1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769557 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: -"Fast det vet vi ju inte om ."

Hur är en supporter skapt om denne spyr skit runt sej om det lag som denne "påstår" sej värna om, men mer eller mindre aldrig har ngt gott att säga om den föreningen och det kringliggande om man nu vill väl?
Den kopplingen ser iaf inte jag.

Mattson: Holmqvist i DIFen var rätt sur på domarna när Kruger blev skadad. Egentligen är det ju alltid skönt när Dif väl blir felbedömnda. Men måste ändå hålla med Holmqvist lite. Domarna är i HA är sjukt dåliga på att se när spelförande lag blir fasthållna eller interferade. Tror nästan det hänger ihop med att det är många defensiva gamla spelare som dömer. Jacobson, Johansson och Wessner har ju alla varit spelförstörare och det känns som de försvarar den typen av spel och inte alls förstår vad det gör för spelet. I SHL döms det iaf, även om man ibland tyckte det var petigt. I Ha är det fritt fram så länge det är försvaret som felar.

Annars var det en riktigt stabil insats idag av Brynäs, nästan lite överraskande stabilt.

Kul att se Stockholms finest på hovet. Ser flera på permis från Hall på ståplats.

Anders Berg: Tycker dock att Lindstein gör sin bästa insats på ett bra tag. Kvist! Bra driv.

{10375}: Jag skrev på det sättet iom att det är subjektivt vad som är tunnt/brett/spetsigt/trubbigt.
Men du hugger på allt i vanlig ordning ser alltså..

Jag hade också gärna sett en breddvärvning, men sett till vad som värvats och priset det har kostat klubbarna, ja då förstår jag att det är lättare sagt än gjort.
Vi plockade nyss in Robertsson. En värvning som i mina ögon är bättre (och garanterat billigare) än samtliga av de som värvades igår.

Anders Berg: tur för ssk att vi hade Kelleher och rödin borta

Danne66: Hallå domarn? Hur kan ni ta straff på en klubbträff, men ingen två där 4 Pers hakar Scott samtidigt??

Semic: Får hoppas Rödin inte avslutar den här säsongen som förra.

Scerban: "Visste inte detta men AHL har en regel som innebär att ett lag bara får ha sex "veteraner" ombytta"

Mycket bra spaning! Jag, som vill påstå att jag har hyfsad koll på NHL, kände definitivt inte till den regeln. Då blir det genast mycket mer logiskt med ett utköp, speciellt då man har bättre veteraner än Stevens i laget. Än en gång, bra spanat!

Peja: Såg om matchen nu. Måste säga att Rödda och Ölund måste ha varit väldigt jobbiga att möta igår. Kul med publiken - storlek och drag! Nye målvakten Coreau fick nog ett mycket bra förstaintryck av match i ERP.

Bra intervju med nya målvakten ute på Youtube. Han känns seriös och professionell.

#33: Laguppställningen.
Uppladdat:

500x0-img2325_0.jpeg

{10375}: De lär inte få reda på det via Hockeysnack i alla fall. Är du medlem? Gör din röst hörd på medlemsmötet. Att vara tangentbordsriddare förändrar ingenting.

{10375}: Gå på medlemsmöten och vädra dina synpunkter. Tror inte du kan få till några förändringar genom att vädra åsikter och tyck och tänk på HS, tyvärr.

Både orolig och inte orolig.

7p 8 senaste och inte en 3-poängare på 5 matcher. Inte bra alls. Tror dock att mycket handlar om motivation, att kräma ur det sista liksom. Särskilt mot ”sämre” lag och med ett riktigt tight spelschema. Mot DIF fanns inställningen, igår gjorde den inte det.

Att tagga till i slutspelet tror jag inte är några bekymmer. Tror att vi kommer se ett annat lag vad gäller inställning.

Det är väl hönsgården i egen zon samt special teams som inte kommer att lösa sig av sig självt i ett slutspel. Det är väl det som oroar mig mest.

Danne66: Visst är man ordentligt frågande kring Gällstedt. Det känns som att spelarna får åka runt och lira lite som de vill. Ibland funkar det ibland inte. Det finns inget defensivt grundspel man kan luta sig tillbaka mot i såna här matcher.

