1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766385 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Silly Season 2025-26
Luddf:
Polisen upphäver väskförbudet

aplusb: Dessutom med en liten en på väg (om inte barnet kommit redan). Tror det är lättare att resa iväg och harva i AHL om ett år. Sen vet jag att Söderström själv sagt att det inte är något hinder men tror alla kan tänka sig hur det skulle kännas att "lämna" tryggheten här hemma med en nyfödd.

Fofi :
”Sporten har varit i kontakt med sportreportern Ben Pope som bevakar Chicago Blackhawks på nära håll för tidningen Chicago Sun Times. Han skriver i ett mejl att han inte fått några indikationer på att klubben kommer att värva Söderström.
Pope refererar också till en artikel som initierade hockeyreportern Scott Powers på The Athletic's nyligen skrev.”

Tufft för Örebro om de tappar Puistola nu.
hockeynews.se/nyheter/blaser-shl-klubben-pa-forwarden

Ännu tuffare för Malmö om de tappar Thomson.
hockeynews.se/nyheter/nhl-intresse-for-thomson-kan-lamna-redhawks

Blå grottan: Det finns nog en anledning till varför ingen MV lyckades i FBK i år. Man kan ju inte lasta Clara för att Maxime eller Lindbäck släppte in mål t.ex. Ingen målvakt som stod där gjorde bra ifrån sig. Att FBK kom högt upp i tabellen har att göra med deras offensiv. Defensivt var de ett bottenlag där bara Modo och HV var sämre (släppte in fler mål).

Sen försvarar jag inte Clara för det. Han hade knappast en bra sejour i FBK. Men alla målvakter var dåliga där vilket brukar säga mer om laget än om målvakterna (inte alltid dock). Men deras försvarsspel i kombination med flest utvisningar i ligan (flest BPn mot sig) spelar också in. FBK var enda laget som snittade över 10 utvisningsminuter per match över hela säsongen. FBK hade 157 BP-tillfällen mot sig och släppte in 41 mål och gjorde 1 framåt (ca 73.9%) medan vi hade 110 tillfällen där vi släppte in totalt 24 mål och gjorde 4 framåt (ca 78%). Snittet i ligan hamnade på 30 insläppta och 76.5%.

Man kan ju inte lasta Clara (eller de andra målvakterna) för att spelarna drar på sig mycket utvisningar som exempel. Det korta svaret är alltså att FBK har defensiva siffror som ett bottenlag (inklusive målvakterna, försöker inte försvara någon) vilket kan påverka målvakternas siffror om man bara stirrar sig blind på svs% eller GAA. Ska man göra en bättre analys får man titta på förväntade antal mål räddade osv och de siffrorna har jag inte i huvudet.

Nästa år kommer Ekholm, Järnkrok och Markström hem 🥰

Varit inne på sajten hockeybulletin.se och ögnat mej igenom folks tips och tycke på hur SHL 25/26 kommer sluta och det är så man skrattar på sig vad folk tror. Neggar Brynäs grovt av många medan andra lag sedvanligt haussas till skyarna utan egentlig grund och substans. Alla har väl rätt att tro som de vill men det är såna där individer vi så skönt ska "sätta på plats" även sässon som kommer!

Svensson_62: Givetvis kommer AI att spela en viktig roll framöver och det kommer att bli nödvändigt att lära sig att använda det som ett instrument framöver.
Men, det kommer alla andra också att lära sig att göra och det kommer INTE att vara en helig graal. I slutändan så kommer kultur, god ekonomistyrning och viljan att bli bättre på allt att avgöra framgång även efter att AI fått bättre algoritmer som faktiskt fungerar.
Men det är ju vad jag tror…
Förresten så måste jag säga att Svedman är så otroligt viktig för den vändning Brynäs varit med om. Lite av en Messias för denna klubb.

Luddf: Hur många företag annonserar ut varje individs specifika arbetsuppgifter? Förstår att man vill ha insyn men du kan ju inte hitta på saker för att starta en diskussion.

Gunders son: Nä, det ska man vara restrektiv med sa HS.
Lät som han verkligen menade det, men någon till blir det med större krav på sociala medier tydligen.

