1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769554 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Chanzone: Jag blir fan illamående! Dömer bort solklart mål. Ett helvetes huggande och klängande tillåts på våra spelskickliga spelare. Situationen med Kinnvall är också helt galen. På tal om att skydda målvakter men deras spelare bara mosar in mot Clara och fanskapet blåser inte.

Så jävla dåligt!!

Claras resa i Sveriges finaste matchtröja.

Svag start—>Stabilare insatser även fast det behövdes en ”första målvakt—> både tränare och fans insåg att han är vår första målvakt—> slutspels Clara, spelar med ett lugn och kvicka reflexer. Men visar även kyla i psyket när man försöker göra mål i tom kasse med en matchbild på 2-1 och rusande vikingar mot målet, det blir icing och kameran filmar in på en skrattande Clara.

Väldigt glad över hans framgång!

Från Ratad till Guldgallret💪🏼

För övrigt gillade jag klippet Brynäs Lade ut på youtube där Anton Hansson och Clara körde en Micd up. Inte mycket skojande och sånt. Men man märkte att Clara lyssnar och vill förbättra sig något enormt. Gillade även känslan jag fick av Anton Hansson som målvaktstränare.

Horace76c: Påminner väldigt mycket om oss förra säsongen. Krävdes väldigt mycket för att vi skulle göra mål medan det krävdes väldigt lite för att motståndarna ska göra mål, precis som för HV nu. Darriga målvakter är också en likhet.

Horace76c: Om vi går upp så är nog det bästa för oss om IKO är kvar i SHL...

parks:

Jag lyssnade alltid på Karlavagnen efter hockeyn med. Men det var ju tisdagar och torsdagar. Ofta somnade jag till det.

Har ingen aning om vad Karlavagnen handlade om idag. Det är sjukt, med tanke på hur ofta jag lyssnade på det.

Har varma minnen från det där. Komma hem en kall tisdagkväll i februari och äta spaghetti och köttfärssås. Vi åt alltid det på på tisdagar. Sunemangs här på forumet (gammal klasskompis från kilafors) kommenterade ofta det absurda i att min familj alltid åt samma maträtt helt beroende på veckodag. Sen gå upp på pojkrummet och lyssna på radiosporten samtidigt som man läste serietidningar eller någon bok jag lånar från skolbiblioteket samma dag.

När Brynäs gjorde mål sprang jag alltid ned för trappan om skrek som en idiot. Skulle berätta för pappa.

Vann Brynäs (vilket var sällan under tidigt 2000-tal) så somnade jag alltid så lyckligt och vaknade upp ännu lyckligare dagen efter.

Förlorade Brynäs så var det tvärtom. Ibland drömde jag att de fick in en kvittering i slutet och vann på övertid. Då kunde man vakna och ett tag tro att det var sant. Sen vaknade man på riktigt och blev besviken igen.

SuneMangs: serievinnaren går direkt upp och den som kommer sist i shl åker ut. Vinnarna av ett "kvalslutspel" får möta laget som kom på nästsista platsen i shl. Det är mitt förslag.

xxx BIF xxx: Jag tror att Brynäs kommer att välja Nybro. Karlskoga har varit mycket bättre än Nybro förutom under säsongsinledningen, spelar mer fysiskt och har dessutom varit bättre spelmässigt mot Brynäs.

Samsung: "Efter de riktigt ödmjuka modoiterna som var här inne och spred kärlek för ett par dagar sedan så mös man ju ihjäl sig på utgången av kvällens resultat "

Ja, alla tänker vi olika. Själv var jag in till Modoboken och gratulerade dom till en bra säsong och personligen hade jag hellre sett Modo i SHL-slutspelet än ett lag som Örebro. Kommer alltid att vurma för klassiska hockeylag som rör upp känslor i en före "nya" uppstickare som Örebro och Växjö som inte väcker något alls i mig.

Hade varit kul om vi fick in dom tre mest aktiva böckerna här på HS i SHL till nästa säsong, så nu är det väl upp till oss antar jag.

Absoluta drömmen för oss är väl att Almtuna och Karlskoga går vidare :)
Vi får korta resor och bör städa av Almtuna med fyra raka, medans Karlskoga kan ställa till med oreda i kvarten mot Södertälje :)

{7426}: Det finns också en viss hybris och lite annat i att en del Modoiter verkar känna ett kroniskt behov av att påpeka att Hockeyallsvenskan 22/23 minsann var den bästa HA-upplagan genom tiderna. Jag ser aldrig en Brynäsare påpeka att SHL 2012 minsann var den bästa SHL-upplagan genom tiderna.