Petrov: Alla är egentligen Brynäsare innerst inne. För vissa tar det bara lite längre tid att inse det. Komma igenom trotsåldern o s v.
B t w imorse kom jag på mig själv med att sjunga Brynäs hej! i duschen. OBS inget skämt! Perfekt duschmusik.
Kanske ska skriva in i testamentet att den ska spelas på min begravning? 🙂

Lemp: Perfekt. Då kan folk sluta gråta genom att dra förhastade slutsatser.
Ser fram emot att se vår nya burväktare. 197cm lång och 100kg, fan de blir bara större och större våra målvakter.

Clara riktigt följsam i straffarna. Nästan synd att det inte är straffläggning i slutspelet

Finns inte en jävla domare som vågar döma mot DIF efter deras och Grewes totala urlipning i media.....

SaggeBoy: Märklig kommentar

SuneMangs: Usch vad hemskt, tur att allt gick bra tillslut.❤️

Alex89: Skulle hellre se att vi plockar in Trevor Cheek.
Hans grit och fysik är något som vi verkligen skulle ha nytta av i slutspelet.

Anders Berg: Svårt att lyfta med vingar som Blomman, Kvist eller Tärnström…

Hej, alla vänner, och någon annan!

Det handlar inte om tränaren, återigen! Det handlar om så mycket mer! Vart finns viljan hos Indriasis? Vart finns dito hos Kopacka? Vart finns kunnandet hos Kvist? Ingenting är klart, än... Man skäller på Alcén, man skäller på Masken/Molin, men man skäller inte på spelande individ? Det är ju inte min chefs fel om jag gör ett dåligt jobb! Min chef anställde mig för han litade på att jag skulle göra mitt yttersta! Det verkar gemene man glömt bort. Och "Huge", jag undanbeder svar, du är den tröttaste individ som jag någonsin skådat...

{10375}: "Gör jag? Så fort man ifrågasätter så kommer argumentet vi leder serien. Det kommer inte betyda ett skit. Speciellt inte med tanke på att Djurgården fått ordning på spelet sedan Garpen lämnade."

Du kan väl fråga Modo eller HV supportrarna om dom tyckte det var viktigt att vinna serien... Utöver hemmaplansfördel så får du ju välja motståndare. Modo cruisade fram i semin mot Mora medan dom lät Diffet-Löven stånga sig blodiga, med svåra tapp för Diffet som följd.

Men Vesslan har talat, vi skiter i HA slutspelet. Diffet har fått ordning på spelet...

{10375}: Tragisk bortgång av Göran Hermansson vid så ung ålder.

Zappaholic: Glöm inte deras aktiva tränarstab också.

Förlora eller tappa poäng mot Tingsryd är inget man vill vara med om. När serien summeras spelar den poängen knappast någon roll. Att vinna ett slutspel kräver jämn och bra nivå vilket brynäs om ni tittar på övriga lag. Ser bra ut med ganska få omgångar kvar.

Våra matcher sedan Vesel gick sönder (våra siffror först):

Nybro (H) 4-1
Djurgården (B) 0-3
Björklöven (H) 4-5 e.fl.
Karlskoga (B) 2-1
Tingsryd (H) 4-3 e.fl.

Och i inga av dessa matcher har vi spelat särskilt bra överhuvudtaget. Säger dels en del om hur viktig Vesel är men också om hur sårbara vi är. Vi ska inte behöva tappa så mycket av att tappa en spelare och Alcén är blind om han inte ser det. Och tränarstaben kan åtminstone försöka göra något. Ett halvhjärtat försök att spela Tärnström en halv match i andra kedjan innan man går tillbaka till att spela Blomqvist i andra igen (som absolut inte funkar) duger inte. Många som behöver steppa nu, från sportchef till spelare och säkert flera.

Mattson:
Han är fan grym!

Men Brynäs ikväll då?
Släpper in mål i PP
Släpper återigen in mål i BP
Helt värdelöst spel i PP
Spelar oerhört oengagerat
Spelar långsamt
Spelar slarvigt

Tränarna är återigen totalt öförmögna att vända matchbilden

Tur att Indrasis räddade lite av kvällens fadäs!

Det går bra för Oula! Roligt för honom - det är han värd - skön lirare!

{10375}: När vi ändå är inne på ämnet. Jag måste bara få fråga Vesslan.
Hur går tankegångarna med att bara skapa nya konton efter att du tidigare har blivit avstängd?
Är det för du känner dig orättvist behandlad eller vad är grejen?
Detta är en genuin fråga.

{10375}: Då får han något gemensamt med Viktor Fasth.