Men en skön sak som han sa var.
Att han sitter ner med spelarna och förklarar vad det innebär att spela i Brynäs, med krav och identitet och uppförande.
Då kan spelaren ifråga inte komma och säga " att det har jag inte hört nått om"
Alla ska veta vad det innebär att spela i Brynäs.
Det tyckte han var en del i framgångarna. Kravställningen är högre..

Vet inte om någon lyssnat på senaste avsnittet av Nedsläpp Brynäs men det är en stor intervju med Svedman. Mycket intressant!

Fastnade för detta: Första året när Brynäs hade reklamfri dräkt så fick de in mer pengar från sponsorerna än vad de någonsin fått med reklam på dräkten. Så att det finns folk som tycker att Brynäs ska ta tillbaka reklam på dräkten för att Brynäs ska få in mer pengar är alltså helt fel ute här (ingen här har sagt så vad jag vet).

Intressant också att man ser nyktert på det här med pengar. Man kommer inte budgetera för slutspel eller fullsatt arena nästa säsong heller. Och i CHL kommer målet vara att gå plus/minus noll.

Edit: Något som jag tror många kommer uppskatta är att Brynäs kommer satsa på att kunna redovisa vinster/förluster för t.ex. damlaget. Och vad Brynäs lägger pengar på mer specifikt också. Helt enkelt "mäta vår damverksamhet finansiellt". Det är väldigt uppskattat från min sida.

Farsang: Personligen gillar jag att Tjeckienresan ligger innan säsongen och att man har en dag imellan. Den resan blir ju som en slags teambuilding vilket jag tror kan vara bra för gruppen.

DIFFEN:
Järnkrok till Minnesota enligt denna kille.
Uppladdat:

500x0-img4044.jpeg

Spelschemat för CHL.

Ändå skönt att det bara blev en borta match under pågående SHL säsong.
Uppladdat:

500x0-img0381.jpeg

Peja: Man kan ju också spekulera om i vilket syfte detta läcktes ut av Frölunda?

aplusb: Utan att gå in på det specifika fallet, så är det allmänt känt att den typen av krav förekommer och ingen spelare/klubb har väl någonsin bekräftat det?

Ord står mot ord… men egentligen är det väl kanske mer relevant att diskutera företeelsen i sig än ett (eventuellt) enskilt fall.

Drake Caggiula officiellt klar för Lausanne.

Peja: Silfverberg var inte skadad under två års tid nästan och gått på försäkring betalningar, så tror nog de har något med de att göra.

Peja: ”Järnkrok skulle kunna stanna i NHL även efter ett utköp”

Ja, och Silfverberg, Larsson o Lindblom hade nog också kunnat stanna. - Största frågan är ju bara vad familjen Järnkrok vill och önskar? För låter ju knappast att han sitter säkert i Toronto bland fans och media.

mk: haha sällan.. dra homokortet.. Vad fan har homosexualitet med det här att göra? INGENTING! SKÄRPNING!

OveJärnkrok: Tycker det var helt rätt av Kim Martin och sätta ner foten o säga i princip, vi sysslar inte med sånt här oseriöst trams..

Angående damerna, man kan väl säga såhär, det är nog bäst att Andersson levererar. Det kommer ge ett ganska oproffsigt intryck annars. Jag tycker generellt inte om sånt här, man har hört om det inom damfotbollen tidigare. Där Martas flickvän fick bli proffs bara för att de laget i fråga skulle kunna värva Marta.

Men spelar hon bra så är det väl ingen big deal kanske. Jag hade för övrigt ganska nyligen en kollega som fick lämna jobbet p g a relation med en annan kollega.

Peja: Absolut, Frölunda har all rätt att avstå men jag ser inte riktigt vad Brynäs gör för fel som accepterar. Jag skulle nog vara rätt säker att även Viivi och Anna gör varandra bättre. Kanske inte främst genom kemi i spelet utan genom att ge varandra trygghet. På det viset kan den här dubbelvärvningen vara lika sportsligt motiverad.

Fyfan för Brynäs att gå med på ett sådant krav. Damhockeyn är ett skämt. Lägg ner damlaget.

SuneMangs: Håller med fullständigt, det där är ju likvärdigt med mordförsök. J-a galning, skulle aldrig vilja se en sådan spelare i världens finaste tröja. Spelar ingen roll om det så var McDavid.