JanT: En gång i tiden gick dåvarande Cyklop Center under smeknamnet ”Kempehallen”…

gwl: Vi hade också en målvakt med trasslig personlig problematik, rätt starkt att vinna serien överlägset trots det, plus skador på viktiga kuggar.

Gött att både Kopacka och Kinnvall fick näta inför slutspelet. Vi vill inte ha hjärnspöken på boysen.

Fredrik Söderström var då inte helt fel ute inför säsongen med sitt tips.
Uppladdat:

500x0-fredrikstabell.png

Helvete vad pirrig man blir nu inför slutspelet!!

Nu jävlar finns det bara en sak som gäller. VI SKA TILLBAKA!

Danne66: Jag tänker att om man ska sitta och vara rädd för Nybro i en kvartsfinal kanske man inte ska titta på hockey. Självklart vinner vi över sju matcher mot Nybro. Dom har stulit en av fyra mot oss i grundserien. Har svårt att se hur dom ska förvandlas till en jättedödare pang tjoff bara för att det vankas slutspel.

Mickesgolf: Jag ser hellre ett skadefritt och utvilad lag till slutspel.

Skiter fullt i en oviktigt match mot vvik i omgång 51.
Låt lag 2-6 köra slut på sig i sina måste matcher.

eltifoso: I din FBK bok ..så skriver du med någon TIK ...att du vill ha upp löven SSK o Djurgården...
Sluta skriv här...Man får bara bekräftat att du är en riktig dyngspridare...

Horace76c: Tror inte det spelar ngn större roll, ni ska ta detta ändå med trupp.
Blir roliga möten med er nästa år igen
Kul med kaffederbyn

J-S: Almtuna eller Kalmar vore helt klart bäst för Brynäs. Nybro har varit en mycket tuffare motståndare, men av någon anledning verkar Kalmar ha ganska lätt för Nybro. Kalmar har 3-1 i matcher på Nybro, så om de möts är chansen stor att Kalmar går vidare.

Brynäs har lätt för Kalmar, men Almtuna vore ändå bäst att möta i kvarten. De är inte lika bra efter sina spelarförsäljningar, spelar inte särskilt fysiskt och den geografiska närheten gör att det vore mycket mindre slitsam matchserie för Brynäs.

De mindre arenorna kan vara lite som obehagliga råttbon att åka till som motståndarlag, men Brynäsfansen dominerar alltid läktarna i Gränby när Brynäs är där.

J-S:

Brynäs kommer naturligtvis undvika BIK.

Får Brynäs chansen att välja Almtuna så väljer de Almtuna.

Går det inte att välja Almtuna för att de åkt ut så kommer Brynäs välja Nybro eller Kalmar.

I vilket fall som helst ska Brynäs vinna 4 raka.

Det finns två lag jag är rädd för inför slutspelet, och det är Djurgården och Björklöven. Resten av lagen ska inte kunna vinna bäst av 7 mot Brynäs. Ur det perspektivet vore det väldigt trevligt om AIK kan slå ut löven och Mora kan ta ut Djurgården redan i kvarten.

Klasen är grymt duktig, men vad fan hände 😳😳😅
Uppladdat:

500x0-img0742.jpeg

Lite off topic: intressant artikel av Sanny angående tacklingar i dagens Expressen.

Enligt honom tycker samtliga sportchefer (och han själv) att svensk hockey är på väg åt fel håll.

Fysiskt spel/tacklingar är på väg att försvinna. Enligt artikeln är NHL tveksamma till denna utveckling dessutom.

Ovan nämnda kan inte klassas som soffcoacher direkt.. Även Wiken, bröderna Kronwall, Johan Thörnberg mfl har sagt samma sak i frågan.

Även många spelare i dagens Tre Kronor säger att det är ett helt annat spel i SHL jämfört med landslagsturneringar. Läs tuffare närkampsspel.

Själv håller jag med till 100 procent. Många spelare idag tittar inte upp/är beredda. Många sk ”blindsides” uppkommer genom att mottagaren inte har tittat upp innan tacklingen (men absolut inte alla).

Jag tror att det största felet till detta fenomen är att man inte längre får tacklas inom pojk-hockeyn.

Närkampsspel bygger både på att ge en tackling och att undvika den. Jag ser ”att undvika den” utbildar spelaren att titta upp och att med skridskoåkning komma undan.

Dvs”tacklingsträning” blir samtidigt skridskoträning.

Jag vet att många här tycker tvärtom, vilket är helt OK för mig.

Det är för lite ”Kronwallare” i dagens hockey.

Vad tycker ni?