Andy Tiger: återfall på återfall på återfall, kan ju tycka att längden på avstängningarna borde öka exponentiellt när samma person är iblandad i samma situationer gång på gång.

Var det inte filmningar man dubblade böterna på vid återfall?

Jugge: Det finns ju som sagt ett behov av att bredda laget, det har nog även Alcen insett. Men det måste göras NU, innan fönstret stänger. Fan, värva in det som behövs och kör en kampanj sen i efterhand då om ekonomin ser ut att bli för stretchad. Det finns hur många brynäsare som helst som skulle kunna tänka sig chippa in.
Det är i år det gäller! Det vet ledningen, det vet fansen.

Silfver: "Det är onekligen en besvärlig situation som vår SC satt sig i. Att bränna allt krut direkt är ingen briljant strategi."

Förra säsongen fick han massiv kritik här för motsatsen. Då var planen att bygga vidare på laget under säsongen - vi minns alla den toppforward som skulle komma men aldrig kom. Spelarmarknaden verkar ha varit risig under de senaste säsongerna - betydligt bättre inför säsongerna. ...Och bland värvningarna inför den här säsongen har Alcén prickat femman, åttan och tian i poängligan. Sanslöst bra facit!

"Man ändrar inte ett vinnande lag" heter det. ...Och det är bara att titta i hockeyallsvenskans tabell. Man leder ganska komfortabelt före ett getingbo av lag.

Gruppdynamiken i laget verkar den här säsongen funka fantastiskt. ...Och alla som pluggat lite gruppdynamik vet att så fort att en ny person kommer in i gruppen ska alla gruppens roller besättas på nytt. Så... Jag tror man gör helt rätt som ändrar så lite som möjligt.

...Och ja, jag tror det blir SHL!
Uppladdat:

500x0-poangligan.jpg

Jockster : Förstår vad du menar men min åsikt är följande.

Brynäs har varit det bättre laget i den stora majoriteten av matcherna mellan oss och DIF, VIK och Björklöven.

Lite tillfälligheter som avgjort och Brynäs måste hårdträna på spel i anfallszon mot uppställt försvar för där har effektiviteten varit för låg och vi har gjort oss för sårbara för kontringar också.

Så är det något som ska hårdtränas inför slutspel är det just det. Snabbare tempo på puck mer platsbyten, våga bryta mönstret och gå rätt på mål även fast det gör ont. Fler spelare på skymning och returer när väl skott tas. Inga idiotskott från blå när vi har tryck som kan skapa kontringar utan mer fokus på att komma nära kassen.

Sen finns det en ytterligare aspekt. Brynäs har så mycket puck och det kostar otroligt för motståndarna att försvara utan puck längre perioder utan att få byta, vilket vi oftast sett att Brynäs är väldigt starka sista 10-15 min. Det kan ofta se ut som Brynäs har PP i den fasen av matcherna även fast det spelas 5v5 sen har vi inte alltid lyckats få in pucken ändå.

Så här har det sett ut flera matcher mot DIF, VIK och Löven med. Brynäs är det bättre laget idag med.

Att möta Brynäs ungefär varannan dag för dessa lag och även andra potentiella slutspelsmotståndare kommer slita otroligt hårt. Och jag tror Brynäs kommer bryta ned dom i längden.

Ta tex Västerås segrar, då har de spelat som att det vore VM-final och täckt puck med tänderna, hängt på klubbarna för återhämtning och knappt haft ork att skrinna till omklädningsrummet efter matchen.

Tänk det X7 med match varannan dag så behöver man inte vara Einstein för att se Brynäs fördel.

JawKee: Oliver Tärnström kliver in i andra linan som center,
Jakke kliver ner i tredje…
Ska bli kul och se Tärnström i andra och vad han kan uträtta med en bättre omgivning..

Stefan R 63: Hemmapremiär för min del idag och röda tröjor igen. Tyckte inte alls om dem när det begav sig men nu är det ett rätt ok avbrott i den vanliga färgskalan.
Blir spännande mot Löven och vi är väl lika stora favoriter som mot VIK hemma så det kan alltså sluta hursomhelst 😬. Dock verkar Lövens taktiska kvaliteer inte vara topnotch i år heller så jag hoppas på seger!

