1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766385 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Silly Season 2025-26
Farsang: Du ska nog inte räkna med att Lejon blir draftad. Han har redan valts bort i 2 drafter. Det är väldigt sällan klubbarna draftar en sån spelare.

Jag är för lat och behöver sova nu, så jag bad Chatgpt räkna ut hur många 20-åringar som draftats mellan 2019-2024. Snittet blev 11,7 st 20-åringar under dessa år. Så även om chansen finns för Lejon är det ungefär 5,2% chans att han faktiskt draftas i sommar baserat på datan jag fick av AI.

Någon med mer fritid och intresse för det får gärna faktachecka mig om man vill 🤓

Sv: A proposito de nada
honken21: jag är 90% säker på att det är hägg som ska presenteras

Hur Alcén svarar på sista frågan i denna intervju, och hur Brynäs byggt upp inför den här livesändningen på flera sätt nu... borde bli något ganska speciellt som presenteras?

Peja: trist för Danmark att de inte får ha sin semi, vi kan väl skänka den till dem efter denna otroliga bragd! Är ju så sällan man unnar Danmark nått

Peja: Sjuk skräll att Danmark slår Kanada. Är väl egentligen bara Ehlers som skulle platsa i Brynäs, ändå slår dom ut världsstjärnorna.

I OS har det ju hänt stora skrällar som USA 1980 och Vitryssland 2002, men det här måste vara största skrällen i VM.

nittontolv: Nu har jag sett allt...

IronKrook: Fan ännu galnare nu 2-1

Oj Oj, Kanada i gungning mot lilleputt-dansken…går mot sudden. Kors i taket 2-1 till Danmark!!!!

Tycker GD positionerar sig smart och logiskt. Mer beroende av god relation med föreningen. Ger mer närhet. Mer volym av analyser än man får någon annanstans om specifikt Brynäs. Podden med Sasse och Erik är lysande. Båda är duktiga, märks när en av dem är ersatt med någon annan, blir inte alls lika bra. De gör sig även bra när de gästar andras poddar.

Förstår man media så vet man också att mycket av det som kommer ut i Expressen/Sportbladet kommer direkt från Alcén/sportcheferna. Även där byggt på relation och förtroende. Fördelen för Alcén är att han då kan styra när vissa saker kommer ut. Även om det blir innan Brynäs presenterat så kan han då se till att ett kontrakt har hunnit skrivas på, t ex. "Höken" har lagt stort krut på detta och vunnit större delen av marknaden.

Bättre för Alcén att ha kontroll på riksmedia.

Farsang: Högintressant lottning för eventuella öldrickarresenärer🍺

Blev sugen på att åka till Brno, Tjeckiens andra stad som ligger typ 10-15 mil från Wien, där jag har släkt. Såg någon datumen för lottningen?

Farsang: Man tackar nej till mycket men något man inte kan tacka nej till är pints i UK

Farsang: Inte övertygad.

Peja: Martin Frk försökte ju i princip skära halsen av Lawrence Pilut för något år sen. Vill absolut inte ha en sån idiot i vår klubb, oavsett hur bra han skjuter.

Angående Boqvist ska ju en ny GM in i Islanders, så återstår väl att se om denne är lika pigg på Boqvist som Lou Lamoriello var.

Edit: hittade länk till Frk:s sparkande.

Hank: "ni åkte ur hela shl med eran finska tränare"

Om vi ska vara petiga så var inte Manner tränare när vi åkte ur. Han var dock tränare den säsongen. Vi åkte ur med Molin som HC.

Gillar inte påhopp (som du råkade ut för alltså). Men rätt ska vara rätt i dina påståenden för det!

Peja: Nu när vi ändå håller på med roliga sillydrömmar kan vi väl slänga in Adam Boqvist också.
Pettis - kom tillbaka - allt är förlåtet! Vi behöver en laguppställning.

Hank: Sen har väl kanske vi Brynäsare även lite högre krav generellt sett än vad ni TIKare har. Ni verkar fortfarande vara glada så länge ni får vara med i högsta serien och tampas.

Vad var det er tidigare hyllade, och numera paria, till huvudtränare sa? Are you fucking satisfied being in 5th or 6th place… Det har väl varit Timrå nivån, lite saft å bulle med Dahlén…

BIF Kungen: ” vad har Brynäs målvakter med denna match att göra? ”
En gång Brynäs - alltid Brynäs.
Är inte en tom klyscha - alltså för oss som är Brynässupportrar. Svårt att begripa för utomstående.