Makita: Om du/ni tittar på telefonen måste ni trycka i rullgardinsmenyn där det står "Regular season" och välja "Postseason".

Åttondebacken(?) Bengtsson lämnar Brynäs som förmodligen behöver två nya backar.
1) En back som konkurrerar med de sex ordinarie backarna. Behöver vara någon som håller ungefär lika bra nivå som back 5-6 i den nuvarande backuppsättningen.
2) En yngre back som Brynäs kan forma och eventuellt låna ut under säsongen. Tänker att Bengtsson var tänkt på den positionen.

Några backar som tillhör backkategorin #1 skulle kunna vara:

Viktor Lööv. Sägs vara på väg att bryta sitt kontrakt i Schweiz. Fysisk bjässe som man enkelt skulle kunna matcha in på 7 backar, eftersom han är duktig i boxplay. Frågetecknet är en ryggskada som höll honom borta stora delar av säsongen. Skadefri vore han utan tvekan en stor tillgång. Kan nog inte välja och vraka på erbjudanden med tanke på skadan, men ser nog sig själv i en större roll än vad Brynäs kan erbjuda.

Alfred Barklund. Inte på långa vägar lika erfaren som Lööv och betydligt yngre. Allround-back som har imponerat våldsamt i AIK under ett par säsonger. Rätt bra med pucken och kan sätta in rejäla bröstvärmare.

Teemu Kivihalme. Borde passa in bra i Brynäs spel. Rörlig och tillräckligt bra med pucken för att kunna spela i spelsystemet, men kanske tänker sig en större roll?

Tobias Winberg. Modofansen var lyriska inför säsongen, inte lika lyriska efter säsongen. Borde kunna vara en pålitlig defensiv pjäs och Alcén gillar ju att värva från Ö-vik, verkar det som.Kanske för dålig med pucken för att spela i Brynäs?

Ole Julian Bjørgvik-Holm. 23-årig stor men ändå rörlig norrman som gillar att spela fysiskt. Blev utsatt för en ruggigt ful tackling som höll honom borde från spel tidigare under säsongen, men kom tillbaka starkt i slutet och spelade i andra backpar i slutet av AHL-säsongen. Just det talar väl också för att han blir kvar där borta, men han är ändå inte så etablerad på AHL-nivå.

Anton Malmström. Storvuxen doldis som har ett snarlikt CV som Bengtsson. Håller han måttet i SHL?

Sean Day. Grym på skridskorna, desto mer tveksam i resten av spelet. Tveksamt om han är OK med att vara rollspelare i Brynäs.

Gavve: vilka sjuka summor .. inge nytt under solen men ändå.. bäckis har alltså under sin nhlkarriär dragit in mer än en miljard svenska kr.. helt otroliga siffror egentligen..

Peja: Mitt insidertips är att varken #19 Bäckström eller #19 Järnkrok spelar i Sverige 2025/26. Källa: sunt förnuft.

Berra KSD: vi kör med 19A och 19B, vi leder svensk hockey

Berra KSD: Brynäs kan omöjligtvis veta eller påverka Järnkroks NHL-framtid redan nu.

Mattson: Ska väl in en toppcenter? Schroeder ska ju ersättas och det förvånar mig om man inte tänker en toppcenter på den positionen. Alltså topp 1 eller 2.

AJF blir ju istället för Indrasis (ingen jämförelse mellan dem) men Schroeder måste ju ersättas också.

Enligt Alcén ska 3-5 spelare (osäker om det var 3-4 eller 4-5) in i Brynäs efter att Hägg kommit in i laget.
1 målvakt, 1 back & 2 forwards (här kan nog Scott bli den ena) tror jag det var.

Och detta är ju förutsatt att Söderström stannar. Annars måste ju han ersättas också.

Peja: Fan vad man gillade att han var tvärsäker på att målet var smguld.

lapad: Är det verkligen Clara som man syftar på här då? Finns ingen, absolut ingen, inte ens journalister som skulle kalla Clara för "stjärnmålvakt".

Även om det slängs med "stjärna" hit och dit i media i dag finns det nog ingen som ens skulle tänka tanken att kalla en 20-årig Clara för stjärna.