Farsang: de som förstår, förstår dvs allt W skriver blir tvärtom

Peja: Så när man ska prata om Alcéns positiva gärningar så är man för fixerad på Alcén? Men inte när man endast pratar negativt om honom? Absolut, men det värsta är över. Det var circus, men nu har man en bättre struktur. Men det har ju inte med saken att göra, vi pratar om vad Alcén har gjort bra, och han har gjort bra värvningar. Vi kan inte bedöma en hel säsong, men vi kan bedöma säsongen hitills, så långt det har gått, men jag förstår också att det inte är lika roligt att göra om man endast försöker leta efter de negativa sidorna hos Alcén.
Ska vi prata Alcén så får man gärna se till att prata om helheten, inte bara välja ut de negativa sidorna och låtsas som att han aldrig gjort någonting bra.

Tycker det är rätt tydligt att Brynäs gått på halvfart för att kanske inte slita ut sig under matchens gång.

Så fort Nybro närmar sig så stänger man matchen hur enkelt som helst.

Sköna 3 poäng och bra klättring i skytteligan av våra herrar.

Kinnvall har helt rätt i intervjun

Svensson_62: Samma här, jag åkte över till L-A då jag tävlade i styrkelyft bodybuilding…
En rolig historia jag tränade på Goldsgym och träffade en kille i från Umeå som spelat hockey i löven men nu sysslade med styrkelyft..
Så vi bestämde att ta våra flickvänner till arenan i Culver city och åka grillor..
Vi båda vägde 120 kg plus och njöt av skata runt och lära tjejerna åka skridskor,
När dom ledsnade så fortsätter vi med lånade klubbor och puck och lajade runt,
När vi kliver av så var en av tränarna där för Kings farmarlag som hade tid efter friåkningen för träning.
Så utan förvarning säger han vill ni grabbar prova ut och vara med på träningen…
No thank you..
Då vi inte ville bli skadade och riskera våra karriärer i styrkesport..
En annan tid då stor stark och vara duktig på att slåss var en viktig ingrediens i farmar ligan och NHL..
😂😂😂

{10375}: Ja så är det. Klart Alcén ska ha kritik, det säger jag inte emot. Men inte bara kritik. Du och vissa andra får det att låta som att 100% av det Alcén gör är negativt.
Och även nu när vi ligger etta i HA så är Alcén bara dålig.
Enligt mig blir det överdrivet med detta ständiga drev emot Alcén, utan att tillskriva honom det bra han har gjort.

{10375}: Skulle snarare säga att det varit flera andra vid spakarna för ett störtande Brynäs i X antal kilometer, och sedan 200 meter från mark så satte man Alcén vid spakarna. Så att säga att Alcén var den som körde ner Brynäs är inte helt korrekt heller.
När ska alla släppa detta med Alcén? Vi vet att det var ett tveksamt beslut att sätta honom som sportchef, men det börjar bli lite väl tjatigt. Utmanar alla er som ständigt bara kritiserar Alcén att skriva ett inlägg med bara de bra sakerna han har gjort 😉

Thellen: Anton Rödin och Simon Bertilsson är fan det finaste vi har i Brynäs. Lojala grabbar som verkligen älskar klubben. Bra på hockey är dom också.

Edit: Framför allt är det kul att se Rödin glad igen, efter alla år som slagpåse i SHL. Bertilsson är väl inte direkt känd för sitt leende. Han dödar folk med blicken, typ jämt. Men jag lovar att han också är rätt glad i år.

Edit igen: Greg förtjänar också en shoutout. Åttonde säsongen i den finaste av tröjor avslöjar starka känslor för klubben även där. Alltid bra han också.

{10065}: Från nära håll kändes det som att många spelare i Brynäs hade en så kallad dålig dag på jobbet, händer alla. Bra första 10-15 minutrarna, sen när utdelning inte kommer så försvinner glöden lite. Västerås spelar ala Växjö-style och gör det smart (riktigt tråkigt att titta på dock…) Shit happens. Färjestad har väl torskat 1 eller 2 matcher mot bottenlaget IKO denna säsong också.

Kul att Indrasis fortsätter göra poäng. Kopacka väldigt osynlig idag, trampade vatten. Men återigen, alla kan ha en dålig dag.

Satt bakom Clara i 2 perioder och.. jag kände själv (som utespelare och inte målvakt) att det måste vara svårt att inte ha ett skit att göra på flera minuter, sen kommer ett vasst läge.. Tänk en utespelare som inte rör pucken på 12 minuter, svårt att göra något fantastiskt med den om man varit utan den så länge och väl får den.. lätt att bli ”kall” under sådana omständigheter.

Vi kommer igen nästa match. Forza Brynäs!