Farsang: Off topic men som Mike Keenan svarade på: ”Varför lirar jag i fjärde linan?”
”Därför att det inte finns någon femte lina”
🙂

ME88x: Sleepy season

mk: Har spelat pojklagshockey mot Lidas när han spelade i skogsbo.. Han va rätt bra redan då kan jag lova..

Danne66: Känns som direkt taget från Aftonbladets artikel mer än att det skulle vara en ny källa. Bara hoppas att ryktena stämmer nu.

Edit: tvåa på den bollen visst.

Danne66: Den texten är skrämmande lik andra vi har hört. Om jag får gissa är det inte en till fristående källa utan en till källa som mer eller mindre citerar det AB skriver. Precis som TV4 och Hockeynews.

ellis: Enligt Expressen är Fjällby klar men ingenting lär bli officiellt innan NHL-organisationens säsong är över.

Kanske är samma sak med den där Blandisi, om man ska spekulera.

SuneMangs: Jag kan ha respekt för Häggs beslut att skriva 1 år om det är så att han kanske vill testa på Schweiz framöver. Det är bättre än att han skriver ett flerårskontrakt som har Schweiz-klausul och där åren efter första året i praktiken inte betyder någonting.

Om Hägg med familj stormtrivs i sitt Upplands-hus, han levererar på isen och laget är ett topplag finns ju alla möjligheter att bli kvar fler år.

Undrar om Hägg är en renodlad defensiv back eller en tvåvägsback som, likt Benn, överraskar oss med ett oväntat bra passningsspel och spel i PP#2?

Falken: Kan vara något som bägge sidor kanske vill? Ryktena säger ju att det stod mellan SHL och Schweiz så i Häggs fall kanske han gärna tar ett år för att sen kunna flytta vidare.

Och från Brynäs håll så kan det ju vara så att man fått indikationer på att någon/några från andra sidan Atlanten överväger flytt hem nästa år? Två top of mind är ju Lucas Carlsson och Mattias Ekholm som båda bara har ett år kvar, sen skrev ju även D’Astous bara ett år med Tampa, även om D’Astous antagligen inte sagt till Brynäs att han kommer tillbaka till nästa säsong så är det ju ändå 3 potentiella backar som alla skulle kunna komma till Brynäs om ett år.

Det här är ju rena vilda spekulationer från mig men tänker att det kanske finns något i det som gör att både Brynäs och Hägg kommit fram till att ett år är bra att börja med.

Edit: såg nu att Gavve varit inne på samma linje som mig :)

lapad: Där har vi däremot en "bekräftelse" från Sportbladet. Skulle det där spricka så ser det illa ut för dem!

Himla kul hur som helst. Nu väntar vi bara på att han presenteras av klubben också.

Jugge: Precis så! Det enda vi vet är ju att inget kommunicerats ut än. Brynäs har ju ingen anledning att inte kommunicera ut det direkt om han ska sticka över.

Lindholm med tredje målet i matchen. Skaplig match och turnering han gör än så länge.

Gavve: Sett till totalen har Brynäs en ganska bra åldersstruktur. Det som sticker ut är att lite för många av lagets bästa kedjespelare är 90-talister, men i det stora hela är inte det här en gammal trupp.

Lägger in de som inte är klara men ryktas vara på ingång i parantes.

28 Källgren
20 (Clara)

34 Bertilsson
30 Djoos
30 (Hägg)
28 Kinnvall
27 (Day)
25 Andersson
25 Norlinder
24 Söderström

37 (Bäckström)
36 (Scott)
34 Silfverberg
34 Rödin
32 Larsson
31 Vesel
28 Lindblom
27 Kopacka
27 Ölund
27 (Fjällby)
26 Trivigno
20 Lejon
19 Pettersson
18 Svrcek
17 Sundqvist

Farsang: Tur dom har Lindholm. Där händer det!

Farsang: Som Fimpen sa.