Jockster : Alltså, jag vet ej om det är bara jag som har lessnat men att kalla varenda idrottsman eller idrottskvinna för stjärnan. Man skriver idag, "Stjärnmålvakt klar för Brynäs". Clara stjärnmålvakt?

mk: Det är ju inte klokt vad mycket som förändrats på dessa år, jag var åtta år då och TV var ju ganska nytt, tror farsan köpte första TV 1959, det fanns en kanal i svartvitt med TV fri varje Onsdag, annars var det radio ock skivor som gällde. Men tiden går runt och i dagarna har jag köpt en ny skivspelare och hämtat ned alla gamla vinyler från vinden. He he.
Lycka till med hockeyn i höst och jag hoppas att vi i HV kommer tillbaka på banan igen

mk:
Om BIF kliver in i säsongen med Clara uppbackad av ngn junis i väntan på att Källgren skall komma tillbaka så chansar de på riktigt hög nivå.....

Tänk om Clara levererar likt det han gjorde I FBK, ngt som är ganska troligt .... då lär det vara många bittra tongångar bland alla fans....

mk: tja, matchen var mitt i natten svensk tid och sändes på radio Luxenburg med svensk kommentator. Jag minns att min syster väckte mig 0300 och sedan satt vi och lyssnade spänt. Ingos storhet och hysterin runt honom vid den tiden var nog ungefär som att man slog ihop hysterin för I.Stenmark och B.Borg.

Farsang: "En likadan eller bättre Grundserie för han OCH om han lär sig att spela bättre i ett slutspel."

Att han får en hel försäsong med laget tror jag inte kommer göra honom sämre heller. Förra säsongen blev han klar 15 september (vet inte om han tränade med laget innan) vilket var mindre än en vecka till seriestart.

Farsang: Frågan är ju om Tikka själv inser att han knappast ökat värdet för sig själv under åren här i Sverige, eller ens behållit sitt värde. Tvivlar på att särskilt många andra klubbar (i Europa eller världen) vill betala 295k i månaden för honom.

Det är ju inte så att han har sprutat in poäng i finska ligan tidigare heller. 0.41 poäng per match på 402 matcher. Detta kan jämföras med exempelvis Henrik Haapala (nu mer i Malmö) som låg på 0.7 poäng per match i Liiga. Eller varför inte jämföra med Jens Lööke som snittat 0.86p/m under sina säsonger i Liiga. En Lööke som verkar lite sugen på att komma tillbaka till Brynäs igen (inte denna säsong).

Sen vet jag att poängsnittet inte är allt. Men för en toppcenter så vill man nog att den ska producera lite mer än 0.4p/m i en sämre liga än SHL (över tid så klart). Larsson ligger som jämförelse på 0.58p/m och Ölund på 0.35p/m i SHL. Tikka har 0.19 i SHL vilket är sämre än Vesel (0.29) till och med. Och då har Vesel knappast speltid eller lön som en toppcenter.

Huge:

Varför coachar du inte själv om du vet hur man coachar ett svenskt landslag i hockey?

Sluta försvara allt och alla och låt folk tycka vad de vill

Då blir det roligare att diskutera

Huge: De svenska spelarna såg inte förberedda ut varken taktiskt eller mentalt mot USA. Hallam bör få sparken efter turneringen.

Jag tycker att Sverige ska ta efter de nordamerikanska landslagen. De har olika coacher i princip varenda VM. I Euro Hockey Tour kan man rotera mellan inhemska coacher. Lagen som spelar i EHT är ändå helt andra spelare än VM-laget, så spelar ingen roll om det är samma tränare.

Jonjo: "Det är fortfarande en spelarbudget som tillhör dom lägre i SHL som han uttryckte det."

Detta stämmer. Men Alcén var också tydlig med att många i laget spelar långt under marknadsvärde också vilket håller nere spelarbudgeten en hel del. Något som i.a.f. kan vara värt att nämna för de som inte lyssnat på podden/intervjun. Detta för att de vill spela i Brynäs (Silfverberg, Djoos och Söderström om jag får gissa, inga namn nämndes).

