påslagen från start. Jag kan även jag ha åsikter om hans sidledsförflyttningar och att han hamnar ur position ibland. Men hade han inte spelat som han gjorde i början av matchen så hade Brynäs mycket väl fått jagat hela matchen istället.

{10299}: Finns alltid några Löven-fans som häcklar andra allsvenska lags supportrar medan deras egna klubb aldrig verka lyckas ta steget upp.

Linus Lindblom med ett mål och Noel Nordh med en i öppet mål och en assist för Brynäs J20 lag.

xxx BIF xxx: Problemet är att ditt argument gällande Svedman och 7 miljoner hit eller dit faller platt. -7 miljoner i resultat var en tidig prognos. Därefter genomförde föreningen olika besparingar som gjorde att det landade in på -700K (om jag minns rätt).

Så släpp det nu och skärp dig själv!

Huge: en i mängden som mött Brynäs ett antal ggr...genom många år och spelat ihop med många ....Han har ju en mycket större erfarenhet än många av oss andra. eller hur?

Jag såg matchen igår och är fantastiskt glad över segern, 7-1, fantastiskt.👍
Hittade dock två saker som jag personligen tycker vi bör träna på:
Uppspel, i min smak är det för mycket dumpande, när vi har pucken ska vi vara rädda om den och försöka spela oss in i zon.
PP, vi bör kunna skapa mer i den spelformen
Jag vill poängtera att detta inte är gnäll, bara tankar.
Ha en fin helg 😊