Peja: Tycker man tagit stora framsteg med återväxten av nya Brynäsare dom senaste åren. När jag bodde i Gävle så var det dåligt med barn och yngre på läktarna, både på ståplats och sittplats. Även om familjeläkaren fylldes på vissa lördagsmatcher, här känns det som stora framsteg har gjorts. Här förtjänar Brynäs credd, både för paketeringen av matcher (däribland prissättning) och arbetet med dom nya supportergrupperna.

Svensson_62: Håller med. Även de som kommit in via billiga biljetter spenderar ju i arenan och sannolikheten att man får nya supportrar som kommer tillbaka ökar ju drastiskt om man har mer publik. De som är yngre kommer ju att bli äldre och köpstarkare i framtiden.

{9382}: Det är rätt sjukt att vi har fler utvisningar än Kalmar idag. Men det är nästan alltid så när vi möter lag på undre halvan. Det är som att domarna ska kompensera för att vi är mycket skickligare än motståndaren.

{10491}: Håller med. Almtuna hade varit den optimala kvartsfinalen för oss. Korta resor och ungefär lika svårt motstånd som Kalmar.

Den var Kvist fan i mig värd!!

Farsang: Vi hann se hyllningen vi också. Och fin var den. Det är mycket man kan klaga på Brynäs för men sånt här tycker jag vi generellt brukar vara bra på.

J-S: Finns många likheter mellan HV och Brynäs sedan den där finalen 2017. Skev självbild, sparkade ledare i parti och minut samt väldigt stor spelaromsättning, hög spelarbudget och dåligt tålamod. Svårt att få någon kontinuitet och framgång då. Jämför med dom lag som varit framgångsrika över tid.

munkas: Kritik och ifrågasättande hör ju naturligtvis hemma här. Men hur man framför det varierar ju kraftigt. Även dem som jag skulle ranka som optimister härinne, framför ju då och då kritik eller ifrågasättande.
Så tonen är viktig.
Sen har jag personligen svårt för oproportionella sågningar av ledningen utan att vi egentligen vet eller förstår vad som händer/hände bakom stängda dörrar.
Jag håller med om att Brynäs som förening med utvecklingen som facit, uppenbart har gjort en massa fel. Men jag är inte lika bergsäker på vem, när eller hur felen begick, så jag avstår från att kasta ur mig för grova sågningar.
Till sist, och kanske viktigast, det är ett supporter forum. De flesta som hänger här vill i grund och botten stödja och hylla laget i vårt hjärta. Där förstör "neggisarna" upplevelsen när dom går för långt.

Timodjin: ” att det bara är osakligt gnäll som dom själva kallar för realism.”

Att ifrågasätta meriter och på vilka grunder som sportchef och huvudtränare anställs i en elitförening av Brynäs dignitet anser i alla fall inte jag vara osakligt. Tycker du själv att rekryteringsprocessen till viktiga poster i föreningen har skötts proffsigt? Resultatet av detta?
Sen tycker jag inte heller det är osakligt gnäll att kritisera PP, som stora delar av säsongen varit undermåligt, sett till spelarmaterialet. Likaså BP.
Även truppens bredd och en övertro på våra junisar har det gnällts på. Fullt rimligt tycker jag. Målvaktscirkusen med Limpan i centrum tål väl också en granskning under lupp?

Det finns massor med saker som det gnällts på här på forumet som sedan också speglat förändringar som gjorts i föreningen. Jag tycker mycket av gnället här på forumet är högst relevant och sakligt.
Sen kan jag hålla med dig om att det under match skrivs en hel del smörja i affekt. Detta och rena personangrepp kan jag hålla med om är osakligt gnäll.

Om man bara gillar att hålla på ett lag oavsett serie eller resultat så kan jag förstå att det känns konstigt med allt gnäll på forumet.

Peja: Tycker Coreau gjorde det bra idag. Inget av deras två mål var hans fel.

Räddnings% är lite orättvis men det är också för vi generellt spelade bra idag, AIK fick ingenting.
Riktigt fin match, och kul att se hur bra vi kan vara mot topplag så inför slutspel.

Tigerhjärta: Ja, han är verkligen egen på det sättet. Går inte snacka bort hans leverans även om han vissa kvällar kan göra mig lite gråhårig. En lirare.