"Rödin får ta han på ryggen och köra honom till sin position i PP"

Farsang: Ölund passar dessutom bra på kant. Tycker inte att han är en lika bra center även om hans kedja gjorde det bra (Kopacka och Bobby) stora delar av säsongen. Som center är det ju bra att vinna tekningar som xempel. Så här ser tekningsvinst% ut i Brynäs för våra centrar (Hillström har få men bra %, tar med honom ändå):

Larsson: 55.97% (954 tekningar)
Schroeder: 51.4% (642 tekningar)
Vesel: 46.59% (498 tekningar)
Ölund: 39.92% (481 tekningar)
Hillström: 64.71% (17 tekningar)

Räknar man in Scott som fick centra ibland:
Scott: 52.68% (112 tekningar).

Fattar att tekningar inte är allt. Men jag tycker inte en center ska ligga under 40% över så lång tid. Han hade inte särskilt mycket bättre i HA heller.
I HA låg han på 42.46% (398 tekningar) medan Vesel och Larsson låg på 52 och 57%+ var. Scott låg där på imponerande 64.61% på 178 tekningar.

Brynäsgubbe: Nä du skrev ”ruggig skadehistorik”. Å antydde dessutom en risk att han skulle kräva hög lön…

DIFFEN: Bäckis har ju aldrig varit en spelare som varit beroende av sin fysik. Spelsinnet han har lär inte försvinna bara sådär. Skulle så klart behöva en startsträcka om han värvas men tror han goda möjligheter att fortfarande göra avtryck iom att han aldrig varit beroende fysiken som sagt.

Huge: fast Sportbladet skriver ju sällan något sånt här förens dem vet att källorna är någorlunda pålitliga och har insyn.

Gavve: Den gemensamma nämnaren där är att båda är otroliga råämnen med fantastisk skridskoåkning. Många verkar inte tänka på det, men Brynäs hade en väldigt skridskostark backuppsättning 24/25, även en spelare som Lindstein har sin styrka där.

Day inledde horribelt i HV men spelade upp sig när han var mer acklimatiserad till SHL-spelet.

Peja: Om vi tar in Day så har vi tagit in de 2 kvallagens "sämsta" spelare sett till plus/minus. Det hör nog inte till vanligheterna att seriesegraren värvar just de spelarna.

Och detta är ingen kritik mot spelarna eller Alcén, bara en spaning från min sida.

Farsang: Bäckström!

Beck + Ström. :)

Farsang: Kommisarie Beck + ström
/tvåa på den 🙂

Nufcbifcaps:🕵️‍♂️Detective= Dick ⚡️ axELsson😳😨😱

Skrubben: Tack för den infon, nu somnar jag lättare inatt☁️

Jag är lite orolig att man inte förlängt med Scott än, vill VERKLIGEN ha kvar han i en säsong till :/

nittontolv: Är på plats och sitter nära isen. Precis som Peja skrev tidigare. Vilken skicklighet man ser när man ser det live.

Källgren ska opereras enligt Hockeynews. Borta 6-9 månader.

Peja: Det var inte ett namn jag hörde i går direkt. Lär väl ha spelat i Brynäs omkring när Brendl spelade där? Kommer aldrig glömma premiären hemma mot LHC den säsongen Brendl gjorde 3+1 i vår 9-1 seger. Var på både den och 10-2 segern mot SSK den säsongen.

parks: På fredag kan Dallas slå ut Winnipeg. Då kan Fjällby bli officiell efteråt. Det blir intressant att höra vad planen är med Fjällby och Pettersson, om nu någon journalist bemödar sig att ställa den frågan till Alcén/Gällstedt.

Uppladdat:

500x0-screenshot20250514141219x.jpg

Pettersson är nu officiellt klar.

Ser även väldigt många Brynäsare på andra sociala medier som undrar varför Söderströms pass över hela planen till Trivigno inte är med.

För att kunna vinna årets mål, pass och räddning så måste du ha vunnit ”veckans assist”. Kanske eventuellt iallafall vara nominerad i ”veckans assist”.

Om jag inte har fel så vann Trivigno(Söderströms pass), veckans mål i samma match som Silfverberg vann Veckans assist.

In o rösta på SHLs Facebook Silfverberg leder omröstningen om årets assist..

Silfver: Jonsson-Fjällby bättre än Indrasis, Blandisi bättre än Schroeder. Lejon, Pettersson bättre än Lindblom Jr och Anton Ohlsson.

Men du kanske syftar på att alla äldre spelare blir lite sämre denna säsong. Men en sån som Oskar Lindblom bör ju vara bättre nästa säsong.