Om vi ska ersätta Indrasis och Schroeder på FW-sidan så ökar nog inte budgeten extremt mycket då jag inte tror någon av dem var jättebillig (100k extra i månaden = ca 1 miljon extra i budget vilket är en rätt liten ökning menar jag). Ska man öka budgeten med säg 5 miljoner så är det alltså ca 500k extra i månaden man ska lägga på några spelare vilket är rätt mycket på de få som behöver ersättas (detta alltså utöver det som de som lämnade tjänade). Blir nog lite annat när man ska ersätta exempelvis Silfverberg (om ingen annan NHL-stjärna kommer hem då så klart).

Sen får man tänka på att Brynäs inte betalar något för Bertilsson så länge han är skadad. Han har nog en rätt okej lön också (250k+ 2020 enligt Aftonbladet). Det är ju också pengar som kan läggas på t.ex. Hägg utan att det ökar spelarbudgeten nämnvärt även om Hägg skulle ha 50k mer i månaden (ca 500k mer i spelarbudget). Alcén måste ju ställa in sig på att Bertilsson kan vara borta 10 månader men också vara redo för att han kan komma i träning i november/december ungefär (sades i podden).

Sen är det ovan bara räkneexempel då jag inte har en aning om vad Hägg eller Bertillsson har i lön. Menar bara att lönebudgeten inte behöver bli så extremt mycket högre bara för att vi tar in nya spelare som ersätter gamla som lämnar. Att vissa lags spelabudgeter ökar väldigt mycket mer kan vara för att de gör ett antal utköp som förmodligen hamnar i den kostnadsposten. Ska man köpa ut en spelare som har 100k i månaden så blir det ju över 2 miljoner om spelaren har 2 år kvar på kontraktet. Behöver man göra några utköp och rensa så ökar det alltså snabbt. Speciellt om man heter HV och har idiotkontrakt på 250k i månaden.

"han måsta invänta besked till efter trade deadline som är i juni, om jag förstått saken rätt. Då kan det vara tufft att vänta"

Detta stämmer. Och det var väl något Alcén var lite inne på också. Att man inte kan sitta och vänta på något som KAN ske (alltså att det är utanför Brynäs kontroll). Då sitter man där utan spelare helt plötsligt och måste panikleta. Var väl lite samma med Bäckis och om han ska räknas in eller inte. Vill han spela i Brynäs så löser Alcén/Brynäs det. Men man räknar inte in honom i de/den som ska in i laget som det lät.

Själv tycker jag det är bra att Brynäs inte går crazy med spenderarbyxorna bara för att de en säsong fick in mycket mer pengar än de räknade med. Går fort i hockey och vi vet alla att Brynäs haft X antal säsonger med dåliga publiksiffror också. Är ju bra att ha lite pengar kvar i kistan inför såna händelser. Sen behöver man inte hålla med mig om det, det är ju bara en åsikt och inte fakta. :)

Det diskuterades ju priser på matchtröjor härinne.
Här är bild på prislistan i Fan Zone. (matchtröja 1045:- )

Ps har redan sett både Håkan Södergren och Pantertanterna här i Fan Zone så det är seriöst kändistätt 🙂
Uppladdat:

500x0-img0360.jpeg

Huge: Resultatet talar för sig själv vi blev helt utskopade.
Du,Hallam och spelarna är nog de enda som anser att de kunde blivit sämre med träning.
Att träning ger färdighet är en gammal sanning som kanske flugit över ditt huvud.
Speciellt som laget hade behövt träningen för att bli mera samspelta.En lång träning dagen före match verkade dock inte påverkat USA negativt men de kanske tål lite extra träning bättre än svenskarna.
Inte direkt så att Hallam blir hyllad för sitt beslut av diverse experter att låta spelarna vara ute och roa sig istället för att träna.

Fofi : Jag tycker faktiskt Peja har rätt i det.

bradberry: Jeppe tog sannerligen vara på chansen som öppnade sig när Reinhart blev skadad.

Jonjo: Zibanejad och Forsberg är de två offensiva spelarna som ska leda Sverige. Båda har varit mer eller mindre urusla hela turneringen. Nylander kommer in och gör det godkänt efter förutsättningarna.

Förhoppningsvis var det här sista gången vi såg Z och Forsberg i Tre Kronor. De tar mycket plats, levererar ingenting och gör omgivningen sämre.

Lindström: å varför inte byta målvakt för att få till nån förändring?