Ssk förlust i morgon mot löven . Å INGEN kan komma ikapp . Så härligt rättvis seger i dag . Första säsongen i AS å seger direkt . Ser att laget börjar synka bättre nu .

tycker det är jävligt skönt att vi har ”formtopp” nu med 6 raka segrar precis innan slutspel, det bådar gott.
Extrem skillnad på bp senaste matcherna, börjar se skillnad jämfört med 1 månad sen på många olika frågetecken såsom försvar, bp, pp

Lite oroande inför slutspelet:
• Vår ledarstabs oförmåga att vidta åtgärder för att ändra en matchbild. Matchcoachningen känns obefintlig ibland…
• Försvarsspelet måste upp flera klasser. Det måste börja backcheckas helhjärtat från forwards och vi måste våga vara mera aktiva och kliva på i pressen i egen zon. Känns som man inte riktigt litar på varandra…
• Målvakter. Vi har en som levererar men är oprövad i slutspel med en helt annan hockey, psykningar mot mv etc. samt en vi inte har en aning om statusen på. Duger Coreau som avlastare? Vi vet inte än och vi behöver två bra mv i slutspelet…
• Special teams… Det enda jag var nöjd med igår. BP:t efter Kopackas femma var säsongens bästa samt två mål framåt i PP å ett i BP. Men innan igår har dessa hyperviktiga slutspelsingridienser varit undermåliga. Hoppas det var ett trendbrott…

Som helhet lutar vi i första hand oss fortfarande på vår skicklighet mer än vårt spel. Karlskoga är klassen bättre som lag igår men vi har spelarna som kan göra det och de levererade. Dock lite bekymrad över hur det såg ut..

Våran nya målis står och klappar om alla som kliver av isen nu i andra.
Klass!

J-S: Skönt att Scott får chansen och att det verkar vara slut med Blomman som centerersättarexperiment högre upp i hierarkin.

{9684}: 100% hellre en knopp i magen, den som tycker nåt annat har förmodligen aldrig spelat hockey.

Som det gamla ordspråket:
"Hellre en knopp i spisen än en tandrad på isen"

Samsung: Spontant känns en crosschecking i huvudet mer livsfarlig för både hälsa och karriär än en klubbknopp i mellangärdet, men jag låter det vara osagt vad som är värst då jag inte upplevt något av det.

SuneMangs: Skulle gärna se både Laavainen och Yetman i en SHL-trupp. Tror Brynäs skulle behöva värva prisvärda och välscoutade allsvenska spelare istället för att satsa stort på meriterade spetsspelare, som man gjorde med typ Timashov. Bättre att ha bättre bredd än några stjärnor.

Förhoppningsvis kommer flera hemvändare från Nordamerika och förstärker laget, spelare som Lindblom, Carlsson, Sandström och Söderström sitter ju med utgående kontrakt. Om ett par av dessa, och förstås Silfverberg, kommer hem så har man en bra grund att stå på, särskilt om man kan bredda med några välscoutade allsvenska nyförvärv som är på väg uppåt i karriären.

Bra självinsikt på Coreau.

Silfver: Inte alla mv som gör poäng i debuten..

J-S: Tre väldigt starka kedjor, mycket bättre balanserat när man fått in Robertsson och Kelleher är skadefri. Sen får man se om det har med sjukdom/skada att göra på dom som är borta, kan inte tänka mig att Tärnström är bänkad. Och Nordh borde gå före Lindblom.

xxx BIF xxx: De tacklingarna som Nordh satte in på Rahimi senast Brynäs spelade i Umeå är hårdare ock bättre tacklingar än jag någonsin sett Kvist göra inklusive i J20. Kvist må gå in i närkamper så gott han kan men han gör inte ont att möta.

Brynäsgubbe: Det är naturligt, topp6 är ju sammantaget starkare än någonsin. Lag som AIK och Södertälje är klart bättre än förra säsongen.

modomille: ” Det är ju lite där problemet ligger, att du med säkert flera tycker att Rödin är bättre än samtliga våra ytterforwards”

Komma in som ett modo troll och hacka på Rödin, vad har du att vinna på det här tror du? Nämn en av era ytterforwards som är bättre då?

Jag förstår att du inte ser hur viktig Rödin är för Brynäs och vilket klubbhjärta han har. Ni har ingen motsvarande spelare i er främlingslegion. Du kan se på Rödin motsvarande Svartvadet hos er senaste (sista?) gången ni vann guld…

{10491}: Som LarsGöran skrev. Betala medlemsavgiften och gör din röst hörd på årsmöte och medlemsträffar.

Annars är det bara som att gunga i en gungstol.
Man har nått att göra men man kommer inte framåt.

Stefan R 63: -"Fast det vet vi ju inte om ."

Hur är en supporter skapt om denne spyr skit runt sej om det lag som denne "påstår" sej värna om, men mer eller mindre aldrig har ngt gott att säga om den föreningen och det kringliggande om man nu vill väl?
Den kopplingen ser iaf inte jag.